Miten paljon kesävaatetta lapselle olisi SOPIVA määrä mielestäsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elli"

Vieras
Tässäpä meidän perheessä ongelma. Ostelen vaatteita kirpputorilta ja alennusmyynneistä (nyt kerään jo lapsilleni ensi kesän vaatetta, nättejä ja edullisesti) ja meille kertyy niitä aina kovasti näin pikku hiljaa keräillen. Poika on 3 ja tyttö on 4. Meillä on kesällä hurja meno päällä ja käydään usein aamupäivällä puistossa, mustikoita syömässä metsässä, kaupassa ja kahvilassa tms missä usein likaantuu vaatteet ja jos lähdetään iltapäivällä vaikka kyläreissulle, kaupunkiin, jonnekin tapahtumaan tms niin laitan lapsille puhtaat vaatteet päälle. Eli mun mielestä täytyykin olla paljon vaatetta. Ja vaikka yritän käsitellä tahraantuneet vaatteet iltaisin sappisaippualla niin kyllä niitä tahroja aina jää ja jotkut vaatteet lähtee heti hiekkiskuteiksi tai jopa rätiksi.... Tykkään siitä, että loppukesälläkin on vielä siistejä vaatteita kyläreissuille.

Meillä on ehkä:
- 15 T-paitaa/tytöllä myös tunikoita (yhteensä yli 20)
- 10 shortsit/tytöllä legginsejä, hameita, shortseja (yht 15)
- mekkoja
- hihattomia paitoja

Mitenköhän mun lapseni leikkii, koska niitä tahraantuu todella vähän pysyvästi. Likaiseksi päivän aikana ne kyllä menevät, mutta ruokatahrat, mullat ja ruohot eivät kyllä ole pysyvästi tänä kesänä jääneet kai yhteenkään vaatteeseen. Itselläni jää rasvatahroja vain henkkamaukan paitoihin helpommin.

Mutta vastaus kuitenkin siihen määrään on: minimi on 2 viikon vaatteet eli noin 15kpl shortseja ja t-paitoja. Nuo likaantuvat päiväkotiaikaan viikossa, lomalla vajaassa kahdessa viikossa. Nyt on hieman enemmän vaatteita (30 t-paitaa ja 20 shortsit). Mutta usein vaate on käytössä kaksi kesää eli osa on viime vuotisia ja osan ajattelin mahtuvan päälle ensi kesänäkin.

Meillä on ainakin 10 shortsit ja parisen kymmentä t-paitaa. Pienempi sotkee pahimpina päivinä todella paljon ja jos edes muutaman yön reissun meinaa tehdä, alkaa jo pula tulla kun ei säännöllisesti pese. Isompi ei niin montaa tarvitsisi, mutta tulee ostettua pareittain. Mä usein ostan heinäkuussa jonkusen uuden t-paidan, jotta ei tarvitse loppukesää ja elokuuta kulkea kulahtaneena. Talveksi on kiva jättää muutama siistimpi, jos lähdetään lomareissulle.

lähdimme mummolaan melko kevyellä vaatetuksella tuon kaksvuotiaan kanssa, kahden ekan päivän aikana oli onnistunut likaamaan kaikki mukana olleet viis t-paitaa, lisäksi varmasti vähintään saman verran housuja. piti siirtyä mekkoihin.. onneks on pyykkikone

määrä on se, ettei tarvii pestä niitä joka päivä, on puhtaita kaapissa vaihtoon. Kukin hankkii mielensä mukaan lapsille.
Oma neitini omistaa paljon vaatetta, koska tykkään ostella ja kierrellä alennusmyyntejä ja silloin tällöin kirppareitakin. eipä se ole keltään pois muuta kuin mun kukkarostani :-)

Öh, meillä taitaa olla vaatetta aikalailla liikaa ja tiedostanhan minä sen toki itsekin.
Nyt kuitenkin hetki sitten vasta heräsin todellisuuteen ja aion nyt tietoisesti muuttaa kulutushysteriaani ja shoppausriippuvuuttani, tämä on sairasta (?) jo kai kohta.

