Miten opettaa vauva juomaan mehua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cathryn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En suosittele opettamalla opettamaan mehuihin!

Kuopus oli kova juomaan mehua, aina piti olla mehupullo / -nokkamuki mukana, todella vaikea vierottaa tosta tavasta! Tekee pahaa hampaille sitä paitsi, kuopuksen yläetuhampaat (kolme hammasta) on haurastuneet. Nyt vain odotellaan josko kohta alkais hampaat vaihtumaan, että ne lähtis pois. On tosi ruman näköset. :ashamed: Hammaslääkärillä käydään 2 x vuodessa fluorauksessa ja tarkistuttamassa muutenkin, ettei mene rei'iks asti.

pillimehu vois olla houkutteleva!? itse antaisin tietenkin mehua vastaavassa tilanteessa että sais pieni reppana edes hiukan verensokeria ylös. ihme hysteriaa sokeria vastaan sehän on luonnontuote. toista ovat keinomakeutusaineet.

Sokerivettä ennen juotettiin...mullekin kun olin pieni.
...ja reikiä mulla on kertynyt suuhun 30:n ikävuoden aikana hurjat 2 kpl.
Sen ainakin luulisi uppoavan, jos mehut ei mene alas.
Siskon alle vuoden ikäinen lapsi sai omenamehua laimennettuna, kun piti nesteyttää. Hyvin upposi! =)

Ei todellakaan tarvii mehulle opettaa putkituksen takia. Vesi riittää tuoksi ajaksi, se on kuitenkin niin lyhyt aika mitä putkitus vie jälkijuttuineen. Tosin, ne aika helpolla tyrkyttää pillimehua jälkeenpäin. Mutta ite en lähtis varta vasten opettamaan.

siis mikä ongelma on tuossa mehussa lähes kaikilla? eihän sitä tarvitse koko ajan antaa. pitää vaan piilossa muuten/ei osta kotiin ollenkaan. hölmöyttähän se on tuttipulloon mehua antaa jatkuvasti! haloo, saa ajatella!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:21 Panthera leo kirjoitti:
En suosittele opettamalla opettamaan mehuihin!

Kuopus oli kova juomaan mehua, aina piti olla mehupullo / -nokkamuki mukana, todella vaikea vierottaa tosta tavasta! Tekee pahaa hampaille sitä paitsi, kuopuksen yläetuhampaat (kolme hammasta) on haurastuneet. Nyt vain odotellaan josko kohta alkais hampaat vaihtumaan, että ne lähtis pois. On tosi ruman näköset. :ashamed: Hammaslääkärillä käydään 2 x vuodessa fluorauksessa ja tarkistuttamassa muutenkin, ettei mene rei'iks asti.

No en meinaakkaan opettaa siihen, että "aina pitää olla mehupullo tai muki mukana". Voi taivas!

Vaan ihan siitä on kyse, jos nyt et ihan ymmärtänyt, että tarvittaessa ottaa huikan jos toisenkin mehumukista.

Noissa lasten mehuissa tai tuoremehuissahan on sitä ihan samaa kamaa, kuin on hedelmäSOSEISSA, että miten se joskus hörpättynyä aiheuttaa niin kamalan haloon täällä? :o

Ihan kun nyt pakottaisin vauvani aina jokapäivä juomaan ainakin litran mehua. :whistle:

Ei ne hampaat varmaan just sillä sekunnilla suuhun mätäne, kun lapsi saa mehua. Eihän sitä tarvitse tavaksi ottaa, että juottaa lapselle vastakin mehuja... tämä nyt on kuitenkin erikoistilanne.
Minä opettaisin mehun makuun niin, että antaisin pillillä vähän mehua suuhun.
Tsemppiä leikkaukseen ja :hug: pikkupotilaalle =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:35 Cathryn kirjoitti:
No en meinaakkaan opettaa siihen, että "aina pitää olla mehupullo tai muki mukana". Voi taivas!

Vaan ihan siitä on kyse, jos nyt et ihan ymmärtänyt, että tarvittaessa ottaa huikan jos toisenkin mehumukista.

