Miten oppisi syömään uusia juttuja, todella ennakkoluuloinen olen ja on paljon tavallisia juttuja joita en ole ees uskaltanut maistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .mirja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

.mirja

Vieras
En vain uskalla, syönkin aina samoja vanhoja juttuja, lapsetkin uskaltavat maistaa kaikkea ja minä en :-( esim mätiä, lipeäkalaa. kinkkua olen maistanut joskus lapsena, samoin muita juttuja, mutta niistä on jäänyt sellainen pelko etten halua edes maistaa. Kalaa olen syönyt viimeksi lapsena, silloinkin vain maistanut. Tuota jimin ruokaohjelmaa katsellessa tuli vain mieleeni, että miten tuo tyyppi uskaltaa maistaa noita kaikkia juttuja :o mä en pysty syömään mitään, ellen tiedä mitä siinä on.

Laittamalla niitä uusia juttuja erilliseen pieneen tarjoiluastiaan ja maistamalla - jos siltä tuntuu - teelusikan kärjellinen. Ja hyväksymällä se, ettei siitä tykkääkään. Mun siskoni ( yli 50 v ) ei ole koskaan voinut sietää silliä eikä muutenkaan ole mikään kalan ystävä. Onnekseen hänellä on ollut kala-allergiset lapset, joten ei ole tarvinnut koskaan kalaa valmistaakaan. Jouluna sitten maistoi pienen pienen sillin palan punasipulin kera ja huomasi, että eihän tää niin pahaa olekaan, kun mitä muisteli 50 vuoden takaa sen olevan.

Siis etanoita en vois kuvitellakkaan laittavani suuhun. Aloitusviestissä ollut kinkku tarkoitti siis joulukinkkua, pizzassa se kyllä menee, mutta pizzaankaan en uskalla ottaa oikein muita täytteitä kuin ne tietyt samat aina

Älä aloita mistään etanoista tai pässin kiveksistä. Jos syöt HK:n sinistä, aloita jostain hieman erilaisemmasta makkarasta. Jos syöt kiwejä, kokeile tavallisen sijasta keltaista kiwiä. Eli aluksi sellaisia, missä ei ole mitään varsinaisesti yököttävää.

Jotenkin pelkään maistamista myös siksi, että jos se onkin tosi pahaa, se maku ei lähde suusta ruoan pois sylkemisellä. Kammo jäänyt myös makeutusaineeseen, maistan sen niin selvästi kaikista juomista, enkä voi enää sietää sitä ollenkaan.

No makkaratkin on just sellaisia, että tiettyä makkaraa syön, mutta jokin lihaisampi makkara ei taas ole hyvää enää. Jauhelihaa syön, mutta en pihvejä, ellei ne ole jauhetusta lihasta :D enkä edes halua maistaa. Monesta ruoasta sanon, etten tykkää siitä, vaikken ole koskaan edes maistanut. Maksaa söin kerran pienenä ja jäi siitäkin kammo, enkä ole syönyt sitä enää missään muodossa, edes maistanut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mikä sua pelottaa? Mikä ois pahinta mahdollista mitä vois tapahtua? Se ettet tykkää ja siirrät sen syrjään lautasella..? Mä en oikein käsitä...

No sitä, että se maku jää suuhun, tuntuu inhottavalta suussa, oksennan pahan maun takia tms

Mieti, mitä syöt. Syötkö esim maustekurkkuja tai etikkaliemeen säilöttyjä punajuuria? Jos syöt, koita valita uusia makuja siten, että ne ovat lähellä noita edellä mainittuja. Esim kurpitsapikkelssi. Jos syöt lisäksi paprikaa, kokeile etikkaliemeen säilöttyjä paprikoita.

Osta hyvä hammastahna ja suuvesi, jos maku pelottaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mitä sä et esimerkiksi muille "normaaleista" ruuista pysty syömään?

