Miten pärjätä tungettelevan naapurin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuttopäivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muuttopäivä

Vieras
Löysin uuden asunnon ja samalla tutustuin hieman vastapäiseen, yksin asuvaan naapuriini. Hän on joko ns. todella persoonallinen tai sitten hieman höpsähtänyt, joka tapauksessa tuli hieman erikoinen fiilis hänestä.

Haluan saada elää omassa asunnossani ihan rauhassa ja ilman kahvitteluja naapurin kanssa (olisi ehkä eri asia, jos olisi jotenkin samanhenkinen ja oikeasti voisi ystävystyäkin). Lähtökohtaisesti olen kyllä avoin ja ystävällinen kaikille, mutta en yksinkertaisesti ole kiinnostunut viettämään naapurini kanssa enempää aikaa kuin on välttämätöntä, ts. tervehtiä voin ja joskus samaan aikaan sattuessa vaihtaa vähän kuulumisia. Mutta selkeä raja pitää olla, kylään ei tulla noin vain tai ei rimputella ovikelloa tehden tikusta asiaa jne.

Miten pärjää Ulla Taalasmaan naapurina? Täytyykö heti vetää tiukat rajat ja sanoa jopa ääneen, että haluaa olla rauhassa? En halua olla ilkeä, tiedän vain että liika ystävällisyys saattaa backfirettää ja huomaan olevani ihan liemessä. :D

En tiedä onko pelkoni ihan turha, mutta tämän naapurin nähdessäni tuli ensimmäistä kertaa mieleen, että tuleekohan tästä jotakin päänvaivaa... Kysyisin edelliseltä asukkaalta mahdollisista ongelmista jos kehtaisin sen muotoilla.

Kokemuksia, jotain?

Kannattaa luottaa ensifiilikseen. Jos saat vilunväreitä naapuristasi jo lyhyen tapaamisen jälkeen, voit olla aika varma, että se tietää ongelmia jatkossakin. Kannattaa olla ystävällinen, mutta tiukka. Kahvittelukutsuista kannattaa kieltäytyä napakan kohteliaasti, ei edes antaa ymmärtää, että "ehkä sitten joskus...".

nimin. maanis-derpsessiivisen naapurissa asunut.

Jaiks...Mulla on ollut samanlainen naapurintäti!!Voi helevetti,kun se sit jumittu meille.Saattoi olla jopa 23 aikaan meillä viellä -ja mun kelloni soi kuitenkin 4ltä..Mulla sitten tökkäs eräänä iltana,ja annoin tulla tuutin täydeltä.Tosin silleen kohteliaasti.
Täti loukkaantui,oli kolme päivää poissa..ja sitten tuli tosin kysyi "saanko tulla"

Tätä riesaa kesti helmikuusta 2009-kesäkuuhun 2011.Nyt on täti muuttanut muualle..

Minulla oli aikanaan kaiken aikaa seuraani tunkeva naapuri, kotiäiti, joka ajatteli minun sairaslomalaisen, olevan täytettä hänen tyhjille hetkilleen. Tekosyitä pimputtaa ovikelloa löytyi ihan kaikesta ja usein hän tuli "tyrkylle" pihalle halutessani häärätä oloissani. Tein sen virheen, että olin liian kohtelias ja suostuin seuraksi olipa tilanteeni mikä vain. Lopulta tosin hankin näyttävät radiokuulokkeet, joista ei voi erehtyä minun kuuntelevan sitä. Ilman niitä en tehnyt pihalla enää mitään ja näin naapuri sentään älysi jättää minut silloin rauhaan. (Toki ensi alkuun naapuri tietysti tälläsi itsensä eteeni, mutta hyräilin vain musiikin tahdissa haravoiden rauhassa eteenpäin.)

Naapurin muuttaessa otin tiukan linjan uuden kotiäitiaapurin kanssa, enkä vilkaissutkaan enää (kuten minulla on tapana) hänen lastaan saati olisin auttanut vaunujen kanssa portaissa yms. Joskus jopa kävelen ohi kuin olisin ajatuksissani ja huraa, se on auttanut, koska nainen selvästi inhoaa minua ja onpa mies joskus tullut huutamaankin minulle jostakin ihan turhasta. Päätin olla lapsivastainen naapurin muija, joka ei osaa tapoja. Mieluummin niin kuin jatkuva ovikellon pimputus ja pakkokahvitukset.

Jaiks...Mulla on ollut samanlainen naapurintäti!!Voi helevetti,kun se sit jumittu meille.Saattoi olla jopa 23 aikaan meillä viellä
Ääk, voi kamala! Ehkä se tiukka raja tosiaan on vedettävä heti, ei kyläilyjä tai mitään yhtä ainoaa kertaa. Ennemmin olen hänen silmissään töykeä käytöstavaton nuori, kuin jokapäiväinen kahvi- ja juttuseura...

Asunto oli niin mukava, ettei naapurin takia viitsinyt jättää ottamatta. Toivottavasti ei tarvitse katua päätöstä.

Voiko isännöitsijään ottaa yhteyttä tällaisen asian tiimoilta? Siis jos esim. ovikellon soittelusta tulisi ongelma tai postiluukun kautta huutelusta (tällaisestakin olen kuullut tositarinoita :D ), niin että oikeasti voitaisiin jo puhua häiritsevästä käyttäytymisestä. Tungetteleminen ja ylituttavallisuus kun ei kai ole mitenkään sääntöjenvastaista toimintaa, mutta kiusallista silti...

Käännytät vaan ne naapurit ovelta, et päästä sisään. Jos tuosta huolimatta ovikellon soittelu ja postiluukusta huutelu jatkuu toistuvasti, voi hyvin ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Yhteistyössä