Miten päästä syyllisyydestä ja miten oppia ruokkimaan lastaan oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
:hug: älä ressaa liikaa, jos lapsesi on terve ja iloinen. kaikki ei mene samaan muottiin ja se on rikkaus. meidän tyttö oli vuoden nla.ssa vain 8kg eikä tarvi edes kontrolliin viedä, kun keskustelimme terkkarin kans asiasta. tultiin päätökseen, että jos tyttö ei jatkossa syö hyvin, niin sitten voidaan käydä kontrollissa, mutta ei todellakaan ole tarvinut käydä niissä. tyttö on nyt kohta puoltoista vuotta ja painaa 9kg. erittäin reipas ja menevä, terve lapsi on. kannattaa käyttää oikeaa voita ja oliiviöljyä lapselle. ne ehdottomasti terveellisimmät rasvat! =)

Näin kai se pitäs ajatella. Mutta jotenkin ahdistaa nytkin (juuri nyt) kun ei taaskaan suostunut syömään. Jauhelihakiusausta ja porkkanaraastetta. Haarukallinen meni, mutta sitten ei mitään, ei omasta haarukasta eikä minun antamana.
Mietin voisinko joku päivä kokeilla niinkin raakaa keinoa kuin annan ruokaa vasta kun hän sitä pyytää? Jotenkin ahdistaa tuputtaa ruokaa joka välissä, kun se ei vaan putoa.
Toki käy tissilläkin viel, mutta jotenkin en usko että semitään ravinnontarpeita tyydyttelee.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
rasvaa pikkusen lisää jokaseen ruokaan ja tee ruokailusta kivaa

Annappas vähän vinkkejä. Meillä kun on koitettu jo mielestäni kaikki. Ja kun mikään muu ei yhdessä vaiheessa auttanut, annoin leikkiä ja syötin välillä ruokaa. Silloin upposi, mutta ei taida olla kovin hyvä tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini:
Meillä tyttö 1v. Pituus vähän alle 75 cm, paino alle 8 kg. Paino -2 käyrällä, öljyä neuvottu lisäämään ruokaan, mutta ei silloin suostu syömään ollenkaan. Kasvanut koko ajan omalla käyrällään tasaisesti, suuremmin ei olla oltu sen vuoksi huolissaan.

Ap, tuskin teidän lapsi sillä -3 käyrällä kasvaa, kun meidänkin on "vain" -2 käyrällä :) Turhaan varmaan olet huolissasi. Vaikka ymmärrän kyllä, itsekin tulee mietittyä ja välillä huolehdittuakin, kun lapsi on niin hoikka.

Olikos ap:n lapsi poika? Tytöille ja pojille on eri käyrät.

tyttö on. Mä en noista käyristä tiiä mitään muuta kuin mitä terkkari on sanonut. Olen saattanut siis kuulla väärin tai hän kertoa minulle väärin. Eikös käyrät ole henk. kohtaisia.
Syntymäpaino on kuitenkin 3,6kg ja rintamaidolla siis ensimmäiset puoli vuotta. sitten uppos kasvissoseet, nyt ei mikään. Herkkuja ei oikeen ole.. Mikään ei tunnu kelpaavan. Tissiä vetäis varmaan jos antais kokoajan.

Meillä on samoja mittoja ollut tyttö syntyessään ja vuoden iässä. Nyt 5 v ja edelleen on hoikka, mutta kasvaa käyrällään tasaisesti, joten eipä siinä sen kummempia... itekin oon lapsena ollut tosi kinttana ja hoikka olen edelleen, joten geeneissä lienee meillä.

niin mutta millä saisi näistä ruokailuhetkistä edes hippusen verran miellyttävämpiä?
Hermot menee nykyään sekä syöttäjältä/huoltajalta, että lapselta itseltään. Hän kun vaikuttaa siltä ettei tahdo syödä lainkaan kiinteää ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
niin mutta millä saisi näistä ruokailuhetkistä edes hippusen verran miellyttävämpiä?
Hermot menee nykyään sekä syöttäjältä/huoltajalta, että lapselta itseltään. Hän kun vaikuttaa siltä ettei tahdo syödä lainkaan kiinteää ruokaa.

