Miten ootte testannut soseiden sopivuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tesse75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tesse75

Uusi jäsen
02.07.2007
24
0
1
Käytiin juuri yhden lääkärin vastaanotolla. hän kommentoi pojan soseiden syöntiä. Poika on siis 6kk ja refluksi ongelmaa on juuri saanut lääkehoidon eri lääkäriltä ja useasti oon eri ruokia kokeillut ja mikään ei sovi. Nyt lääkkeen vuoksi on tuo refluksi ongelma helpottunut hyvinkin. Annoin tässä lääkkeen alkaessa suoliston hieman parantua ja enkä kokeillut viikkoon uusia soseita.

Niin nyt tuo lääkäri kommentoi että PITÄÄ yrittää koko ajan kokeilla uusia lajeja. jos ei sovi niin pitää 2viikon tauon ja yrittää uudelleen. siedättää ja siedättää.

Samalla kommentoi että 6kk vauvan pitää jo nukkua yöt ilman yö syöntiä. Mutta poika vasta nyt on alkanut nukkuun 2:lla yö heräämisellä kun ennen niitä oli minimissään 8 heräämistä. Siis lapsen pitäisi nukkua koko yön ja silti pitäsi tarjota useasti soseita jota on jo todettu että eivät sovi ja sitten valvottavat taas yöllä ja tekevät yöt tosi risaiseksi ja pojan on selvästi kipeäksi.

Ai että mua sieppas tuon lääkärin kommentti. En siis häneltä edes neuvoja kysellyt tähän asiaan. Vaan hän niitä auliisti kertoi. Pojan kanssa ollaan käyty yksityisellä allergia lääkärillä. Joka ei moisia neuvoja jaellut.

Miten teitä on neuvottu siedättään uusian sopimattomia lajeja?

Ei vielä mitenkään ohjeistettu noita sopimattomia. Tosin 1v vastaanotto allergologilla ensi viikolla, niin sitten voi tulla ohjeistusta, koska vasta kaksi sopivaa löydetty. Nyt käytössä tattari ja banaani. Ja kyllä meillä vielä öisin syödään, kun pojalla on nälkä.

Siedätys on päivän trendi...

meillä muksu reilut 3v. ja refluksi (allerginen). lääkkeistä huolimatta tällä hetkellä vain bataatti, poro ja puhdaskaura sopivinasokeri ja suola.

aiemmin oli allergia/astmalääkäri joka koko ajan tuota siedätystä jaksoi toitottaa vaan kun refluksi puhkesi eipä mitään ymmärtänyt sen päälle, enkä minäkään tiennyt mikä vaiva oli. vaati kananmunaakin takaisin ruokavalioon kun on niin tärkeä aine. pääsimme allergologille, joka antoi asiaankuuluvan lääkityksen ja viljoja pois yms. ja erilaista ruokavaliota tilalle.

Menee monesti lääkäreiltäkin puurot ja vellit sekaisin eli siedättäminen ja oireiden sietäminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

Meillä selkeästi epäsopivia ei anneta ja kokeillaan max. puolen vuoden tai vuoden välein uudelleen. Tätä siedättämistä on meillä kokeiltu ihan hyvällä menestyksellä niin, että ollaan otettu uusia ruokia rotaatiolla mukaan eli annetaan vaikka kerran viikossa pieni annos ja pikku hiljaa kasvatetaan annosta. Jos oireita tuosta tulee, niin silloin lopetamme ko. ruoan.

Itse en ole suostunut lasta kiusaamaan epäsopivilla ruoilla ja ei meillä sitä kyllä allergologi ole ehdottanutkaan. Ollaan laajennettu ruokalistaa sitä mukaan, kun allergiat ovat alkaneet helpottaa omia aikojaan. Nyt ikää reilut 3 v ja käytössä jo tavallinen maito, viljat, muna yms. ilman mitään oireita. Osasta hedelmistä/marjoista/vihanneksista saa edelleen oireita ja niitä ei sitten käytetä, mitkä ei käy. Kyllä sieltä pikku hiljaa on koko ajan uusia ruokia tipahdellut käyttöön.

Meillä kyllä lapsi söi korviketta yöllä reippaasti yli vuoden ikäisenäkin ja varmaan ihan tarvitsi ravintonsa, kun ei ollut niin kiinteitä. Meillä kyllä yksi herääminen yössä oli ihan luksusta entiseen miljoonaan verrattuna, kun heräsi refluksiin ja muihin oireisiin eli en osannut tuota pitää minään rasitteena. Kyllä alkoi nukkua koko yön, kun oli enemmän SOPIVIA ruokia mukana. Epäsopivat saattavat edelleen häiritä myös unia.

Juu oon kyllä sitä mieltä et tuo lääkäri vaan halusi päteä ja piti tietävänä jotakin kertoa.
En kyllä ala lasta kiusaamaan jos soseista vaivoja tulee. Ja ei mua haittaa jos jatkossakin poika syö pari kertaa yössä. On jo huomattavasti vähemmän kuin aiemmin.

Oon kanssa sitä mieltä että kyllä sitä pikku hiljaa löydetään jotakin sopivia soseita.
Kylläpä tuo lääkäri kommentoi pojan valvomisiakin että johtuu hampaista, eikä ymmärtänyt refluksi vaivosta mitään. Mutta onneksi meillä on allergia hoidossa toisen lääkärin kanssa joka tietää noista asiosta hieman enemmän.

Yhteistyössä