Mä tässä hetki sitten laskeskelin ympäripyöreästi henkarilla roikkuvat 2,5v tyttöni mekot ja
järkytyin = 67 mekkoa! (tämä luku sisältää myös juhlamekot)
(tässä siis vain kesävaatteet, syysvaatteet odottelevat pahivilaatikossa)

Piti sitten laskea toki kaikki muutkin, anoppi ja pari ystävää on ollut oikeassa siis kun oon ihmetellyt, että eihän meillä liikaa oo vaatteita..

t-paitoja 43
pitkä hihaisia (näitä lisää syysjemmassa) 32
tunikoita (jotka ei henkarilla, tuo 67 käsittää kyllä myös joitain tunikoita) 11
paitapuseroita 9
puolihameita 14
shortseja 10
legginsejä 27
housuja (verkkarit,gollarit,vuorettomat/vuorelliset ym) 15
farkkuja 8
neuletakkeja 17
huppareita 11
kesäkenkiä 26 paria
jne

pestä ei tarvi siis todellakaan joka päivä, vaikka meilläkin paljon sotketaan.
Mutta nyt muuttuu asiat ja tälle teen jotain, varasin jo kirpparipaikan.. ja en oo neljään päivään käynyt yhdessäkään vaatekaupassa !

Minusta ap:llä on sopivasti.

Meillä on noin 30 t-paitaa, sortseja ja vastaavia kymmenkunta. T-paitoja on liikaa, mutta kun ne mahtuvat liian monta vuotta niin tulee kuitenkin joka kesälle osteltua uusia.

2-vuotialla pojalla t-paitoja ehkä n. 10kpl, shortseja 4kpl. Hihattomia paitoja n. 4kpl. Hyvin on riittäneet. Meillä on pieni asunto ja vähän kaappitilaa, joten siksikin meille toimiva ratkaisu.

Oho, onpas teillä lapsilla paljon vaatetta... Meidän 1,5v ja 3,5v pojilla on murto-osa noista määristä. en nyt tarkkaan jaksa laskea, mutta heitän lonkalta että t- paitoja yhdellä lapsella on n. 6 kpl ja shortseja 4kpl. Meillä kyllä pyörii melkein joka päivä pesukone ja kesällä vaatteet kuivuvat nopeasti narulla, joten tuo määrä on ollut ihan sopiva. Joka päivälle on ainakin 2 puhtaat t-paita +shortsit-yhdistelmät. Ei kylläkään ihan joka pienestä tahrasta vaihdeta vaatteita. Välillä jos ollaan ihan vaan kotosalla, saattavat osan päivästä paahtaa pelkät alkkarit päällä tuolla takapihalla.

Meillä on liikaa...
Molemmilla t-paitoja (harvoin edes käytössä) n.20-25kpl
shortseja tai caprimittaisia kymmenkunta
legginsejä lyhyitä ja pitkiä n. tusina per nenä
mekkoja parikymmentä per nenä
tunikapaitoja vajaa kymmenen molemmilla
hihattomia jotain 5 lasta kohti

Ja sit tietty kaikki pitkähihaiset, hupparit, neuleet, housut ja farkut. Liikaa :/

meijän tyttö on saanut lahjaksi uusia ja käytettyjä joten mitään en ole muistaakseni ostanut. mun mielestä niitä on liikaa, toppeja 3, housuja 5, mekkoja ainakin 5, paitoja 5, huppareitakin taitaa olla enemmän kuin muistan ja muunlaisia legginsejä, shortseja, bodeja, juhlamekkoja. aina on puhdasta. suosin kestäviä asioita esim. kesäkenkiä on vain yhdet, saappaita yhdet ja lenkkareita yhdet kunnes tarvii isommat

Yhteistyössä