Miten pärjäisin yh:na

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loppuunpalanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loppuunpalanut

Vieras
Olen viidennellä kuulla raskaana oleva puolitoistavuotiaan pojan äiti. Olemme asuneet tähän asti lasten isän kanssa avoliitossa, mutta se loppuu tähän.

Paljonkahan saisin rahallista tukea? minulla ei ole töitä kun olen hoitanut poikaa kotona tähän asti. Korkeakoulu koulutus on mutta en ole kerennyt tehdä alani töitä vielä yhtään, raskauduin heti valmistuttuani. Miten tulen pärjäämään yksin kahden lapsen kanssa? saanko asumistukea? mitenkähän paljon kotihoidontukea tai äitiyspäivärahaa.. miten elätän pikkuiseni? =(

Osaako kukaan auttaa miten tästä selviää? Se ei auta että veisin lapseni hoitoon ja menisin töihin kun en pystyisi olla enää kauan raskauden takia (eikä kukaan ota raskaanaolevaa kyllä töihinkään) enkä pikkuista mielellään veisikään vielä kun ei hän kerkeis siel ollakaan kun muutaman kuukauden.

minä en pärjäisi sinun tilallasi(rahallisesti kyllä),mutta yksin 24/7 yhdenkin riiviön kanssa on ollut välillä tosi tuskasta(villi vaativa,huonosti nukkuva yms yms).yh korotus lapsilisään on 36e/lapsi. mä saan asumistukea n400e/kk + että isän kuuluu maksaa elatustukea! jonka minimi meidän kunnassa on vissiin 124e/lapsi.

mutta sittennuhmaikäisen ja vauvan yhdistelmä ei kuulosta hyvältä.
paitsi tietty jos jos ei kaipaa yhtään sekunttia aikaa ilman vaatimuksia.

ja kai lasten isä hoitaa sen minimin eli joka toisen viikonlopun?
voih.mä aina kuvittelin että asiat olisi niin paljon helpompia jos olisi mies(isä jakamassa vanhemmuuden)

uups hymiö tuli vahingossa. aivan kamala ajatus että olisi tämän 3v lisäksi vielä joku vuoden vanha..sus siunatkoon siitä en olisi selvinnyt. mutta tiedän kyllä ihmisen joka on selvinnyt:).

No mutta tuskin kuitenkaan jäät siihen suhteeseen jos on jo ihan tuhoontuomittu. Mä lähtisin ainakin kävelemään..kyllä sitä kuule pärjää vai jäätkö mielummin surkeaan suhteeseen jossa ei ole toivoakaan..vai onko? ja tää nyt on vaan mun mielipide...

Minä olen asunut erillään lasteni isästä vasta kaksi kuukautta, mutta hyvin meillä on mennyt... äkkiä nuo lapset oppii vaikka meilläkin on 2½-vuotias VILKAS poika ja vuoden vanha VILKAS tyttö.

Tosin vauva-aika saattaa olla tosi rankkaa, mutta ehkäpä saat apua - yleensä asioilla on tapana järjestyä.

Rahalliseen puoleen en osaa kommentoida mitään.

no sehän on ihan makuasia mitä pitää villinä lapsena!! moni uudempi kaveri valitti kuinka vväsyttävää on välillä oman lapsen kanssa ku olivat muka niin vaikeita ja villei, lauhkeita lampaita ne ovat minun omaani verrattuna.

-että jos sinulla vilkkaita lapsia niin jollain voi olla vilkkaampia!

niin b.t.w jos saa kysyy niin mikä siitä suhteesta tekee tuhoon tuomitun??

Alkuperäinen kirjoittaja minä ja 3v:
no sehän on ihan makuasia mitä pitää villinä lapsena!! moni uudempi kaveri valitti kuinka vväsyttävää on välillä oman lapsen kanssa ku olivat muka niin vaikeita ja villei, lauhkeita lampaita ne ovat minun omaani verrattuna.

-että jos sinulla vilkkaita lapsia niin jollain voi olla vilkkaampia!

niin b.t.w jos saa kysyy niin mikä siitä suhteesta tekee tuhoon tuomitun??

Älä jaksa tuota höpötystä aina. Kuria ja lopeta itse se laiskottelu ja anna lapselle ahkera esimerkki.

uups hymiö tuli vahingossa. aivan kamala ajatus että olisi tämän 3v lisäksi vielä joku vuoden vanha..sus siunatkoon siitä en olisi selvinnyt. mutta tiedän kyllä ihmisen joka on selvinnyt:).

