Miten paljon apua saatte lastenhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nauta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin paljon kuin vain tarvitsen voi lapset olla minun vanhempien luona tai siskoni luona.
Eli välillä saa jo kysellä heitä kotiin päin kun siellä mummolassa on niin mukavaa :)

Ei oikeastaan yhtään. Anoppi on lapset ottanut synnytysten ajaksi. Ja kerran kun käytiin miehen kans ulkona. Asuvat kuitenkin kaikki aika lähellä, myös mun veli ja sisko, mutta :/
Mut ei noi asiat kyllä vaikuta meillä lapsilukuun mitenkään.

Jos oikein tarvitaan, niin miun vanhemmille voi viedä hoitoon (jos sopii etukäteen), vaan eipä tuota hoitoapua paljon tarvita kuin sillon jos on jotain menoa mihin ei voi lapsia ottaa (sairaalareissut tms.)

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Ei oikeastaan yhtään. Anoppi on lapset ottanut synnytysten ajaksi. Ja kerran kun käytiin miehen kans ulkona. Asuvat kuitenkin kaikki aika lähellä, myös mun veli ja sisko, mutta :/

Mutta apu on kuitenkin periaatteessa lähellä? Jos hätä tulee?

No kai me saatais jos tarvittais, mutta hyvin on pärjätty toistaseks ilman apuja. Ja siis vasta yksi lapsi on, kohta kaksi... tulevaisuudessa varmaan tulee hetkiä, että halutaan viedä lapsia hoitoon ja viettää aikaa ihan vaan kaksistaan

Mitä tarkoitat avulla lastenhoidossa? Esikoiseni on syntynyt 1986 ja siihen maailmanaikaan äitiysloma oli oikeus eikä velvollisuus, joten oli yh:na vähän pakko käydä töissäkin. Sain aina likan vanhemmilleni hoitoon, jos menin illaksi tai yöksi Hyksiin töihin.

Kuopuksen ollessa pieni tein duunikeikkoja paljon vähemmän ja silloin exä ystävällisesti hoiti poikaansa sen aikaa, kun mä olin töissä.

Olen kuitenkin esim saanut kuopuksen ädilleni hoitoon viideksi äiväksi, kun lähdin esikoisen kanssa pidennetylle viikonloppureissulle Wieniin. Ainoa ulkomaanmatka, mitä olen tyttäreni kanssa tehnyt. Olen myös saanut esikoisen äidilleni hoitoon, kun systerin kanssa lähdettiin vauvojen kanssa viikonlopuksi mökille viemään mun tädilleni meidän vanhaa keittiän pöytää.

Lisäys: Likka oli mummolassa, kun mä olin telakalla kuopuksen kanssa.
Ja toinen lisäys: Kuopus ja systerin kuopus oli aikoinaan samassa päiväkodissa, joten puolin ja toisin jeesattiin viemisissä ja hakemisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tisoissi:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Mutta apu on kuitenkin periaatteessa lähellä? Jos hätä tulee?

No jaa... Anopilla on aina auto rikki tai bensa loppu. Meillä ei oo autoa. Mun isä aina töissä, laivalla tai naisystävällään. Mun äiti, no, siitä ei oo mihinkään... Sisko vähän samanlainen... Saattaa olla vaikka sairaalassa tai putkassa. Mun veli kans aina töissä, hyvä että uskaltaa vauvan nostaa syliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitä tarkoitat avulla lastenhoidossa? Esikoiseni on syntynyt 1986 ja siihen maailmanaikaan äitiysloma oli oikeus eikä velvollisuus, joten oli yh:na vähän pakko käydä töissäkin. Sain aina likan vanhemmilleni hoitoon, jos menin illaksi tai yöksi Hyksiin töihin.

Kuopuksen ollessa pieni tein duunikeikkoja paljon vähemmän ja silloin exä ystävällisesti hoiti poikaansa sen aikaa, kun mä olin töissä.

Olen kuitenkin esim saanut kuopuksen ädilleni hoitoon viideksi äiväksi, kun lähdin esikoisen kanssa pidennetylle viikonloppureissulle Wieniin. Ainoa ulkomaanmatka, mitä olen tyttäreni kanssa tehnyt. Olen myös saanut esikoisen äidilleni hoitoon, kun systerin kanssa lähdettiin vauvojen kanssa viikonlopuksi mökille viemään mun tädilleni meidän vanhaa keittiän pöytää.

Lisäys: Likka oli mummolassa, kun mä olin telakalla kuopuksen kanssa.
Ja toinen lisäys: Kuopus ja systerin kuopus oli aikoinaan samassa päiväkodissa, joten puolin ja toisin jeesattiin viemisissä ja hakemisissa.

Sitä vaan, että kun joillakin on mummoa, pappaa, kummia, siskoa, veljeä ,kaimaa, naapuria yms. mihin voi lapsi mennä hoitoon, vaikka siksi aikaa, että pääset itse hammaslääkäriin. Ukko on töissä päivisin, ja hammaslääkäriin ei pääse illalla. Onhan se MLL, mutta tarkoitan nyt vaan sellaista tukiverkostoa.

