Miten pärjäätte yksinhuoltajat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjfjfjfj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fjfjfjfj

Vieras
Hei,

useamman lapsen yksinhuoltajat, miten selvitte taloudellisesti?

Meillä on nyt todella vaikeaa, ja on pakko punnita kaikkia vaihtoehtoja. En haluaisi erota, mutta huomaan että olen miehen kanssa koko ajan kireä kuin viulunkieli, ja lapset kärsivät.

Kun olen yksin lasten kanssa, olen paljon rennompi.

Varmasti joutuisin luopumaan paljosta. Asumme nyt kivassa omistusasunnossa, josta varmaankin joutuisimme muuttamaan. Voisin ehkä jotenkin ostaa yksin jonkun pienemmän/halvemman ja maksaa sitä itse.

Minulla on työsuhdeauto, joten auto olisi edelleen. Palkka on kohtuullinen, ei iso, mutta ei pienikään.

Lapsia on kolme - vanhin koulussa, pienin alle 2. Lomamatkoista saisi varmaan vain haaveilla, tai ainakaan niitä ei voisi ihan joka vuosi tehdä. Tärkeintä minulle olisi se, että lasten ei tarvitsisi murehtia - olisi ruokaa pöydässä, vaatteet päällä ja voisi harrastaa. Tällä hetkellä vain isoin harrastaa urheiluharrastusta, johon toki menee jonkin verran, mutta ei omaisuuksia rahaa. Summat varmasti kasvavat jatkossa.

Tasapuolisuuden nimissä myös pienempien pitäisi saada harrastaa.

Toki käytännön asiatkin mietityttää - miten onnistuisin itse huolehtimaan kaikki menot... Mutta uskon, että lähipiirini auttaisi, jos jäisin lasten kanssa yksin.

Lasten isä saisi totta kai olla lasten elämässä mukana. Kuvioissa ei ole kolmatta osapuolta tmv., kyse on enemmänkin vaikeista olosuhteista ja toisen osapuolen omasta asenteesta.

Yhdessä jatkaminen olisi tietenkin hyvä vaihtoehto, en haluaisi hajottaa perhettä. Mutta jos kotona on aina kireä ilmapiiri, niin onko sekään hyvä? Eroperheestä olen itsekin.

Kuulostaa että ainoa syy jatkaa olisi taloudellinen mukavuus?

Ja kiitos kysymästä, ihan ookoo pärjäillään. Aiemmin hyvin, nyt kohtuullisesti (teen 80% työaikaa vuoden). Lomamatkoilla ei ole käyty aiemminkaan niin en niitä osaa edes kaivata, auto on vanha paska mutta asunto on oma ja ihan mukava ja ruokaa pöydässä ja kaikki on pystytty hankkimaan mitä on tarvittu.

Kiitos vastaukesta, Sanna80.

Ei taloudellinen mukavuus ole ainoa syy. Kyllä minulla on tunteita miestä kohtaan, ja hän on hyvä isä.

Elämän realiteetit vain ovat juuri nyt sellaisia, että rakkaus tahtoo hukkua alle.

Luulisin miehelläkin olevan tunteita, mutta hänellä on nyt omat ongelmansa, joissa en oikein pysty auttamaan.

Välillä ajatus erosta tuntuu helpotukselle, ja kuvittelen itseni lasteni kanssa uudessa kodissa, elämässä rauhallista eloa.

Välillä ajatus tuntuu kammottavalle. Ikävöisin miestäni. Olisin myös huolissani siitä miten hän pärjää yksin. Olisin surullinen lasten puolesta. Ja siis tosiaankin rakastan kyllä miestäni, enkä kaipaa ketään muuta miestä elämääni.

Kiitos myös Astrolabe!

Itselläni on palkka vuositasolla bruttona samaa luokkaa kuin sinulla, plus se auto.

Paljonko maksat asumisesta, jos saan udella? Ja missä päin asutte?

Molemmille vastanneille - jos haluatte kertoa, miten itse päädyitte yksinhuoltajaksi?

Kiitos myös Astrolabe!

Itselläni on palkka vuositasolla bruttona samaa luokkaa kuin sinulla, plus se auto.

Paljonko maksat asumisesta, jos saan udella? Ja missä päin asutte?

Molemmille vastanneille - jos haluatte kertoa, miten itse päädyitte yksinhuoltajaksi?

Maksan noin 900 euroa kuussa asumisesta; pk-seutu. Yksinhuoltajaksi, kun miestä vanha suola janotti.

Hyvin pärjään. Lapsia neljä, omakotitalo, auto tosin on vanha. Lomamatkoilla käydään lasten kanssa 1-2kertaa vuodessa, ei niinkään riipu rahasta vaan siitä miten saan lomani järjestettyä.
Palkka on n.2500e/kk, lapsilisät 720e, elarit 590e/kk, pojan vammaistuki 200e/kk.
Lapset tapaa isäänsä 2x kuukaudessa, mitään tukiverkkoa ei minulla ole mutta vielä ei ole tullut tilannetta vastaan ettenkö olisi yksin selvinnyt.

Lasten harrastuksista olen ottanut sen linjan että yksi harrastus per lapsi. Nuorin ei harrasta vielä mitään mutta kyllä nuiden isompien harrastuksiin viennit joskus harmaita hiuksia aiheuttaa kun pitäisi olla monessa paikassa yhtäaikaa.
Onhan elämä melko hektistä välillä mutta kun arki on hyvin toimivaa niin en koe mitenkään raskaana tätä yksin olemista.

Hirmusia palkkoja teillä!
Itse elin yhnä yhden lapsen kanssa,vuokralla asuttiin. Bruttopalkka n.1600kk,ei matkusteltu,mutta aina ollu puhtaat vaatteet ja ruokaa mitä syödä.Autokin ollu,ei tosin uusinta mallia,mut eteenpäin pääsi.
Ja onnellisia oltu.
Toki tiukkaakin oli,pennin venytystä loppukuusta.Mutta me selvittiin siitä,ja tuskin kumpikaan sai traumoja tästä :)