Miten päiväkoti suhtautuu 3v, joka vielä vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töihin menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko tyttö kertaakaan onnistunut pissaamaan pottaan?
Oletko koittanut laittaa potan vaikka olkkarin lattialle? meillä nimittäin opittiin kuivaksi niin että poika katseli potalla istuen lastenohjelmia ja sitten kun vahingossa tuli pieni liru pottaa niin hirmuiset taputukset ja hurraukset, niin poika hoksasi että on TOSI hyvä juttu pissata pottaan ja siitä se lähti..

Niin ja meillä päiväkotiin pääsee vasta 3 vuotiaana, että pienempiä siellä ei ole. Ja vaipat tottakai vien itse, ei ole edes käynyt mielessä että ne tulis talon puolesta. Enkä haluais päiväkodille vastuuta kuivaksi opettamisesta jättä, vaan nimenomaan mua harmittaa ja hävettää kun ei lapsi vielä ole kuiva. Mutta ehkä se muiden esimerkki siellä sitten viimeistään saa tytön kuivaksi. Ja on tässä onneksi vielä vähän aikaa. Pyttykään ei käy. Ja siis kun istuu kyllä siinä potalla vaikka puol tuntia muttei tee sinne mitään... Olisko toisenmallisesta potasta apua?

aloittaja

no mä en kyllä osaa sanoa miten suhtautuvat, mutta voin sanoa että joskus päikyn tätejä on vaikea miellyttää. meiän lasten ollessa päikyssä (6v,3v ja 1v), alkoivat heti puhua pienimmän kuivaksiopettelusta. sanoin pikkuhiljaa aloittavani. tulin uudestaan raskaaksi ja otin pienemmät pois hoidosta. nuorimmainen tuolloin 1.5v (selvyydeksi sanottakoon että jäin erityisäitiyslomalle).aloin opettamaan pienintä samantien kuivaksi ja tyttö oppikin muutamassa kuukaudessa kuivaksi. yhtenä päivänä hain eskarilaista kotia ja jouduin pienimmän käyttämään pissalla. siihen sitten tätejä kerty kummastelemaan että joko se "siiri" on kuiva?!? kyllä on kiireellä pitäny ottaa vaipat pois! ja tätä ennen olivat tosiaan useaan otteeseen jauhaneet niistä vaipoista. ja sanottakoon, että meillä on neljä lasta, joista kaikki on olleet täysin kuivia alle 2v. se on mahdollista. riippuu varmaankin paljon myös lapsesta. mutta mun mielestä on turha tuntea syyllisyyttä jos meneekin kauemmin vaipoissa. kaikki tyylillään. ite en ainakaan koe olevani parempi äiti sen takia että meidän lapset on oppinu pieninä kuiviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin menossa;23412146:
Niin ja näihin ohjeisiin että ota vaippa pois... Yritetty on, mut jos ei ole vaippaa niin tyttö pidättää pissaa eikä pissaa pottaan. On ollut useita tunteja ilman vaippaa ja kun tulee pissahätä niin ei uskalla sinne pottaan pissata. Muutaman kerran olen tehnyt niin että sit vien pesuhuoneeseen ja pissaa sit sinne lattialle, mut aika tyhmää tuokin on. Enkä mä halua ruveta lasta niin kiusaamaan että en vaippaa laittais, ei se pidättäminen niin hyvää tee. Joo siis kinkkinen tilanne. Mut taas tää keskustelu on mennyt tähän mihin vähän pelkäsinkin...

t.aloittaja

no miks hitossa se pelkää pottaa??

no miks hitossa se pelkää pottaa??

No sen kun tietäis. siis ei se pottaa pelkää kun kerran voi vaik puol tuntia istua siinä, mutta pelkää/ei uskalla pissata sinne. Ja sitä en tajua ollenkaan että mistä se pelko on tullut. Ei ole koskaan peloteltu tai mitään. Mä vähän luulen että voi olla asennosta kiinni, eli istualtaan ei "osaa" pissata. En tiedä. Ja on pidetty vesihanaa auki, tarrojen keräystä ehdotettu, luvattu mennä ostamaan hellokitty pikkareita kun vaippaa ei enää tarvita. Kai mun täytyy kokeilla seuraavaks sikakallista hellokitty wc-paperia ostaa cittarista ja sitä käytetään vain jos pissa tulee.

