Miten opettaa 3v päiväkuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tilanne on siis tämä, olen jo pitkään aikaan yrittänyt opettaa 3-vuotiaan päiväkuivaksi. Harjoittelu aloitettiin kun lapsi oli noin 2v. Kaikki keinot olen kokeillut, palkintoja, kehumista, tarroja jne. Lapsella tuntuu olevan joku kammo käydä potalla tai pöntöllä, itkee ja huutaa vaan jos laittaa potalle, vielä enemmän itkee pöntölle menosta. Olen ottanut päivisin vaipan pois, ei käy koko päivänä kertaakaan potalla, pidättelee koko päivän ja sitten itkee kun vatsaan sattuu, pidätyskyky on hyvä. Joskus taas kastelee mutta yleensä pidättelee ja sitten itkee pitkin päivää kun sattuu niin paljon, ei silti suostu potalle.. Pakottaa en haluais kun sitten tilanne vaan pahenee. Mitä ihmettä tässä tilanteessa vois tehä, että lapsi uskaltaisi/suostuisi menemään potalle? ja tosiaan kaikki keinot olen kokeillut, sadun lukemista, nukke on käynyt omalla potalla samaan aikaan, jne. Sillon kun lapsi suostuu istumaan potalla, saattaa istua yli puoli tuntia ja koskaan ei mitään sinne tule..

Oho, meillä tais olla hyvä säkä kun 2v,3kk oppi heti päiväkuivaksi. nyt n. kuukausi mennyt ja vain yhden kerran tullut pissa housuun pari viikkoa sitten, oli menossa vessaan mutta ei kerennyt. Nopeeta oppi itse ilmoittamaan kun hätä ja käymään itse pöntöllä tai potalla. Univaippa vielä käytössä, siihen vinkkejä, onko?

Tyttö?poika? Meillä on ollu luvallista käydä pissalla myös suihkun viemärillä, rutkasti vaan vettä perään niin ei haise.

Tai sitte isket sen potan telkkarin eteen ja pikkukakkonen pyörimäön jos istuu siihen, heti jos nousee niin tv pois päältä. Tai sitten saa imeskellä tikkaria niin kauan kun istuu potalla?

[QUOTE="...";28672170]Oho, meillä tais olla hyvä säkä kun 2v,3kk oppi heti päiväkuivaksi. nyt n. kuukausi mennyt ja vain yhden kerran tullut pissa housuun pari viikkoa sitten, oli menossa vessaan mutta ei kerennyt. Nopeeta oppi itse ilmoittamaan kun hätä ja käymään itse pöntöllä tai potalla. Univaippa vielä käytössä, siihen vinkkejä, onko?[/QUOTE]

Univaippa on aivan kypsymisasia ja lapsi oppii omaa tahtiaan. Sitten kun sitä hormonia kehittyy riittävästi, ei kastu nukkuessa. Meillä ei vaippaa poika oo unille huolinu pitkään aikaan, silti pissaa lähes aina, ei vaikuta nesterajotukset eikä pisureissut.

[QUOTE="Vieras";28672175]Tyttö?poika? Meillä on ollu luvallista käydä pissalla myös suihkun viemärillä, rutkasti vaan vettä perään niin ei haise.

Tai sitte isket sen potan telkkarin eteen ja pikkukakkonen pyörimäön jos istuu siihen, heti jos nousee niin tv pois päältä. Tai sitten saa imeskellä tikkaria niin kauan kun istuu potalla?[/QUOTE]

Tyttö

Hurjaa että on noin hyvä pidätyskyky! Itse pitäisin taukoa ja yrittäisin muutaman viikon päästä uudelleen. Lapselle on nyt tullut joku peikko siitä potalla käynnistä. Itselläni saman ikäinen poika jolle kakalla käynti tuottaa ahdistusta. Kakkaa sitten housuunsa, ärsyttävää. Viime kesänä veti täysin liinat kiinni hyvin alkaneen pottailun kanssa, yhtäkkiä kiinnostus heräsi uudelleen pari kuukautta sitten ja melkein kaikki pissat tekee nyt vessassa. Tykkää pissata seisaalleen pönttöön. Eli uskon että aika parantaa tilanteen.

Meillä poika pidätti pissaa kans niin kauan että ihan sattui. En antanut periksi.. potta olohuoneessa. Sitten itse vaan meni potalle ja teki pissat siihen. Siitä saakka ollut kuiva. Nyttemmin potta siirretty jo vessaan :)

Unohda kaikki painostus ja lopeta koko potasta puhuminen.
Housuvaippa päälle vaan.