Jos sulta menee hemot joka ruokahetki, niin onko se ihme jos lapsi ei halua syödä? Eli sun pitäis nyt hyväksyä se asia, että lapsi on vähäruokainen ja lopettaa tuputus ja ärhentely asiasta. Jos sä stressaat niin lapsikin stressaa ja syö entistä vähempi. Eli annat sen mitä syö ja sitten pois pöydästä ilman tuputtamista ja tappelua.

Alkuperäinen kirjoittaja lopeta stressaaminen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Jos sulta menee hemot joka ruokahetki, niin onko se ihme jos lapsi ei halua syödä? Eli sun pitäis nyt hyväksyä se asia, että lapsi on vähäruokainen ja lopettaa tuputus ja ärhentely asiasta. Jos sä stressaat niin lapsikin stressaa ja syö entistä vähempi. Eli annat sen mitä syö ja sitten pois pöydästä ilman tuputtamista ja tappelua.

Niin tuota korjaan sen verran että mulla menee hermot sit kun touhu on kestänyt joku 40 min, ja mitään ei juurikaan ole mennyt suuhun.
Ja mun hermojen menettäminen on sitä että nostan veke ja sanon että menehän siitä leikkimään sit. Katotaan myöhemmin. Sisällä kiehuu jo aikasemminkin, mutta kyllä jokainen ateria alotetaan aika hyvillä mielin.

Et kai nyt sentään 40 min istuta vastentahtoista lasta siinä pöydässä?! Ei ihme, että kaikilta menee hermot. Kannattaa hieman kohtuullistaa tuota aikaa ja sitten tosiaan vaan poistaa lapsi pöydästä. Ja seuraava ruoka normaaliin aikaan, ei mitään ylimääräisiä välipaloja. Ehtii sitten kehittyä terve ruokahalu siinä välissä. Miten paljon teillä ulkoillaan? Sekin lisää ruokahalua.

Meillä alkoi kiinteät maistumaan ihan toiseen tahtiin kun olin lopettanut imetyksen, ikää taisi pojalla olla aika tarkalleen vuosi. Eli tuo imetys varmaan aika paljon vaikuttaa asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et kai nyt sentään 40 min istuta vastentahtoista lasta siinä pöydässä?! Ei ihme, että kaikilta menee hermot. Kannattaa hieman kohtuullistaa tuota aikaa ja sitten tosiaan vaan poistaa lapsi pöydästä. Ja seuraava ruoka normaaliin aikaan, ei mitään ylimääräisiä välipaloja. Ehtii sitten kehittyä terve ruokahalu siinä välissä. Miten paljon teillä ulkoillaan? Sekin lisää ruokahalua.

Meillä alkoi kiinteät maistumaan ihan toiseen tahtiin kun olin lopettanut imetyksen, ikää taisi pojalla olla aika tarkalleen vuosi. Eli tuo imetys varmaan aika paljon vaikuttaa asiaan.

Jos meillä istutaan noin kauan pöydässä se johtuu siitä että tyttö saa raivarit siitä nostaessa. Eli itse tahtois istua siinä, mutta vaan pelleilemässä ruualla.
Saat mut kuulostamaan kyllä melkoiselta hirviöltä. Meillä saatetaan olla koko päivä syömättä kiinteää ruokaa, joten nyt oikeesti kysy, että miten kauan annatte sitten vaan esim. vettä, jos kerran tissikin on sitten poissuljettu? ennen kun alatte huolestumaan. Siis jos ei kelpaa aamupuuro, ei lounas, ei välipala, ei päivällinen eikä iltapala. ja siis meillä tosissaan herätään
aamuisin noin kasilta, puuro syödään ysiltä, lounas noin klo 12, välipalaa klo 15, päivällinen noin klo 18 ja iltapala ennen unia eli noin klo 20. Eli siis teenkö mä tässäkin jotain väärin.

