Miten (paha) vauvakuume kuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja __Nina__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

__Nina__

Vieras
Hei!

Sinänsä kysyn päinvastaista asiaa kuin tällä palstalla monet, mutta siis, ytimekkäästi: miten pahan vauvaluumeen saisi kuriin? Olen 21-vuotias nuori nainen ja minulla on jo melko pitkään ollut hyvin, hyvin voimakas vauvakuume. Asiaa ei helpota sekään, että 24-vuotiaalla poikaystävälläni on aivan sama ongelma. Missä tahansa näemme pikkuvuvoja ja suloisia taaperoita, kiristää vauvakuume otettaan. Tilannetta ei myöskään ainakaan helpota poikaystäväni 8-kuukautinen kummityttö. Odotamme jo, että saamme vauvan joskus hoitoon, kunhan se hiukan kasvaa. :)

Opiskelemme molemmat vielä yliopistossa, molemmat todennäköisesti vielä pari-kolme vuotta. Järjellä mietimme, ettei vauva oikein sovi tähän saumaan vaikka mieli toisinaan kovasti tekisi ruveta jo nyt tositoimiin. Siksi haluaisimmekin saada kuumetta hitusen hillintään.

Neuvoja, rakkaat ellit! Kokemuksiakin kuulen mielelläni.

Vauva mukautuu elämän mukaan. Itse keskenmenon kokeneena ja kolmekymppisenä, sanon, että jos siltä tuntuu, että lapsi on tervetullut niin antakaa sen tulla. Kaikki ei välttämättä käy helposti sormianapsauttamalla. Toisella voi olla ongelmia tai hidasteita saada lapsi, mutta näitähän ei tiedä ennen yritystä. Lisäksi voi tulla valitettavasti niin yleisiä keskenmenoja. Lapsi sopeutuu ja koulut voi käydä lapsen tulon jälkeenkin. itseäni harmittaa, kun jätimme lapsien teon näin myöhäiselle iälle.

Jos se kummityttö nukkuu huonosti ja on kova huutamaan, yrittäkää saada se pikimmiten hoitoon teille vaikka viikoksi. Eiköhän siinä kuume hetkeksi hellitä ;)

Aloittakaa joku uusi harrastus, johon ajatukset suuntautuu. Hommatkaa paljon tekemistä. Ainakin itselläni vauvakuume väistyy jos on joku projekti meneillään "oman elämän" suhteen. Jos minulla taas on liikaa vapaa-aikaa eikä hyvää tekemistä niin silloin vauvakuume nostaa päätään.

Tuo on kyllä totta, että kun on "omassa elämässä" kiireistä niin ei ehdi miettiä vauvahaaveita. Itse olen myös opiskelija ja vauvakuumetta olen potenut koko opintojen ajan. Vauvakuumetta saa kuitenkin hillittyä opiskelemalla ahkerasti ja suorittamalla mahdollisimman paljon kursseja nopealla aikataululla, jolloin tietysti nopeammin valmistuu ja sitten pääseekin itse yritystä aloittaa. :)

Toinen ihan hyvä vauvakuumeen laskuun on juuri vierailla perheessä, jossa on esim. uhmaikäisiä tai villejä rasavilli lapsia ;). Mutta toisaalta sitä yleensä ajattelee, ettei niistä omista lapsista sellaisia tule.

Mutta eihän se mikään huono vaihtoehto ole jo nyt jättää ehkäisy pois, kun sitä ei voi etukäteen tietää miten kauan yrityksessä menee. Taas toisaalta voi tärpätä jo heti ekasta kierrosta :).

Mulla ei siihen vauvakuumeeseen auttanut kuin yksi asia, eli oma vaavi :) Me oltiin miehen kanssa molemmat opiskelijoita, kun esikoinen syntyi, mutta tosi hyvin on mennyt. Rahaa oli vähän, mutta siihenhän sitä on opiskellessa tottunut. Opiskelut joustaa paremmin pienen lapsen hoitoa ajatellen kuin työelämä, eikä hoitopäivistäkään tule heti kovin pitkiä sitten kun on aika viedä pieni hoitoon. Nyt opiskeluja on jäljellä enää kevääseen saakka ja vauvakuume on taas iskenyt...

Kiitos jo vastanneille!

Tuo vaihtoehto, etä alkaisin äidiksi nyt, tuntuu toisinaan ihan ok-vaihtoehdolta, mutta en siltikään tiedä. Olen luonteeltani sellainen varman päälle pelaaja, joka ei oikein pidä riskeistä. Vaikka haluan, haluan, HALUAN kovasti omaa pienokaista, ei se silti tässä elämänvaiheessa vielä olisi järkevää, luulen. Jotenkinhan sitä aina pärjäisi, mutta jo rahallinen tilanne tulisi vastaan ikävästi. Eri asia olisi, jos poikaystäväni olisi työssäkäyvä, mutta kun ei. Säästöt eivät seuraavaa vuotta-paria elätä, ikävä kyllä.

Olen miettinyt sitä, että jos nyt odottelemme sen parisen vuotta valmistumistamme ja sitten aloitamme vauvan yrittämisen, meneekö vauvakuume siinä ajassa jo ohi? Toisaalta tuntuu, ettei näin vahva toivominen hetkessä lopu, mutta jos. Poikaystäväni epäilisi, että kuume saattaa mennä ohitse vuoden sisällä, mutta palata sitten takaisin tätäkin kovempana sitten, kun saan maisterin paperit kouraani.

