Miten pidän vaimon itselläni pettämisen/kriisin jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tunneihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tunneihminen

Vieras
Toivoisin teiltä kaikilta arvon Elliläiset rehellisiä ja rakentavia vastauksia tilanteeseeni. en viitsi kirjoittaa mitään romaania asiasta, mutta kirjoitan kuitenkin lyhyesti tärkeimmät suhteemme tapahtumat ja niiden syyt:

Olen 28v mies ja vaimoni on 26v. Olemme olleet naimisissa 6 vuotta ja yhteensä seurustelleet 7 vuotta. Meillä on kaksi lasta. Viime vuosina suhteessamme on kuitenkin ollut paljon alamäkiä ja kriisejä ja olenkin ollut monesti se osapuoli , joka on halunnut erota. Syynä on ollut useat arkiset parisuhteen asiat/ongelmat. Olemme kyllä käyneet parisuhdeterapiassa ja olemme myös muutaman kerran rakastuneet uudelleen eli paljon upeita hetkiä on avioliittomme aikana ollut. Viime puolivuotinen on kuitenkin ollut vaikein ja sen alussa suostuinkin viimeisen kerran parisuhdeneuvojalle; kävimme tammi-helmikuussa monesti siellä jolloin päätin tulla vastaan useissa asioissa liittyen parisuhteeseemme. Tämä ei kuitenkaan korjannut mitään, vaan asiat liukuivat yhä pahemmiksi ja pahemmiksi. Sorruin haukkumiseen, en kunnioittanut vaimoani, olin kylmä ja tunteeton (nämä kaikki katkeruudesta), ja vaimoni rupesi käymään kavereidensa kanssa ulkona. Menin kokoajan pidemmälle ja pidemmälle, koska pidin tätä viimeisenä keinona saada vaimoni ymmärtämään ettei kaikki vika ole minussa, mutta vaimoni kävi ulkona vaan enemmän ja enemmän (pahimmillaan 3 kertaa viikossa). Ero konkretisoitui pari kuukautta sitten kun vaimoni sai uuden asunnon. Maailmani romahti täydellisesti 3 viikkoa sitten kun sain selville että vaimoni on pettänyt minua viime huhtikuussa.

Olen aina ollut uskollinen vaimolleni ja vaimoni tietää että uskollisuus on minulle tärkeimpiä asioita suhteessa (kiitos ex-tyttöystäväni melko kiduttavan suhteemme...). silti näin tapahtui, ja vieläpä suunnitelmallisesti, ei siis mitenkään "sekoilun" seurauksena. Minä kuolin sinä hetkenä kuin sain tietää tästä ja sen jälkeinen viikko oli puhdasta helvettiä minulle. Vaimoni hairahtui bilettämiseen aivan totaalisesti, ja jopa tämän hetken jälkeenkin hän hymähtelee/virnuilee kun puhumme asiasta. Hän jopa sanoi seuraavana päivänä minulle että tahtoisi kokeilla muiden miesten kanssa seksiä.

Vaimoni oli (ymmärrettävästä syystä!) todella yllättynyt reaktiooni pettämiseen, sillä hän luuli ettei minulla todellakaan ollut tunteita jäljellä kuten olin väittänyt. Kerroin vaimolle totuuden, että hän ja perheemme on tärkeintä minulle.

Arvostan ja ihailen vaimoani ja hän on todella kaunis. Seksielämämme on aivan mahtavaa, olemme molemmat seksuaalisesti todella aktiivisia. Tiedän sisimmässäni, että tahdon viettää vaimoni ja perheeni kanssa lopun elämäni. Näin olen ymmärtänyt myös vaimoni ajattelevan, mutta en enää.

Vaikka muutimme 2 viikkoa sitten konkreettisesti erilleen, olemme olleet lähes kaikki yöt yhdessä. Nämä viime viikkoiset ovat olleet kuitenkin vaikeita, ehkä siksi että olen nyt todella herkällä päällä. Toivon kosketusta, huomiota ja arvostusta. Olen antanut myös sitä mutta en saanut niin paljoa kuin toivonut. Narahdin jopa seksiin kolmantena päivänä kun vaimo vonkusi vaikka piti olla harrastamatta pitkän aikaa :(. Hän on tekstaillut että toivottavasti selvitään ja että hän ei tiedä mitä tehdä ja että häntä ahdistaa välillä.

Tiedän, että olette sitä mieltä että ansaitsin tämän. Itse olen sitä mieltä että vaimoni ei ansainnut sitä millainen olin ja minä en ansainnut sitä helvettiä jonka koin.

