V
vinkkejä kiitos..
Vieras
Kyseessä 4v "tavallinen" (=ei erityis-) lapsi,joka on aina ollut kotihoidossa. Tiedän,että päiväkodissa lapset opetetaan mm pukemaan ja riisumaan itse jo parivuotiaina,mikä on mielestäni todella hyvä asia. Noh,oma lapseni on siis aina ollut kotihoidossa ja pitkälti oma vikanihan on kun en ole häneltä tällaisia taitoja vaatinut. Nyt kun olen viime aikoina (suunnilleen alkukesästä alkaen) yrittänyt opettaa lasta,niin hän turhautuu heti jos ei ekalla yrityksellä onnistu (muutenkin turhautuu herkästi jos esim ei osaa piirtää samalla tavoin kuin aikuinen tai ei muuten osaa/onnistu). Lapsen kanssa on moni muukin asia mennyt ns hitaammalla kaavalla,niin en ole halunnut ottaa pukemisesta/riisumisesta stressiä kenellekään. Nyt kuitenkin,lapsella ikää jo päälle 4v,niin kovasti toivoisin että hallitsis samat taidot kun ikätoverinsa. Ihan jo senkin takia ettei joutuisi kiusatuksi tarvitessaan enemmän apua kun toiset..
Muttamutta. Edelleenkään en halua vaatia lapselta "liikoja" enkä missään nimessä halua että hän kokee olevansa epäonnistunut tai huono. Pukemis-/riisumis-hommat kun ei myöskään kiinnosta lasta yhtään,niin olisko antaa neuvoja miten saisin lapsen innostumaan itse toimimisesta? En siis halua käyttää mitään "jos et saa haalaria ite päälle et voi lähteä ulos"-tyyppistä,vaan haluaisin löytää keinon saada lapsi haluamaan oppia ja toimia.
Muttamutta. Edelleenkään en halua vaatia lapselta "liikoja" enkä missään nimessä halua että hän kokee olevansa epäonnistunut tai huono. Pukemis-/riisumis-hommat kun ei myöskään kiinnosta lasta yhtään,niin olisko antaa neuvoja miten saisin lapsen innostumaan itse toimimisesta? En siis halua käyttää mitään "jos et saa haalaria ite päälle et voi lähteä ulos"-tyyppistä,vaan haluaisin löytää keinon saada lapsi haluamaan oppia ja toimia.