Miten oppia siistimmäksi?

02.11.2009
362
0
16
Miten oppisi sellaiseksi pedantiksi ihmiseksi että kaikki tavarat on paikoillaan, tukka hyvin ja kengät kiiltää?

Mä käytän päivittäin useamman tunnin tavaroiden järjestelyyn, paikkojen siivoamiseen ja pyykkäykseen ja silti aina toisesta päästä tavarat tursuilee.

Olen niin kateellinen teille joilla kodit on aina järjestyksessä ja vaatteet, kirjat, paperit, jopa valokuvat myös.

Miten se oikein tehdään????

Ei siinä sen kummempaa kuin siivoat heti ilmaantuneet sotkut pois. "Tuo tullessas, vie mennessäs". Samantien kun tekee ja koko ajan pikkuhiljaa niin pysyy paikat ojennuksessa.

Ensinnäkin.. meillä ei kyllä kiillä :D
Mutta on ihan perussiistiä.

Paikka kaikelle ja kaikki paikallaan. On kyllä hankala toteuttaa kun on pienet lapset ja äitikin suht sohlo, mutta kohtuullisesti onnistuu.. Ja sitten viet mennessäs ja tuot tullessas, eli et varsinaisesti kulje siivotaksesi, vaan siivoat kulkiessasi.. Ei ainakaan tuu niin suurta stressiä siivoamisesta, kun sen tekee ns. siinä sivussa :)

Juu, kyllä se taitaa olla ihmisen luonteestaki kiinni. Mulla on aina talo järjestyksessä ja siistiä. Ja kaikki on paikoillaan, ei ylimääräsiä missään. Sääntö nro 1, älä säätele turhia lippusia ja lappusia ja tavaroita joita et oikeastikkaan tartte. Tärkeille lippusille ja lappusille pittää olla kansiot tms johon ne laitetaan HETI eikä sitte ens viikolla...
Mie jos kävelen huoneesta toiseen, ihan huomaamattaki tapahtuu niin että jos näen tavaran väärällä paikalla siirrän sen oikealle paikalleen. Jos näen roskan, nostan sen pois, en jätä lojumaan ja ootteleen että joku muu sen nostaa tai että se mystisesti vain katoaa.
Kuljeskelen vahingossaki rätti kädessä jatkuvasti ja pyyhin pölyjä, pöytiä yms.

Yhtenä päivänä pyyhin ovenrivat, toisena taulut, kolmantena ikkunanpielet, neljäntenä kaappien ovet, viidentenä vetelen lattiat imuroinnin lisäksi kuituliinalla joka kerää pölyt ja roskatki, kuudentena vien matot ulos ja saatan jopa luututa lattiat, seitsämäntenä lakananvaihdot...
Kaikki tapahtuu automaattisesti. Ajattelematta. Ikinä ei ole tullu vastaan päivää että olisin miettiny etten JAKSA tehä jotaki. :saint:

Niin, ja lasten kanssa olen asunu myös, veljen lasten... Ne oppi hetkessä siisteiksi, opetin ne siivoamaan jäljet heti ko sotku tullee. Eikä siihen tarvittu ko päättäväisyys ja ehkä hieman lahjontaa... Niin ne vaan hoksasi että siistissä talossa on kivempi asua. :D

En tiiä, meilläkin loppumaton siivo ja krooninen tilanpuute. Ekana pitäs varmasti hävittää puolet roinasta ja sitten ehkä vois olla jo siedettävää. Pojan lelujen kanssa jo pärjätään kun niitä karsittiin rankalla kädellä pois käytöstä. Mut tuola nekin karsitut möllöttää partsilla. Ja olen kyllä homssuinen josta ei varmasti tulekaan sellasta tiptop-tyyppiä.

Voi kun tietäis. Eilen sain olohuoneen siistiksi. Nyt en edes viitsisi käyttää kys. huonetta, sillä en halua sotkea sitä. Ei kovin järkevää. Ok, olkkari nyt ihan ok. makuuhuone on kauheassa sotkussa. Likaista pyykkiä pitkin tasoja, puhdasta (ja kuivaa) pyykkiä pyykinkuivaustelineillä odottamassa seuraavaa ärsyttävää vaihetta loputtomassa pyykinhuoltoketjussa. En edes silitä eli mun pyykinhuoltoketju on sen puolesta puutteellinen ja ns. helpotettu malli.

Ruokapöydän päässä on kasa mun opiskelujuttuja; mappeja, kirjoja ja lippusia ja lappusia. En oikein tiedä mihin ne tunkisin, sillä yritän kaiken ylimääräisen joutoajan lukea ja kirjoitella jotain. Sitä joutoaikaa mulla kyllä on kun nuo kotihommat eivät nappaa. Opinnot siis etenevät , mutta koti ja sen hoitamattomuus ahdistaa!
Tänään laitan ruokaa, siivoilen keittiötä ja menen jumppaan. Taas jää tuo makuuhuone siivoamatta.
Olen myynyt kirpparilla tosi paljon tavaraa pois. Sain syksyllä 500 euroa kirpparimyynnistä. Silti meillä on vielä liikaa tavaraa. Ongelma taitaa olla minun laiskuuteni ja organisoimattomuuteni lisäksi se, ettei meillä ole joka tavaralle sitä oikeaa paikkaa. Tavaroita on liikaa, paikkoja liian vähän.