Noissa lasten mehuissa tai tuoremehuissahan on sitä ihan samaa kamaa, kuin on hedelmäSOSEISSA, että miten se joskus hörpättynyä aiheuttaa niin kamalan haloon täällä? :o

Ihan kun nyt pakottaisin vauvani aina jokapäivä juomaan ainakin litran mehua. :whistle:

Sanoinko mä niin, että meinaat? Kerroin vain oman näkemykseni ja kokemukseni asiaan. Sorry vaan, ei olis varmaan pitänyt. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:24 fridakahlo kirjoitti:
pillimehu vois olla houkutteleva!? itse antaisin tietenkin mehua vastaavassa tilanteessa että sais pieni reppana edes hiukan verensokeria ylös. ihme hysteriaa sokeria vastaan sehän on luonnontuote. toista ovat keinomakeutusaineet.

Juu, oonkin antanu maistaa tuoremehuja pillimehusta, siis kun on ostanu ittelleni, niin antanu eka. Hyvin tyttö osaa juoda pillillä. :D

En määkään ymmärrä tätä hysteriaa. Mun tapauksessa kyse oli tuoremehuista, joissa ei oo lisättyä sokeria.

Miksköhän sitten saa antaa hedelmäsosetta lapselle (purkki). Niissähän vasta sokeria on, härreguud (lisättyä useimmissa)! :o :D

Jos on ripulia, niin juota mielummin Osmosalia, apteekissa myytävää "lääkettä"! Älä nyt mehuja opeta tieten tahtoen juomaan! :headwall: Kyllähän lapsi nyt yhden 6h pärjää ilman mehuakin. On kait hän öisin pitempäänkin syömättä/juomatta? :o

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä kun eipojalle voi juottaa mehua niin oon tehny "persikkanektaria" eli ihan piltin persikkasosetta pulloon, sekoitan, lisään vettä, sekoitan lisää.. eli n.1/2purkkia sosetta ja n.1-1,5dl vettä.
Ja hyvin kelpaa. Töhän toki käy muutkin, mutta omenasta tulee pahaa näin, ihan vaan vinkkinä..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:39 vieras kirjoitti:
Jos on ripulia, niin juota mielummin Osmosalia, apteekissa myytävää "lääkettä"! Älä nyt mehuja opeta tieten tahtoen juomaan! :headwall: Kyllähän lapsi nyt yhden 6h pärjää ilman mehuakin. On kait hän öisin pitempäänkin syömättä/juomatta? :o
Osmosalia ei mene.
Ja tässä on nyt 2 eri asiaa... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:39 koivunkäpy kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta meillä kun eipojalle voi juottaa mehua niin oon tehny "persikkanektaria" eli ihan piltin persikkasosetta pulloon, sekoitan, lisään vettä, sekoitan lisää.. eli n.1/2purkkia sosetta ja n.1-1,5dl vettä.
Ja hyvin kelpaa. Töhän toki käy muutkin, mutta omenasta tulee pahaa näin, ihan vaan vinkkinä..
tota aattelin ittekki, kiitti vinkistä. Ja niitähän on nykyään lasten mehuja, joissa ei sokeria, vaan vastaa vissiin tavall. tuoremehuja. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:06 Cathryn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:56 vieras kirjoitti:
Ei meillä kyllä kaivattu mitään, putkitus heti aamusta.
Kotona herättiiin ja puettiin sitten suoraan sairaalaan, muutaman tunnin odotus huoneessa jossa oli paljon leluja ja ihmeteltävää, sitten leikkaussaliin. En muista että olisi eden vettä juonut.

Meillä on klo 11 sairaalassaoloaika + sitten se aika, kun odotellaan ennen leikkausta. :/

Juuri tämän takia itse henk.koht. suosittelen yksityistä puolta. Kaupungilla on monesti maksusitoumukset (joista eivät muuten kovin suosiolla tk:s puhu, pitää osata kysyä.) että pääsee yksityiselle samalla hinnalla mitä kunnalliselle. Meillä takana 4putkitusta (3lla lapsella) ja kerran oltu keskussairaalassa, eikä toiste mennä :whistle:

Olipas äkäinen ketju :/ . Ei kai mehu tosiaan mitään myrkkyä sentään ole! Ja jos ymmärsin oikein, ap ei ole aikeissakaan totuttaa lastaan mehulle, vaan että voisi sitä tarvittaessa hörppiä ennen toimenpidettä. Kokeile tehdä tosi löysää kiisseliä, soppaa tms. vaikka niistä marja ja hedelmäsoseista joista lapsesi pitää eniten.

