miten opetatte lapsianne lukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensin aakkoset..esim A kirjaimen äänne on lyhyt a ja kirjain on aa.Vaikee selittää kirjoittamalla.. (: Mut ensin opeteltu kirjaimia a i e i o u sekä niiden äänteet.Sitten lukemaan tavuja esim. au ei oi jne.. (:

No en todellakaan mitenkään aktiivisesti opeta, mutta aina, kun tyttö 5 v. kysyy, mikä kirjain tuossa on tai, mitä tuossa lukee, vastaan kysymyksiin. En pidä tarpeellisena alkaa opettamaan lukemista, omia aikojaan poikakin oppi eskarikeväänä.

Kyllä ne sen koulussa tai eskarissa oppii. Se tavaaminen riippuu vähän koulusta. Ja jos lapsi osaa paljon jo kouluun mennessään niin eka-toka vuosi voi olla tylsä jos opettaja ei osaa antaa sitten toisenlaisia tehtäviä.

Meillä Seniori oppi lukemaan 5-vuotiaana erilaisten tietokonepelien opettamana (esim. Alkupolku Leikkilä ja Esikoulu). Toki kirjaimia oli opeteltu sitä ennen jo monta vuotta (oli tosi pienestä pitäen kiinnostunut kirjaimista ja sanoista yleensäkin, puhumaankin oppi tavallista nuorempana), mutta varsinainen lukeminen avautui kyllä noitten pelien kautta. :)

Niin ja Juniori oppikin sitten isosiskonsa siivellä.

Pyydän kauniisti, että älä opeta väkisin lastasi lukemaan. Jos on pakko kuitenkin opettaa, niin älä opeta ainakaan sillä tavalla, kuin ennen vanhaan tavattiin, eli koo-ii-äs-kis-äs-aa-sa-kis-sa.

Yleisin tapa nykyään on varmaankin äänteiden yhdistäminen. Eli joka kirjaimelle on sitä vastaava äänne. Esim. äs-nimisen kirjaimen äänne on sihinä (ja se piirretään näin:s) Sitten vaan opetellaan yhdistämään kaksi äännettä yhteen, esim. tavusta as sanotaan liukumalla ne äänteet yhteen eli lyhyt a ja se sihinä.

En opeta mitenkään. Vastailen kysymyksiin ja kerron, mikä kirjain, mitä lukee... Eskarikeväänä vanhin oppi lukemaan ite. En näe oikein mitään syytä alkaa opettaa lukemaan. Kyllä ne oppii, ku oma kiinnostus asiaa kohtaan kasvaa ja lapsi jaksaa katella kirjaimia ja sanoja.

Ei meillä ole mitenkään opetettu. Ainoa on se, että aina, ihan vauvasta asti, on luettu todella paljon, ja kotona on ollut saatavilla kaikenlaista kirjallisuutta ja monenlaisia kirjoja (ok, Miinaajamanua ja puputupunaa olen boikotoinnut voimakkaasti). Myös muovisia kirjaimia on ollut leluina, aluksi niistä on tehty torneja ja aitoja pienille muovisille possuille, myöhemmin sanoja lattialle. Eli kun kirjat, sarjakuvat ja vastaavat ovat kuuluneet sekä isän että äidin ja isompien sisaruksien elämään, aina pieninkin on sitten kasvanut sanojen ja kirjojen keskellä ja sitä kautta kiinnostunut.

Keskimmäinen oppi itsenäisesti lukemaan 5-vuoden herkkkyyskauden aikana, esikoinen ja kuopus lukivat tyylikkäästi ennen ensimmäisen luokan joulua pitkiä tarinoita. Esikoinen muuten kirjoitti ennen kuin oppi lukemaan, ja oli erittäin vihainen tajuttuaan miten lukeminen "tapahtuu", hän oli ajatellut sen olevan monimutkaisempikin asia.

Piika-äiti

Poika 4v on tosi kiinnostunut kirjaimista ja siitä, millä mikäkin alkaa tai mitä missäkin lukee.
Mä usein ns. äännän kirjaimet, eli vaikkapa sanon oman nimeni ääntämällä kirjaimet niin, miltä ne kuulostavat ja poika osaa jo hienosti yhdistää äänteitä yhteen. :)
Ja sitten kirjoitetaan koneella sanoja, poika etsii itse kirjaimia ja yhdessä äännetään.