Mnun puolestani se olisi oikein toimiva apu tähän hillittömään vauvakuumeeseen.

Ja vielä liittyen siihen, että tekisin esikoiseni jo nyt opiskeluikana...sinänsä se voisi olla hyväkin tulevaisuutta ajatellen. Minulla on jo yli puolen vuodn kokemus omalta alaltani ja jos saisin seuraavinakin kesinä n. 4 kk:n mittaiset työpätkät omalta alaltani, olisi minulla uskakseni jo ihan kivasti työkokemusta vastavalmistuneeksi. Valmistumisen jälkeen vauva ja siitä n. vuoden päästä töihin...olisin n. 25 vuotta vanha. Työnantajat saattaisivat harkitakin sellaista hakijaa.

Noh, toivoahan aina sopii. ;)

Voisitko Nina ottaa itsellesi iltatyön lastenhoitajana? Sinun ikäsiesi lastenhoitajat ovat haluttuja, koska olet jo aikuinen ja vastuullinen. Saisit muutaman egen lisää käyttärahaa, ja mikä parasta, vauvakuume häviää taivaan tuuliin. Tepsi minuun kuin häkä; kun on esmes viikonlopun vahtinut neljää tenavaa, joista yhdellä hirvittävä uhmis, on kotiin raahustaessaan miettinyt kuumeisesti, miksi ihmeessä ihmiset tuomitsevat itsensä lapsiperheen elämään. Onko meteli, kiukuttelu, itku, pyykkivuoret, kiire, jatkuva ruuanlaitto ja pyllynpesu sitten sitä ihanaa onnea? Vahdittavat lapset on toki suloisia- silloin kun ne on saanut nukkumaan.;)

Nyt oma vauvakuume on jo niin kova, että tuollaistakin kestäisi - mutta parikymppisenä nuo lapsenvahtikeikat tuli todella tarpeeseen. Kun ei voi edes vessaan mennä ilman, että on huoli siitä mihin liemeen tenavat itsensä sillä välin lykkäävät, saa vauvakuume vähän realistisemmat ulottuvuudet. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kokeile tätä!:
Voisitko Nina ottaa itsellesi iltatyön lastenhoitajana? Sinun ikäsiesi lastenhoitajat ovat haluttuja, koska olet jo aikuinen ja vastuullinen. Saisit muutaman egen lisää käyttärahaa, ja mikä parasta, vauvakuume häviää taivaan tuuliin. Tepsi minuun kuin häkä; kun on esmes viikonlopun vahtinut neljää tenavaa, joista yhdellä hirvittävä uhmis, on kotiin raahustaessaan miettinyt kuumeisesti, miksi ihmeessä ihmiset tuomitsevat itsensä lapsiperheen elämään. Onko meteli, kiukuttelu, itku, pyykkivuoret, kiire, jatkuva ruuanlaitto ja pyllynpesu sitten sitä ihanaa onnea? Vahdittavat lapset on toki suloisia- silloin kun ne on saanut nukkumaan.;)

Nyt oma vauvakuume on jo niin kova, että tuollaistakin kestäisi - mutta parikymppisenä nuo lapsenvahtikeikat tuli todella tarpeeseen. Kun ei voi edes vessaan mennä ilman, että on huoli siitä mihin liemeen tenavat itsensä sillä välin lykkäävät, saa vauvakuume vähän realistisemmat ulottuvuudet. :)

Toimii tai on toimimatta. Itselläni on melkoisen kova vauvakuume. Edes naapurista seinän läpi päivittäin jo yli kolme viikkoa kuulunut koliikki-itku ei ole saanuta vauvakuumetta haihtumaan, itseasiassa vain pahentanut sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja haaveileva pupu:
Edes naapurista seinän läpi päivittäin jo yli kolme viikkoa kuulunut koliikki-itku ei ole saanuta vauvakuumetta haihtumaan, itseasiassa vain pahentanut sitä.

Pyydä se vauva lainaan. Ehkä kuume laantuu, kun olet valvonut sen kanssa 3 viikkoa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja oma kokemus:
Alkuperäinen kirjoittaja haaveileva pupu:
Edes naapurista seinän läpi päivittäin jo yli kolme viikkoa kuulunut koliikki-itku ei ole saanuta vauvakuumetta haihtumaan, itseasiassa vain pahentanut sitä.

Pyydä se vauva lainaan. Ehkä kuume laantuu, kun olet valvonut sen kanssa 3 viikkoa ;)

Mielessä on käynyt pyytää sitä, että saisivat vähän lepuuttaa korviaan. Pahoin pelkään, että vauvakuume ei häivy, se naapurin muksun aiheittama valvominen aiheuttaisi lähinnä väsymystä ja ehkä metelistä kipeytyneitä korvia. Ei siinä osaisi turhautua, kuin tietäisi, että sen voi aina palauttaa;) toisin kuin oman, jos sellaisen joskus onnistuu saamaan.

Mulla auttoi kehokeskeisyys (n. 5 vuodeksi). Keskityin laihduttamaan ja treenaamaan. Ajattelin, ettei näitä tuloksia "noin vain pilata". Tämä siis tilapäisratkaisuksi, koska se vie myös aikaa ajatuksilta. Treenatulla kropalla oli sitten helppo raskautua ja jatkaa liikuntaa raskaudenkin aikana. Synnytyksen jälkeen hiukan löysä olo, mutta sitten taas beibin kanssa lenkille.

Yhteistyössä