Olenko ihan ääliö kun haluan jatkaa? Olen todella rakastunut, ja olen jo vannonut sisimmässäni etten enää tietenkään kohtele vaimoa niin. ennen kaikkea en pidä häntä enää itsestäänselvyytenä; päin vastoin olen aika mustasukkainen kokoajan koska hänellä on niin paljon kysyntää. Tahtoisin saada vaimoni rakastumaan minuun, onko se edes mahdollista ja jos on niin miten? Tämä on minun toinen pitkä suhde, mutta vaimolleni olen ensimmäinen. Vaimoni oli myös tavatessamme neitsyt, joten hän ei ole (toivottavasti) paljoa muita kokeillut.

en hae tällä kirjoittamisella itsesääliä enkä seläntaputuksia. Saa haukkua ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Toivon kuitenkin savani rehellisiä ja rakentavia vastauksia, sillä ne ovat nyt kaikkein tärkeintä. Minulla ei ole oikein ketään jonka kanssa puhua näistä asioista...
Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksista ja neuvoista.

Itse olen ollut tuo petetty osapuoli, mutta annoin miehelleni anteeksi sillä rakastan häntä todella paljon ja hänkin heräsi tajuttuaan mitä on mennyt tekemään sen kuinka tärkeä ja rakas minäkin olen hänelle.
Meillä kriisistämme on kulunut nyt reilu vuosi ja minä olen päässyt nyt eroon tuosta pettämisestä johtuvasta pahasta olostani ja olemme pariskuntanakin entistä rakastuneempia toisiimme, kun tajusimme mitä toinen toiselle todella merkitsee.
Me tarvitsimme tuon herätyksen, ehkäpä teille käy samoin, toivon todella niin, sillä tunnut kunnolliselta mieheltä.

AP:lle

Olet todella tyhmä jos jatkat liittoa vaimosi kanssa.Hän on kerran pettänyt sinua ja tulee pettämään uudelleen. Jos jatkatte lliitoa, se ei tule kestämään.Missä on sinun itsekunnioitus? Kunka voit vielä ns. kunnioittaa vaimoasi, joka on hässinyt toisen/toisten miehen/miesten kanssa liittonne aikana?

Eräällä tuttava miehellä oli saman tyylinen tapaus. Heidän liitto alkoi säröilemään, vaimo "papatti" kotona, mies luopui useista harrastuksista vaimon takia,oli enempi kotona, hoiti lasta, antoi vaimon mennä viettämään baari-iltoja tyttöjen kanssa, itse ei käynyt kapakoissa koska ei käytä alkoholia (ei ole absolutisti eikä entinen alkoholisti). Mies kävi töissä ja vaimo oli lapsen kanssa kotona.Vaikka tämä tuttuni teki mitä myönnytyksiä tahansa ja oli mieliksi vaimolleen, teki kaiken mitä vain toisen eteen voi tehdä, niin mikään ei auttanut. Vaimo oli mustasukkainen (aiheetta) jopa niille entisille harrastuksille. Tässäkin liitossa kävi vanhanaikaisesti, tämä pirttihirmu petti miestään monta kuukautta ennen kuin jäi kiinni ja sitten heille tuli avioero. Ei syy ole aina miehessä.

Oma miesystäväni petti minua usein. Ummistin silmäni valeilta ja halusin uskoa häntä vaikka sisimmissäni tiesin, että valehteli ja että oli pettänyt.Sitten lopulta homma riitti minulle. Enää en suostunut olemaan kynnysmattona ja lopetin suhteen. Olen harmitellut todella paljon sitä, miksi nöyrryin ja annoin hänen nöyryyttää itseäni. Miksien jättänyt aiemmin. Pettäjä ei ole koskaan minkään arvoinen, ei anteeksiannon eikä yhdenkään kyyneleen.

Jos haluat, että sinua nöyryytetään ja petetään jatkossakin, jatka ihmeessä vaimosi kanssa.Mutta jos et halua menettää miehisyyttäsi etkä itsekunnioitustasi,potkaise akkaa perseelle ja anna vauhtia menemiseen. Valinta on sinun,mutta muista että pettäjä pettää aina.

