Miten opettaa 9,5kk syömään muuta kuin makeita soseita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä olen yleensä mitannut jonku 20ml mukiin ja sen sitte lusikan avulla juottanut...
Eihän se herkkua oo ku millekkää maistu, mut meinas masu olla täälläki kovana, joten sikis vettä noin ja kakka luistaa.

Kiitos Mötkylä kovasti "asiallisesta" yv:stä jonka olit eilen lähettänyt. Ainakin itse ihan vilpittömästi yritin auttaa, mutta koska reaktiosi on tuollainen, sanoisinko keskenkasvuinen, niin olkoon. Ei suoraan sanottuna enää voisi vähempää kiinnostaa. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Kiitos Mötkylä kovasti "asiallisesta" yv:stä jonka olit eilen lähettänyt. Ainakin itse ihan vilpittömästi yritin auttaa, mutta koska reaktiosi on tuollainen, sanoisinko keskenkasvuinen, niin olkoon. Ei suoraan sanottuna enää voisi vähempää kiinnostaa. :wave:

Samoin. Yritin nimenomaan sanoa sulle hyvällä ettei kukaan tyhmänä pidä vaikka tyhmiä kyselisikin.. Mutta olkoon, kiitti yystä ja moro! :wave:

Ai kui mulla on "jostain kyse"?? Ai että ottaa pattiin sun kaltaises jeesustelijat! Miks sit osallistua koko keskusteluun jos ei siihen oo mitään järkevää lisättävää, muutakun saman toistoa?

Siinä Oiskun yksityisviestin sisältö julkisestikin, vaikka se ei muille kuulukaan, mutta koska ko. henkilö halusi julkistaa sellaisen saaneen, kuulkoon sen sitten kaikki.

Mun puolesta koko keskustelu voidaan päättää tähän, koska se ei vastaa enää tarkoitustaan. Kiitos kaikille hyödyllisistä ja hyödyttömistä vinkeistä, niistä mulle hyödyttömistä kun on kuitenkin ehkä joku muu lukija saanut hyötyä.
Luppis: saanko tästä lähtien kysyä sulta yv:nä vinkkejä ja mielipiteitä, jos tulee ruokailuasioissa ongelmia jatkossa?

Kyllä mulla on kaikki ihan hyvin, kiitos kysymästä...! Mutta minä en kertakaikkiaan vain jaksa olla räjähtämättä siitä, miksi täällä kertakaikkiaan kaikkiin ongelmiin jotka johtuu syömisestä, kommentoidaan että oletko ajatellut saattaisiko olla allergiaa. Tottakai se on ensimmäinen poissuljettava asia ja se ei tulisi ekan kerran mieleen kun lapsi on melkein vuoden ikäinen. Ja nuo luumut ym. taviskonstit kerrotaan jo melkeinpä äitiysneuvolassa vauvan ummetuksen hoitoon. Jotenkin vaan nuo kommentit on niiiin ääripäässä sen kanssa mitä hain alunperin, ja kuinka on huoli siitä, miksi poika syö niinkuin syö ja kasvaa siltikin ihan ok. Anteeksi vielä kerran vain pyydän ja lopetetaan tää, jookosta..?

Jos lapsi on iältään 10kk ikäinen, alkanut kieltäytyä rinnasta jo synnytyslaitoksella ja sen jälkeen taisteltu kaikesta suuhun pantavasta, ja sen ainakin kerroin että kokoajan 4kk iästä lähtien kiinteät takunnu, niin ei tosiaankaan allergian mahdollisuus vois KELLÄÄN tulla nyt ekan kerran mieleen! Lisäks oon kyllä kertonu tilanteesta niin monessa yhteydessä täällä ja tuolla allergiapuolella että mini varmasti meiän syömärin muistaakin entuudestaan. Mutta kertaan edelleen: anteeksipyyntöni. Hei.