Nyt on maaliskuu ja kesäkuuhun on aikaa vaikka kuinka paljon. Kannattaa vaan ryhtyä pottailemaan systemaattisesti, jättämään vaippaa pois kotona (ulkona ja kaupoissa moni käyttää vaippaa vielä pidempään vaikka muuten onkin jo ok...). Hoidossa meilläkin homma vasta eteni (hieman lisää ikää, kavereiden seura).

Joo, meillä meni vapaaehtoisesti vessaan vasta vajaa 3veenä! Sitä ennen rytmittämällä vessakäynnit säännöllisesti (ja pakottamalla potalle) pidettiin poika vaipattomana yli puoli vuotta. Päiväkoti auttoi paljon tässä, mutta vapaaehtoisesti tyyppi ei vessaan mennyt... Eli ei kannata alussa olettaa että kaikki lapset menevät potalle, jos hätä on.

Meillä aloitettiin pottailu vasta 2v 8kk iässä, ajatelkaas!! Lapsi oppi päiväkuivaksi alle viikossa. Ja miksi näin myöhään? Yksinkertaisesti lapsi kammosi pottaa ylikaiken, joten häntä ei saanut edes sekunniksikaan istumaan potalle. Vasta kun ikää ehti tulla enemmän ja ymmärrystä, pelko hälveni ja koko homma lähti luistamaan hienosti. Eli se kuivaksioppiminen ei ole aina äidin viitseliäisyydestä kiinni tms. No, eipä meillä tarvinnut kertaakaan luututa lattioita tai putsailla sohvaa pissavahingoista, ja oliskohan kuivaksioppimisen jälkeen yhden ainoan kerran tullut vahinbgossa pissa housuun. Eli tavallaan kyllä minäkin olen vähemmällä päässyt.

Lapsi käy kerhossa ja kyllä siellä vielä 3-vuotiaillakin osalla vaippa näyttää olevan varmuuden vuoksi, vaikka potalla käyvätkin. Ei tulisi mieleennikään arvostella näitä lapsia tai heidän vanhempiaan, koska koskaan ei tosiaan voi tietää mitä siellä taustalla on. Ja toivottavasti henkilökuntakin kerhoissa ja päiväkodeissa osaa suhtautua asiaan ammattimaisesti, vanhempia tukien, ei kritisoiden selän takana.

Minun tuttavapiirissäni (meillä oli/on tiivis ryhmä suht samanikäisten lasten vanhempia) taas ne esikoiseni ikätoverit, joita alettiin potattamaan jo reilu puolivuotiaina, olivat vaipoissa vielä hyvän aikaa 2½ v iän jälkeenkin. En tiedä, oliko 'liian aikaisella' potalle laittamisella yhteyttä siihen, mutta oma lapseni alkoi pottailemaan 2 v 2 kk iässä eli puolisentoista vuotta sen jälkeen kuin ekat ikätoverinsa, ja silti se oli minun lapseni joka oli ensimmäisenä sekä päivä- että yökuiva: oppi samantien silloin 2 v 2 kk iässä. Ne vauvaiässä aloittaneet olivat vaipoissa vielä puoli vuotta sen jälkeenkin, ja ylikin.

Ihan hyvähän se on harjoitella, mutta ei 8 kk ikäisen kanssa vielä todellakaan ole kiire, ja voi odotella vuodenkin päivät tai enemmänkin - eikä varhainen pottaharjoittelu kuitenkaan välttämättä tarkoita varhain kuivaksi oppivaa lasta.

Tämä on ihan tutkittu juttu, että liian aikainen potatus häiritsee sitä, että lapsi oppii itse tunnistamaan hädän. Mulla on myös oma kokemus asiasta. Mulla on 2-vuotias lapsi, joka oppi kertaheitolla kuivaksi pari kuukautta sitten samanikäisen kaverin esimerkistä, sitä ennen ei halunnut edes istua potalla. Pari kaveria suhtautuivat vielä nelisen kuukautta sitten omaan lapseeni kuin ongelmatapaukseen, kun oli täysin vaipoissa, siis 1 v 8 kk ikäisenä. Heidän lapsensa kun olivat tehneet kakatkin pottaan jo 8-kuisesta. No, viime viikolla kun tavattiin, molemmat valittivat että on tullut takapakkia ja kakatkin taas vaippaan, pissoista nyt puhumattakaan. En viitsinyt sanoa, että no tää mun on nyt täysin kuiva.

Meidän molemmat lapset oppivat kotihoidossa ollessaan täysin kuiviksi alle 2-vuotiaana. Kuopus oli päiväkodin aloittaessaan vähän alle 2-v ja hoitajilta tuli positiivista palautetta siitä, että edes yksi pienten ryhmässä on vaipaton, koska se helpotti heidän työtään tosi paljon.