Olen ollut 20 v naimisissa, en ole miestäni pettänyt, eikä miehenikään ainakaan sanojensa mukaan minua. Enkä kyllä sellaista epäilekään. Joten en voi omakohtaisia kokemuksia kertoa.
Te olette aika nuoria vielä. Ja todennnäköisesti teidän lapset ovat pieniä. Tuossa vaiheessa helposti tulee kriisejä parisuhteessa, no osaa niitä tulla myöhemminkin. Sinulla tuntuu olevan nyt elämäsi sillai hanskassa, että tiedät mitä haluat. Mutta toivottavasti se johtuu todella välittämisestä vaimoasi kohtaan, ei hänen menettämisen pelosta tai mustasukkaisuudesta mahdollisesti hänen uuteen elämään ilman teidän avioliittoa.
Miten vaimosi suhtautuu nyt hänen syrjähyppyynsä? Katuuko hän sitä? Ymmärtääkö hän, miten paljon se sinuun koskee? Sillä olisi paljon arvoa, miten teidän yhteinen taival voi jatkua. Jokainen ihminen on erehtyväinen, erehdyksiä on erilaisia ja eri asteisia.
Jos vaimosi vilpittömästi katuu ja pyytää anteeksi tekoaan, kannattaisin teitä ajan kanssa selvittämään kriisinne ja jatkamaan viisaampina ja toisia enempi huomioiden yhdessä eteenpäin. Harvoin vaihtamalla paranee. Hoitakaa parisuhdetta, älkää arjen antako väljähdyttää sitä. Välillä lomaa kaksin ilman lapsia. Tsemppiä.

-Hirmu vaikea kommentoida kun ei tunne ihmisiä. Itse olin 16 v liitossa naisen kanssa joka oli aika paljon vaimosi kaltainen;-sanoi pitävänsä (varmasti pitikin tavallaan) ja arvostavansa luottamusta ym. Sitten muutama vuosi taaksepäin jäi kiinni suhteesta ja liittomme romahti. Olen nyt vasta ymmärtänyt (kohtalotovereilta) että hänellä on vakava persoonnallisuushäiriö...narsistinen luonne. Hänelle ei riitä yhden ihmisen huomio vaan aina uusia ihastuksia ja ihailua. Pahinta on ettei hän itse ymmärrä että tekisi mitään väärää...!!! Huonointa asiassa on toisen (minä tässä tapauksessa) asema;-voit uskoa aina hänen selityksiään ja ettei enää koskaan ym ym mutta mikään ei muutu. Jos kestät sen ja hyväksyt niin sitten liitto voi jatkua. En nyt tiedä teidän tapausta ja voihan olla että kysessä on jokin ikäkriisi mutta näyttää pahalta. Muista myös että kaikesta pääsee yli..vaikka kuinka tuntuisi pahalta..niin minäkin pääsin ja nyt voin jo kulkea pää pystyssä enkä tunne mitään exää kohtaan. En edes vihaa. Tsemppiä.

Olen jo vanha sinuun verrattuna, mutta meilläkin on mieheni kanssa ollut tosi paljon ongelmia; mieheni on vaikea luonne, äkkipikainen, joskus nuorena pahoinpidellyt minua, mustasukkainen yms.

Vaikeina aikoina mieheni puhui joskus erosta...se tuntui pahalta...tuli epävarma tunne, joten ajattelin että ok, vaihdan miestä...mutta ei se tuntunutkaan mukavalta pitkän päälle, koska rakastin omaa miestäni.

Älä puhu vaimollesi erosta, luulen että vaimosi tuntee myös epävarmuutta liittonne suhteen, on epävarma silloin rakkaudestasi. Jos taas todella haluat erota, eroa, mutta älä sillä pelottele, usein senvuoksi nainen etsii uuden miehen, kuten minäkin.

Näytä hänelle että rakastat häntä, ottakaa yhteisiä hetkiä ilman lapsia ja keskustelkaa asianne selväksi, mutta se erouhkailu jätä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Tunneihminen:
Olenko ihan ääliö kun haluan jatkaa? Olen todella rakastunut, ja olen jo vannonut sisimmässäni etten enää tietenkään kohtele vaimoa niin. ennen kaikkea en pidä häntä enää itsestäänselvyytenä; päin vastoin olen aika mustasukkainen kokoajan koska hänellä on niin paljon kysyntää. Tahtoisin saada vaimoni rakastumaan minuun, onko se edes mahdollista ja jos on niin miten? Tämä on minun toinen pitkä suhde, mutta vaimolleni olen ensimmäinen. Vaimoni oli myös tavatessamme neitsyt, joten hän ei ole (toivottavasti) paljoa muita kokeillut.

en hae tällä kirjoittamisella itsesääliä enkä seläntaputuksia. Saa haukkua ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Toivon kuitenkin savani rehellisiä ja rakentavia vastauksia, sillä ne ovat nyt kaikkein tärkeintä. Minulla ei ole oikein ketään jonka kanssa puhua näistä asioista...
Kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksista ja neuvoista.

