Miten paljon muut 4-5v lapset syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kinuski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kinuski

Vieras
Mä en käsitä miten tuohon pieneen ihmiseen menee niin paljon ruokaa. On nyt 4,5v ja aina ollut kova syömään, mutta nyt tuntuu ettei muuta teekkään kuin syö. Tässä yks esimerkki päivän syömisistä:

Aamupala (n. klo 9): iso lautasellinen puuroa, 2 kurkkuvoileipää, jukurttia, vähän maitoa tai vettä.
tunti aamupalasta on taas nälkä ja annan hedelmää.

Lounas (n. klo 11-12): 2-3 annosta ruokaa, salaattia, pari leipää ja maitoa.

Välipala (n. klo 14): puuroa tai muroja iso lautasellinen, leipää, jukurttia, maitoa, hedelmää tai porkkanaa.

Päivällinen (n. klo 16) : 1-2 annosta ruokaa ja salaattia, leipää.

Toinen päivälinen (n. klo 18): Taas ruokaa.

Iltapala (n. klo 19): Puuroa tai muroja, leipää, hedelmäa ja jukurttia.

Tää oli nyt esimerkki kun ollaan lomalla, päiväkodissa ollessa valittaa aina nälkää kun haen, vaikka sielläkin syö hyvin. Ja nuo annokset on aina sellaisia aikuisen annoksia, mä en käsitä miten siihen mahtuu....

Ja silti tuo on tuollanen pulkannaru (110cm ja 17kg). Välillä olen miettinyt etten anna noita välipaloja, mutta koska on tosissaan niin laiha niin en raaski olla antamatta. On toki kausia ettei syö noin paljon, mutta pääasiassa syö ja paljon. Esikoinen 9v taas syö vaan yhden lämpöisen ruuan, aamu- ja iltapalan, ei muuta suostu kuin tappelun kanssa syömään.

Meillä suurinpiirtein saman kokoinen 5v ja 3v9kk (tyttö ja poika) ovat olleet kans koko ikänsä hyviä syömään.
Meillä syödään aamulla jugurtti ja banaani tai toinen vaan.
Lounaan isompi syö päiväkodissa ja kuulemma omien puheidensa mukan 2 annosta. Annoskoosta en tiedä.
Nuorempi kotona syö yhdestä kahteen lautasellista.
Välipala jää välistä.
Päivällisellä kans ruoasta riippuen yksi tai kaksi annosta.
Iltapalaksi taas hedelmää ja jugurttia tai leipää.

Liikkuvat todella paljon joten kuluttaakin sen edestä.
Liikkuuko teidän lapsi paljon?

Luotan siihen että lapsi syö vaan sen mitä tarvitsee (poislukien sitten ne jotka ovat sairaita, esim ne joilla on koko ajan näläntunne vaikka olisi juuri syönyt), eivät ahda itseään ns. ähkyyn joten antaisin syödä.
Mutta koska sinua huolestuttaa niin voithan soittaa neuvolantädille ja kysäistä asiasta..
Kieltämättä hän kyllä syö todella paljon..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hei, onkohan ihan normaalia antaa lapselle 2-3 annosta ruokaa aterialla :o Tosi paljon syö muutenkin? Onko ap:n lapsella joku imeytymishäiriö tms? Kakkaako paljon?

No pakko antaa kun sitten valittaa nälkää. Ei kakkaa kuin kerran päivässä... Mä oon kans miettiny et onko toi ihan tervettä enää. Pihaltakin joudutaan välillä lähetemään kesken, kun valittaa nälkäänsä. Isänsä on myös tollanen laiheliini vaikka syökin paljon, samoin siskopuolensa, mutta kun tuo lapsi syö enemmän kuin muu perhe yhteensä.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Meillä suurinpiirtein saman kokoinen 5v ja 3v9kk (tyttö ja poika) ovat olleet kans koko ikänsä hyviä syömään.
Meillä syödään aamulla jugurtti ja banaani tai toinen vaan.
Lounaan isompi syö päiväkodissa ja kuulemma omien puheidensa mukan 2 annosta. Annoskoosta en tiedä.
Nuorempi kotona syö yhdestä kahteen lautasellista.
Välipala jää välistä.
Päivällisellä kans ruoasta riippuen yksi tai kaksi annosta.
Iltapalaksi taas hedelmää ja jugurttia tai leipää.