Alkuperäinen kirjoittaja Merry-Go-Round:
Kyllä se lähtee lapsesta itsestään. Jos on kiinnostunut, se tulee luonnostaan.

Juuri näin.

Vastaamalla lapsen kysymyksiin "mikä kirjain" mikä sana" millä se ja se sana alkaa" "mitä tässä lukee". Lukemalla, loruilemalla ym. kivat tehtäväkirjat ja kaikenlaiset hassut ja hauskat höpötyksetkin edistää oppimista.

Meidän tuleva eskari tyttö on ihan vasta oppinut lukemaan, ja on tietysti onnellinen uudesta taidostaan. Kun tyttö alkoi kiinnostua lukemaan oppimisesta, niin oppiminen tapahtui suhteellisen helposti leikin ym. lasta miellyttävien asioiden avulla. Myös jo tytön lukemaan oppineet ystävät auttoivat oppimisessa paljon.

Meillä luetaan, lasketaan, laulellaan, leikitään, ollaan luonnossa yhdessä, lasten toivomilla tavoilla. Minusta tärkeintä on olla lasten kanssa ja kuunnella niiden välillä hassuja juttuja. Muu on opettajan työtä. Jos opettajalla on joskus hankalaa minun lasteni kanssa, tuen hänen tavoitteitaan, hän antakoot ohjeet. =)

MONELLA ON VAIKEUKSIA OPPIA LUKEMAAN, KU LUKEMISEN OPETTELU ALOTETAAN LIIAN MYÖHÄÄN. JOS LAPSEN LUKEMAAN OPPIMIS KIINNOSTUKSEEN EI REAGOIDA RIITTÄVÄSTI TAI JÄTETÄÄN KOKONAAN HUOMIOTTA, NIIN USEIN SE VAIKEUTTAA OPPIMISTA MYÖHEMMIN.

No kouluhan on sitävarten.

Jos kiinnostusta löytyy, niin silloin tietysti. Siskon poika oppi oma-aloitteisesti lukemaan 5 vuotiaana.

Mä oon hankkinut helppoa ja mielenkiintoista luettavaa. Sarjiksista meidän poika luki ensin aina vaan "kääk" Siitä se sitten alkoi. Nyt se on tokalle menossa ja kesän aikana oppinut kovasti uutta, vaikka alku vähän takkusi.

Lukee autoillessa tienviitat, se on ollut paras opetus. Ne kun menee nopeasti ohi, eikä jää aikaa tankata, poikamme on sellainen jumittaja, että tienviittojen lukeminen on nopeuttanut lukua ja aivoille ei jää aikaa mennä jumiin.

Mä opettaisin vastailemalla kysymyksiin, kyselemällä, millä sanat alkaa. Sen lopullisen opettamisen jättäisin koulun tehtäväksi, jos ei itsestään aukene lukemisen salat. :)

Mä olen itse oppinut 4-vuotiaana lukemaan, mua ei kukaan sen kummemmin opettanut, mummu ja äiti vastailivat vain mun kysymyksiini kirjaimista, kirjaimien yhdistämisen keksin ihan itse.

Meillä tyttö oppi aakkoset jo 4-vuotiaana, vähän niinkuin vahingossa. Kyseli aina mikä kirjain mikäkin oli ja sitten painoi mieleensä kun vastasin. Lukemaan oppi ihan itse vajaa 6-vuotiaana. Nyt menee kolmannelle ja osaa kyllä lukea sujuvammin kuin ikätoverinsa.
Toinen tyttö nyt 5-v. ei osaa muita kirjaimia kuin nimensä kirjoittaa. Ei ole ollut kyllä kiinnostunutkaan. Enkä ole edes yrittänyt opettaa.
Aloittakaa aakkosista, osaathan sen aakkoslaulun :)

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
MONELLA ON VAIKEUKSIA OPPIA LUKEMAAN, KU LUKEMISEN OPETTELU ALOTETAAN LIIAN MYÖHÄÄN. JOS LAPSEN LUKEMAAN OPPIMIS KIINNOSTUKSEEN EI REAGOIDA RIITTÄVÄSTI TAI JÄTETÄÄN KOKONAAN HUOMIOTTA, NIIN USEIN SE VAIKEUTTAA OPPIMISTA MYÖHEMMIN.

tämä on totta. valitettavasti vain harvat opettajatkin tietävän tämän.

Yhteistyössä