Miten opettaa lapsi pukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoheikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoheikko

Vieras
Kun haluja ei ole yhtään ja jos vaatimalla alan vaatimaan, niin ei päästä ulos/kauppaan tai mihinkään muualle IKINÄ! On sellainen jääräpää tuo lapsi, että jos on päättänyt olla pukematta niin ei pue. Siksi olen joutunut usein väkisin pukemaan, mutta olisi kai jo aika laittaa vaatteet itsekin päälle. Päiväkodissa pukee kyllä, mutta hitaasti sielläkin ja hoitajat sanoneet, että haluja ei oikein tuohon puuhaan löydy. Ikä on 2,5v. Alkaa jo hiukan hermostuttamaan.

No hei...Meidän poika 2,5-vuotias osaa laittaa sukat jalkaansa ja alkkarit joskus säkällä oikein. :whistle:

Auta pukemisessa, selvästi lapsi sitä tarvii. Itse pukeminen tulee sitten ajan kanssa, toisilla myöhemmin, toisilla aikaisemmin. Jos se tuntuu lapsesta tosi kurjalta, ei hän sitä halua tehdäkään.

no oho! aika aikaisin pitäisi teillä osata tuo taito :D mä autan tota marraskuussa 3vee täyttävää laittamalla vaatteet oikein päin lattialle, ja jos on kiire, niin puen reippaasti itse.. jos taas on aikaa, niin hän kyllä pukee suht reippaasti itsekin ja tykkää siitä kovasti =) rauhoita vähän tahtia, ja auta lasta =)

älä ota paineita. Kyllä se oppii sitten kun oppii. Pitää oppia hyväksymään ihmiset yksilöinä, kaikki kehittyy ja osaa taidot eri aikaan, ei ole mitään sääntöjä milloin pitäisi osata.Anna lapselle aikaa oppia rauhassa asiansa. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa ymmärrä pukemisen :)

Nojoo kuule ei tuon ikäisen todella tarvi osata pukea itse. On kai se epämukavaa ja inhottavaa kun se ei onnistu nopsaan rutiinilla ja vaatii aikaa ja voimia.

Kyllä ne oppii sen sitten ihan itsekseen pikkusen tsemppaamalla ja kehumalla. Pakottamaan jos alkaa, ei tasna edes halua oppia.
Meillä nyt vajaa 4v pukee lähestulkoon kaiken itse. Takin autan päälle jos on paljon alla, ja paksut housut.

Tuo on hyvä vinkki varata vaatteet valmiiksi ja pukemisjärjestykseen sillä lapsen voi olla myös hankala hahmottaa isosta läjästä, mistä pitää aloittaa. Ja lisäksi paljon aikaa. Lapsi tietää että jos ei pue niin joku muu tekee sen, koska niinhän homma on toiminut tähänkin saakka.

Tee se pukemisen oppiminen silleen et opetat sen järjestyksen, laitat vaatteet vaikka siinä järjestyksessä päällekkäin oikein päin lattialle ja siitä laps ottaa aina.

Mun täytyy kyllä sanoa, että jos mä odottaisin meidän 2,5-vuotiaan pukevan itse, saisin odotella vissiin jouluun asti tai sitten lähteä sen kanssa sukat ja alkkarit jalassa, ilman kenkiä. Tai saappailla. :D

Kai jotkut 2,5-vuotiaat pukee, mutta eipä se todella mikään edellytys ole!

Meillä 2,5v osaa ottaa paidan, housut ja kengät pois. pukeminen ei todellakaan vielä onnistu tai kiinnosta. Jos odottaisin hänen laittavan edes paidan päälle niin me ei päästäisi ikinä yhtään mihinkään :whistle:

Meillä on tyttö 3v, hyvin kyllä riisuu itse mutta se pukeminen ei kovin hyvin luonnistu. Osaa kyllä vaihtaa jonkun kaapista tonkimansa mekon päälleen, yleensä se tosin on väärinpäin, laittaa pikkuhousut, saappaat yms. Mutta kyllä minä tytön, vaikka välillä neiti pistää hanttiin, puen edelleen... ja puen pian viisi vuotiaankin, jos on kiire jonnekkin :whistle:

no hui....meen poika 2v10kk ei pue mitää muuta itte ku saappaat ja pipon =) ei halua ja en ala pakottaa....siitä vasta riemu syntyis!viime talven sain muutenki väkisin pukea et päästii ylipäänsä ulos....ja sit sai jo itelle vaihtaa vaatteet ku hiestä märkä!

Yhteistyössä