Miten opettaa 5-vuotias lukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Juuri 5 vuotta täyttänyt poikani on innostunut kirjoittamaan, esim. kun kirjoitan mallin hänelle, hän kirjoittaa itselleen saman sanan/lauseen. Tunnistaa kaikki kirjaimet, joten lukemaan oppiminen ei kai ole kaukana, varsinkin kun hän jo tunnistaa joistakin sanoista millä kirjaimella se alkaa. Mutta miten sen voisi helposti opettaa, onko vinkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Ei sen tarvi vielä osata lukea. Kyllä koulussa opetetaan.

Eihän tarvii ei, mutta lapsella on selvä kiinnostus oppia. Aina kyselemässä että mitä tossa lukee jne, joten olisi kaikille kätevämpää jos osaisi itse lukea.

Miksi opettaa vielä noin pientä lukemaan? Siis meinaan, että meillä tyttö oppi 6v:nä lukemaan ilman että häntä kukaan koskaan opetti. Joten jos lapsi itse on kiinnostunut kirjaimista jne, niin hän kyllä oppii "automaattisesti" lukemaan.

En siis tiedä miten se meillä kävi (koska ideanani oli nimenomaan se, että EN opeta lukemaan) mutta jollakin tavalla tuo lukemaan vain oppi.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Miksi opettaa vielä noin pientä lukemaan? Siis meinaan, että meillä tyttö oppi 6v:nä lukemaan ilman että häntä kukaan koskaan opetti. Joten jos lapsi itse on kiinnostunut kirjaimista jne, niin hän kyllä oppii "automaattisesti" lukemaan.

En siis tiedä miten se meillä kävi (koska ideanani oli nimenomaan se, että EN opeta lukemaan) mutta jollakin tavalla tuo lukemaan vain oppi.

Opettaa on ehkä väärä verbi, vaan tarkoitin lähinnä miten tukea lasta itse oppimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Opettaa on ehkä väärä verbi, vaan tarkoitin lähinnä miten tukea lasta itse oppimaan.

No vastaamalla aina siihen kysymykseen, että mitä tossa lukee. Ei siihen ainakaan meillä sen kummempia tehty.

Mun veljeni kirjoitti ennen kuin oppi lukemaan, mutta luki silti omia kirjoituksiaan sujuvasti. Jossakin vaiheessa äitini ehdotti, että mitä jos lukisi toistenkin kirjoittamaa ja eihän se niin vaikeaa ollutkaan.

Mun veljeni kirjoitti ennen kuin oppi lukemaan, mutta luki silti omia kirjoituksiaan sujuvasti. Jossakin vaiheessa äitini ehdotti, että mitä jos lukisi toistenkin kirjoittamaa ja eihän se niin vaikeaa ollutkaan.

No siis hyvin samantapaista meilläkin :)

mitä ihmettä täällä taas oikeen senssataan? Miksi ei saisi opettaa lasta lukemaan? Mitä ihmeen pahaa siinä taas on? Hohhoijaa... Saahan sitä opettaa, jos keinot löytää. Taidatte olla vain kateellisia, kun teidän kersat ei vielä 5-vuotiaana oppineet lukemaan... :laugh:

Kyllä se oppii ite jos on tarvis. Eipä jaksa keskittyä sitten koulussa tunnilla kirjaimien opetteluun jos valmiiks osaa... Meille tullut vasta niitä kirjaimia kotia , ettei mee tekojärjestys väärin jne.

Kyllä mä olen opettanut mun lapset lukemaan reilusti ennen kouluikää. Esikoinen oppi 3-vuotiaana itse, muut opetin 4 - 5-vuotiaana, kun halusivat. Pitää siis opettaa kirjainta vastaava äänne, joita liu'utetaan peräkkäin ensin tavuiksi, sitten sanoiksi. Jos ei tätä asiaa hoksaa, niin ei kannata yrittääkään opettaa.

Ja ihan hieno taitohan lukutaito on alle kouluikäiselläkin. Ei mun lapsille ainakaan ole siitä mitään haittaa ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja no voiihan:
mitä ihmettä täällä taas oikeen senssataan? Miksi ei saisi opettaa lasta lukemaan? Mitä ihmeen pahaa siinä taas on? Hohhoijaa... Saahan sitä opettaa, jos keinot löytää. Taidatte olla vain kateellisia, kun teidän kersat ei vielä 5-vuotiaana oppineet lukemaan... :laugh:

No tuskin kukaan tuntee moisesta asiasta kateutta.

Mulla oli siihen ihan oikea syy, miksi en kokenut hyväksi opettaa omaani lukemaan ennen kouluikää ja se oli se, että opetustavat ovat muuttuneet aikalailla siitä, mitä ne olivat kun itse kävin koulua.

Enää ei tavuteta, kuten ennen tehtiin joten helkutin hyvä on, etten mennyt lapsen päätä tavuttamisella sekoittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Kyllä se oppii ite jos on tarvis. Eipä jaksa keskittyä sitten koulussa tunnilla kirjaimien opetteluun jos valmiiks osaa... Meille tullut vasta niitä kirjaimia kotia , ettei mee tekojärjestys väärin jne.