Jotenkin tulee aloittajan tekstejä lukiessa sellainen olo, että hän tekee asiasta suuren numeron ja lapsi pompottaa häntä mennentullen. Siis mikä järki antaa lapsen käydä pissamaassa kylppärin lattialla?? 3-vuotias on jo niin iso, että todellakin ymmärtää puhetta ja tajuaa palkintojen perään. Nyt ap menet lelukauppaan lapsen kanssa ja annat hänen valita yhden mieluisen lelun. Kerrot, että se ostetaan sitten kun hän suostuu käymään vessassa, koska isot käyvät vessassa ja lelu on isojen tyttöjen lelu, eikä sillä voi pienet leikkiä. Tuskin Hello Kitty -pikkuhousut on tarpeeksi iso houkutin. Jos lapsi kerran osaa pidättääkin, niin vaippa on täysin turha. Tässä tapauksessa taitaa olla ihan äidin toiminnasta kiinni tää ongelma.

Meidän päiväkodissa vaippaa käyttävät ovat 0-3-vuotiaiden ryhmässä. 3-5-vuotiaden ryhmässä ei ole ketään enää vaipoissa, enkä usko, että sinne edes otettaisiin vaippaikäistä. Vois olla 3-vuotiaalle aika kiusallista olla paskat housuissa toisen saman ikäisen vieressä. Äkkiäkös sitä alkais muut jopa naureskella.

Tämä on ihan tutkittu juttu, että liian aikainen potatus häiritsee sitä, että lapsi oppii itse tunnistamaan hädän. Mulla on myös oma kokemus asiasta. Mulla on 2-vuotias lapsi, joka oppi kertaheitolla kuivaksi pari kuukautta sitten samanikäisen kaverin esimerkistä, sitä ennen ei halunnut edes istua potalla. Pari kaveria suhtautuivat vielä nelisen kuukautta sitten omaan lapseeni kuin ongelmatapaukseen, kun oli täysin vaipoissa, siis 1 v 8 kk ikäisenä. Heidän lapsensa kun olivat tehneet kakatkin pottaan jo 8-kuisesta. No, viime viikolla kun tavattiin, molemmat valittivat että on tullut takapakkia ja kakatkin taas vaippaan, pissoista nyt puhumattakaan. En viitsinyt sanoa, että no tää mun on nyt täysin kuiva.

Minä en kyllä allekirjoita tätä. Molemmat lapset ovat alkaneet käydä potalla kun ovat oppineet istumaan ja esikoinen oli päiväkuiva 1 v 9 kk ja yökuiva heti 2 täytettyään. Kuopus (poika) päiväkuiva 1 v 6 kk ja yökuiva 1 v 7 kk. Kaverin mielestä ei kannata laittaa potalle liian nuorena ja hänen lapsensa on nyt melkein 3 ja edelleen täysin vaipoissa. Ei suostu potalle, kun ei ole silloin laitettu, kun herkkyyskausi oli. Nyt on sitten työläämpää opettaa, kun myöhään aloittaa.

Meillä on ollut potta suunnilleen siitä lähtien kun tyttö oli reilu vuoden ikäinen. Välillä istui hetkiä siinä, mutta mitään ei koskaan tullut. Koskaan ei pakotettu istumaan. Ensimmäiset pisut tuli n. 1v10kk. Pari kuukautta meni niin että ihan yksittäisiä pisuja tuli, kotona tyttö oli iltaisin ilman vaipaa pylly paljaana (ja potta välillä olkkarissakin). Reilu 2v tienoilla alkoi tulemaan vähän enemmän pisuja ja kakkojakin pottaan. Pari kuukautta oli päiväkuiva ja sitten yhtäkkiä myös yökuiva (2v4kk). Mun tekemiset eivät edesauttaneet kuivaksi oppimista, ellei sitä pidetä "saavutuksena" että potta oli lähettyvillä/saatavilla ja annoin lapsen olla kotona ilman housuja. Tietty jokunen pisu ehti tulla lattialle, mutta ainakin meillä on siivousvälineet =)

Älä ota ressiä. Mun tyttöni oppi päiväkuivaksi 2v4kk ikäisenä. Vuoden verran opeteltiin ja sinä aikana menetin toivoni lukemattomia kertoja. Mutta sitten ihan yhtäkkiä tyttö hoksas asian ja on ollut siitä asti päiväkuiva. Yövaippaa käytetään vielä, tyttö on nyt 2v8kk.

