Miten päästä allkoholista eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nina"

Vieras
Mä en tiedä onko mulla oikea alkoholiongelma, siis ei juomiseni vaikuta arkeen, työhön, lapsiin tai mihinkään. Juon viikonloppuisin lasin tai kaksi viiniä, kun lapset ovat menneet nukkumaan. En saa krapulaa, en himoitse viiniä päivän aikana, herään piretänä aamulla ja huolehdin kodista yms.
Ongelma kai eniten se, että teen tästä itselleni ongelman. En halua elää näin, sillä elän muuten terveellisesti, liikun paljon, syön terveellisesti jne. joten pelkään, että juominen aiheuttaa mulle suu- tai kurkkusyöpää, maksa kärsii jne.

Mutta toinen ongelma mulle on unettomuus. Se on välillä tosi paha ja sitten kun viikonloppuna juon se lasin tai kaksi viiniä (luomua) niin ei tarvii pyöriä sängyssä tunti tolkulla.

Mutta mä pelkään että olen riippuvainen viinistä ja siitä haluan eroon eli mitä tehdä? Miten tuosta tavasta pääsee eroon? Vai oonko mä siis alkoholisti jo?

No jos et valehtele itsellesi, niin tuon kulutuksen perusteella sinä et ole alkoholisti, eikä sinulla ole alkoholiongelmaa.

Hanki apua unettomuuteesi; eikä ole mikään uusi juttu, että alkoholi pahentaa uniongelmia.

Mä olen hakenut apua uniongelmaan, käynyt läpi kymmeniä vaihtoehtohoitoja (akupunktio, aroma- ja vyöhyketerapia, reiki jne.) ja sitten syönyt unilääkkeitä ja melatoniinia, syönyt isot määrät vitamiineja ja superfoodeja joista olen lukenut, että auttaisivat: ei auta.
Lääkkeitä en halua syödä enää ellei ole pakko, sillä niistä on seur. päivän ihan koomassa vielä. Eli mitä apua sä suosittelit?
Työstressi varmaan alunperin takana, työaikaa sain lyhennettyä mutta unettomuus jäi päälle :(

[QUOTE="Nina";24876173]Mä olen hakenut apua uniongelmaan, käynyt läpi kymmeniä vaihtoehtohoitoja (akupunktio, aroma- ja vyöhyketerapia, reiki jne.) ja sitten syönyt unilääkkeitä ja melatoniinia, syönyt isot määrät vitamiineja ja superfoodeja joista olen lukenut, että auttaisivat: ei auta.
Lääkkeitä en halua syödä enää ellei ole pakko, sillä niistä on seur. päivän ihan koomassa vielä. Eli mitä apua sä suosittelit?
Työstressi varmaan alunperin takana, työaikaa sain lyhennettyä mutta unettomuus jäi päälle :([/QUOTE]
No en ole lääkäri, joten en ehkä suosittele mitään. Mutta kokemusta minulla on tuosta nukkumisen ongelmasta enemmän kuin omiksi tarpeiksi.

Ja juurikin tuosta, että uniongelmat "aiheutuvat" jostakin, ja kun se jokin korjautuu, uniongelma jää jäljelle. Ihminen menettää kyvyn nukkua?

Voisiko uniongelmiesi taustalla olla jokin sairaus?

No en ole lääkäri, joten en ehkä suosittele mitään. Mutta kokemusta minulla on tuosta nukkumisen ongelmasta enemmän kuin omiksi tarpeiksi.

Ja juurikin tuosta, että uniongelmat "aiheutuvat" jostakin, ja kun se jokin korjautuu, uniongelma jää jäljelle. Ihminen menettää kyvyn nukkua?

Voisiko uniongelmiesi taustalla olla jokin sairaus?

Mikä sairaus se voisi olla? Oletko itse saanut apua ongelmaan?

