Miten päästää irti eksästä ja jatkaa elämää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Erosta lähes 2v aikaa ja silti yhä kaipaan eksääni niin paljon että sattuu.... Hänellä oli uusi parisuhde, joka kaatui :(Nyt minua pelottaa, että hän alkaa uudestaan seurustella. :(
Meillä on yhteinen lapsi, joka sitoo meidät aina yhteen, kuten eksäni sanoo. Tuntuu ettei hän halua, että päästän hänestä irti, mutta ei kuitenkaan halua jatkaa elämää minun kanssani.
Olen niin kyllästynyt ainaiseen pahaan oloon ja ikävään, tuntuu etten ole 2v tehnyt muuta kuin itkenyt ja surrut. :( Ainoat hyvät hetket on, kun olemme "koko perhe" yhdessä....

sun pitää ehdottomasti päästä purkaan noita tuntoja jollekkin. puhuminen oikeesti auttaa.
ja pysy erossa siitä,älä tapaa äläkä ota muutenkaan yhteyttä. voit selittää sille syynkin,kait se ymmärtää. eihän tuollaisesta elämästä oikeen tuu mitään.
kyllä normaalisti 2 vuodessa suhteen yli jo pääsee.

Lue läheisriippuvuudesta ja keskity elämään omaa elämääsi. Älä yritäkkään unohtaa exää, vaan puhu, puhu ja puhu asiasta. Yleensä asiat selviää puhumalla ja vaan kasvaa isommiksi ja isommiksi kun niitä yrittää aktiivisesti unohtaa.

Eron ollessa tuore kävin juttelemassa ammatti-ihmisten kanssa, itse olin sitä mieltä että kärsin läheisriippuvuudesta, mutta ammatti-ihmiset olivat eri mieltä.
Järjellä ymmärrän, että pitää pysyä erossa eksästä, mutta silti toimin toisin. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eron ollessa tuore kävin juttelemassa ammatti-ihmisten kanssa, itse olin sitä mieltä että kärsin läheisriippuvuudesta, mutta ammatti-ihmiset olivat eri mieltä.
Järjellä ymmärrän, että pitää pysyä erossa eksästä, mutta silti toimin toisin. :(

Mun mielestä juuri tuo on läheisriippuvuuden merkki. Se on kovin uusi asia, (sanakin on keksitty vasta 80-luvulla) eikä ammattilaisillakaan ole siitä vielä hirveästi tietoa. Lisäksi se liitetään usein niin vahvasti alkoholismiin, ettei ammattilaisetkaan aina huomaa, että se voi aiheutua monesta muustakin asiasta. Mulla on ollu diagnoosit pitkittynyt masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö joka oireili paniikkikohtauksina, ADHD ja issias ja kaikki ne olivat läheisriippuvuuden oireita. Kun todellinen syy sai hoitoa, oireetkin katosivat.
Hakeudu vertaistukiryhmiin. Ainakin avoimissa AA, Al-anon ja AAL-rymissä on ihmisiä joilla on juuri samoja ongelmia ja avoimissa ryhmissä saa käydä jakamassa tuntojaan, vaikka tunne-elämän möykky ei johtuisi päiheistä.
Tommy Helsteenin ja Irene Kristerin kirjat on hyviä, Melody Bettien kirja Irti läheisriippuvuudesta on hyvä ja paras kirja aiheesta on mun mielestä kirjoitettu ennen kuin sanaa läheisriippuvuus on keksitty. Se on Wayne W Dyerin Hyväksy itsesi, uskalla elää.

Yhteistyössä