Liikkuvat todella paljon joten kuluttaakin sen edestä.
Liikkuuko teidän lapsi paljon?

Luotan siihen että lapsi syö vaan sen mitä tarvitsee (poislukien sitten ne jotka ovat sairaita, esim ne joilla on koko ajan näläntunne vaikka olisi juuri syönyt), eivät ahda itseään ns. ähkyyn joten antaisin syödä.
Mutta koska sinua huolestuttaa niin voithan soittaa neuvolantädille ja kysäistä asiasta..
Kieltämättä hän kyllä syö todella paljon..

Neuvolassa olen puhunut, sanovat vaan että hyvä kun syö hyvin. On kyllä energinen, mutta ei liiku erityisen paljon, leikkii paljon itsekseen autoilla tai piirtelee, ulkona hiekkiksellä tai ajelee pyörällä. Ei siis liiku puoliakaan sitä mitä isoveljensä joka on liikkeessä ihan koko ajan.

meillä on 109,5cm ja 17,1kg tuo ruikusääri..
5v neiti siis
ja se muuten on todella laiha..neuvolassa aina kauhistelevat tuota laihuutta koska luut näkyy neidillä
vuodessa oli painoa tullu vajaa kilo ja pituutta kumminkin 10cm
meidän neiti syö nimittäin saman määrän..

mun mies on pitkä ja laiha ja kuten hän itse sanoo niin on ns. läpipasko
ei sille mitään voi ku aineen vaihdunta on sitä mitä se on

Alkuperäinen kirjoittaja Hännän Heilutus:
5v neiti siis
ja se muuten on todella laiha..neuvolassa aina kauhistelevat tuota laihuutta koska luut näkyy neidillä

Kai tuo meilläkin sitten on vaan sukuvika. Kateeks käy!

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
5v neiti siis

minä ja esikko ollaan taas sitä sorttia että paino heittelee heti ku syö jotain parempaa ja raskaampaa...
tuleepahan tuo nuorempi olemaan ainakin tyytyväinen kroppaansa ku saa syödä mitä haluaa..tuo esikko taas saa tuon painonsa kanssa tapella koko ajan kuten minäkin

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
5v neiti siis

minä ja esikko ollaan taas sitä sorttia että paino heittelee heti ku syö jotain parempaa ja raskaampaa...
tuleepahan tuo nuorempi olemaan ainakin tyytyväinen kroppaansa ku saa syödä mitä haluaa..tuo esikko taas saa tuon painonsa kanssa tapella koko ajan kuten minäkin

Meillä taas kaikki minua lukuunottamatta ovat tuollaisia tikkuja. Ihmiset varmaan ajattelee että tuo äiti syö noiden muidenkin ruuat :D. Monet kyseleekin että enkö anna ruokaa lapsille kun ovat noin laihoja.... Ja minä sentään syön vähiten meidän perheessä!

Sehän riippuu vähän annoksen koosta. Jos lautasella puolikas peruna ja ruokalusikallinen kastiketta niin meidänkin typy vetäisee 2 annosta ;-D

Meillä on mielestäni normaalisti syövä lapsi. Syö sopivasti ja hoikahko siro lapsi. Ikää 5v. ja painoa 15,5 kiloa ja pituutta 102 cm.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Sehän riippuu vähän annoksen koosta. Jos lautasella puolikas peruna ja ruokalusikallinen kastiketta niin meidänkin typy vetäisee 2 annosta ;-D

Meillä on mielestäni normaalisti syövä lapsi. Syö sopivasti ja hoikahko siro lapsi. Ikää 5v. ja painoa 15,5 kiloa ja pituutta 102 cm.

Jos meillä laittaisi noin pienen määrän ruokaa lapset söisi varmaan 4 annosta ;)
AP mainitsi että kyseessä ihan aikuisen annoskoot..
Kuten myös meillä.

Jos perunoita on ruokana lapsilla annoksessa 2-2,5 perunaa kauhallinen kastiketta, lisäksi kourallinen tai kaksi kurkkua/tomaattia/paprikaa..

Yhteistyössä