Miten pian vauvan kanssa liikkeelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huh,huh!!!
No joo, minäkin ihmettelen sitä,että miks pitää vauvan kanssa siellä kaupassa käydä? jos ei ihan pakko ole,niin en kyllä mene alta 2 viikon ikäisen kanssa ostosparatiiseihin ja isompiin marketteihin, mun pää koppani ei todellakaan räjähtäny 3 sairaalassa olo päivän takia. olinhan ennen raskautta ja raskauden aikana saanu tuulettaa sitä pääkoppaani. sen verran ihmisillä on ystäviä jolle sukulaisia lähellä asu( ja jos ei ole niin kannattaa kyllä miettiä miksi) ja jos se mies ei kaupassa osaa/ voi käydä tai jokun muu syy.
Musta oli ihanaa kaikkien lasteni kanssa olla kotona käymättä yhtään missään, sai rauhassa tutustua uuteen tulokkaaseen. Mies kävi kaupassa ja miehen estyttyä niin joku ystävistäni kävi,kun vaan pistin viestiä,että tuotko kaupasta.
otin vieraat vastaan synnärille ja siten sain olla vierailtakin rauhassa pari ekaa viikkoa ja sen jälkeen ovet avautuivat ja vierailijat saivat tulla muutama kerralla tasaisin väliajoin.
kauppaan mentiin 1kk ikäisenä pikaisesti käymään ja n. 2,5kk ikäisenä vaatekauppaan jne. pikkuhiljaa kunnolla ihmisten ilmoille.

Alkuperäinen kirjoittaja battery:
minä en ole koskaan vaatinut vieraita pesemään käsiä, eikä omakaan poppoo niin tee. tyttö nyt 6,5kk, eikä pientä flunssaakaan ole sairastanut. (koputtaa puuta)
mutta yhdyn pomppiksen viimiseen, suurta huomioita on kaupassa käynti saanut:)

Kyllähän se nyt alkeelliseen siistiyteen kuuluu, että kun tullaan kyliltä kotiin niin pestään kädet. Te ootte sitten varmaan niitä, joita saa yleisissä vessoissa ihmetellä, kun ei pestä edes paskalta tullessa käsiä. Toivottavasti ette ole ruokakaupassa tai ravintolassa töissä!

Mulla on kotona 6 kk ikäinen vauva ja arvatkaapa mitä.
ME EI OLLA VIELÄ KÄYTY YHDESSÄ KAUPOISSA!
Kylässä ollaan kyllä käyty, mutta mikään tarvis ei ole kauppaan ollut ottaa.
Varmaan teistä kamalaa...

Itse olen kuljettanut vauvaa jo aika pienestä asti joka paikassa mukana, nyt on jo 10kk vanha eikä kertaakaan ole vielä ollut sairas. Tottakai olis voitu laittaa isä hoitamaan kaikki asiat illalla kotiin tultuaan, mutta haluttiin rauhoittaa iltoja perheen yhdessäololle, kävin mieluummin vauvan kanssa kaupassa päivisin, kun oli aikaa ja vauva nukkui tyytyväisenä liikkuvissa vaunuissa. Tokikaan ei joka päivä aikaamme vietetty kaupoissa ja virastoissa, vaan lenkkeiltiin myös puistoissa ym. Mutta oli sitten illalla mukavaa viettää yhteistä aikaa miehen ja vauvan kanssa, eikä vaan ovelta moikata ja sitten valittaa kuinka on rankkaa olla koko päivä yksin lapsen kanssa kotona. Mutta kukin tyylillään...

Tais olla 2 vk kun käytiin kaupungilla ostoksilla ekaa kertaa. Silloin oli kevät. Eipä tarttunut pöpöt eikä muutkaan ja eka vuoteen ei sairastettu yhtään. Vuoden iässä tuli eka nuha.

Jokainen toki tekee miten haluaa ja näistä asioista on turha riidellä, mutta itse en kyllä olisi pysynyt täysjärkisenä, jos en olisi päässyt ihmisten ilmoille ennen kuin kuukauden tai kaksi vauvan syntymän jälkeen. Tuskin se vauvaan tutustumista mitenkään häiritsee, jos silloin tällöin vauvan kanssa kaupassa käy - päin vastoin: sekä vanhemmille että vauvalle on ihan hyvä oppia uusista tilanteista "selviytymistä" mahdollisimman pian.

Itse en käy juurikaan kaupassa vaan mieheni hoitaa ostokset. Vauvan kanssa käydään kuitenkin kaupungilla ja kahviloissa, kylässä ja joissain tapahtumissa. Ja metrolla kuljetaan....

Jennalle:

En oikein ymmärrä, mistä hiillyit? En todellakaan pidä itseäni viisaana. Olen tästä asiasta keskustellut monen ihmisen kanssa: sekä opiskelijoiden että opettajien. Oli ihan pakko ottaa heihin yhteyttä ja kysyä. Monet ovat olleet samaa mieltä, että kyllä pakolliset asiat voi hoitaa ja vauva ei siitä vahingoitu. Pitkät shoppailureissut voi jättää siihen, kun vauvalla on hoitaja kotona. Edelleen korostan, tuota vaunujen kanssa kaupassa käyntiä, vauvan rytmiin mukautettuna.

Korostan, että on hyvä lähteä liikkeelle, kun äidistä siltä tuntuu: on se sitten kahvilla käyntiä tai lyhyttä asioiden hoitoa. Eri asia on kun esim. kavin maanantaina asuntomessuilla ja siellä oli ihan pikkuisia vauvoja mukana, sitä en minäkään ymmärrä. Mutta lyhyet asiointireissut ovat ok. Neuvolantätini oli samaa mieltä (on jo iäkäs nainen, osa-aikaeläkkeellä) ja hän on aika tiukkis.

Nämä on aina mielipide-eroja, mutta ehdotankin, että kunnioitetaan niitä. Tottakai, olisi hienoa, jos vauvoja ei tarvitsisi kauppaan raahata, ihan jo sillä, et kaupassa on helpompi asioida ilman lapsia, mutta joskus käytäntö pakottaa ihan muuhun. Ei viitsitä tuomita. Äitejä tässä ollaan ja yritetään tukea toisiamme -ei arvostella!!

Yhteistyössä