rr ja muut: laittakaa kaikki pikkutavara pahvilaatikkoihin, joita ostatte about20kpl. Ikeasta samannäköisiä siistejä valkoisia, niin on nätit.
Ja sitten kasaatte ne vaikka makkarin yhdelle seinustalle. Ja kirjoitatte laatikonpäähän mitä siellä on. Sitten jos ette ole tarvinnut tavaraa 4-6kk aikana, niin ei muuta kuin pois kodista. Myyntiin.
Sisustuksessa suosikaa modernia pelkistetyä linjaa, eli mielellään ei ylimääräisiä kirjahyllyjä rojua ja pölyä keräämässä- Heti näyttää siistimmältä. Ruokapöydällä saa säilyttää vain ruokaa. eli opiskelupaperit työpöydälle/atk-tasolle. Ja vain sen hetken kun opiskelet nenä kirjassa, kirja saa olla jossain muualla. Näin tee joka tavaran kanssa, niin tavarat pysyy paikoillaan ja ei oo sotkuista.
Mulla ei oo ollu koskaan tuollaista sotkuisuusongelmaa. Olen kotona 2lapsen kanssa, ja siivoilen jatkuvasti ohi kulkiessani. Laitan käytön jälkeen tavarat aina paikoilleen. Se on se salaisuus!

Kyllä minäkin illalla lasten nukahdettua siivoilen jonkun vajaan tunnin, astiat tiskiin, tiskistä puhtaat pois, tavarat paikalleen, seuraavan aamun vaatteet jne. Mutta ei se auta, kun täällä on päivällä 4 henkeä jotka kuljettelee tavaroita, seuraavana päivänä on ihan yhtä iso sotku.

Ja kun haluaisin että muutakin elämää olis kuin se siivoaminen! Päiväuniaikaan samanlaista aktiviteettia mutta silti on vartin päästä yhtä sotku kun lapset on heränneet.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ei siinä sen kummempaa kuin siivoat heti ilmaantuneet sotkut pois. "Tuo tullessas, vie mennessäs". Samantien kun tekee ja koko ajan pikkuhiljaa niin pysyy paikat ojennuksessa.

Meillä ollut näin ja tähän lisään että lapset opetaan pienestä pitäen samaan ohjeeseen! Mun ei ole vielä tarttenu ikuna uhrata iltaani kotitöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ilta:
rr ja muut: laittakaa kaikki pikkutavara pahvilaatikkoihin, joita ostatte about20kpl. Ikeasta samannäköisiä siistejä valkoisia, niin on nätit.
Ja sitten kasaatte ne vaikka makkarin yhdelle seinustalle. Ja kirjoitatte laatikonpäähän mitä siellä on. Sitten jos ette ole tarvinnut tavaraa 4-6kk aikana, niin ei muuta kuin pois kodista. Myyntiin.
Sisustuksessa suosikaa modernia pelkistetyä linjaa, eli mielellään ei ylimääräisiä kirjahyllyjä rojua ja pölyä keräämässä- Heti näyttää siistimmältä. Ruokapöydällä saa säilyttää vain ruokaa. eli opiskelupaperit työpöydälle/atk-tasolle. Ja vain sen hetken kun opiskelet nenä kirjassa, kirja saa olla jossain muualla. Näin tee joka tavaran kanssa, niin tavarat pysyy paikoillaan ja ei oo sotkuista.
Mulla ei oo ollu koskaan tuollaista sotkuisuusongelmaa. Olen kotona 2lapsen kanssa, ja siivoilen jatkuvasti ohi kulkiessani. Laitan käytön jälkeen tavarat aina paikoilleen. Se on se salaisuus!

Kiitos vinkeistä. Täytyykin ostaa Ikeasta noita pikkulaatikoita ja laittaa roinat niihin. Meillä on jo monta metriä liikuovikaapistoa sekä olkkarissa että makuuhuoneissa. Ovien taakse saa kaiken liian sekavan piiloon. Toki mua häiritsee myös se, että tiedän, että olohuoneen kirjat ovat kaapissa hujan hajan. Kirjoja on liikaa, hyllytilaa liian vähän. Lapset eivät siivoa jälkiään jollen ole koko ajan huomauttamassa heitä.
Tietokonetaso on niin pieni, ettei mun opiskelukamat mahdu sinne. Täytyykin hankkia niille oma hylly tms. Kirjoja meillä lojuu joka puolella. Jokaisella perheenjäsenellä on vähintään kaksi kirjaa luettavana koko ajan. Mulla on nytkin sohvalla Pirjo Hassisen uusin (on muuten aika hyvä kirja!), makuuhuoneessa pari dekkaria odottamassa ja opiskelukamojen seassa seitsemän kirjaa, joista pari palautan huomenna kirjastoon. Viisi vielä jää, sillä niitä pitää vielä lukea.

Ihmettelen oikeasti ihmisiä, joilla ei ole tällaista sotkuisuusongelmaa. Onko teillä oikeasti aina kaikki tavarat paikoillaan? Asuuko kukaan siisti ihminen ahtaasti?

No minä en tule oppimaan tuota ikinä.

Olen luovuttanut tämän asian kanssa jo noin 12 vuotta sitten.

Saatan yrittää uudelleen sitten, kun talossa ei asu alle 20-vuotiaita.