Noista tuki asioista en tiedä, mutta sen tiedän että kyllä 3 v:n ja 1 v.n kanssa pärjää! Se riippuu niin lasten luonteesta. Jaksamista sulle! Lapsperheessä (ainakin mulla) voimat riittää just siihen mihin on pakko!
Kyllä sä pärjäät :hug: .

hyvin pärjäät kun alkuun pääset. Ja tukia saat sen verran et jos ihan normaali kulutustottumuksiltasi olet ja osaat laskea rahasi tarkkaan niin pitäs riittää. T viiden (8v 6v 4v 2v 1kk) yh.

voi helvetti kun joku ei vaan näköjään tajua että lapset on niin erilaisia!!!!!!!!!!!!!!!!!

kaverin kaksoset on yhteensä yhtä vaativia,ym ku mun riiviö yksin! siinä ole kyse mistään laiskuudesta,idiootti olet! vieras vierailija jos sinä et ymmärrä että on olemassa helppoja lapsia,vaativia,vilkkaita ja todella vaativia. minä en 0le laiska,aina olen pitänyt kiinni säännöistäl,seuraamuksista. ym. mutta sulla ei ilmeisesti ole kokemusta tälläisestä villikosta.

eikä kukaan tosiaan voi sanoa että kyllä jaksat!eikä että et jaksa.

mutta mä en jaksaisi yksin tämän lisäksi toista. mutta kaverin kaksosten kanssa olisi helpompaa(vaikka heidän äiti onkin epäjohdonmukaisempi) kuin tämän kanssa.

voi helvetti kun joku ei vaan näköjään tajua että lapset on niin erilaisia!!!!!!!!!!!!!!!!!

kaverin kaksoset on yhteensä yhtä vaativia,ym ku mun riiviö yksin! siinä ole kyse mistään laiskuudesta,idiootti olet! vieras vierailija jos sinä et ymmärrä että on olemassa helppoja lapsia,vaativia,vilkkaita ja todella vaativia. minä en 0le laiska,aina olen pitänyt kiinni säännöistäl,seuraamuksista. ym. mutta sulla ei ilmeisesti ole kokemusta tälläisestä villikosta.

mutta mä en jaksaisi yksin tämän lisäksi toista. mutta kaverin kaksosten kanssa olisi helpompaa(vaikka heidän äiti onkin epäjohdonmukaisempi) kuin tämän kanssa.

Lopeta jo tuo höpötys, ei jaksa kertakaikkiaan aina samaa kaverin kaksosista.
Mene töihin ja laita lapsi hoitoon. Näin hänestä kasvaa muut huomioon ottava.

jokaisesta tuntuu oma lapsi usein kaikkein vaativimmalta. Luultavasti poikasi onkin vilkas, mutta tuskin ainoa tosi vilka suomen maassa. =) Ja useimmiren lapset ovat vilkkaimpia oman äidin seurassa. Esim. Meidän eritys villikko 6v pärjäilee ihan kohtalaisesti kaverini kanssa vaika minä olen välillä helisemässä ja Minä taas selviän erään toisen kaverin tytön kanssa loistavasti, vaikka tyttö äitinsä seurassa on järjettömän vilkas. Eikä ole mikään ihme ettei jaksaisi enempää, eikä tarvitsekkaan. Mut tarvitsee tuon erityisvillikon lisäksi jaksaa montaa muutakin, mut se on mun elämä ja mä kyllä selviän.. väsyttää toki.

Yksin on paljon helpompaa kuin huonossa parisuhteessa. Saat paremmin apuakin lastenhoitoon, silloin kun perheessä on molemmat vanhemmat, ihmiset olettavat automaattisesti, että hommat jaetaan perheen sisällä.

Kun haet taloudellisia tukia, voit vaikka palauttaa paperit henkilökohtaisesti ja pyytää että käsittelyä kiirehditään. Kun itse suunnittelet rahankäytön, yllätyksiä sattuu vähemmän kuin jos taloudessa on kaksi ihmistä, joilla eri rahankäyttötottumukset.

Kyllä mä pärjäisin yh.na. Lapsia ei kyllä ole kuin yksi, mutta rahallisesti meillä on tiukkaa nytkin...yh.na tulisin taloudellisesti toimeen paremmin kuin nyt.
Mies on paljon poissa, joten käytännöllisesti katsoen olen yh ja meillä menee tosi hyvin, vaikka puolitoista vuotias poika kohtalaisen vilkas onkin...aika kiltti kuitenkin onneksi.

Paremmin yh.na pärjää kuin huonossa parisuhteessa...

niin se on totta että läheisintä koetellaan eniten,mutta siis kaikki minun ystävänikin ovat tulleet siihen tulokseen että mun lapseni on itsepäisempi ja villimpi ku heidän muksut(vaikka normaaleita "uhmiksia"onkin). eikä olekkaan varmaan ainoa.

se miten jaksaa riippu niin omasta tilanteeasta ja siitä millaiset lapset/vauva on.

