miten pärjään sektion jälkeen yksin kotona ????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!!

Vieras
eli mulle ollaan tekemässä suunniteltua sektiota ja nyt pelkään että miten pärjään vauvan kanssa kotona kun eihän sitä saa nostella alkuun mitään painavaa ? ei edes vauvaa siis ? mulla mies on työmatkoilla ja muita apureitakaan ei ole.
miten te ootte pärjänny ja kuinka kauan ootte ollu kipeitä sektiosta ??

Kyllä pärjäät :hug: Saat toki vauvaa nostella. Huilailette pikkasen kanssa ja otatte rennosti. Et stressaa mistään kotitöistä tms. Annat tavaroiden lojua vaan ;)
Toki miehestä ( tai jostakin toisesta ihmisestä ) on paljon apua kun on itse vielä kipeä, mutta ilmankin pärjää. Itse pärjäsin hienosti esikoisen ( 3½v silloin ) ja vauvan kanssa ennen kuin tikit oli otettu pois kun miehelle tuli tärkeä meno. Ei tosin tarvinut olla yksin kuin se yksi päivä, et sillai asia on eri.
Itse kyllä erehdyin vähän rehkimäänkin, petailin sänkyjä ja siivoilin kun ei ollu miestä vahtimassa :snotty: Mutta se siis kostautui illalla, särki vatsaa ihan kamalasti.
Eli ota ihmeessä vaan rennosti :hug:

Nim. Kaksi suunniteltua sektiota takana =)

Mitään vauvaa painavampaa ei saisi kantaa. Itse tosin kannoin tokan sektion jälkeen kotiutumispäivänä tai sitä seuranneena päivänä pinnasängyn miehen kanssa makkariin. Mutta niin, kyllä vauvaa saa kantaa, tietenkin.

Sektion jälkeen esim. sängystä nouseminen voi olla melkoisen hankalaa ja kipeää. Suosittelen, että pidät vauvan sängyssä vieressä, ettet joudu öisin nousemaan ylös hakemaan ja viemään vauvaa pinnasänkyyn.

Niin ja liiku mahdollisimman paljon sektion jälkeen, se nopeuttaa paranemista. Ja varaa kotiin parasetamolia itsellesi.

Mulla oli sektio (kiireellinen), jossa kaikki ei mennyt ihan nappiin, olin sen jälkeen tosi kipeä. Voin kertoa, että eivät päästä sairaalasta kotiin, ennen kuin olet siinä kunnossa, että pärjäät.

Samoja piti kirjoitella kuin tulikin jo, että varaa REILUSTI panadolia kaappiin äläkä tee mitään ylimääräistä. Ja jos mahdollista niin ole sairaalassa vaikka pari ylimääräistä päivää. Ylösnouseminen oli mulla vaikeinta yöllä kun haava oli jäykistynyt ja vauvan nostelu teki silloin kipeintä, joten kannattaa tosiaan nukuttaa vauva viereen ja varata hoitotarvikkeita, vesilasi yms. käden ulottuville ettei tarvi nousta ylös aina. Tai ainakaan nostella vauvaa.

Minä en kyllä oikeen ymmärrä sellaisia miehiä jotka lähtee matkoille tuollaisella hetkellä! Saa olla kyllä aikas tärkeä meno. Meillä ainakin mies hoiti vauvaa sairaalassa ja kotona ihan tasavertaisesti minun kanssani, vaikka poika syntyi ihan normaalisti alateitse.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mulla oli sektio (kiireellinen), jossa kaikki ei mennyt ihan nappiin, olin sen jälkeen tosi kipeä. Voin kertoa, että eivät päästä sairaalasta kotiin, ennen kuin olet siinä kunnossa, että pärjäät.

juuri näin, mullakin meni kaikki pieleen mitä vaan voi mennä, haava tulehtukin jne, 2 viikkoa sektiosta pystyin jo sentään kävelemään.... viikon olin sairaalassa....
eli jos olet tooosi kipeä, niin äijäs on vaan jäätävä kotia...

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Minä en kyllä oikeen ymmärrä sellaisia miehiä jotka lähtee matkoille tuollaisella hetkellä! Saa olla kyllä aikas tärkeä meno. Meillä ainakin mies hoiti vauvaa sairaalassa ja kotona ihan tasavertaisesti minun kanssani, vaikka poika syntyi ihan normaalisti alateitse.

valitettavasti mies ei voinut ite nyt vaikuttaa tuohon työmatkaansa, vaikka koittikin. tuskimpa se hänestä s huonompaa isää tekee kuin sinun miehesi.

ja joo joku kyseenalaisti tän sektion ja vinkumisen mutta sen enempää erittelemättä voin sanoa, että meidän tapauksessa sektio jää ainoaksi vaihtoehdoksi saattaa lapsi maailmaan aikanaan.

Hyvin pärjää, mulla sentään kaksi koiraakin siihen päälle. Ei ollut tarve lähteä ravistelemaan mattoja laitokselta. Kauppaostokset kulkee hyvin vaunuissa. Ei sitä loppupelissä niin kamalan paljon painavaa ole nosteltavana jos ei siivoa kunnolla ja joudu esim huonekaluja siirtämään.

