Miten opetan koiran noutamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tavoitteena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis kyllä tuo hakee, mutta..
1. Pitäisi pysyä paikalla, ennenkuin saa luvan hakea (meinaa lähdössä varastaa).
2. Luovutuksessa joudun "imuttamaan" lähelle eteen istumaan, ettei luovuta kaukaa.
3. Välillä meinaa pureskella noutokapulaa, joutunut tekemään harjoituksia, jolloin kapula vain suussa ja sitä ei pureskella.
Vinkkejä tuohon "viilaamiseen" kaivataan.
Meillä palkkana on taistelu patukasta, makupaloja emme käytä.

Ei sitä ekaksi heitetä ja odoteta josko koira sattuisi tuomaan sen takaisin :headwall:

Ensin aloitetaan siitä, että koira suostuu ottamaan noutokapulan suuhun. Jos ei ota vapaaehtoisesti, voi aloittaa siitä, et kapula on maassa koiran vieressä ja kun koira katsoo sitä, saa palkan, seuraavaksi sen pitää koskea siihen kuonollaan, saa palkan ja vasta sitten kun esine on koiran silmissä mielenkiintoinen ja positiivinen asia, opetetaan koira pitämään sitä sekuntti suussa ja palkitaan. Mä olen omani opettanut ensin istumaan kapula suussa mun edessä ja sit vaihtanut sen palkkaan. Seuraavassa vaiheessa koira on nostanut kapulan maasta mun käteen. Sitten se jäänyt käskyn alle istumaan paikallaan kapula suussa ja olen kutsunut luokse. Vasta kun nämä ovat sujuneet, olen alkanut heitellä sille kapulaa ja homma on toiminut joka kerta.

Pahin virhe on heittää kapula ja päästää koira karkaamaan kapula suussa ja huudella sit sen jälkeen kaikki perkeleet sen perään. Koiran mielestä tämä on takuulla tosi kiva leikki.

Pura se nouto osiin.
Ensin pelkkä pitäminen
irrotus
pitäminen edessä
luoksetulo kapula suussa, eli jätät koiran istumaan kapula suussa ja kävelet itse poipäin ja siitä luoksetulo.

Itse varmasti ajattelet, että se ei varasta niin todenäköisemmin ei varasta, älä hätiköi sen varsinaisen kapulan heiton kanssa, kaikki aikanaan.

Parhaimmat kehut noutosuorituksessa tulee siitä kun koira on sun edessä kapula suussa, irrotus on vaan neutraali, irti, ja sitten ei sen enempiä kehuja.

Ai hitsi, ei olis voinut olla osuvampi tuo kaikki perkeleen huudot sinne perään, tätähän se monella on :D

Viimeksi muokattu:
1. opetat koiralle, ettei se saa lähteä ennen lupaa. Vaadi vaikka katsekontaksi ja varmista aluksi, että sillä on hihna perässään, että voit estää sen karkailut'

2. opeta koira ensin tulemaan tarpeeksi lähelle luoksetulossa ja vasta sitten kapulan kanssa

3. kiellät pureskelemasta ja jotkut laittaa alumiinifoliota kapulan ympäri, niin ei ole kiva purra

Kiitos, jatkamme harjoituksia :)
Luoksetulossa tulee ihan eteen, mutta kapulan kanssa meinaa jäädä n. puolen metrin päähän istumaan. Tulee kyllä ihan eteen istumaan, kun annan kädellä apuja.

Entäpä jos et anna kädellä apuja, vaan koitat turhauttaa koiraa, ottamaalla aina puoli askelta taaksepäin, ja uusi käsky, kunnes koira turhautuu ja tulee ihan kiinni.
Toisena vaihotehtona on, että vedät koiran tauttimella ihan kiinni itseesi.

Oletko varma, että et noudon yhteydessä ole kumartunut eteenpäin tai tee sitä jopa poikkeuksetta, koska pelkäät kapulan pudotusta, silloin koira kyllä luonnostaan jää sinusta kauemmaksi.

Voit esim laittaa sen kapulan koiran suuhun kun koira on sun sivulla, sen jälkeen ottaa pari askelta taaksepäin ja samalla antaa noutokäskyn.

Voit myös koko ajan liikkua pikkasen taaksepäin kunnes koira on riittävän lähellä ja sitten itse pysähtyä.

mitä vattua!

meillä riitti/riittää maahan käsky ennen noutoa jolloin ei hypi innostuksesta vasten

sitten etsi, KAPULAN HEITTO JA se on siinä

koira etsii niin kauan kuin löytää ja jos ei löydä pitkänkään ajan kuluttua katkaisen pelin ANTAMALLA LÄHTÖ- KÄSKYN

Yhteistyössä