Miten pärjäisi vammainen lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin, miten voisi pärjätä lapsen kanssa yksin jos liikkuminen on vaikeaa?
Myös lapsen nostelu olisi hyvin vaikeaa, ei kuitenkaan täysin mahdotonta.
Voisiko pärjätä mitenkään?

Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
onhan niitä kaikkia apuvälineitä nsotamsieen ja siirtämiseen, eli miksei voisi pärjätä?

Eh. pitäisi varmaan nähdä minkälaisia apuvälineitä. :o
Mieli muodosti aika hurjaa kuvaa :D
vaikka onhan mulla itsellä käytössä "nostopihdit" ja jotain pientä, mut mistähän noita apuvälineitä vois nähdä enenmän?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Eihän tuo nyt mitenkään ennenkuulumatonta ole - varmasti siis voi pärjätä. Hätä keinot keksii, ja onhan noita avustajiakin olemassa. Ja toinen vanhempi myös.[/quote]

Jos ymmärsin oikein niin tässä ei olis toista vanhempaa jakamassa arkea?
Mikä yllätys: kaikilla ei välttämättä ole... hohhoijaa :headwall:

Mutta ap:
Apuvälineitä löytyy ja varmaan jokin mahdollisuus saada ulkopuolistakin apua tarvittaessa esim. jos on menoa jonnekin.
Miten nämä henk.koht. avustajat?

Kyllä voi pärjätä, luulisin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Surina74:
onhan niitä kaikkia apuvälineitä nsotamsieen ja siirtämiseen, eli miksei voisi pärjätä?

Eh. pitäisi varmaan nähdä minkälaisia apuvälineitä. :o
Mieli muodosti aika hurjaa kuvaa :D
vaikka onhan mulla itsellä käytössä "nostopihdit" ja jotain pientä, mut mistähän noita apuvälineitä vois nähdä enenmän?

Googleta hakusanalla nostoliina. Kattoon asennetaan semmonen kisko, johon tulee tanko, johon nostoliina kiinnitetään. Säästää avustajan selkää huomattavasti.

Mulla on mielipide tähän asiaan, mutta en tiedä, osaanko sitä tuoda selvästi ilmi.

Nyt siis kyseessä äidin vamma? Jonka takia jonkinlainen liikkuminen hankalaa. Kyllä pärjää. On oikeutettu avustajaan.

Mä oon sitä mieltä, että se lapsi kyllä oppii, äh, en tiiä, onko oppiminen oikea sana, ei varmaan. Mutta siis, kun se lapsi syntyy semmoiseen tilanteeseen niin.. Mä tiesin, etten osaa selittää |O Se on sille normaalia ja "oppii" (sanotaan sitten niin) olemaan ns. kärsivällinen (jos esim. joku asia kestää/ei sillä sekunnilla tarvitsemaansa asiaa saa).

Itse työskentelen nyt henkilökohtaisena avustajana.

Niitä apuvälineitä löytyy, mm. sähköllä toimivaa sänkyä, hoitopöytää jne.

Riippuu ihan ihmisestä, toiset pärjää helpommin, jaksaa paremmin kuin toiset vanhemmat. Täysin autettavan monivammaisen lapsen hoito on raskasta henkisesti sekä fyysisestikin. Onneksi se on kuitenkin enemmän palkitsevaa kuin kuluttavaa, näin ainakin itse koen. Ota selvää neuvolan tms. kautta kuinka alueellasi on järjestetty tilapäishoito, mitä etuuksia ja tukia teille kuuluu jne.

Juutuin katselemaan noita apuvälineitä. Onhan niitä kaikenlaisia. Sähkösänky mulla onkin käytössä.

Eli Äidin vammaisuudesta on kysymys.

En tiedä onko ihan pöljä idea että hoitaisi vauvan lattialla. Eli sängyt, hoitotasot jne. lattiatasolla, ei olisi pelkoa siitä että pudottaisi vauvan jos nosto menisikin pieleen.

onhan laitokset olemasa jos ite ei pärjää, mutta kllä uskoisin että sen voiman saa jostain.

Luin otsikon ja luulin ensin kyse olevan lapsen vammasta! Mutta varmasti äiti pärjää lapsen kanssa. Ottaen jo tietysti raskauden aikana huomioon myös sen, että entä jos lapsi ei ole terve? Varmaan ensin apua tarvitte terveenkin lapsen kanssa 24 h apua. Esim. Sukulaiset, aupair, henk. avustaja jne.

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

onhan laitokset olemasa jos ite ei pärjää, mutta kllä uskoisin että sen voiman saa jostain.

Siis meniskö vammainen äiti laitokseen? LUE ALOITUS DORKA!

Juutuin katselemaan noita apuvälineitä. Onhan niitä kaikenlaisia. Sähkösänky mulla onkin käytössä.

En tiedä onko ihan pöljä idea että hoitaisi vauvan lattialla. Eli sängyt, hoitotasot jne. lattiatasolla, ei olisi pelkoa siitä että pudottaisi vauvan jos nosto menisikin pieleen.

