Miten parantaa englanninkielen taitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LadyEnglish
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LadyEnglish

Vieras
Oen 36-vuotias nainen ja minua harmittaa se, että osaan puhua vain "rallienglantia". En ole kielellisesti ilmeisesti kovinkaan lahjakas, mutta haluaisin silti parantaa englantia. Etenkin ääntäminen on aika heikkoa ja se laskee rohkeutta käyttää kieltä. Ja turha sanoa, että kato telkkarista englanninkielisiä ohjelmia. Se ei mua auta. Olen jotenkin huono oppimaan auditiivisesti.

En mä varmaan ihan totaalisen lahjaton ole, koska kyllä mä aikoinaan englannistakin M:n kirjoitin. Ja kyllä mä sitä töissä joskus käytän. Joitakin kirjoja olen englanniksi lukenut, mutta on se aika tuskaa ollut.

AMK:ssa mulla oli kyllä kaikki englannin kurssit ja niistä sain hyvät arvosanat. Mutta ei se musta erityisen hyvää puhujaa saati kirjoittajaa ole tehnyt. Mihinkään ulkomaille en voi töihin lähteä.

Kansalaisopiston englannin kurssit ovat yksi vaihtoehto.
Jos olet valmis satsaamaan enemmän, niin esim. www.englishtown.com tarjoaa opetusta enemmän (vaikka 24 h / vrk). Olen itse opiskellut englishtownissa puoli vuotta (työnantaja maksoi). Kurssiin kuuluu kaikki osa-alueet, mutta jos haluaa painottaa keskustelua, niin silloin voi osallistua niille tunneille enempi.

Opettele ajattelemaan englanniksi. Ensin se on järkyttävän tahmeaa ja joudut kääntämään ajatuksiasi ja etsimään sellaisen ilmaisun, jonka kykenet tuottamaan ja laittamaan suomen sanoja sekaan, mutta kun harjaannut, saat nopeutta ja aktiivista sanavarastoa. Sitä voit tehdä juuri niin paljon kuin viitsit, eikä vaadi erillistä ryhtymistä.

Kielissä on se hauska puoli, että lopultakin muutamalla sadalla sanalla pystyy jo sanomaan vaikka mitä, kun vain saa ne syljettyä suustaan.

niin ja kun puhuu ne ajatuksensa ääneen, kieli alkaa vertyä ja taipua kummallisiin asentoihin. Ja sitä paitsi, ei se suomalainen aksentti naista pahenna. Päin vastoin, itse kuulemma onnistun kuulostamaan pitkiä pätkiä amerikkalaiselta, ja jenkki opettajani sanoi, että sellainen altistaa sosiaalisille töksähdyksille, koska käytökseltäni olen kuitenkin suomalainen. Eli olen alkanut puhua hiukan enemmän suomalaisittain, jotta kuulija muistaa suhtautua avoimesti eikä oleta minulta omaa käytöskoodistoaan. Mitä vahvemmin murtaa, sitä enemmän saa anteeksi.

Aloita lukemalla helppoja kirjoja, kuten jotain hömppää (esim. Shopaholicit, Bridget Jonesit, Nora Robertsin rakkausromaanit). Jos juoni ei ole kovin monimutkainen, niin sitä tuskastumistakin tulee vähemmän.

Puhetaitoihin auttaa esim. kansalaisopiston keskustelukurssi, jossa syntyperäinen opettaja. Jos sulla on kuitenkin AMK-tausta niin kuvittelisin, että kielioppi on jokseenkin hallussa, kieltä pitää vain käyttää enemmän :)

Luet sinua kiinnostavista asioista, esim harrastuksistasi, tv-ohjelmista, elokuvista jne, jostain enkunkieliseltä nettipalstalta ja osallistut itsekin keskusteluun. Tai joku chatti, missä jutustelu on lyhyempää ja epävirallisempaa, totut puhekieleen.

Puhumista ja kirjoittamista oppii vain puhumalla ja kirjoittamalla.

samaa tulin sanomaan, ei kai siihen mitaan taikatemppua ole.. Kielta oppii kielta kayttamalla, ei muuten.

Eli lue englanniksi (ala turhaan liikaa takerru sanoihin, joita et tieda. Niiden merkitys saattaa aueta kuin itsestaan. (Tietysti joku merkittava, usein toistuva termi voi olla hyva katsastaa sanakirjasta)

Katso niita englanninkielisia ohjelmia ILMAN TEKSTITYSTA. Kylla siita aina jotain oppii.

Puhu aina kun mahdollista. Ja kirjoita/lue jotain englanninkielista nettifoorumia. Pelaa sanapeleja englanniksi. Laula aaneen. jne.

Paras olisi tietty osallistua johonkin kielikurssille tms. Jos muutto ulkomaille on mahdotonta, niin mahd. pitkaaikainen matkustelu nyt ainakin auttaisi (mielellaan niin, ettei ole ketaan "paremmin puhuvaa" mukana).

Katson usein englanninkielisiä juttuja englanniksi tekstitettynä. Ainakin DVD:itä. Koska en vaan pysy perässä ilman tekstitystä, mutta tekstityksen kanssa ymmärrän lähes kaiken.

Joku kurssi vois olla jees, mutta ei kylläkään työnantaja maksais mitään.

Katsot tarpeeksi "helppoja" sarjoja. Korva kehittyy, kun kuuntelee tarpeeksi pitkään. Eli ei kannata ottaa sellaista sarjaa, jossa on esim jotain ammattisanastoa ja muuta nippelitietoa ja monimutkainen juoni, vaan aloitat jollain komediasarjalla. How I met your mother on esim ihan hauska ja sitä on kymmeniä parinkymmenen minsan jaksoja, paljon puhekieltä ja lyhyitä dialogeja.

Yhteistyössä