Miten opetan lapsen potalle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoilija

Vieras
Meillä 2-vuotias tyttö joka jo tunnistaa kakka hädän ja aina kun sanoo että kakka niin yritän patistaa potalle. Tyttö vetää itsensä ihan jäykäksi ja huutaa vaan ja itkee, pyytää vaipan ja kakkaa siihen.. Koitan houkutella kirjoja lukemaan potalle, mutta ei, ilman vaippaa tyttö ei potalle istu, muuten kyllä istuu siinä huvikseen housut jalassa...

En ole lapsiamme oikeastaan koskaan opettanut potalle tai edes pöntölle. Ovat ilmoittaneet itse halukkuutensa pissata tai kakata jonnekin muualle kuin vaippaan. Aika usein hermoja raastavat pottailut ovat turhia - ei toki aina. Mutta itse olen näin kokenut kolmen kuivaksi oppineen kanssa. Lapsistamme neljäs, 2-vuotias tyttö, vetäytyy aina piiloon, kun tietää kakan olevan tulossa. Kohta hän keksii, että olisi kivempi kakata pottaan tai pönttöön.

Itse kans hermoilin asiasta ja yrittämällä yritin lasta opettaa potalle...mutta niin se vain menee, että lapsi oppii sitten kun on itse siihen valmis ja kypsä, ei yhtään aiemmin. Meillä tyttö 2.5v meni vielä 3viikkoa sitten piiloon kakkalle ja potta oli kutakuinkin kauhistus, välillä sinne saatiin pissa mutta harvoin... Sitten vain yhtäkkiä ei enää halunnu vaippaa ja alkoi käymään potalla :O Nyt on päiväkuiva kokonaan :)

• Tykkää
Reactions: Kuukkeli, Kuukkeli
meillä ei ole kovinkaan ajankohtaista kun vauva on vajaa yksi mutta istuskellaan satunnaisesti jo potalla ja tutkitaan leluja tai luetaan kirjaa ja toivotaan että sinne jotain tulisi joskus :D

Meillä alettiin istuskella potalla pieniä aikoja n. 7kk iässä. Siitä sitten lapsi oppi. Jo 8kk iässä teki pissan pottaan ja alle vuoden vanhana myös kakan. Koskaan ei ole takunnut potta asiat. Kuivaksi oppiminen on niin yksilöllistä! Oma mielipide on, että kun ajoissa totuttaa niin helpommalla pääsee! Tsemppiä sinne. Älä ainakaan pakota! Oppii varmasti ajallaan!

ota potta olohuoneesen ja laita vaikka piirretyt pyörimään niin jos se kauhu unohtuis. siis niin että jos istuu potalla niin tv auki, jos lähtee siitä leikkimään niin tv kiinni. eikä mitään patisteluja, ei siitä kannata ruveta riitelemään, kammo vaan pahenee

Meillä ap ihan samalla tavalla kuin teillä. Kyllästyin ja yksi päivä päätin, että tänään ei vaippaa laiteta ollenkaan. Kerran pissasi housuun ja kerran lattialle, sen jälkeen kaikki pissat ja kakat on mennyt pottaan tai pyttyyn, nukkuessa vaan vaippa.
Silloin kun vaippa jätettiin pois, niin oli noiden vahinkojen jälkeen koko päivän pissaamatta, kun olisi vaan halunnut vaipan. En antanut periksi, päiväunetkin jäi välistä, kun vaippaa en suostunut laittamaan ja tiesin, että kun vaippa laitetaan niin pissa tulee heti. Lopulta ei enää voinut pidättää ja meni potalle, sen jälkeen ei olekaan ollut mitään ongelmaa. Jos olisin tiennyt, että oppii lopulta noin helposti, niin olisin jättänyt vaipan pois aikaisemmin.

Yhteistyössä