[QUOTE="Nina";24876391]Mikä sairaus se voisi olla? Oletko itse saanut apua ongelmaan?[/QUOTE]
No melkein mikä tahansa sairaus, kyllä ihminen niin vahva kokonaisuus on. Jokin aineenvaihdunnallinen vaiva?

Minä olen saanut helpotusta uniongelmaan kipulääkkeen ja lihasrelaksantin yhdistelmästä. Varsinainen syy kiinnostaisi kyllä kovasti. Vaikkapa ihan siksi, että jos sen perimmäisen syyn poistaisi, voisiko ihminen nukkua joskus kokonaisen yön ihan luomu-unta, ilman lääkkeitä...

Minä hain apua alkoholiongelmaan sen jälkeen, kun huomasin, etten pysty olla pe ja la-iltoja ilman siideriä tai olutta. En todellakaan vedä mitään "perseitä" eikä tissutteluni haitannut mitenkään perhe-elämääni. Mutta ajatukseni pyörivät sen siiderin ympärillä, oikein odotin vkonloppuja ja sitä, että saan korkata juomani.

Olen iso ihminen (170/70) , voin juoda sikspäkin olutta tai neljä siideriä "tuosta vain". Saan siitä pikku hiprakan, joka tuntuu mukavalta. Samoin kuin sinä, saan nukahdettua hyvin (kärsin myös unettomuudesta) Mutta mutta...

Aloin myös huolestua terveydestäni ja rahanmenosta myös, ja päätin, että nyt saa loppua. En hae enää viikonloppujuomaa. Mutta kuinkas kävi! En pystynytkään olla hakematta! Huomasin olevani riippuvainen siitä mukavasta pikkupöhnästä, johon olin viikonloppuisin tottunut. Alkoholi määräsikin minua, enkä minä sitä.

Soitin a-neuvolaan ja menin aa-ryhmään. Nyt olen 3kk käynyt juttelemassa a-neuvojan kanssa ja ryhmässä ja saanut suunnattoman avun. Ei todellakaan tarvitse olla "rapajuoppo" hakeakseen apua! Sain paljon kehuja rohkeudestani tarttua ongelmaan ennenkuin se nujertaa minut kokonaan. Alkoholismi on etenevä sairaus, joka nimenomaan lähtee näistä pikku vkonlopputissutteluista, jotka "leviää" pian viikollekin. Ja pian jokailtaiseksi.

Hae sinäkin apua nyt, kun ongelmasi ei vielä ole kovin paha. Se, että itse hain apua nyt, oli elämäni pelastus!

Jos kahden lasin viininjuonnista tulee syyllinen olo, niin ei ole kyse alkoholiongelmasta, vaan jostakin muusta psyykeongelmasta. Kuulostat kovin neuroottiselta ja estyneeltä.

[QUOTE="vieras";24876556]Jos kahden lasin viininjuonnista tulee syyllinen olo, niin ei ole kyse alkoholiongelmasta, vaan jostakin muusta psyykeongelmasta. Kuulostat kovin neuroottiselta ja estyneeltä.[/QUOTE]
Mutta se unettomuus on varmaan oire jostakin näistä jutuista ja niihin kannattaa hankkia apua.

Oh, vasta luettuani nämä viimeisimmät vastaukset luin uudelleen ap:n ensimmäisen viestin ja ymmärsin lukemani. Luulin siis, että alkoholi hankaloittaa nukahtamista, mutta se olikin ihan päin vastoin.

Mutta edelleen pysyn sen ajatukseni takana, että unettomuuden syy voi olla ihan fyysinenkin.

No mulle lääkäri suositteli unettomuuteen yömyssyä. Miksi tehdä asiasta ongelma, kun se ei ole ongelma? Sun ongelmas on oikeasti tosiaan jossain muualla. Keksi vaikka harrastus, niin jää toi ongelmien keksiminen :)

alkoholin kulutus vähentää unihormonin tuotantoa. eli mitä enemmän juo, sitä vaikeampaa on hyvän ja säännöllisen unen saaminen.

Suhteellisen varmaa tietoa....

Yhteistyössä