-vai mitenkä helpolta kuulostaa esim. 1v 10kk täysin kaaottisen katkonaisia öitä putkeen? lopputulos oli kuoleman väsynyt äiti.

luojan kiitos sentään saa nykyään nukkuu mutta jos perään olisikin tullut toinen samanlainen en nukkuisi vieläkään..tää oli nyt vaa yks esimerkki miksi en olisi toista pientä jaksanut yksin.

Kyllä sä pärjäät, kun haluat pärjätä!! :hug: Itse olin aikanaan yhden lapsen yh, oli minimi äitiyspäiväraha ja sit kotihoidontuki.

Saat yh-korotuksen lapsilisään, eli kahdesta lapsesta saat yhteensä 272e, asumistukea, elatusmaksut (jos isä ei pysty maksamaan, niin n.124e/per lapsi) Toimeentulotukea saat myös, jos tulosi jäävät alle 370e/kk vuokran, sähkön ja terveydenhuoltomenojen jälkeen. Lasten osuus on joku 240e/per lapsi, mikä pitää jäädä.

Sinulle jää siis noiden yllämainittujen menojen lisäksi n.800e/kk, jolla maksat sitten muut laskut, ruoan, vaatteet tms..

niin se on totta että läheisintä koetellaan eniten,mutta siis kaikki minun ystävänikin ovat tulleet siihen tulokseen että mun lapseni on itsepäisempi ja villimpi ku heidän muksut(vaikka normaaleita "uhmiksia"onkin). eikä olekkaan varmaan ainoa.

se miten jaksaa riippu niin omasta tilanteeasta ja siitä millaiset lapset/vauva on.

-vai mitenkä helpolta kuulostaa esim. 1v 10kk täysin kaaottisen katkonaisia öitä putkeen? lopputulos oli kuoleman väsynyt äiti.

luojan kiitos sentään saa nykyään nukkuu mutta jos perään olisikin tullut toinen samanlainen en nukkuisi vieläkään..tää oli nyt vaa yks esimerkki miksi en olisi toista pientä jaksanut yksin.

Joo meilläkin oli esikoinen järkyttävän huono nukkuja. siis n.1,5v asti nukku yhden 2 tunnin pätkän Muuten heräili 10min-30min välein (eikä mitään järkevää syytä ollut ). Joskus ihan nauratti kun luin kuinka hankalia nukkujia jotkut on kun jopa kuus kertaa yössä herää.. Mä olin silloinkin yksin. sain toisen (joka nukkui synnäriltä asti 7h yöunet ) kun esikoinen oli1v8kk. Muutimme lasten isän kanssa takaisin yhteen kun kakkonen oli 1v3kk ja esikoinen n. 3v, keväällä viina vei taas isän. Mä en oo nukkunut yhtään kokonaista yötä yli kahdeksaan vuoteen. Kolme vanhinta on yökastelijoita ja pissa pyykkejä vaihdellaan harva se yö, 2v saa yöllisiä raivareita ja 1kk kuopus on osoittautunut koliikkivauvaksi. Päivät menee ihan ok paitsi Vauva itkeskelee, 2v uhmaa, 4v uhmaa 6v erityislapsi remuaa, 8v tarttee jo apua koulu hommissa. Ei paljon naurata, ja ymmärrän hyvin et ei oo mikään joka naisen unelma tää homma mut pärjätään. Ja uskon kyl et sun poika on TOSI vilkas, toivottavasti aika auttaa ja rauhoittuu.

Alkuperäinen kirjoittaja online:

Joo meilläkin oli esikoinen järkyttävän huono nukkuja. siis n.1,5v asti nukku yhden 2 tunnin pätkän Muuten heräili 10min-30min välein (eikä mitään järkevää syytä ollut ). Joskus ihan nauratti kun luin kuinka hankalia nukkujia jotkut on kun jopa kuus kertaa yössä herää.. Mä olin silloinkin yksin. sain toisen (joka nukkui synnäriltä asti 7h yöunet ) kun esikoinen oli1v8kk. Muutimme lasten isän kanssa takaisin yhteen kun kakkonen oli 1v3kk ja esikoinen n. 3v, keväällä viina vei taas isän. Mä en oo nukkunut yhtään kokonaista yötä yli kahdeksaan vuoteen. Kolme vanhinta on yökastelijoita ja pissa pyykkejä vaihdellaan harva se yö, 2v saa yöllisiä raivareita ja 1kk kuopus on osoittautunut koliikkivauvaksi. Päivät menee ihan ok paitsi Vauva itkeskelee, 2v uhmaa, 4v uhmaa 6v erityislapsi remuaa, 8v tarttee jo apua koulu hommissa. Ei paljon naurata, ja ymmärrän hyvin et ei oo mikään joka naisen unelma tää homma mut pärjätään. Ja uskon kyl et sun poika on TOSI vilkas, toivottavasti aika auttaa ja rauhoittuu.

