Miten omat, vahvat mielipiteet vaikuttavat lasten elämään tulevaisuudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päivää täältä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päivää täältä

Vieras
Tuossa Elton Johnin lapsesta alkaneessa keskustelussa eräillä on hyvin vanhoja mielipiteitä homoista, muslimeista, abortista ym. ilmeisesti uskonnollisesta vakaumuksesta johtuen. Mielestäni niissä ei ole mitään väärää, mutta jos toisia tuomitaan herkästi "väärästä" elämäntavasta (= poikkeaa omasta), niin se ei enää ole asiallista.

Minua kiinnostaa, miten homokammoiset, rasistit, kiihkouskovaiset jne kertovat asioista lapsilleen. Itse olen koettanut kasvattaa lapseni suvaitsevaisiksi, mutta siten, että rikollisena pidettävä toiminta (esim. pedofilia) ei ole hyväksyttävää. Ihmisen seksuaalinen suuntautuneisuus tai vaikka ruumiinrakenne on jokaisen oma asia.

Entisellä naapurillani oli hyvin homokammoiset ja rasistiset mielipiteet ja hän toikin niitä kärkkäästi julki myös lastensa kuullen. Koetin hänelle selittää, että tulevaisuudessa hänen lastensa esimies voi olla vaikka muslimi tai lapsi rakastuu mustaihoiseen. Tai lapsi huomaakin rakastavansa samaa sukupuolta olevaa ihmistä. Tämä ihminen ei ymmärtänyt asiaa ollenkaan.

Miten te, hyvät palstalaiset, teette? Annatteko lastenne rakentaa oman maailmakuvansa vai väkisin pidätte omastanne kiinni? Entä jos lapsi elääkin siten, että ette hyväksy sitä?

Vaihteeksi oikeasti kiinnostava ja asiallinen aloitus! :)

Me pyrimme kasvattamaan lapsemme samaan tyyliin kuin sinä, opettamaan suvaitsevaiseksi ja ymmärtäväiseksi. Rohkaisemme lukemaan ja etsimään erilaisia mielipiteitä, jotta lapset voivat itse muodostaa mielipiteensä. Toisaalta pidän kyllä kiinni omista arvoistani; olen kasvissyöjä, pyrin elämään mahdollisimman vähän luontoa kuormittaen, ja minulla on vahvojakin mielipiteitä monista poliittisista ja yhteiskunnallisista asioista. Totta kai lapset tulevat kuulemaan nämä mielipiteet, mutta heidän ei missään tapauksessa tarvitse olla kanssani samaa mieltä.

Minun on vaikea kuvitella elämäntapaa, jota ei lapselleni hyväksyisi. Rikollista ja/tai muita eläviä olentoja vahingoittavaa toimintaa en tietenkään voi hyväksyä, mutta jos näin kävisi, joutuisin kyllä katsomaan itseäni peiliin.

Yhteistyössä