Jätä potta näkyville vessaan, mutta älä edes puhu siitä mitään.

Eli antakaa homman olla lomalla.

Lapsi saattaa kiinnostua potalle menosta ihan itse kun siihen ei painosteta.

Meidän 3-v on ainakin sellainen, että ei suostu mihinkään pakottamalla tai ehdottamalla.
Pitää saada itse tehdä aloite.

Syvä kyykkyasento esim just puskapissalla, tai suihkun viemärillä on tytölle luonnollisinntapa pissiä. Lähtisin siitä liikkelle. Tietty housut täytyy alkuun riisua kokonaan etteivät kasti. Vessanpöntölläkin ilman supistajaa pylly tippuu sinne pönttöön sen verran että se olis ehkä hyvä. Olennaista olis että olis joku mukava ja turvallinentapa pissiä, sitte pikkuhiljaa vois koittaa ohjata sitä sinne potalle. Mihin kakat tulee?

Lisään vielä et meidän 2v3kk heräsi pitkään kuivalla vaipalla unilta silloin kun vielä päivisin käytettiin vaippaa myös kun päivävaippa jätettiin pois rupesi unissaan pissaamaan vaippaan!

Meillä oli täysin vastaava tilanne vielä kuukausi sitten, samanikäinen tyttö kyseessä. Meillä tehosi se, että otettiin vaan vaippa pois ja laitettiin pikkarit tilalle. Ostin vinon pinon hennesiltä pikkuhousuja, joihin tyttö ihastui ja joita kehua retostin päivät pitkät. Välillä tuli takapakkia, ei suostunutkaan aamulla ottamaan vaippaa pois ja housuja tilalle, mutta sitkeän painostuksen jälkeen suostui taas. Pari päivää pissas housuunsa, kunnes vissiin kyllästyi tai rupes nolottamaan ja siitä lähtien on käynyt potalla. Vedottiin tähän "isot tytöt käy potalla, vauva käyttää vaippaa"- juttuun. Haluaa muutenkin niin kovasti olla iso tyttö, joten varmaan tuokin auttoi.

Muuta vinkkiä en osaa antaa, kuin että kärsivällisesti vaan yrittää jankata kuinka se potta on kiva jne. Meillä meinasi myös usko loppua kesken enkä kehdannut kellekään edes sanoa, että tyttö kulkee vielä päivisinkin vaipoissa, mutta kaikki muuttui lopulta tosi nopeasti. Tsemppiä ja pitkää pinnaa!

[QUOTE="Vieras";28672236]Syvä kyykkyasento esim just puskapissalla, tai suihkun viemärillä on tytölle luonnollisinntapa pissiä. Lähtisin siitä liikkelle. Tietty housut täytyy alkuun riisua kokonaan etteivät kasti. Vessanpöntölläkin ilman supistajaa pylly tippuu sinne pönttöön sen verran että se olis ehkä hyvä. Olennaista olis että olis joku mukava ja turvallinentapa pissiä, sitte pikkuhiljaa vois koittaa ohjata sitä sinne potalle. Mihin kakat tulee?[/QUOTE]

Vaippaan..

[QUOTE="...";28672170]Oho, meillä tais olla hyvä säkä kun 2v,3kk oppi heti päiväkuivaksi. nyt n. kuukausi mennyt ja vain yhden kerran tullut pissa housuun pari viikkoa sitten, oli menossa vessaan mutta ei kerennyt. Nopeeta oppi itse ilmoittamaan kun hätä ja käymään itse pöntöllä tai potalla. Univaippa vielä käytössä, siihen vinkkejä, onko?[/QUOTE]

ei ole. Se tulee itsestään. Meil poika 2.5v vain eräs ilta ilmoitti et ei vaippaa kun mentiin nukkuun. Päiväl oli vaippa talvel ulkona ja kylä-kaupunkireissuil. Koton ilman vaippaa jostain 1-1.5Vuotiaasta

Miksi jätätte pottaharjoittelun noin myöhään? Mä laitoin potalle heti kun osasi istua. Pottailusta tuli luonnollista kun säännöllisesti käytiin. Tyttö oli päiväkuiva 1v 9kk kuukautta ja poika 2v. Ei ikinä ollut mitään ongelmaa potalla käynnistä.