Kyllä sinunkin lapses oppii sit kun sen aika on! :)

Sukulaisen lasta on potatettu 5kk iästä lähtien, ensin lavuaarin päällä ja sitten potalla, mutta edelleen 2,5v iässä tarvitsee vaipat päivin öin. Kova on vanhempien yritys ja etten sanoisi painostuskin. Jo vuosi sitten keväällä alkoivat puhua, että nyt ei enää vaippoja osteta kun vanhat loppuu, että niin lähellä on kuivaksioppiminen. Ja kas, vielä vuotta myöhemmin sama meno jatkuu. Vanhempi lapsi heillä oppi jo alle 2-vuotiaana kuivaksi, joten eivät voi käsittää, että tämä nuorempi vaan kehittyy tässä suhteessa hitaammin. Jotenkin ahdistaa lapsen puolesta, kun vanhemmat panostavat asiaan niin paljon ja sitten niitä vahinkoja aina sattuu=epäonnistumisia.

[QUOTE="joo";23415117]Minä en kyllä allekirjoita tätä. Molemmat lapset ovat alkaneet käydä potalla kun ovat oppineet istumaan ja esikoinen oli päiväkuiva 1 v 9 kk ja yökuiva heti 2 täytettyään. Kuopus (poika) päiväkuiva 1 v 6 kk ja yökuiva 1 v 7 kk. Kaverin mielestä ei kannata laittaa potalle liian nuorena ja hänen lapsensa on nyt melkein 3 ja edelleen täysin vaipoissa. Ei suostu potalle, kun ei ole silloin laitettu, kun herkkyyskausi oli. Nyt on sitten työläämpää opettaa, kun myöhään aloittaa.[/QUOTE]

No sellainen tutkimus on olemassa. Ja uskon että sinun lapsesi olisivat noilla main oppineet kuivaksi ilmankin, että olet käyttäneet heitä potalla vauvasta asti. Kun se herkkyyskausi tulee, niin se tulee. Ei tarvitsisi tätäkään asiaa nähdä niin mustavalkoisesti, että ne jotka eivät vie vauvoja potalle eivät sitten vie ennen 3-vuotispäivää ollenkaan. Paras tapa on varmaankin aloitella potalle totuttelu ilman stressiä siinä 1-vuotispäivien jälkeen välittämättä siitä että alkuun ei välttämättä tule tulosta ollenkaan.

Mulla nousee kierrokset tän aiheen takia siksi, että esikoisen äitinä tietenkin stressasin sitä että oppiiko tuo ikinä kuivaksi kun on tosiaan vielä 1 v 8 kk ja täysin vaipoissa. Ja kuten edellisessä viestissä kirjoitin, kaveritkin suhtautuivat asiaan ongelmana. Mutta onneksi huoleni oli turha, herkkyyskausi tuli ja lapsi on nyt tosiaan kuiva, ikää pari päivää vaille 2 vuotta. Seuraavan lapsen kohdalla aion toimia samoin ja käyttää aikani puolivuotiaan kanssa jotenkin muuten kuin kiikuttamalla potalle tunnin välein, kun siitä ei tutkitusti ole edes hyötyä vaan pikemminkin haittaa.

Mua niin korpeaa kun ihmiset ei ymmärrä että lapsia on erilaisia. Esim. puheenkehityksessä ja ymmärryksessä voi olla hieman viivettä, jolloin lapsen kanssa on tosi hankala keskustella näistä asioista kunnolla / lapsi ei ymmärrä tai kuuntele. Samoin voi olla vilkkaampi lapsi kuin yleensä - nämä lapset eivät muista/malta lähteä ajoissa vessaan aina. Eikä kaikilla lapsilla yksinkertaisesti pidätyskyky riitä pitkää aikaa ja sen takia joutuu joskus käyttämään vaippaa.