Meillä ihan "kunnollisia" sukulaisia kyllä, mutta asuvat 100-200km meistä. Ei ole muuten kyllä ollu hoidossa, kun muutaman leffareissun ajan ja isompi oli viime kesänä pari yötä mummilla ja vaarilla.

sillon ku oli pelkkä esikko ni saatiin paljonkin, kun kuopus synty niin esikko on muutaman kerran ollu anoppilassa. kuopus täyttää vuoden ja vielkään ei oo ollu missään kun korkeintaan sen ajan kun olin lääkärillä. anoppi ilmotti että kuopus saa tulla sitten hoitoon kun nukkuu yöt heräämättä. oma äiti on lupautunu ottamaan nää kaks hoitoon sit kun menen synnyttämään. äidiltä en viitti oikein kysyä kun muuten hoitoapua kun se on jotenki niin väsyny nykyää ja on ollu vastaan jo siinä että esikko ois ollu siel muutaman tunnin ni en viitti kysyy..äidin nuorin tällä hetkellä 7v

Alkuperäinen kirjoittaja Tisoissi:
Sitä vaan, että kun joillakin on mummoa, pappaa, kummia, siskoa, veljeä ,kaimaa, naapuria yms. mihin voi lapsi mennä hoitoon, vaikka siksi aikaa, että pääset itse hammaslääkäriin. Ukko on töissä päivisin, ja hammaslääkäriin ei pääse illalla. Onhan se MLL, mutta tarkoitan nyt vaan sellaista tukiverkostoa.
Oukei :) Mulla on lasteni ollessa pieniä ollut myös suvun aikuiset työelämässä. Eli hammaslääkäriin yms on pitänyt mennä lasten kanssa, jos on ollut aika keskellä päivää. Iltaisin ja viikonloppuisin mulla on ollut ihmisiä, jotka ovat voineet tarpeen vaatiessa auttaa.

Kuopusta ei hoida kun minä tai mies. Isompia 6 v ja 10 v hoitaa akuutissa hädässä isovanhemmat mutta ei todellakaan usein. Anoppi ei yleensä koskaan tarjoudu hoitaan lapsia, vaikka ei ole ollut koskaan työelämässä. Kotona oleva siis. Eli koen että lapsemme ovat rasitteita hänelle, joten en nykyisin edes kysele hoitoapua häneltä. Ja jos on vahinko päässyt käymään, että anoppi ottaa hoitoon niin se huutaa lapsille koko ajan ettei sitä ja tätä saa tehdä...Eli kolme lasta on ja ite on hoidettu...Ja hyvin menee! :)

Nyt kun mietin, niin on mulla aina ollut tukiverkosto. Exä inhoaa tota mun koiraa, mutta jostain kumman syystä toi koira tykkää exästä. En saa exästä koiralle hoitajaa ellei ole nk tosi kyseessä. Nykyisin en toki enää tarvitsekaan, kun kuopus voi huolehtia koirasta.

Jos joskus 5 vuotta sitten olisin vaikka jäänyt raitiovaunun alle ja maannut 6 viikkoa koomassa Töölön sairaalan teho-osastolla, niin exä olisi hyyyyvin pitkin hampain muuttanut siksi aikaa meille asumaan ja huolehtinut niin koirasta kuin pojastaankin. Myös tyttärelleni olisi ollut avuksi, jos 18 v olisi apua kaivannut. Niin exä, mun vanhempani kuin siskonikin olisivat pitäneet taloudellisesti huolen siitä, ettei lapsiltani mitään normaalielämiseen kuuluvaa puutu. Jälkikäteen olisin luultavasti saanut kuulla jupinaa "et sitten viitsinyt eteesi katsoa" tai "oliko pakko singota just sen ratikan eteen" tai muuta vastaavaa.

eipä juuri ketään.. lähin 100km päässä mummu joka aina töissä..
neljännestä haaveilen vaikka omaa aikaa ei oo.. hyvä jos kerran vuodessa saa yhden vapaa päivän..

Me saatiin paljona apua kunnes muutettiin toiseen kaupunkiin ja välimatka kasvoi. Äitini on kerran ollut meillä katsomassa lapsia ku olimme miehen kanssa pienellä lomalla pari päivää. Muuten ei oikein ole ketään ketä pyytää täällä lähellä ja ainakin minulle se ajoittain aiheuttaa ahdistusta, koska mieheni on töissä toisella puolella Suomea. Ei paljon auta sairastua tms.

Kaikki isovanhemmat asuu max puolen tunnin ajomatkan päässä joten apua on tarjolla jos sitä tarvitaan. Harvoin tarvitaan ja pyydetään. Näin kotosalla hoidamme lapset yhdessä.

Mun vanhemmat hoitaa poikaa todella paljon, nyt kun olen töissä, niin poika on siellä paljon yökylässä. Syksyllä kun porukat lähtee etelän aurinkoon ensin pariksi kuukaudeksi ja ensi vuoden puolella taas pariksi kuukaudeksi, niin silloin apuna on tätini, joka asuu tuossa ihan lähellä.
Onneksi on näin hyvät turvaverkostot, sillä olisi ollut ikävä laittaa alle vuoden ikäinen vuoropäiväkotiin.

Yhteistyössä