miten päädyit opiskelemaan ammatin itsellesi?

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
siis tarkoitan mistä tiesit mitä haluat opiskella tai miksi haluaisit tulla?
itse olen miettinyt sitä viimeiset 14 vuotta enkä oikein tiedä vieläkään mikä olisi mun ala.
nykyään ajattelen että menen sellaiseen kouluun että saan työpaikan missä viihdyn. esim pidän paljon lapsista ja siksi päiväkoti olisi mulle hyvä työpaikka mutta toisaalta kun on 8v ollut kotona lasten kanssa ja olen ainakin vielä 1v niin haluttaisi johonkin muualle.
mietin jo näitä asioita vaikka yhteishaku onkin vasta keväällä.

Minä päädyin ammattiini siten, että tein sitä sivuavaa työtä jonkun aikaa ja katselin, että tuo voisi olla kiinnostavaa, hain sitten kun hakuaika oli ja pääsin opiskelemaan ja sitä kautta ammattiini,

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä päädyin ammattiini siten, että tein sitä sivuavaa työtä jonkun aikaa ja katselin, että tuo voisi olla kiinnostavaa, hain sitten kun hakuaika oli ja pääsin opiskelemaan ja sitä kautta ammattiini,

Eli mitä??

Alkuperäinen kirjoittaja utelias ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Eli mitä??

En ole täällä sitä tarkemmin maininnut =)

kaveri ehdotti mulle pari vuotta sitten yhteishaun aikoihin, että haettais samaa alaa opiskelee. Multa puuttui juuri se kolmas vaihtoehto, ja meinasin että mikä ettei, kuulosti ihan kivalta alalta. Sinne sitten päästiin ja niin edespäin... Kaveri joutui lopettamaan.. itse olen kerran hetkeksi keskeyttänyt. Mutta ei ollut kiinni motivaatiosta vaan masennuksesta, en päässy ylös sängystä. Nyt opiskelen alaa innolla, koen sen omakseni. Kiitos ja terveiset kaverille, jos lukee tän ja tunnistaa itsensä :D

Mä hain syksyn yhteishaussa kauppikseen, koska johonkin oli päästävä opiskelemaan ja ammatti saatava. Kauan haaveilin sairaanhoitajan ammatista, mutta kyllä tuo kaupallinen ala on sittenkin mun juttu!

Ensin opiskelin kauppatieteitä ja sitten siirryin yhteiskuntatieteisiin, ja loppujen lopuksi työ on vähän niin kuin näiden kombinaatio, luova kiinnostava ammatti. Jonkin aikaa se kesti, mutta oma ala kyllä kolahti satasella, kun siihen pääsin.

Hain YO-keväänä kauppikseen, kun en mitään muuta keksinyt :ashamed: No,sen jälkeen opiskelin vielä markkinointia suomessa ja ulkomailla, kun ala tuntui kiinnostavalta ja sitä kautta päädyin nykyiseen työpaikkaani, jossa viihdyn paremmin kuin hyvin.

Päädyin ammattiini sitä kautta, että lähdin lukion jälkeen opiskelemaan sitä alaa, joka silloin kiinnosti eniten. En silloin miettinyt varsinaisesti mikä minusta isona tulee, lähdin vain opiskelemaan sitä mikä tuntui kivoimmalta. Onneksi pääsin sitä opiskelemaan. Viihdyn ammatissani, mutta en viitsi silti ammattia paljastaa.

Kävin lukion että saisin lisäaikaa miettiä. Lukion jälkeen halusin samaan kaupunkiin opiskelemaan kuin silloinen poikakaverini, muulla ei ollut mitään väliä, kun en vieläkään tiennyt mikä kiinnostaisi koko loppuelämän ajan. menin käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen, mikä oli kaikille yllätys, kun en koskaan mikään käsityöihminen ollut...

Lopetin tuon kesken, kuten arvata saattaa. Olin työharjoitteluissa, kursseilla, ja tapasin eksän, kävin Briteissä töissä, sain esikoisen...kun olin pari vuotta ollut kotona, kelasin, mitä elämältä haluan. Ammatin, päätin, edes jotain muuta mitä olisin äidin lisäksi. Mutta mitä opskella, kun mikään ei kiinnosta? Selasin oppaita...yhtäkkiä loksahti: arkeologia pääaineena yliopistossa! Olin aina kiinnostunut lukemaan historiallisia kirjoja, romaaneja, koska käytäntö kuitenkin viehätti enemmän kuin pölyiset arkistot. Silloinkin kun peruskoulussa luin historian kirjoja, olivat ne esihistorialliset luvut kiinnostavimpia. Nyt sitä sitten luetaan pian neljättä vuotta hitaasti mutta varmasti... :D

Mä tiesin sen että lukioon en mene, jos sitä joskus tarvitsen käyn sen myöhemmin. Ainoa mitä tiesin, oli se että haluan tehdä käsilläni töitä ja olla ihmisten kanssa paljon.
Vahvimmat aineet mulla oli äikkä, kuvis, musiikki ja sen perusteella mun kannatti hakea parturi-kampaaja kouluun, jonne sitten pääsinkin ja olen nyt 6v ollut alalla, tykkään edelleen vaikka välillä tuntuu että ois ihanaa opiskella jotain muutakin.

Olen pienestä asti tehnyt huvikseni sitä, mitä nyt syksyllä alan opiskelemaan. En vaan koskaan aiemmin halunnut/pystynyt opiskelemaan, tai edes haaveillu moisesta ammatista.

Jos nyt vihdoin sais ammatin, ennen ku kärrätään hautuumaalle. B)

piruuttani hain ku en jaksanu miettiä sellasia, ja tutustumassaki käytiin ja keittiöllä ja pesula puolella kierrettiin ja katottiin joku video, mut siivoustyötä ei nähty, ja sehän oli pettymys ku koulu alko, tai vitutti oikeestaan. mä niin inhosin siivousta. että laitosapulainen sitä ollaan. no tyhmästä päästä kärsii koko vartalo...!

Yhteistyössä