Miten opettaa lasta suuntaamaan kiukku yms. oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kiitos!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kiitos!

Vieras
Lapsen, kohta 5 vuotiaan pojan, ongelmana on se, että kiukku ja suuttuminen purkautuu väärällä tavalla eli heittelee tavaroita, lyö tai puree. Sama ongelma on tottakai kotona ja hoidossa.

Miten minä saan opettettua lasta purkamaan kiukku oikein, niin ettei kenenkään satu ja lapsi saa rauhassa olla vihainen? Olen pyrkinyt juttelemaan lapsen kanssa kiukun jälkeen, yleensä kiukun tullessa yritän ehtiä sanomaan, että ei heitä/pure/lyö, silloin yleensä ei tee noita. Joskus kiukku on vaan niin kova, että ei auta sanomiset ja silloin pitää yrittää toimia niin, ettei lapsi satuta itseään eikä muita.

Mutta siis, hyviä neuvoja tämmöiseen tilanteeseen? Jäähy ei meillä tehoa, joten se on pois laskuista. Samoin lelujen pois ottaminen, toimii vain ensimmäiset viisi minuuttia.

Mä koittaisin rauhtoittaa ensin lapsen ottamalla vaikka syliin tai pitämällä muuten kiinni. Sitten voi pyytää lasta laskemaan kymmeneen (jos ei riitä rauhoittamamaan lasta, niin kaksi kerta kymmeneen tai kahteenkymmeneen). Kun lapsi on rauhoittumut lapsen kanssa kannattaa heti keskustella mikä asia sai lapsen suuttumaan ja miten siinä tilanteessa olisi parasta toimia, miltä se lapsesta tuntui jne... Aikuinen oppii myös aika nopeasti ennakoimaan tilanteet, joissa lapsi tulistuu ja lasta kannatta varoittaa vaikka jollain sovitulla merkillä siitä, niin lapsi oppii vähitellen itsekin huomaamaan ne tilanteet ja hillitsemään itseään. Lapselle kannattaa myös tehdä selväksi, että vihainen saa olla, mutta toisia tai itseään ei saa satuttaa ja lapsen kanssa voi yhdessä miettiä miten sitä vihan tunnetta voisi purkaa niin ettei satuta tai riko mitään, liikunta on hyvä vaihtoehto vihan purkamiseen.

Yhteistyössä