HAH!

Selvästi naisen kirjoittamaa tekstiä!!

Onko tämä provo täällä nyt siksi, ettei vain luultaisi että vain miehet pettää?

En usko että mies on kirjoittanut.

Minusta vaimosi pettäminen on sinun syytä. Itse "ajoit" vaimosi tuohon tilanteeseen, itsekin olisin varmaan hakenut muuta seksiseuraa jos ukkoni alkaisi minua kohtelemaan noin kuin sinä vaimoasi. Typerä ukko olet!

AP, älä ala vain itseäsi syyttelemään. Olet tunneihminen ja et ole ollut tyytyväinen liittoosi. Vaimosi kyky hakea seuraa ja pettää osoittaa vain hänen itsekkyytensä, joka on asia, jota vastaan olet alusta alkaen tietämättäsi kapinoinut.

Älä ota vaimoasi takaisin ilman täydellistä anteeksipyyntöä ja nöyrtymistä. Nauti elämästäsi nyt ilman itsekästä ihmistä, joka on syönyt itsetuntoasi.

Höpöhöpö Nainen74. Parisuhteen kriiseissä on kaksi osapuolta, ja tässä erityisesti.

Ap.lle: olet tottunut vaimoosi. Elämä hänen kanssaan luo turvallisuuden tunnetta. Ne kaksi ei yksin riitä rakkauteen. Ette kunnioita toisianne. Olette tehneet asioita toista loukataksenne ja onnistuneet siinä. Jos rakastaa, ei voi loukata, eikä pettää. Takertuminen ei ole tervettä. Ero varmasti pelottaa ja tuo huonommuuden tunnetta koska ei pystynyt pitämään suhdetta kasassa ja lupauksia joita annettiin. Mutta teitä on kaksi. Asia ei ole kummankaan vastuulla yksin. Tuo on inhimillistä, että on rajalliset kyvyt.

Saatatte nyt ajatella voivanne jatkaa yhdessä, mutta kun arkielämä jatkuu ja kiriiseistä puhe lakkaa, ongelmat jatkuvat: ette ymmärrä toisianne, ainakaan oikein, ja väärinymmärrykset johtaa ikäviin asioihin. Vaimosi ei ole yksistään "kaunis ja hyvä seksissä". Ajatteleeko hän sinusta samoin? Sekään ei vielä riitä hyvään yhteiselämään.

Lopulta kun ajaudutte jatkuviin, vaikka pieniinkin riitohin joita jo nyt on ollut, aiheutatte lopulta lapsissa epävarmuutta ja annatte lapsille huonoa esimerkkiä vanhemmuudesta. Vaikka ette ääneen riitelisi lasten kuullen, lapsilla on kyky havaita epäkohtia ja vanhempien kiristyneet välit.

Yleensä olen parisuhteen jatkamisen kannalla keinoin millä tahansa, mutta silloin kun loukkaaminen onnistuu molemmilta, kyseinen suhde kannattaisi lopettaa. Ystävinä voi säilyä, mutta et voi omistaa vaimoasi tai ketään muutakaan. Ihmistä ei voi "pitää".

Minä ihmettelen sitä, että kaikki syyllistävät tässä nyt vain vaimoa. AP:hän on haukkunut vaimoa ja ainakin itselleni tulisi sellainen olo, että haluan pois kotoa jos saan sieltä vain haukkuja osakseni. Onko yhtään ihmekään, jos nainen on alkanut katsella muita miehiä, ehkä hän on saanut kaipaamaansa hyvää kohtelua muilta miehitltä.

Mutta en itse luovuttaisi. Olette molemmat tehneet ison virheen. Älkää jääkö siihen kiinni. Nöyrtykää, pyytäkää toisiltanne anteeksi ja ennen kaikkea, ottakaa opiksenne. Elämä on joskus vaikeaa.

Suurkiitokset kaikille vastanneille.