Itse osasin lukea sujuvasti kun menin kouluun enkä kyllä tylsistynyt, kun opettaja antoi mulle lisälukemista siksi aikaa kun luokan pojat (=ainoat jotka eivät osanneet lukea) tankkasivat A, AA -juttuja..

Alkuperäinen kirjoittaja :
jaa, meillä sama tilanne tytön kanssa, enkä todellakaan meinaa opettaa kun eskarissa tehdään kuitenkin toisin

Millä tavalla toisin?
Luulisin että tarkoittaa lukutekniikkaa. Jos lapselle opettaa väärän lukutekniikan niin hänen voi olla vaikea omaksua myöhemmin oikeaa tapaa. Näin luulisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja g:

Itse osasin lukea sujuvasti kun menin kouluun enkä kyllä tylsistynyt, kun opettaja antoi mulle lisälukemista siksi aikaa kun luokan pojat (=ainoat jotka eivät osanneet lukea) tankkasivat A, AA -juttuja..

Juu meilläkin tyttö on "lukijaryhmässä" jolloin he saavat sitten haasteellisempaa luettavaa eli aika hienosti osaa opettajat ottaa lapset yksilöllisesti tässä suhteessa huomioon.

Mutta meillä kyllä myös lukijat tankkaavat niitä A, AA-juttuja.

Meillä 5v tyttö oppi just muutama viikko sitten lukemaan. En opettanu ite, mutta oli hyvin kiinnostunut jo pitkään kirjaimista ja kirjoittamisesta. Kyseli paljon just, et mitä missäkin lukee ja sit yks automatka hoksas lukea ite tienviittoja ja siitä se lähti. Eli ite loppujen lopuksi vaan oppi, et miten luetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no voiihan:

No tuskin kukaan tuntee moisesta asiasta kateutta.

Mulla oli siihen ihan oikea syy, miksi en kokenut hyväksi opettaa omaani lukemaan ennen kouluikää ja se oli se, että opetustavat ovat muuttuneet aikalailla siitä, mitä ne olivat kun itse kävin koulua.

Enää ei tavuteta, kuten ennen tehtiin joten helkutin hyvä on, etten mennyt lapsen päätä tavuttamisella sekoittamaan.

Ai miten niin ei tavuteta? Kyllä meidän ekaluokkalainen ainakin tavuttelee koulussa. Se oppi lukemaan alta 5v. mutta tavuttamista ei osannut ennen kuin koulussa.

Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseen on, että luet sanat ihan vaan liu`uttamalla, esim. aaaassiii=aasi. Lapsi oppii äänteen ja kirjaimen yhteensopivuuden kuuntelemalla. Samalla näytät kirjasta sanaa. Älä välitä noiden toisten kommenteista, sillä lapsellasi on herkkyyskausi selvästi lukemisen oppimiseen ja miksi et opettaisi silloin kun se on lapselle helpointa. Tuo kausi voi mennä ohi jo ekaluokkaan mennessä ja sitten saa väkisin takuta kirjaimia päähän. Kumpa kaikki tajuaisivat tuon. Joillakin lapsilla herkkyyskausi alkaa aiemmin joillain myöhemmin...

Ja tuosta tavuttamisesta, lukemaan opettamisessa ei tavuteta, mutta sanoja kylläkin tavutetaan esim. taputtamalla jo eskarissa ja väliviivalla koulussa...

Kannattaa harjoittaa nyt ku on kerta mielenkiintoa. Mä opetin poikani lukemaan just ton ikäisenä, käytin omaa aapistani apuna ja opetin sillei ku mullekin opetettiin 80-luvulla. Lapsi nyt ekalla ja koulu sujuu tosi hyvin, samalla luokalla puolet osas lukea hyvin ku aloittivat koulun, vain pieni osa ei osannut lainkaan! Ei siitä ole ainakaan mitään haittaa, jos osaa lukea jo kouluun mennessä.

Mulla oli lapsena ïltalukemisena sellainen vanhan kansan aapinen. Sieltä katseltiin isän kanssa kirjaimia ja kuvia, ja lopuksi luettiin joku niistä loppupuolen saduista. Oli meillä paljon muitakin kirjoja, mutta kirjaimista kiinnostuneena lapsena halusin aina aapisesta sen iltasadun... Sen enempää lukemaan opettamista en sitten tarvinnutkaan.

Joten saman neuvon antaisin teillekin: katselkaa vaan kirjaimia, siitä se lähtee jos on lähteäkseen.

Mitä tavuttamiseen tulee, niin enpä ole koskaan kuullut, että itsekseen lukemaan oppinut lapsi olisi loppuikänsä ollut tavutustaidoton. Enimmäkseenhän tavuttaminen on ihan mekaanista hommaa.

Yhteistyössä