Hyvä sinisen talon akka: pojallamme diagnosoitiin epäilys suolistoperäisestä maitoallergiasta hänen ollessaan 4kk. Olimme Almiron Peptillä aluksi, kunnes yölliset vaikeroinnit ja maitopullosta kieltäytyminen alkoi taas. Siirryimme Neocateen. Sillä poika oli oireeton. Sitten tuli altistus Naniin, mutta oireet eivät palanneet koskaan. Epäiltiin peruna-allergiaa, ja oltiin kuukausi pelkällä nanilla ja päärynäsoseella. Vähitellen totuteltiin muihinkin kiinteisiin, huonolla menestyksellä. Lopetti aina syömisen. Kesäkuun alussa alkoi kieltäytyä KAIKESTA, paitsi maidosta. Heinäkuun lopussa aloteltiin taas kiinteitä. Tässä välissä oli puhjennut myös 4 hammasta. Sitten kieltäytyi maidosta ja ruoka upposi hyvin. Alkoi ummetus, loppui syöminen, alkoi maidon juominen, sitten loppui ummetus 2 vkon jälkeen, sitten aloteltiin taas kiinteitä varovasti alusta, sillä tiellä ollaan edelleen ja nyt tuli flunssa ja nesteitä ei mene kuin lusikalla ja pieniä ovat määrät ja pelkään että pian menee taas suoli tukkoon. Tässä kaikessa pyörityksessä olemme edelleen keskussairaalan allergiapolin asiakkaita ja kontrolleissa sekä lääkärillä että ravitsemussuunnittelijalla käymme noin 2kk välein. Viime käynnillä lääkäri määräsi duphalacin päivittäiseen käyttöön, 5ml/vrk, ettei ummettaisi ja näin ei tulisi syömiseen stoppia. Nyt meillä on ensi viikolla seuraava aika, ja katsotaan mitä lääkäri nyt tässä vaiheessa ehdottaa. Iho-oireita tai kipuitkuja ei ole, joten ainoastaan syömisestä kieltäytyminen on oire eikä lääkärin mukaan viittaisi allergiaan. Jokin "juttu" siis poikkeama siellä suolessa mulla on käynyt mielessä mutta lääkärihän sen päättää, aletaanko sitä tutkia nyt tässä, ensi viikolla kuulee.

Että näin. Selkiskö?

Meillä ainakin poika kieltäytyy syömästä niitä ruokia, mistä tulee maha kipeeks. Myös suolisto-oireinen allergikko. Ja meillä käy hedelmistä ja marjoista useempi kun vihanneksista ja kasviksista. Tällä hetkellä ei uppoo kun maissi, poro ja hirvi.

En ymmärrä mitään edellisen kirjottajan murteellisesta tekstiviidakosta, mutta voimia vaan siihen suuntaan, me täällä kyllä jo pärjätään näillä neuvoilla ja vinkeillä, kuten jo muutama tunti sitten täällä mainitsinkin.

Jos jätetään allergiakeskustelut tuonne lapsen sairaudet ja allergiat-kategoriaan ja keskustellaan alkuperäisestä aiheesta: Miten saada lapsi syömään muutakin kuin hedelmäsoseita, niin siihen olen saanut vinkkejä joiden myötä meillä nyt kasvista ja broileria alettu syömään. Asia on näin ollen tullut päätöksessään, eikö vaan!

Huomautuksena mainitsen, että murteenkäytön luvallisuudestahan ei kukaa ole maininnut mitään, kerroin vain etten tekstiä ymmärtänyt.

Ongelmani voisivat olla miten laajoja tahansa, lapseni kiinnostus pelkkiin hedelmäsoseisiin voisi olla peräisin vaikkapa muinaisesta Egyptistä ja siihen voisi liittyä vaikka minkälaisia härkätaisteluita, mutta kysyinhän vain neuvoja siihen, miten saisin hänet houkuteltua maistelemaan suolaisempiakin makuja makeiden sijaan. Allergia- tai suolistopoikkeamaepäilyissä luotan kuitenkin enemmän lääkäriimme kuin keskustelupalstojen arvuuttelijoihin. Vinkkejä uusien ruokien maisteluun sain, kiitos niistä.

Elämämme jatkuu kyllä hyvänä ilman kukkapuskaasikin!

Täällähän on säpinää :xmas: Luin nyt koko ketjun alusta loppuun kaikessa rauhassa ja täytyy todeta Mötkylä, että ihmiset yrittivät aivan vilpittömästi auttaa sinua. Jos neuvot olivat kehnoja mielestäsi, niin ei siitä nyt oikein suuttuakaan voi! Poimi kirjoituksista itsellesi oleellisimmat ja jätä muu noteeraamatta ja anna asian olla. Toisten haukkuminen akaksi yms. ei oikeasti ole kovinkaan korrektia, varsinkaan kun ihmiset vain halusivat auttaa.

PS. Minun mielestäni neuvot ja vinkit olivat sitäpaitsi hyviä! Toivottavasti suotuinen kehitys teillä kiinteiden maistelussa jatkuu, seuraavan kerran apua kysyessäsi voi olla, ettei kovin moni ole halukas vastaamaan. :|

En jaksanut jäsennellä ajatuksia, joten tulevat siinä järjestyksessä kun asioita tulee mieleen ja suurin osa "OFF TOPIC":

Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
tällä hetkellä aukoo suuta hyvin itse, korostan myös etten ole koskaan väkisin sitä avannut, kun alaleuasta ottaa kiinni, hän avaa suunsa, ei liity itkemistä tai mitään "pyristelyä" tähän. Mutta siis tällä hetkelllä syö ihan hyvin. .

