Miten opettaa lapselle puolustautumista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut_äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut_äiti

Vieras
Kyseessä 5v. tyttö ja ensi syksynä siis edessä eskariin meno. On ollut 3v. asti todella mukavalla pph:lla kivassa ryhmässä. Nyt on alkanut itseäni huolestuttaa tuleva eskari- ja koulu-ura: tyttö on kiltti ja ei helposti sano vastaan muille ja jos sanookin, niin ei pidä kunnolla puoliaan jos toinen ei usko. Eli on ollut tekemisissä "kilttien" lasten kanssa ja rajujen kanssa ei oikein ole tottunut pitämän puoliaan.

Olen yrittänyt sanoa että itseään saa ja pitää puolustaa ja että mitään mitä ei itse halua ei pidä tehdä vaikka toinen käskisi + kehunut jos pistää "kampoihin" hankalissa tilanteissa. Tuntuu vaan niin kamalan kiltiltä tämä tyttö moniin muihin verrattuna... onko muilla vinkkejä ettei tyttö joutuisi aivan tallatuksi kouluaikoinaan?

Tyttö on ainakin houkuttelun ja suostuttelun mestari, itseluottamuksesta ryhmässä on vaikea sanoa, vähän ujo kun on vieraassa seurassa. Tänään viimeksi eräs äiti sanoi että tytöstäni ei löydy pahaa tahtoa ollenkaan ja siksi hänen lapsensa viihtyy tyttöni seurassa niin hyvin, Tämän tarkoitti kehuna mutta huolestuin vähän silti kun olen ennenkin pohtinut tätä asiaa...

Lastentarhanopena kerron, että ei mitään huolta tytöstä. Ns kiltit ovat monasti suosittuja kavereina ja tulevat harvoin kiusatuksi. Itse olisin ylpeä jos olisi omani.

Minä hoin meidän tytölle, kun aloitti joskus 5-vuotiaana päiväkodin, että muistaa pitää puolensa ja kertoa, jos joku kiusaa. Tyttö oli kiltti ja ujo ja myöskin pph:lla ollut aiemmin. Noh... lapsi sitten tuli ensimmäisen päivän jälkeen päiväkodista minulle yllättyneenä ja iloisena, että "Äitiäiti! Kukaan ei kiusannut!". Oli raukka ollut siinä uskossa, että siellä täysi kiusa ja riehu päällä...
Sain sitten opetuksen. Mistä lienee minulle syntynyt sellainen kuva, että isommat päiväkodit varsinaisia taistelutantereita? :)

Hyvin se menee!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä ei sitten vielä tarvitsekaan lähettää lasta itsepuolustuskurssille.... ;)

Jos laitat niin valitse Aikido. Sopii paremmin kiltille luonteelle. Veljeni vaihtoi Karatesta Aikidoon juuri sen takia.

No noita kilteille ja rauhallisille sopivia lajeja on muitakin
:)

Yhteistyössä