Meillä ulkoillaan kerran päivässä, pari viikkoa on mennyt sen suhteen huonommin, ollaan molemmat miehen kanssa oltu kipeinä. Ei oo voinut kauheesti juoksennella ulkona.

mun ystävän tyttö söi ERITTÄIN vähän reilu vuoden ikään asti ja aivan yllättäen alkoi syömään todella isoja annoksia. tämäkin äiti oli välillä hyvin huolissaan ja yritti jatkuvasti jotain tuputtaa tytölleen, mutta turhaan. tyttö ei edes juonu eikä juo vielkään kuin aivan vähän, mutta syö kyl tosi hyvin. =) mun mielestä sun kannattaa mahdollisimman vähän kiinnittää huomiota koko ruoka hommaan. siis ei heittäytyä tietenkään välinpitämättömäksi, mutta olla niin että lapsi luulee, ettet enää niin huomioi. oletko liian tarkka siitä ettei muksu sotke syödessä liikaa? eli jos itse vaikka touhuat jotain muuta lähettyvillä, niin söiskö se silloin paremmin? vai meneekö ihan leikiksi? hermoja tarvitaan, mutta niin on olen kuullut usein sanottavan, että lapsi syö silloin kun sillä on nälkä. minusta tuo teidän likka ei todellakaan ole mikään erikoisen pieni. tiedän vaikka kuinka monta yhtä pientä! =) :hug:

muista vaan antaa tosiaan oikeaa voita! :p

vellit, puurot, kiisselit, ja leipä ja pääosin kasvissoseet, kanaa söi paremmin ja kalaa kuin punaista lihaa. Teetkö itse ruoat vai valmista?
Mitä tulee tuohon rasvaan, niin kasvava lapsi tarvitsee hyviä rasvoja aivojensa takia (ei niinkään kroppansa takia). Minulla tuttava vältti kaikkea rasvaa (ei itsekään käytä mitään rasvoja) noh, lapsella on ollut todella paljon oppimisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Kasvavan lapsen aivot todella tarvitsee rasvaa.

Niin meillä syödään molempia, siis kaupan purkkia ja omatekemää, enemmän ehkä omatekemää ja tuoreita hedelmiä.

Kyllä meillä ruuanlaitossa käytetään oliiviöljyä, ja leivän päällä olive beceliä. Kaupan ruuissahan on noita omegoja. Eli kyllä meillä rasvaa saa varmasti ruuasta. Tosin en mä siihen valmiiseen ruokaan ole enää rasvaa lisäillyt, pitäisikö?

Tänään meni jo vähän paremmin, kun koitin olla mahd. positiivinen koko syötön ajan. Toisaalta pitkästä aikaa pääsimme myös ulos, joten sekin saattoi lisätä ruokahalua. Noh, olen nyt päättänyt, että katson viikon tätä syömistä, ja jos on edelleenkin huonoa, niin sit soittelen vaikka neuvolaan.
Pieni tai ei, mutta kasvu vauhti on todella verraista ollut siitä asti kun kiinteille siirryttiin. Siis ensimmäisen 6kk kasvettiin ihan eri käyrillä täysimetyksellä kuin nyt.
Kuitenkin.
Kiitos kaikille.

Ei rasvan välttäminen sinällään ole kovin järkevää. Ihminen tarvitsee hyviä rasvoja ja erityisesti lapsi. Eli rypsiöljyä tosiaan vaikka lisäilet ruoka-annoksiin. Ja sitten on näitä omega ym juttuja..
Rypsiöljy täytys olla luomua, koska muussa on neonikotinoidijäämiä, mut se makuasia on se toinen... Luomuvoita kun lisäät tolkusti ruokiin, toimii makuaistikin paremmin: se aistimus kun tarvitsee rasvaa(y)

Yhteistyössä