Minusta kuulostaa ihan järkevälle, hoitotasot niin, miten äidin on helpoin lastaan hoitaa! Meilläkin hoidetaan lasta pääasiassa lattialla, vaikken olekaan mitenkään vammainen. Paljon olen tottunut asioita tekemään lattialla kun olen pienikokoinen ja monet tasot mukavan työskentelyn kannalta korkeita. Mutta uskon että kyllä vamman kanssa pystyy lasta ihan hyvin hoitamaan varsinkin jos saa avustajan!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Mulla on mielipide tähän asiaan, mutta en tiedä, osaanko sitä tuoda selvästi ilmi.

Nyt siis kyseessä äidin vamma? Jonka takia jonkinlainen liikkuminen hankalaa. Kyllä pärjää. On oikeutettu avustajaan.

Mä oon sitä mieltä, että se lapsi kyllä oppii, äh, en tiiä, onko oppiminen oikea sana, ei varmaan. Mutta siis, kun se lapsi syntyy semmoiseen tilanteeseen niin.. Mä tiesin, etten osaa selittää |O Se on sille normaalia ja "oppii" (sanotaan sitten niin) olemaan ns. kärsivällinen (jos esim. joku asia kestää/ei sillä sekunnilla tarvitsemaansa asiaa saa).

Ihan hyvin osasit selittää :)
Sähkösänky mulla onkin itsellä. Eipä käynyt mielessä että varmaan hoitopöytiä jne. on myös sähköisinä. :)

Eli joo, minun liikkuminen on hankalaa ja kaikenlainen nostelu.
Pääsen liikkumaan vain hyvin lyhyitä matkoja kyynärsauvoja apuna käyttäen. Pyörätuolia ei vielä ole.. en ole oikein sopeutunut ajatukseen pyörätuolista.. :(
vaikka se tottakai helpottaisi liikkumista niin että pääsisin välillä jonnekin pois neljän seinän sisältä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:

Ihan hyvin osasit selittää :)
Sähkösänky mulla onkin itsellä. Eipä käynyt mielessä että varmaan hoitopöytiä jne. on myös sähköisinä. :)

Eli joo, minun liikkuminen on hankalaa ja kaikenlainen nostelu.
Pääsen liikkumaan vain hyvin lyhyitä matkoja kyynärsauvoja apuna käyttäen. Pyörätuolia ei vielä ole.. en ole oikein sopeutunut ajatukseen pyörätuolista.. :(
vaikka se tottakai helpottaisi liikkumista niin että pääsisin välillä jonnekin pois neljän seinän sisältä.

HEI! Parhaiten varmasti saat kysymykseen vastauksen joltain toiseltä äidiltä joka myös "vammainen".

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Luin otsikon ja luulin ensin kyse olevan lapsen vammasta! Mutta varmasti äiti pärjää lapsen kanssa. Ottaen jo tietysti raskauden aikana huomioon myös sen, että entä jos lapsi ei ole terve? Varmaan ensin apua tarvitte terveenkin lapsen kanssa 24 h apua. Esim. Sukulaiset, aupair, henk. avustaja jne.

Huomasin vasta nyt kun luin kirjoittamani otsikon että sen saa yhden kirjaimen muutoksella/lukemalla nopeesti tarkoittamaan että lapsi on vammainen, mutta eipä tuo niin vaarallista.

Minun vammani on onnettomuuden seurausta, joten lapsella ei pitäisi olla suurempaa riskiä mihinkään kuin "normaali raskaudessakaan" mutta ainahan se mahdollista on.

Uskoisin että sen avustajan sitten saisi ja varmasti muualtakin jonkin verran apua.
Meinasin kirjoittaa etten varmaan 24 h. tarvi alussakaan apua, mutta enpäs tiedä? Kuinka paljon kipeämpi sitä sen jälkeen olisi? Huh.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:

Minusta kuulostaa ihan järkevälle, hoitotasot niin, miten äidin on helpoin lastaan hoitaa! Meilläkin hoidetaan lasta pääasiassa lattialla, vaikken olekaan mitenkään vammainen. Paljon olen tottunut asioita tekemään lattialla kun olen pienikokoinen ja monet tasot mukavan työskentelyn kannalta korkeita. Mutta uskon että kyllä vamman kanssa pystyy lasta ihan hyvin hoitamaan varsinkin jos saa avustajan!

Hyvä ettei kaikien mielestä ainakaan kuullosta pöljälle tuo että hoitaisi lattialla. :)
Tietenkin voisi olla toinen normaalikorkuinen hoitopöytä muille käytettävissä.
Käväisi mielessä sekin että jos sitten jostain suunnalta alettaisiin kyseenalaistamaan että pärjäänkö äitinä ollenkaan. :(
Kun apuahan mun olisi pakko hakea viralliselta taholta.

Yhteistyössä