\tota aattelin ittekki, kiitti vinkistä. Ja niitähän on nykyään lasten mehuja, joissa ei sokeria, vaan vastaa vissiin tavall. tuoremehuja. =)

[/quote]
Pitää varman kattoo noita mehuja et oisko niissä mitään mikä sopii pojulle, tosin, ihan hyvä ja haklpa juomahan tuokin persikka juttu on.. Kaupan persikkanektaria ei juo kun on niin äitelää.. :whistle:

Meillä putkistus saman ikäisenä. Aika oli klo 12. Aamulla keittelin puuron puoli kuuden maissa ja söi vähän sitä. Ja maidon päälle. Sen jälkeen oli vedellä sinne sairaalaan menoon asti. Sai esilääkkeen ja vietiin toimenpiteeseen.

Toimenpiteen jälkeen joi ekan kerran elämässään mehua (ei ollut maistanut edes koskaan) kun ei saanut heti maitoa antaa. Toivat viileää pillimehua tuttipullossa ja tyttö joi sen mukisematta koska oli vielä tokkurassa. Sitten kun alkoi tokeneen niin sai juoda jo maitoa.

Eli en alkais etukäteen opettaan millekään mehuille. Kyllä sen pärjää kun kyse on vaan yhdestä kerrasta.

Nukutetaanko lapsi?
jos nukutetaan, niin silloin kyllä kannattaa noudattaa noita siaraalan antamia ohjeita, ettei sitten nukutuksen aikana käy huonosti..........!!!!!!!!!!!!!
älä ainakaan anna mitään juotavaa sen kielletyn 2h aikana, vaikka "kuinka kuivais lapsen suuta"!!!!!!!!!!!!!!!!
jos syöminen/juominen kielletään, niin silloin kllä myös niin kannattaa tehdä.
paljon on näitä jotka valehtelee, että mittään en oo syöny/juonu ennen leikkausta ja nukutuksessa sitten selviääkin, että onhan potilas syöny/juonu, ku meinaa keuhkot täyttyä. :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:23 vieras kirjoitti:
Nukutetaanko lapsi?
jos nukutetaan, niin silloin kyllä kannattaa noudattaa noita siaraalan antamia ohjeita, ettei sitten nukutuksen aikana käy huonosti..........!!!!!!!!!!!!!
älä ainakaan anna mitään juotavaa sen kielletyn 2h aikana, vaikka "kuinka kuivais lapsen suuta"!!!!!!!!!!!!!!!!
jos syöminen/juominen kielletään, niin silloin kllä myös niin kannattaa tehdä.
paljon on näitä jotka valehtelee, että mittään en oo syöny/juonu ennen leikkausta ja nukutuksessa sitten selviääkin, että onhan potilas syöny/juonu, ku meinaa keuhkot täyttyä. :kieh:

Siis häh. Viittikö repiä hanuris? :whistle:
Ja voikko !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jollekkin muulle.
Tottakai tehdään niinku sairaalassa sanotaan. Voi annan mun kaikki kestää. :laugh: :D

Kokemuksen syvällä rintaäänellä, se odotusaika VOI tulla pitkäksi...

Meidän esikko putkitettiin Taysissa reilu vuosi sitten 11-kuukautisena. Ja aika oli juuri 11 aikaan aamupvällä. Söin edellisen kerran illalla (en viitsinyt herättää aamuviideltä syömään, ei ois kummiskaan syönyt puuroaan) ja sitten annoin kyllä sitä tuoremehua sallitusti.

Sittemmin on mehua saanut muutenkin, mä en kertakaikkiaan käsitä, mitä kummallista on siinä mehutilkassa satunnaisesti. Omenamehua tms, jos kerran lapsi muutenkin hedelmiä syö.

Ei se yksi kerta nyt ketään turmiolle vie! :D

(Niin, ja tarjosivatpa siellä Taysissakin pojalle trippimehua operaation jälkeen, ei ottanut. :whistle: )

Minkä v'itun takia tällanen haloo yhden mehun takia??
Lapsi pärjää ihan hyvin sillä vedelläkin sen aikaa. Ja minkä takia Hyvä Catryn olet niin ilkeä, kun kerran itse kysymyksesi tänne laitoit?? Itsehän kysyit!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:05 Cathryn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:53 minä kirjoitti:
miks ihmeessä pitäs opettaa mehua juomaan?? kyllä vesi paras juoma. kyl pari tuntia vedellä jaksaa..

Siis 6:een tuntiin ei saa maitoo eikä mitään syötävää, puusilmä! :headwall:

Joo ja lapsi varmaan joutuu tiputukseen kun peräti 6h pitää olla syömättä, haloooo.

Yhteistyössä