3 vuotiaalta ottaisin nyt kesällä vaipat pois. Säännöllisesti veisin pissalle, en istuttaisi pitkään vaan veisin useasti. Tarrataulu käyttöön,jokaisesta pissasta\kakasta tarra ja 10 palkinto. Mut ilmoittaisin, että vaippoja ei enää päivällä laiteta vaan että isot lapset käy potalla tai pöntöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvänen aika;28672431:
Miksi jätätte pottaharjoittelun noin myöhään? Mä laitoin potalle heti kun osasi istua. Pottailusta tuli luonnollista kun säännöllisesti käytiin. Tyttö oli päiväkuiva 1v 9kk kuukautta ja poika 2v. Ei ikinä ollut mitään ongelmaa potalla käynnistä.

3 vuotiaalta ottaisin nyt kesällä vaipat pois. Säännöllisesti veisin pissalle, en istuttaisi pitkään vaan veisin useasti. Tarrataulu käyttöön,jokaisesta pissasta\kakasta tarra ja 10 palkinto. Mut ilmoittaisin, että vaippoja ei enää päivällä laiteta vaan että isot lapset käy potalla tai pöntöllä.

Noin kuuluukin tehdä. Taitaa monet äidit olla vähän laiskoja.

Meillä molemmat lapset olleet päiväkuivia reilusti alle 2-v ja yövaipat jääneet siitä melkein samantien pois. Tosin pottailu aloitettukin toisella 6kk iässä ja toista pissatettiin lavuaariin jo ihan vauvana. Nuorempi ei yhdessä vaiheessa halunnut potalle, mutta juurikin pissasi välillä seisoen suihkun ritilälle. Mä en oikein usko itse mihinkään sanallisia kehuja kummempaan palkkiosysteemiin tai telkkarin katsomisiin enkä ainakaan antaisi karkkia. "Palkinto" lapselle on olla kuiva, omatoiminen ja vessailu nyt vaan on yksi samanlainen arkirutiini muiden ohella. Suosittelen hommaamaan harkkahousuja, jotka kestää hetken yhdet pikkupisut, mutta eivät kuitenkaan tunnu mukavilta märkinä. Harkkahousuja saa useilta eri kestovaippavalmistajilta ja monilla kivoilla kuoseilla. Voisitte myös käydä ostamassa yhdessä kivoja pikkareita, joita isot tytöt saa käyttää. Ehkä kannattaisi pitää vaikka vähän taukoa koko potasta tuon kammon takia. Pyydä lapsi joka kerta mukaan vessaan kun itsekin menet pissalle tai käy vessassa ovi auki (joo tiedän että voi vaatia hiukan totuttelua jos ei ennen ole näin tehnyt :)). Kysyt kuin ohimennen että tuletko mukaan pissalle. Jos ei tule niin annat olla ja seuraavalla kerralla uusi yritys. Lapset on aina kiinnostuneita mitä vanhemmat tekee ja pyrkivät matkimaan. Anna lapsen vaikka vetää vessanpönttö sinun käynnin jälkeen jos hän haluaa. Todennäköisesti jollain kertaa lapsi tulee ainakin istahtamaan potalle, suhtaudu neutraalisti tähän, sehän on vaan arkirutiini. Joku kerta lapsi todennäköisesti vahingossa tyhjentääkin rakkonsa pottaan jolloin kehuja ja iloitset, mutta ei mitään sen kummempaa. Kannattaa yrittää ajoittaa käyntejä aamuun, päikkäreiden jälkeen tms. kun tiedät pissan usein tulevan. Tsemppiä puuhaan!

Mä en kyllä opettaisi lasta käymään suihkun ritilällä pissalla. Sukulaisen sauna haisi aina pissalta kun pikkupojat kävivät ruiskimassa sinne. Kolme vuotias käyttää pissaamista vanhempien uhmaamiseen, se on yksi asia jota hän pystyt kontrolloikaan. Siksi en antaisi periksi ja käyttäisi enää vaippoja.

Jaa, kyllä meilläkin lapset olivat päivä- ja yökuivia 1 v 10 kk:n iässä, vaikka sen ikäisenä aloitettiin laittaa potalle. Siis ihan saman tien oppivat jutun, kun potalle laitettiin. Muuten, mitä siitä pahimmillaan voi seurata, että lapsi pakotetaan tekemään jotakin, kuten istumaan potalle tai pöntölle? Ja onko pakottamisesta jollekin oikeasti tullut joitakin vakavia seurauksia?