Lihaa ellei ole jauhettua, kalaa, kanaa ellei ole tosi pehmeätä, juustoa muita kuin edam tms, paljon on ruokia joita en suostu syömään. Piimää en voi kuvitellakkaan maistavani

Sulla voi olla joku lapsuuden trauma tuon taustalla. Kantsis vähän miettiä sitäkin, että mistä noin kova pelko tulee. Ja voithan sä ottaa jotain äkäsiä minttupastilleja varalle jos pelkäät sitä makua vaan... mutta jos pelkäätkin sitä että tilanne muuttuu hallitsemattomaksi, eli esim oksennat. Mitä sitten jos oksennat? Onhan se tympeetä mut ei siihenkään kuole. Kaikki oksentaa joskus. Ootko muussa elämässäsi kontrollihaluinen?

Mä opettelin syömään näin aikuisena raejuustoa, parsakaalia, kukkakaalia ym. mitä olin aina ennen inhonnu! maistamalla sen oppii, uudestaan ja uudestaan vaan. En oo kuullu et kukaan olis vielä siihen kuollu?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lihaa ellei ole jauhettua, kalaa, kanaa ellei ole tosi pehmeätä, juustoa muita kuin edam tms, paljon on ruokia joita en suostu syömään. Piimää en voi kuvitellakkaan maistavani
Jos syöt Edamia, osta pieni pala vaikka Goudaa tai Oltermannia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mieti, mitä syöt. Syötkö esim maustekurkkuja tai etikkaliemeen säilöttyjä punajuuria? Jos syöt, koita valita uusia makuja siten, että ne ovat lähellä noita edellä mainittuja. Esim kurpitsapikkelssi. Jos syöt lisäksi paprikaa, kokeile etikkaliemeen säilöttyjä paprikoita.

Osta hyvä hammastahna ja suuvesi, jos maku pelottaa :)

En syö mitään noista :D kurpitsapalat purkissa on noista sellainen mitä en suostu edes maistamaan. Joku kammo jäänyt joskus. Punajuuria olen syönyt joskus, mutta en tiedä missä liemessä ovat olleet, etikka ei ainakaan maistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jos syöt Edamia, osta pieni pala vaikka Goudaa tai Oltermannia.

Tämä juustokammo on jäänyt siitä, kun joskus olen maistanut jotain tosi vahvaa juustoa leivän päällä, oletan jotenkin, että kaikki muutkin tuntemattomat juustot ovat yhtä pahoja, enkä uskalla sitten kokeilla muita, jos ne ovatkin samanlaisia.

Kasvahan aikuiseksi ja selätä pelkosi! Ei kaikesta pidä tykätä mutta ihan turhaa on myöskin pelätä ruoka-aineita, maailmassa kun on oikeastikin pelottavia juttuja. Oma vinkkini? Mene kauppahalliin/isoon markettiin ja haistele sekä katsele siellä jokaista osastoa niin kauan että uskaltaudut maistamaan/ostamaan pienen nokareen jotain helposti lähestyttävää ruoka-ainetta. Jos pidät esim. omenista, kokeile seuraavaksi omenapäärynää. Juustoissa kannattaa aloittaa vaikkapa mozzarellasta ja osta sitten täysrasvaista versiota, mielellään italialaista (ei maksa juuri enempää kuin suomalainen kumiversio mutta se maku..!). Jne.

sen lisään vielä, että tässä asiassa ei voi kuin joko a.) perääntyä tai b.) ottaa härkää sarvista. Voit toki luetella kasan epäoleellisia syitä sille, miksi et voi syödä käytännössä mitään, mutta se ei muuta sitä asiaa ettet edes yritä tutustua uusiin ruoka-aineisiin!

Yksi hyvä paikka katsella ympärilleen on myös etninen kauppa tai jos paikkakunnalta löytyy, niin Punnitse & Säästä-liike (myyjät ystävällisiä, tietävät tuotteista ym.). Jälkimmäisessä on lähinnä kuivatuotteita eli hajuja ei pitäisi juurikaan olla, jos ne ällöttävät.

Yhteistyössä