miten opettaa lapsi luistelemaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti 84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti 84

Vieras
Tyttö on kolme vuotias ja innostunut nyt luistelusta, mitä mun pitää ottaa huomioon kun mennään luistelemaan ja miten sitä oikein opettaa???
please auttakaa?

no me käytiin luistemassa mutt se oli jotenki vaikeaa kun pelkäsin että itse kaadun ja vedän mukanani tytön.
Ja sitten se röhnötti käsilläni kun enhän mä voinut siitä irti päästää kun se lentää nokalleen samantie :(

Onko jotain konkreettisia ohjeita miten toimia sitten kun ollaan jäällä? :)

Peeseen edellistä, siitähän se alkaa kun jäälle pääsee. Anna lapsen rauhassa yrittää ja kokeilla miten pysyy pystyssä ja jos tarttee tukea, niin tue joko lapsen kainalon alta niin että lapsen käsi on suorassa tai sitten luistele itse lapsen edellä taaksepäin pipareita tai makkaroita ja pidä lapsen käsistä kiinni. Takaa päin ei kannata tukea, koska silloin lapsen paino on taaksepäin eikä hän opi pysymään niin helposti itse pystyssä. Kun kaatuu, niin kannusta itse nousemaan pystyyn niin, että toinen polvi on jäässä ja toisen luistimen terä jäässä ja siitä ylös. Tsemppiä luisteluun!

Musta on paras antaa lapselle esim iso sellanen muovinen ämpäri,saavi jonka kääntää nurinpäin.Että lapsi työntää sitä pohjasta.
Saa tukea hyvin.
Toinen on potkukelkka.
Mut siinä ei saa potkittua kunnolla.Mutta tasapainoa voi hyvin harjoitella.

KIITOSS :D

Pidin takaanta kiinni kainaloiden alta ja en uskaltanut edes laittaa itse luistimia jalkaan, josko ne ois sitten livenny jalkojen alta.
kiitos vielä kerran päivä unien jälkeen siis uudestaan jäälle. :DD

Mieluusti ilman potkuria tms. Lapsi oppii nojaamaan siihen, jolloin katoaa tasapaino. Toki yksilöllistä, mutta näin kävi meillä. Mitään tasapainoa ei löytynyt enää kun kerran sai kokeilla tuolin kanssa mennä jäähallilla.

Ensin opettelette vain, miltä ne luistimet tuntuu jalassa ja miten niiden kanssa kävellään, siinäkin on jo pienelle totuttelua.

Tämä laiskimus "löi" muksuille luistimet jalkaan vasta noin 6-vuotiaina. Lähtivät heti luistelemaan, paria pientä kaatumista lukuunottamatta. En olis jaksanut sitä 2-3 vuotiaan jäällä mukkelehtimista B) Mutta hiihtivät kyllä siinä 3-vuotiaina, se ei ole minusta niin tylsää kuin luistelemisen opettaminen eikä "vaarallista". Saa nähdä, miten tää pienin, hiihtää kyllä jo täyttäpäätä.

Eli minä odotin, että ovat senverran isoja, että tasapainoaisti on muutenkin hyvä, niin se luistelunoppiminen kävi tosi nopsaan. Ilman tuntikausien värjöttelyä vahtimassa siellä radan reunalla. T: mukavuudenhaluinen B)

Ulkojäällä voi olla ilmankin luistimia, mutta hallissa luistimet ovat pakolliset. Kun on luistimet itsellä jalassa, niin voi näyttää mallia.

Meillä ollaan vasta ihan alkumetreillä. Itse käytän kyllä tuolia/potkukelkkaa helpottamaan omaa selkääni.

Suosittelen verkollista kypärää muksulle...

Laitoin hänelle päähän pyöräily kypärän, sopiiko se? toisin ei se kyllä naamaa suojaa?
Joo ehkä sitten laitan ne talvikengät vielä ja menen yksinäni harjoittamaan taitoa kun kukaan muu ei ole jäällä, niin kukaa ei ole toditamassa kun lennän itsekin turvalleni.
Kaipa se pitää itselle ostaa verkko kypärä :D

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 84:
Laitoin hänelle päähän pyöräily kypärän, sopiiko se? toisin ei se kyllä naamaa suojaa?
Joo ehkä sitten laitan ne talvikengät vielä ja menen yksinäni harjoittamaan taitoa kun kukaan muu ei ole jäällä, niin kukaa ei ole toditamassa kun lennän itsekin turvalleni.

Muista teroituttaa myös omat luistimesi ja katsoa että nauhat on kunnossa. Nimimerkillä makaroonijalat, katkeamispisteessä olevat kengännauhat ja tylsä luistimet oli hirveä yhdistelmä.

Meillä ei ole ollut mitään tukia apuna eli ensin pidin kiinni ja muutaman kerran jälkeen ei enää tarvinnut auttaa. Liukumista ollaan harjoiteltu (tasapainoa, minä työnnän varovasti eteenpäin) ja ylösnousemista, kun on kaatunut. Nyt on otettu mailat ja kiekko käyttöön, niin tulee enemmän luisteltua. Poika kun tykkää kisailla, niin lyön kiekon kauemmas ja sitten katsotaan kumpi on nopeampi =) Yksi pojan lempparileikeistä jäällä on karhu-nukkuu (luistelee muuten lujaa karkuun).
Niin ja jos ulkojäällä on lunta, niin auraaminen opettaa kanssa luistelupotkuja. Lumilapio vain käteen ja työntämään. Ei kylläkään sovi ihan alkuun, jos ei lapsi pysy pystyssä.

Tykkään itse luistella, joten aika paljon ollaan käyty jäällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Muista teroituttaa myös omat luistimesi ja katsoa että nauhat on kunnossa. Nimimerkillä makaroonijalat, katkeamispisteessä olevat kengännauhat ja tylsä luistimet oli hirveä yhdistelmä.

Toi on muuten totta! Parhaiten saa innostuksen laantumaan huonoilla välineillä eli tylsillä luistimilla tai hiihdossa liian pitävillä tai liian luistavilla suksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Toi on muuten totta! Parhaiten saa innostuksen laantumaan huonoilla välineillä eli tylsillä luistimilla tai hiihdossa liian pitävillä tai liian luistavilla suksilla.

Pyöräilykypärä on ihan hyvä. :)
Mä olen itse vaan tyrkännyt molemmat lapset luistinten kanssa jäälle ja kävelyllä ovat luistelemisen aloittaneet. Toinen oli 1v9kk ja toinen täytti just 2v. Hirmusesti ei kannata tukeakkaan, kun sitten lapsi ei ala itse pitämään tasapainoaan.
Hitaasti etenemällä se sujuu. :)

Yhteistyössä