Ei yhden lapsen äiti voi ymmärtää tuosta sinun työmäärästä mitään. Puhuu vaan aina tuota samaa. Jos hoitaisi muiden lapsia sivussa, tai menisi töihin,lapsi oppisi ottamaan muut huomioon. Miten voit ehtiä tänne kirjoitella edes?

mulla on 15v ja 2v lapset. Esikoisen kanssa olen ollut siitä asti yksin kun oli noin 1v ja kuopuksen kanssa ihan raskaudesta astin. Kummastakin saan sen minimi elarin ja kyl täs jotenki on toimeen tultu kun on ollu semmoinen ainoa tuki että on voinut lainata rahaa kaverilta jos on tullu semmonen tarve. toimeentulotukea en oisi saanut ainakaan äitiysloman aikan kun sain silloin työtulojen mukaan sitä en siis minimiä ja kodinhoidontuenaikana sitä ei kyl saa jos ei ole erityisiä isompia menoja. Niin ja kaikkeen tottuu. Ei mullakaan ole sitä tukijoukkoa. kaverit kysyy et pääsisitkö silloin ja silloin mut enpä oo päässy kovinkaan usein viimeksi helmikuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja online:

Ei yhden lapsen äiti voi ymmärtää tuosta sinun työmäärästä mitään. Puhuu vaan aina tuota samaa. Jos hoitaisi muiden lapsia sivussa, tai menisi töihin,lapsi oppisi ottamaan muut huomioon. Miten voit ehtiä tänne kirjoitella edes?

Lapset nukkuu. ja mä jäin vähän niinkun jumiin tähän palstaan. =) Mut mä en tarkoittanut arvostella "minä ja 3v" :tä vaan ajattelin vaan kertoa että jos täytyy niin kyllä sitä selviää. Suomi on kuitenkin vielä aika kiva maa elää lasten kanssa. Monesti mietin et miten jotkut esim. sodan keskellä katrastaan hoitavat äidit oikein selviävät kun täällä helpoissa oloissakin on rankkaa.

Voisitko ystävällisesti lopettaa minä ja 3 v:n arvostelun. Jos et ole ollut yh, sinulla ei ole kokemusta asiasta, ja silloin on parasta laittaa suu suppuun.

Oman kolmen lapsen kokemuksellani voin tosiaankin sanoa, että lapsissa on eroa. Esikko oli rauhallinen enkeli 5-vuotiaaksi, jolloin sai ekan uhmansa, voi sanoa, että sitä uhmaa on jatkunut tähän päivään asti. Mutta esikko jaksaa lukea ja keskittyä asioihin. Keskimmäinen on kiltti, jopa liian kiltti, luopuu tavaroistaan aina pienimmän hyväksi, on äärettömän herkkä, kun jostain moitit tätä, takuu varmasti itkee. Ja hän ei pysy paikoillaan edes kahta minuuttia ei ruokapöydässä, ei tv:tä katsellessa, ainoastaan muovaillessaan muovailuvahaa, sekin on aika rasittavaa. Meidän pienin on taas heittäytyjä, uhmailija, jollaista en ole ennen nähnyt. Tämä meidän laumamme on jatkuvasti toistensa kimpussa, joten esim. ravintolaan tai ruokakauppaan ei tämän porukan kanssa mennä.

Avioeron jälkeen minä pärjäsin taloudellisesti paremmin kuin ennen, rahaa tuli vähemmän kuin ennen, mutta sain myös yksin käyttää sen käytöstä, eikä siitä mennyt sitten enää senttiäkään esimerkiksi alkoholiin. Minä tosin olin erotessani jo töissä, asumistukeen tai toimeentulotukeen en ollut oikeutettu, lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen sain samoin kuin elatusmaksun. Henkisesti riitojen loppuminen oli todella positiivinen juttu.

toisaalta se on kaikissa suhteissa eli onko yhteis.yksin tai yhdessä asuvat huono tuloiset ja miksei hyvätkin jos kuluja on paljon mutta meikäläinen on päättänyt että maanantaina meikäläinen rupeaa pihiksi ja mitään ylimääräistä ei tarvita ja tupakka vaihtuu sätkävehkeisiin ainakin nyt aluks ja lopulta yritän sitäkin kokonaan lopettaa!

Yhteistyössä