Miten päiväkoti suhtautuu 3v, joka vielä vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuivaksiopettelu? miten ootte opettaneet, kun ei omaa pihaa, jossa temuta ...
lapsi täyttää pian puoltoista vuotta, olisiko aika jo opetella?

sisällä opeteltiin ensin ja ulos toki laitettiin vaippa. meillä esikoinen oli täysin yökuivakin 2,5 vuotiaana. kuopuksen kanssa aletaan harjottelemaan varmaan samassa iässä eli siinä 1,5v sitten kun alkoi kotona sujumaan alettiin harjottelemaan ulkona olemista ilman vaippaa. ensin ihan vaan tossa meidän kerrostalon pihassa ja pikkuhiljaa kauemmas ilman vaippaa

Meillä poika on nyt 3v 2kk, ja vieläkin on vaipoissa. Käy kyllä potalla, kotona on ilman vaippaa (ja ilman housuja :D ) Housut jalassa ei ymmärrä mennä potalle vaan päästää surutta housuihin.

Nyt on ollut kahtena aamuna vaippa kuiva, mutta päiväkodissa on vaippa kokoajan ja satunnaisesti tekee pottaan pissat. Mä en kyllä jaksa vetää ressiä aiheesta :) eiköhän tuo opi aikanaan, miksi se vaippa nyt niin kamala asia olisi. Lapset oppii omaan tahtiin, toiset ennemmin ja toiset vähän myöhemmin :) tuskimpa ne sielä päiväkodissa mitään ajattelee ja jos ajattelisikin niin eiköhän se ole ihan niiden oma ongelma !

Alkuperäinen kirjoittaja töihin menossa (ap);23412324:
No sen kun tietäis. siis ei se pottaa pelkää kun kerran voi vaik puol tuntia istua siinä, mutta pelkää/ei uskalla pissata sinne. Ja sitä en tajua ollenkaan että mistä se pelko on tullut. Ei ole koskaan peloteltu tai mitään. Mä vähän luulen että voi olla asennosta kiinni, eli istualtaan ei "osaa" pissata. En tiedä. Ja on pidetty vesihanaa auki, tarrojen keräystä ehdotettu, luvattu mennä ostamaan hellokitty pikkareita kun vaippaa ei enää tarvita. Kai mun täytyy kokeilla seuraavaks sikakallista hellokitty wc-paperia ostaa cittarista ja sitä käytetään vain jos pissa tulee.

Älähän hätäile ja välitä.

Meillä tyttö suostui potalle istumaan vasta 3-vuotiaana. Siihen asti myös pelkäsi ja kieltäytyi. Sitten vaan yhtenä aamuna oli tehnyt pottaan pisut ja tuli ylpeänä esittämään tuotostaan. Siitä se sitten lähti.. Yöt ilman vaippaa hän halusi jäädä vasta vähän ennen nelivuotissynttäreitä. Olin muutaman kerran sitä ehdotellut, mutta ei halunnut. En painostanut ja hyvin meni näinkin.

Kaikki tulee ajallaan. Muitten äitien tai hoitajien kummastelua ei kannata kuunnella - kuunnellaan mieluummin lapsia. Nyt lapseni on touhukas viisivuotias, osaa lukea ja hieman laskea, käyttää haarukkaa ja veistä, pukeminen ja riisuminen on sujunut aikaa sitten, on paljon kavereita, pk:ssa sujuu hyvin.. Eli ei se, että joku käyttää vaippaa vielä kolmivuotiaana kerro muusta kuin, että hän käyttää vielä vaippaa :-)

No oot kyllä saamaton. Ota nyt se vaippa pois! Ei sitä muutenkaan voi opettaa.
Meillä kanssa 3v vaipoissa. Vaipan ottaa pois nii kusee lattiat ja seinät ja nauraa vaan perään. Säännöllisesti istutetaan potalla mutta ei vaan ole valmis luopumaan vaipastaan. Minkäs sille sitten mahtaa. Ei ole mitään aikataulua. Toiset on kuivia 1vuotiaana, toiset 5.

Yhteistyössä