Miten paljon leikitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäitinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäitinä

Vieras
Haluaisin kysyä muilta äideiltä, että miten paljon leikitte lastenne kanssa päivisin? Meillä vanhempi lapsi pahassa uhmaiässä, ja jos en ole hänen kanssaan leikkimässä/käytä huomiotani häneen, alkaa herkästi tavarat lennellä. Pitääkö teistä käyttää kaikki liikenevä aika leikittämiseen vai voiko ajatella, että äiti tekee kotihommia ja leikkii sitten kun ehtii.
Tuntuu, että puhti ei riitä jatkuvaan leikkimiseen, kun pitää jaksaa pyörittää kotia miehen ollessa töissä ja kuvioissa on siis myös vauva.

mun mielestä olis ihan hyvä että oppii itsenäisesti myös leikkiä.meilläkin tyttö hakee jatkuvasti huomiota mutta kotihommatkin on tehtävä,eli ohjaan aina johonkin kivaan leikkiin kun tulee lahjetta repii ja kerron että äiti tulee sitten kun hommat tehty.meillä yhteisiä leikkihetkiä ulkoilut joita pari päivittäin,silloin ei kyllä kauheesti seuraa kaipaa vaan viihtyy itsekseen tutkimalla pihaa ym.joskus yhdessä leikitään palikoilla ja piirretään ja iltasin yhteinen pieni lukuhetki ennen nukkumaan menoa.eiköhän nuo aikanaan opi myös itsenäisesti leikkimään,joten turha potea syyllisyyttä koska onhan se kotikin kunnossa pidettävä,mutta kunhan muistaa että niitä yhteisiä leikkihetkiä pitää olla,vaikka ei aina pitkiä olisikaan.esim kun teilläkkin vauva niin voisitte iltaisin tehdä ihan kahdestaan jotain esim tunnin ajan tän isomman kaa ja sillä aikaa iskä voi vauvaa hoitaa,näin vältytään myös että esikko ei tule mustasukkaiseksi vauvasta,joka sitten myös ilmenee sen huomion hakemisena.

Mä teen silllain että välillä keskityn ihan vaan leikkimään lattialla lapsen kanssa ja sitten taas livahdan välillä jatkamaan hommia ja lapsi monesti jatkaa omia touhujaan. Kommentoin aina vähän väliä jotain ja lapsi yleensä pyörii leluineen lähietäisyydellä. Mielestäni hyvä opettaa leikkimään itsekseen, kun saa yhteisistä leikkihetkistä mallia leikkimiseen. Ei kukaan aikuinen kai jaksaisi koko aikaa leikkiä ja kotikin pitää hoitaa.

Välillä on päiviä että lapsi leikkii paljonkin itsekseen, jos ollaan vaikka kyläilty ja oltu paljon ulkona. Joskus taas on päiviä, että äidin pitäisi koko ajan järjestää aktiviteettia.

Otan mukelot myös monesti mukaan niihin omiin kotihommiin "leikkimään". Hitaamminhan hommat sujuu mutta toisalta ei ole kukaan koko ajan puntissa roikkumassa ja vänäämässä että millon tuut leikkii. Tai tosiaan lelut mukaan keittiöön ja tiskatessa/ruuanlaiton ohessa leikki onnistuu myös äidiltäkin.

Meilläkin 1v5kk tyttö auttaa kovasti kotihommissa. Tunkee pyykkiä koneeseen ja tyhjentää tiskikonetta ym. Saa paljon helpommin toisaan hommia tehtyä kun ottaa ipanan siihen mukaan.

Mutta noin ylipäänsä mielestäni äidin ei tarvitse olla leikkitäti eikä järjestää aktivitettia kellon ympäri. Joskus teen keskeneräisen asian loppuun huolimatta puntissa roikkumisesta ja parkumisesta, mutta en kyllä kykene pitkäksi aikaa jättämään huomiotta, vaikka parkuminen ihan turhaa olisikin. Välillä olisi ehkä useamminkin ihan terveellistä jättää turhanpäiväistä huutoa huomioimatta.

Äidin ei tarvitse olla leikkitäti ja kotihommatkin täytyy hoitaa.
Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että ensin lapsi oppii leikkiin yhdessä rinnakkain vanhemman kanssa tai vastaavan, oppii esimerkistä, tietää mitä milläkin lelulla tehdään yms. Sen jälkeen oppii leikkiin vasta yksin.

Toki lapselle täytyy antaa mahdollisuus leikkiä yksin, mut se ei oikeuta siihen et leikitään lapsen kanssa lyhyen hetken kerran kaks päivässä. Mä oon ainakin kotona lasteni vuoksi. Kotityöt tarvii hoitaa, mutta ei lasten kustannuksella. Mulla ei kotitöitä edes riitä moneksi tunniksi per päivä, vaikka aika iso asunto onkin.

Yhteistyössä