Mä ainakin pärjäsin hyvin. Mies oli kyllä kotona lähes koko päivän, eli oli paljon avuksi, mutta illat (klo 17-> ) olin yksin miehen ollessa töissä. Ja mulla hoidettavana vauvan lisäks vielä tasan vuoden ikänenkin. Ja haava tulehtui, joka auheutti omat juttunsa sitten.... Mutta siis nostelun kanssa ei ollut ongelmaa, eikä muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
niin siis mies tulee toki mukaan sektioon, mutta joutuu seuraavana päivänä jo lähtemään reissuun viikoksi.

:( Onpa kyllä kurja tilanne.

Eikö sen miehen pomon kanssa vois jutella? Eikö mies aio pitää isyyslomaa? Täh???
Sektiosta: minut pakotettiin sektioon kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla meni hyvin. Kannattaa vaan lähteä heti liikkeelle: siis HETI, eikä jäädä makailemaan. En muista, että enää olisin kotiutumisen jälkeen ollut kipeä.

Mulle ei edes annettu muuta mahdollisuutta kuin sektio.

Ja ap:lle, hyvin pärjää. Vauvaa saa toki nostella, mut yritä välttää mitään kovin paljon painavampaa.. Minä nimittäin erehdyin nostelee painavempaa ja se kyllä tuntui tuolla haavassa ja sisäpuolella :ashamed:

Entäs kun kyseessä hätäsektio?
Mulla oli isona apuna toi esikoinen, silloin 3,5v. Nosteli lattialta tavaroita jos putosi, ite kun en pystyny ollenkaan kumartumaan tai kyykistelemään.
Ei voinu vauvaakaan jättää lattialle jos mies oli lähdössä johonkin, kun en ois sitä saanu sieltä ylös. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Eikö sen miehen pomon kanssa vois jutella? Eikö mies aio pitää isyyslomaa? Täh???
Sektiosta: minut pakotettiin sektioon kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla meni hyvin. Kannattaa vaan lähteä heti liikkeelle: siis HETI, eikä jäädä makailemaan. En muista, että enää olisin kotiutumisen jälkeen ollut kipeä.

no ei pidä isyyslomaa nyt heti alkuun ainakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
niin siis mies tulee toki mukaan sektioon, mutta joutuu seuraavana päivänä jo lähtemään reissuun viikoksi.

Kyllä sä hyvin pärjäät. Sektion jälkeen ollaan sairaalassakin jo vähintään se 4 päivää, ja jos tuntuu ettet vielä pysty menemään yksin kotiin vauvan kanssa, saat varmaan olla vielä pari päivää lisää, jos siltä tuntuu.

En ole sektiota kokenut mutta olin virustaudissa synnytyksen jälkeen joten sellanen vinkki tuli mieleen että lepäile vauvan kanssa parisängyssä ja varaa siihen viereen kaikki tarvittava; itselle juomista ja vauvaa varten hoitoalusta ja peppupyyhkeitä ja käsidesiä jne niin ei tarvitse lähteä vessaan peppupesulle vaan saat vaihdettua vaipan siinä. Jos sulla ei ole isompia hoidettavana niin eiköhän se ihan hyvin suju kun vauva kuitenkin nukkuu alkuun niin paljon, mut isomman lapsen kakkapepun saa pestyä suihkun lattialla lavuaarille nostamisen sijaan.. Jos oot ajatellut kestovaippailla niin alkuun ois helpompi kertistellä niin ei tarvi kumarrella pyykkikoneeseen päin.

Ole sairaalassa niin pitkään kun hyvältä tuntuu yhtään kiirehtimättä kotiin, vaikka tuntuis tylsältä niin etuna on kuitenkin valmiit ruuat jne! Ota jotain omia kirjoja tai cd-soitin ja kuulokkeet mukaan niin ei käy aika niin pitkäksi..

Tilaa kotiin itelles valmispitsaa jne niin ei tarvi kokkailla jos et jaksa.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:

peesi tolle!!!meillä alko iskän loma sinä päivänä kun lapsi leikattiin.

ompas sulla tosi huolehtiva,rakastava ja välittävä mies..huh mä en ainaka kattelis tollasta..sano ettei lähe matkalle,miten se ees voi..eikö siitä itestä tunnu tyhmälle jättää teitä?jos jää isyyslomalle ni ei tartte lähtee mihkä.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
ompas sulla tosi huolehtiva,rakastava ja välittävä mies..huh mä en ainaka kattelis tollasta..sano ettei lähe matkalle,miten se ees voi..eikö siitä itestä tunnu tyhmälle jättää teitä?jos jää isyyslomalle ni ei tartte lähtee mihkä.

`joo. mä taidankin jättääkin sen sian heti. paska ukko ja ihan perseestä on kun ei joo tajua vittu mistään mitään.näinhän se on.

Yhteistyössä