Meillä on 3,5-vuotias tyttö jolla vaipat otettiin pois 2,5-vuotiaana ns. julmasti vaan väkisin, koska ei tosiaan saanut sinne pottaan juuri mitään ikinä tehtyä. Varmaan kuukauden luritteli ihan vaan sohvalle ja oli aina yhtä yllättynyt kun pissa tuli. Sitten oppi itse käymään vessassa, mutta lähes aina pissa lurahti jo matkalla pikkuisen housuun eli housut jouduttiin vaihtamaan lähes aina. Vieläkin lurahtaa n. 10 kertaa viikossa. Samoin ulkona tulee tosi usein pissahätä alle puolen tunnin vaikka olis käyty juuri ennen ulos lähtöä. Kakkojakin on tullut ulkona housuun n. kerran kuukaudessa vieläkin, kotona menee potalle kakalle. Vaippaa tai harkkahousuja on siis pakko pitää ulkona tai automatkoilla jne, koska muuten ne pissat/kakat ihan oikeesti on housussa. Toki sanotaan tytölle, että et kakkaa vaippaan, mennään kotiin, ja mennäänkin, jos vain suinkin ehditään sinne ajoissa. Joskus tyttö ei kerta kaikkiaan malta lopettaa leikkejään ja saattaa esim. pissata kaappiin jos on ollut siellä leikkimässä. :(

Ja juu, kyllä me ihan oikeasti opetetaan lasta, eikä hyväksytä housuun kakkaamista tai kaappiin pissaamista 3,5-vuotiaalta, mutta minkäs teet kun lapsi ei ole "isompi" kuin mitä on. Minusta tuntuu pahalta, kun aina sanotaan, että jos lapsi on terve niin pitäisi osata jne jne. No ei meidänkään lapsella mitään diagnoosia ole, vaikka tutkimuksissa onkin käyty. On lapsia, jotka ovat selvästi terveitä, lapsia jotka eivät ole, mutta on myös lapsia jotka ovat jotain siltä väliltä ilman mitään diagnoosia mutta silti eivät aivan samalla viivalla kuin muut. Heitäkin täytyy tukea omana itsenään eikä heti olla sanomassa, että "sun ikäisen täytyy osata". Pahaa tekee kun mietin miten tytön tarhassa suhtaudutaan häneen jos hän vielä 4-vuotiaana tekee vahinkoja, kun hän palaa silloin päiväkotihoitoon (otin tytön kotiin päiväkodista silloin 2,5-vuotiaana).

Miksi ihmeessä sun 3v on vieläkin vaipoissa. Opeta nyt helkutti se jo olee ilman, onnistuu kyllä jos on viitesliäisyyttä enenmmän ku laiskuutta.
Ja mitä päiväkodissa ajatellaan, niin yleisesti se on kyllä ihmetystä, että noin vanha lapsi kulkee vaipoissa vieläkin ja tosiaankin pidetään vanhempia laiskoina ja saamattomina vätyksinä. Ihan sama ku kulkisi tutti suussa.
Tosi noloa lapselle ja vielä nolompaa tuon pitäisi olla teille vanhemmille. Mutta nämä nykyajan nuoret äidit ja isät on oikeesti laiskaa porukkaa lastensa suhteen tai sit heistä on vaan kivaa ku kakara kulkee vielä ekalla luokallakin vaippa perssiissä, siihenhän se menee ku koko ajan venytetään vaippaaikaa pidemmälle.
Mikä on muka ongelma,et ei vaipoista pääse eroon?

[QUOTE="hoitaja";23415412]Miksi ihmeessä sun 3v on vieläkin vaipoissa. Opeta nyt helkutti se jo olee ilman, onnistuu kyllä jos on viitesliäisyyttä enenmmän ku laiskuutta.
Ja mitä päiväkodissa ajatellaan, niin yleisesti se on kyllä ihmetystä, että noin vanha lapsi kulkee vaipoissa vieläkin ja tosiaankin pidetään vanhempia laiskoina ja saamattomina vätyksinä. Ihan sama ku kulkisi tutti suussa.
Tosi noloa lapselle ja vielä nolompaa tuon pitäisi olla teille vanhemmille. Mutta nämä nykyajan nuoret äidit ja isät on oikeesti laiskaa porukkaa lastensa suhteen tai sit heistä on vaan kivaa ku kakara kulkee vielä ekalla luokallakin vaippa perssiissä, siihenhän se menee ku koko ajan venytetään vaippaaikaa pidemmälle.
Mikä on muka ongelma,et ei vaipoista pääse eroon?[/QUOTE]