On eri asia opetella rakon hallitsemista käymällä suihkun/saunan yhteydessä pissalla ritilällä kuin opettaa lapsi pelkästään siihen. Pikkupoikia voi jo kieltää kun varmaan pöntöllä osaavat käydä ;).

Mulla on 2v8kk tyttö ja nämä asiat on aina olleet ihan tuskaa. Noin vuoden vanhana saatiin vielä istutettua potalle ja joskus myös pysymään siinä kaksi-kolme sekuntia ja parit (vahinko)pissatkin pottaan tuli, mutta paria kuukautta myöhemmin se meni niin taisteluksi, että ei oo totta. Jeesusteipillä tytön olisi ehkä saanut pysymään siinä, mutta muuten ei. Hysteeristä itkua ja huutoa seurasi, erilaista pottaa kokeiltiin kuten pönttöäkin, mutta ei. Neuvolassa kehoitettiin vaan aina ettei saa pakottaa, odottakaa...

Lapsi kasvoi ja aina välillä koitettiin uhkailun, kiristämisen, lahjomisen tai järkipuheen kanssa, mutta ei. Eihän tynkää saanut edes potalle ISTAHTAMAAN, jumalauta, saati että se olisi asiansa tehnyt. Tehtiin puoli vuotta sitten tarrataulu ja jo pöntölle/potalle istumisesta olisi tarra herunut, mutta ei. Kuukausi myöhemmin sain huijattua sen pöntölle keksimällä "leikin". Silmille huivi ja sitten äiti aina kantoi lapsen johonkin istumaan ja sen piti arvata missä ollaan. Jos ei arvannut, kerroin ja se sai kurkata huivin alta. Eka käytiin sängyllä, lipaston päällä, tiskipöydälä ja jossain muuallakin ja sitten kannoin sen pöntölle supistajan päälle. Kakara jähmettyi heti paskanjäykäksi, mutta tilanne laukesi kun huudahdin iloisena, että XXX istuu pöntölllä! Nyt tuli eka tarra! Tenava oli rinta rottingilla loppupäivän ja siitä asti käytiin pöntöllä kyllä istumassa, mutta ei sinne mitään tullut.

Nyt kun kevät koitti, niin yhtenä päivänä en vaan antanut vaippaa. Sanoin, että mee pöntölle. Vähän se protestoi, mutta selitin ettei haittaa jos pissa tulee lattialle. Ja tulihan niitä muutaman ekan päivän aikana. Sen jälkeen se on pissannut pöntölle, mutta potta ei kelpaa vieläkään.

Nyt taistellaan sitten sen kanssa, että miten saisi sen kakkaamaan pöntölle.... Panttaa vaikka koko päivän ja sitten vääntää tortut univaippaan yöllä. Ja herää. Ja huutaa, kun pitää lähteä pesulle. Ja herättää vauvan. Huoh.

Noin kuuluukin tehdä. Taitaa monet äidit olla vähän laiskoja.

Noin juuri ei kuulu tehdä, siitä oli just vähän aikaa sitten juttua ihan asiantuntijoiden taholta, koita löytää linkin. :)

Meillä alettiin opettelemaan 2vuotiaana eikä muuten ollut ongelmaa. Haluamme lapsellemme parasta, mutta meitä on moneen junaan. Koita ens kerralla meittiä lapseisi parasta eikä sitä miten pääset helpoimmalla. :x

Ota se yövaippakin pois (ja laita sänkyyn muovilakana jos sellaista ei jo ole), niin ei pysty pidättelemään.

Tämän jälkeen sitten vaan lukuisia pottasessioita päivässä (esim. ennen ja jälkeen ruokailujen) niin, että potalla istutaan pitkään vaikka pissaa tai kakkaa ei tulisikaan.

Ja miksihän ei saisi laittaa vuoden vanhaa potalle? Tarkoitus ei ole pakottaa pissamaan pottaan, eikä istuttaa siinä kunnes pottaan tulee jotain, vaan totuttaa lapsi pottaan. Onko se sitten parempi että isot lapset juoksee vaipoissa?

Alkuperäinen kirjoittaja hyvänen aika;28672498:
Kolme vuotias käyttää pissaamista vanhempien uhmaamiseen, se on yksi asia jota hän pystyt kontrolloikaan. Siksi en antaisi periksi ja käyttäisi enää vaippoja.

Saisiko tämän suomeksi?

Yhteistyössä