Miten päästä syyllisyydestä ja miten oppia ruokkimaan lastaan oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut mamma

Vieras
Siis tuntuu että meillä on liian suppea ruokavalio, tai jotain vikaa on että lapsi ei vaan kasva tarpeeksi. Vuosineuvolassa pituutta 75cm ja painoa vaan 8,5kg.
Kasvanut edellisestä neuvolasta vain 300g (2kk) Mikä mättää? Syö vähän, ja tuntuu että syöminen on aina tosi vastenmielistä.

Tulee itselle iso hätä että miksi lapsi ei vaan kasva.

Ei tuo minusta huolestuttavan pieneltä kuulosta. Mitäs terkkari sanoi? Ei isommilla lapsilla sitä painoa enää tule samalla tavalla kuin ekoina kuukausina pikkuvauvoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sanovat vain että lisää rasvaa ruokaan.. kuulostaa mielestäni vähän väärältä keinolta ratkoa asiaa.

Eiköhän se ole ihan standardikeino, loraus rypsiöljyä vaan ruuan joukkoon, jos annoskokoja on muuten mahdotonta kasvattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
sanovat vain että lisää rasvaa ruokaan.. kuulostaa mielestäni vähän väärältä keinolta ratkoa asiaa.

Ei rasvan välttäminen sinällään ole kovin järkevää. Ihminen tarvitsee hyviä rasvoja ja erityisesti lapsi. Eli rypsiöljyä tosiaan vaikka lisäilet ruoka-annoksiin. Ja sitten on näitä omega ym juttuja..

Eihän pienille lapsille suositella edes rasvatonta maitoa. Ihminen tarvitsee rasvaa. Öljyn lisäämistä ruokaan suositellaan jopa laihduttajille! Muuten kärsii hiukset ja kynnet näkjyvästi.

meillä sama tilanne, painoa parisataa grammaa enemmän. mä lisään ruokaan rypsiöljyä, siinä on parhaat rasvat. ja ihminen tarvii rasvaa, varsinki tollasta hyvää rasvaa, ei lapsen sitä tarvii välttää! sit yritän kattoa, et söis proteiinipitoista ruokaa. eli vaikka mielummin 3 lämmintä lihasosetta päivässä ja vaikka iltapuuro pois. puurossa ei oo niin paljon energiaa ja muuta hyvää, jos siis on kyseessä paino-ongelmainen muksu, joka syö vähän.

pyri sinne ravintoterapeutin luo, siis neuvolan kautta!

Siis meillä poju oli 1v. juuri saman 75 cm (ja ehkä hieman pulskempi). Ja neuvolan käyrän mukaan kulkee -1 käyrällä, joten ei kai tuon kokoinen nyt niin tavattoman pieni ole???? Meillä kaveri ei kuitenkaan nirsoile ruualle vaan syö hyvällä ruokahalulla.

No jos hän kasvaa käyrällään, niin eihän siinä mitään hätää ole! MEilläkin hoikat ja sirpukat lapset, ei kaikkien tarvi olla jättejä! Ihme läskien palvonta nykyään...

jos ne lapsen kasvukäyrät menee suunnillee ntasaisesti kuitenkin niin ei pitäisi olla mitään hätää.

terveydenhoitajan työhön kuuluu kertoa miten ne käyrät menevät ja onko paino noussut suhteessa pituuteen ihanteellisesti, vähemmän tai enemmän. Silloinkin kun mitään hätää tai vikaa ei varsinaisesti ole. Ei siitä tarvitse stressata.
Jos tarjoat lapselle kohtuullisen monipuolista ja terveellistä ruokaa ja lapsi syö edes jotain niin kaikki on yleensä kunnossa. Aika köyhällä ja yksipuolisellakin ruokavaliolla tulee ihan hyvin toimeen joten jos lapsi ei kaikkea tarjottua syö niin se harvemmin on kuitenkaan mitenkään vaarallista.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Eihän pienille lapsille suositella edes rasvatonta maitoa. Ihminen tarvitsee rasvaa. Öljyn lisäämistä ruokaan suositellaan jopa laihduttajille! Muuten kärsii hiukset ja kynnet näkjyvästi.

Muuten nimenomaan suositellaan.

Ja kun lisään ruokaan rasvaa niin ei kelpaa ollenkaan ruoka. Tai joo yksi lusikallinen menee, mutta ei enempää. Ei taida pitää mausta.