Meidän poika täytti juuri 3v eikä suostu potalle ei pytylle ei millään muotoa. Hirveät vessaraivarit saa, vaipankin pois ottaminen on yhtä taistelua. On meidän viides lapsi, mielestäni olen tehnyt ihan samalla tapaa kuin edellisilläkin, eli potalle opeteltu jo alle vuoden iässä ja ennen 2v on oltu kuivia. Tämäkin poika kyllä kävi pienempänä hetken istumassa ja joskus tulikin jotain, mutta nyt talven aikana on iskenyt kertakaikkinen paniikki koko vessatouhua kohtaan. Ajattelin että keväällä otan siltä housut kokonaan pois, katsotaan mihin alkaa tarpeensa tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti;23411689:
Jos tilanne on siis se että vanhemmat on tosissaan yrittäneet tukea ja opastaa lasta vaipasta pois ni ei auta päiväkodin henkilökunnan nyrpistää nenäänsä 3 vuotiaalle vaipoissa. Mutta todella usein tilanne on se, että kun 2,5-3 vuotias aloittaa hoidon ja lapsi on vielä vaipoissa ni vanhemmat sanoo että eivät ole oikein jaksaneet panostaa kuivaksi opetteluun kun kuitenkin päiväkodissa sitten oppii. Se on ärsyttävää todellakin.

näin just. mä luulen että pk:n suhtautuminen riippuu paljon vanhempien omasta asenteesta. jos lasta on potatettu ja tehty kaikki mahdollinen kuivaksi opetteluun niin eipä siinä auta pahalla kattoa. jos tosiaan mennään asenteella "pk:ssa se lapsi kuitenkin opetetaan potalle" eikä itte oo tehty asialle mitään, on se ihan väärä asenne koska ensisijaisesti vastaa lasten kasvatuksesta on tietysti vanhemmilla

No sellainen tutkimus on olemassa. Ja uskon että sinun lapsesi olisivat noilla main oppineet kuivaksi ilmankin, että olet käyttäneet heitä potalla vauvasta asti. Kun se herkkyyskausi tulee, niin se tulee. Ei tarvitsisi tätäkään asiaa nähdä niin mustavalkoisesti, että ne jotka eivät vie vauvoja potalle eivät sitten vie ennen 3-vuotispäivää ollenkaan. Paras tapa on varmaankin aloitella potalle totuttelu ilman stressiä siinä 1-vuotispäivien jälkeen välittämättä siitä että alkuun ei välttämättä tule tulosta ollenkaan.

Mulla nousee kierrokset tän aiheen takia siksi, että esikoisen äitinä tietenkin stressasin sitä että oppiiko tuo ikinä kuivaksi kun on tosiaan vielä 1 v 8 kk ja täysin vaipoissa. Ja kuten edellisessä viestissä kirjoitin, kaveritkin suhtautuivat asiaan ongelmana. Mutta onneksi huoleni oli turha, herkkyyskausi tuli ja lapsi on nyt tosiaan kuiva, ikää pari päivää vaille 2 vuotta. Seuraavan lapsen kohdalla aion toimia samoin ja käyttää aikani puolivuotiaan kanssa jotenkin muuten kuin kiikuttamalla potalle tunnin välein, kun siitä ei tutkitusti ole edes hyötyä vaan pikemminkin haittaa.

Missäköhän mahtoi lukea, että mä aloin OPETTAA lapsia kuivaksi 6 kk iässä käyttämällä heitä potalla tunnin välein? Just, ei kai kukaan ole niin urpo. Pottaan totutteleminen oli meille ihan samanlainen juttu kuin vaikka hammasharjaan totuttelu. Se oli osa päivärytmiä, mutta ei sitä tehty mitenkään säännöllisesti tunnin välein joka päivä siihen asti, että lapset oli vaipattomia. Jos ja kun pottaan aika usein tuli jotain, niin säästyipä vaippoja. Ei niitä kestoja viitsi pestä vuositolkulla, jos vaihtoehtojakin on olemassa. En kehoita ketään potattamaan pikkuvauvaa kymmenen kertaa päivässä, mut sen sanon, että omille lapsilleni siitä satunnaisesta totuttelusta ei ollut mitään haittaa. Missään vaiheessa meillä ei ollut vaihetta, että lapset olisivat kieltäytyneet potasta tai pelänneet sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin menossa;23411093:
Meidän nuorimmainen aloittaa kesän kynnyksellä päiväkodissa ja ainakin tällä hetkellä on vielä täysin vaipoissa. Onko kellään kokemuksia mitä päiväkodissa tuumataan tälläisestä. Ajatteleeko ne vaan että saamaton äiti ollut kun ei ole vaippoja saanut pois ja haukkuu selän takana. Vai ovatko ymmärtäväisiä ja yhdessä tuumin yritettään saada vaipat pois. Toki tässä koko ajan yritetään päästä vaipoista pois mut epäilen onnistuuko ennen päiväkodin aloitusta.

Laiska ja saamaton äiti ajattelisin minä, jos olisin päiväkodissa töissä.

En ymmärrä.

Yhteistyössä