Joo, niin mä jo aiemmin ymmärsinkin ettei kyse ole väkisinsyötöstä tai tuputtamisesta vaan "huonosta tavasta". Sillä sitä kysyin kun oli tuolla toisessa ketjussa puhetta..

Mä lähtisin ehkä siitä että nyt vielä kun se maito lähes riittää ainoana ravinnonlähteenä, olisi hyvä aika opetella sitä syömistä. Myöhemmin voi olla hankalaa kun ei enää pärjää pelkällä maidolla..tai no näyttää vähän siltä että nuo uhmaikäiset 2 v. syö vähemmän kuin meidän huonosyömäinen vauva ;) sitten me mötkylä pulassa vasta ollaankin kun näille uhma iskee.. :headwall:

Ja siis ton oikean syömisen opettelun kannalta huonot tavat (temput, lelut jne. pöydässä ovat huonoja vaihtoehtoja) kannattaa yrittää kitkeä nyt ettei mene jatkossa vielä työläämmäksi.

Mutta tämän ketjun alkuperäiseen aihepiiriin.. hermojahan se syömistemppuilu kysyy. Luin Wahlgrenin lapsikirjasta, että äiti/syöttäjä ei saa AJATELLAKAAN, että ei tästä mitään tule kun ruokailu alkaa tai ruoka ei ala maistua. Vauvat ovat herkkiä aistimaan tällaisia juttuja vaikkeivat ajatuksenlukuun pystykään (?). Itse yritän aina tsempata, että "tarjoan, jos ei kelpaa, sillä hyvä". En tiedä, auttaako syömiseen mutta itseä se rauhoittaa :ashamed:

Hyvä että edes maissi-peruna maistuu. Siitä se lähtee.

Tosta ummetuksesta vielä: meillähän poikaa ummettaa kans helposti. Juo vettä "hyvin" (=useita siemaisuja nokkiksesta) ruokailun yhteydessä ja ruokahan on aika vetistä kun noiden allergioiden takia syö lähinnä kukkakaalia ja kesäkurpitsaa. Meillä muuten puuro ummettaa. Ja tarkennuksena että ihan sellainen aikuisten puuro ja vaikka kuinka löysäksi jättäisi (saa varmaan nestettä). Yks mikä pehmentää ulostetta, on rasva. Öljyä voisi siis lisänä kokeilla eli kasvis-lihan joukkoon 1 tl rypsiöljyä/1 dl kasvista ja puuroon margariinisilmä (esim. sinistä keijua). Tosin valmissoseissa on useimmissa öljyä jo valmiiksi.. Ja vaikka teillä ei noista kotikonsteista olekaan apua tohon ummetukseen, kannattaa varmaan vältää noita ummettavia ruokia? Tai ainakin huomioida että "nyt syönyt perunaa, lisäänpä puuroon luumua tai ruusunmarjaa". Meillä ruusunmarja helpottaa kakkaamista, ei siis pieninä määrinä mutta syökin sitä sitten kun se listalla on sen 2-3 dl/vrk. Valmis ruusunmarja on aika pahaa :x ja jos teillä makea maistuu, kokeile Apetit-pakastetta. Siinä on hirveesti sokeria, sitä voi sekoittaa tohon valmiiseen niin tulee sopivaa.

Aiheesta Syömättömyys: Syitähän on monia..voi olla allergiaa, ummetusta, rakenteellinn vika, "psyykkistä" (syöminen ei ole kivaa, saanut kammon jossain vaiheessa, ei¨ole oppinut syömään nälkäänsä), neurologista, jostain muusta sairaudesta johtuvaa, kehityshäiriö tms. Lääkäri arvioi nämä.

Vaikka usein sanotaan että lapsi osaa välttää ruokia, jotka eivät sovi tai joille on allerginen, ei se aina ole niin. Meillä tuli heinäkuun alussa totaalistoppi syömiselle. Maitoa meni max 5 dl/vrk EIKÄ MITÄÄN MUUTA. Syyllinen oli sitten maissi, jota söi hyvin eikä sitä osattu epäillä "pahikseksi". Kun se jätettiin pois, maito ja kiinteät alkoivat taas maistua.

Syömättömyshän ei sinänsä ole ongelma, jos lapsi kasvaa hyvin ja on tyytyväinen. Jotkut lapset tulevat toimeen hyvinkin pienellä ruualla. Siksi on turha vertailla, kuinka paljon meidän poika syö aamupuroa ja miten naapuri. En nyt tarkoita, että olisit mötkylä tätä tehnyt, tuli muuten vaan mieleen.

Ja mulle saa kuka vaan laittaa yv:tä. Vastaan kun ehdin.