Niin lapsen pituus kasvaa omalla hienolla käyrällään. On siis aina kasvanut pituutta hyvin. Mutta paino ei vain nouse niin kuin on tavoite.
Muistaakseni menee jollain -3 käyrällä. Ja siis ovat kyllä huolissaan, ja sanovat että jos ruokaa menee kuitenkin suhteellisen hyvin niin ei hätää. Mutta mistä minä ensimmäisen lapsen kanssa tiedän mikä on suhteellisen hyvin?
8kk iässä lapsi oli 7,9kg, 10kk painoi 8,2kg ja nyt vuoden ikäisenä siis 8,5kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Niin lapsen pituus kasvaa omalla hienolla käyrällään. On siis aina kasvanut pituutta hyvin. Mutta paino ei vain nouse niin kuin on tavoite.
Muistaakseni menee jollain -3 käyrällä. Ja siis ovat kyllä huolissaan, ja sanovat että jos ruokaa menee kuitenkin suhteellisen hyvin niin ei hätää. Mutta mistä minä ensimmäisen lapsen kanssa tiedän mikä on suhteellisen hyvin?

Lapsen tyytyväiyys jne kertoo. Jos leikkii jne kuten ikäisensä niin saanee tarpeeksi ravintoa. Kasvaa vain omalla käyrällään.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Lapsen tyytyväiyys jne kertoo. Jos leikkii jne kuten ikäisensä niin saanee tarpeeksi ravintoa. Kasvaa vain omalla käyrällään.

Lapsi on tyytyväinen ja leikkii.

:hug: älä ressaa liikaa, jos lapsesi on terve ja iloinen. kaikki ei mene samaan muottiin ja se on rikkaus. meidän tyttö oli vuoden nla.ssa vain 8kg eikä tarvi edes kontrolliin viedä, kun keskustelimme terkkarin kans asiasta. tultiin päätökseen, että jos tyttö ei jatkossa syö hyvin, niin sitten voidaan käydä kontrollissa, mutta ei todellakaan ole tarvinut käydä niissä. tyttö on nyt kohta puoltoista vuotta ja painaa 9kg. erittäin reipas ja menevä, terve lapsi on. kannattaa käyttää oikeaa voita ja oliiviöljyä lapselle. ne ehdottomasti terveellisimmät rasvat! =)

Meillä tyttö 1v. Pituus vähän alle 75 cm, paino alle 8 kg. Paino -2 käyrällä, öljyä neuvottu lisäämään ruokaan, mutta ei silloin suostu syömään ollenkaan. Kasvanut koko ajan omalla käyrällään tasaisesti, suuremmin ei olla oltu sen vuoksi huolissaan.

Ap, tuskin teidän lapsi sillä -3 käyrällä kasvaa, kun meidänkin on "vain" -2 käyrällä :) Turhaan varmaan olet huolissasi. Vaikka ymmärrän kyllä, itsekin tulee mietittyä ja välillä huolehdittuakin, kun lapsi on niin hoikka.

Ootteko kokeillut öljyn sijasta lisätä keijua? Meille ravitsemusterapeutti neuvoi että sininen keiju (70%) on kaikista paras. Ja kyllä varmasti uppoo lapselle leipä jos siinä on puolen sentin kerros margariinia :whistle:

Muuten koita lopettaa syömisestä stressaaminen, mä stressasin ensimmäiset 1,5v pojan elämästä syömistä ja sitä kun kasvaa huonosti eikä syö kunnolla. Lääkärissäkin tuntui että kuvittelivat ettei poika saa ruokaa, varsinkin kun olin nuori äiti. Sitten vaan päätin etten enää mieti syömisiä, ja jossain vaiheessa poika alkoi syömään. Nyt poika 3,5v, edelleen hoikka mutta syö päivän aikana varmasti enemmän kuin minä itse :D

Millaisia teillä on nuo ruokailuhetket tunnelmaltaan? Sitä vaan ajattelin, että jos vanhemmat on kovin stressaantuneita ja tyrkyttävät puoliväkisin ruokaa tai ovat kovin pahoillaan (näkyy äänensävystä, ilmeistä, sanoista..) siitä että lapsi ei ole syönyt paljoa, voi niistä ruokailuhetkistä tulla lapselle ahdistavia tilanteita. Sekin voi vaikuttaa siihen, maistuuko ruoka vai ei. Mä myös aikani stressasin tuon meidän pojan syömisen kanssa, vaikka mikään langanlaiha ole koskaan ollutkaan. Sitten vaan päätin että olkoon syömättä jos ei ruoka maita. Ja kyllähän tuo alkoi vähitellen syömään isompia annoksia. Meillä auttoi sekin, kun oppi itse syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä syntymäpituus 48 cm ja 8 kk 71,1 cm / 7,8 kg, 1 v 76,7 cm / 9,0 kg.

Nyt lapsi on 5 v ja pituus on 118,5 cm ja paino 21 kg.

En oikeen osaa suhteuttaa, kun ei ole aikaisempia lapsia eikä ole mitään hajua miten lapset kasvaa tuossa iässä. Joten en tajua mihin suuntaan tuo 5v on sitten kallellaan?

Yhteistyössä