Ja niille, joilla ei ole kokemusta huonosyömäisestä lapsesta ja siitä stressistä, jota se aiheuttaa, on turha kai yrittää asiaa selittääkään. Kun lapsella ei paino nouse 2,5 kk:teen eikä ruoka vain maistu, on aika turhauttavaa kuunnella ohjeita "kunnon ruokarytmi etkä annan sitä maitoa", "anna silloin kun on nälkä, eihän sitä voi nälässä pitää", "pidemmät ruokailuvälit niin kyllä se sitten syö", "tarjoa riittävän usein, syö silloin kun on nälkä" jne. jne. :headwall: Kokeiltu on, ei auta. Jos lapsi ei syö koko päivänä, se ei syö ja siis ei todellakaan syö. Ei edes sitä maitoa.

Ja niille, jotka nyt vetävät herneen nenään: en tarkoittanut etteivät tähän ketjuun olisi kirjoittaneet sellaiset, joilla asiasta on kokemusta. Tämä vaan niille lukijoille, joilla ei asiasta ole kokemusta.

mun on kommentoitava et mä mötkylä sinuna en olisi vielä huolestunu kerroity et lapsesi kasvaa silloin lapsellesi tuntuu riittävän ravinto mitä hän saa..mä kokeilisin totuttelua uusiin ruokiin eli siis suolasiin siten et ottaisin esim perunasosetta ja sit herran lempihed.sosetta ja syöttäisin niitä yhessä ensin enemmän sosetta ja sit pikkuhiljaa lisäisin ns.ruuan määrää sitä mukaan kun lapsi tottuu makuun... sit muiden "uusien"ruokien kans samalla lailla tää kikka on mulle tuttu mulla kun kaksi neitiä ovat olleet ruuan kans temppuilijoita kaksi viimeisintä taas
ovat syöneet hyvin. pointtina tässä on et miksi ei voisi antaa makeata sosetta ruuan yhteydessä jos lapsi kerran syö sitä tai banaania tai mitä sit ikinä lapsi syökin:) tonikäinen kyl kasvaa hyvin vielä maidollakin ja uskon et lapsesi tottuu kyllä toisilla menee vain vähän kauemmin. sit sä kirjoitit et poika yökkii helposti isoista paloistaoletko miettiny et voisi olla vikaa kurkunpäässä jollakin se kypsyy vasta vuodenikäisenä...ja sit toi vinkki et anna lapse syödä ite jotain leipää pieniä paloja tai oma lusikka käteen ja syömistreeniä....

Luin lisää noita kommentteja ja huomasin seuraavan sanan: lusikkaruokia. Ootko kokeillu antaa lapsen syödä itse, sormin, palasia? Joillekin syömättömille vauvoille tuo on tepsiny.

Kiitos aktiivisesta ja hyvää infoa sisältävästä ketjusta! Luin sen alusta loppuun ja täytyy todeta, että sain itse aimo annoksen realiteettia ja infoa vauvojen syömätouhuista tulevaa varten - meillä nimittäin aloteltiin pari päivää sitten kiinteet ja ei hyvältä näytä :'( Neiti suostu nuolaseen lusikkaa ja siinä on ollu perunan ja porkkanan syönti toistaseksi. Ties kuinka eksoottasia mömmöjä tässä vielä kehittelen. Tsemppia kaikille :flower:

Mä myös kiittelen hyvästä ketjusta! Monta hyvää vinkkiä oli!

Onko Mötkylä vielä langoilla kertomassa minkälainen tilanne teillä nyt on?

Jatkaisin kysymystä hiukan... Meidän 6,5kk poika on periaatteessa syönyt kiinteitä ihan hyvin. Aloitettiin siis jo 4kk iässä, koska paino on noussut hiukan heikonlaisesti (n. 300g/kk). Kiinteiden aloitus ei tosin auttanut asiaa... Mutta siis... Tämän huonon painon nousun takia olen "tuputtanut" kasvissosetta niin, että siinä on hedelmäsosetta mukana niin on uponnut huomattavasti paremmin. Miten nyt pääsisi eroon tästä tavasta!?! Nyt ei mene kuin hiukan liha-kasvissosetta ilman hedelmäsosetta. Ajattelin ruveta lisäämään ruokaan persiljaa, basilikaa tms. että olisi enemmän makua. Voisiko onnistua?
Muita vinkkejä?

Uskallanko kokeilla liha-kasvissoseen/kasvissoseen antamista sen verran kuin suostuu ottamaan, ja sitten antaa vaan maitoa lisäksi? Painon putoamisen uhallakin? Imetän vielä kerran päivässä, mutta muuten saa Nan2:sta.

Poitsu oli syntyessään 3070g ja 47cm. Nyt 6kk neuvolassa 6535g ja 66,5cm. Ollaan menossa siis 7kk iässäkin...

Yhteistyössä