Alkuperäinen kirjoittaja Malttia:
Sinulla tuntuu olevan nyt elämäsi sillai hanskassa, että tiedät mitä haluat. Mutta toivottavasti se johtuu todella välittämisestä vaimoasi kohtaan, ei hänen menettämisen pelosta tai mustasukkaisuudesta mahdollisesti hänen uuteen elämään ilman teidän avioliittoa.
Olen miettinyt tätä asiaa syvällisesti ja kyllä minä oikeasti välitän vaimostani. Toki pelkään menettämistä ja olen nyt vainoharhainen kaikesta, mutta nuo eivät ole todellisia syitä.
Alkuperäinen kirjoittaja Malttia:
Miten vaimosi suhtautuu nyt hänen syrjähyppyynsä? Katuuko hän sitä? Ymmärtääkö hän, miten paljon se sinuun koskee? Sillä olisi paljon arvoa, miten teidän yhteinen taival voi jatkua. Jokainen ihminen on erehtyväinen, erehdyksiä on erilaisia ja eri asteisia.
Jos vaimosi vilpittömästi katuu ja pyytää anteeksi tekoaan, kannattaisin teitä ajan kanssa selvittämään kriisinne ja jatkamaan viisaampina ja toisia enempi huomioiden yhdessä eteenpäin.
Tämä se yksi vaikeimmista paloista onkin...kun nimittäin tuntuu siltä, ettei vaimoni todellisuudessa kovinkaan kadu tekojaan. Toki hän on pyydellyt anteeksi, mutta mitään aitoa ja "aitoa" ja vakuuttavaa katuvaa käytöstä en ole nähnyt. Päinvastoin, arvatkaa miltä tuntui kun koin elämäni pahimman hetken ja vaimoni vaan naureskeli kun itkin? "Kyllä sä tiedät että mä olen tällainen outo, että nauran kun pitäisi itkeä ja itken kun pitäisi nauraa, kyllähän mun kaveritkin tietää sen" - hän sanoi. Noh, minä tunnen vaimoni 7 vuoden ajalta ja sen sanon että tuo väittämä on häneltä täyttä puppua. Ikinä en ole nähnyt hänen itkevän kun pitäisi nauraa ja toisinpäinkin se on ollut tämän 7v aikana vain ja ainoastaan tämä pettäminen. Kyllä hänen todelliset tunteet tulevat esiin joissain asioissa. Esim vaimoni itkee jos hän muistelee joitain tosi ikäviä aikoja suhteessamme tai jos puhumme erosta. Erotan kyllä aidot tunteet vaimossani, ja väitä ettei hän ole tekojaan katunut. Aika päinvastaista on ollut, harmittelihan hän minulle ääneenkin kun ei ole muita miehiä kokeillut ja vihjaisi että niin haluaisi tehdä. on tässä muutakin tapahtunut mutta en nyt koko litaniaa tänne kirjoittele.
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
AP:lle
Olet todella tyhmä jos jatkat liittoa vaimosi kanssa.Hän on kerran pettänyt sinua ja tulee pettämään uudelleen. Jos jatkatte lliitoa, se ei tule kestämään. Valinta on sinun,mutta muista että pettäjä pettää aina.
Tämä kuullostaa pelottavan loogiselta. Haluaisin kuulla mielipiteitä, onko tämä tosiaankin totta? Onko olemassa jotain tutkimuksia kuinka usea prosentti kerran pettäneistä tekee sen uudelleen?

Tahtoisin yrittää ja tehdä kaikkeni perheeni ja suhteemme eteen. Mikään ei olisi kiitollisempaa kuin olla unelmien mies naiselleni ja että naiseni olisi ylpeä minusta. Olen aina ihaillut naisia raflassa joista näkee heidän ylpeys miehistään. Tahdon olla naiselleni unelmien mies ja että hän ei edes ajattelisi haluavansa/ihastuvansa muihin koska hän ei kertakaikkiaan tarvitse sitä. Nyt tilanne on täysin päinvastainen; tuntuu kuin minun pitäisi tehdä kaikkeni pitääkseni vaimoni "karkaamasta" muiden käsiin. Se ei tunnu oikealta. Tapa jolla vaimoni petti minua oli mielestäni kaikessa suunnitelmallisuudessaan niin musertava, että en tiedä voinko koskaan luottaa häneen. Miten voisin? Hän tapasi kundin raflassa, meni hänelle yöksi muttei voinut olla itse yhdynnässä. Sen jälkeen he deittasivat kerran pari tuntia kaupungilla. Tämän jälkeen muutamien tekstareiden jälkeen hän lähetti miehelle viestin: "muutin mieleni ja päätin ottaa sinuun sittenkin yhteyttä. Eihän tästä mistään vakavasta olekkaan kyse, mutta tiesitkö että minäkin haluan sua tosi paljon. Miten olisi? Joten? Haluan siis muutakin, mutta nyt vain seksiä." TÄYSIN samaan noiden tapahtumien aikoihin olimme yhdessä ja esim rakastelimme. En kertakaikkiaan voi käsittää miten hän on voinut pitää pokkansa täydellisesti minun kanssani kun hän on tehnyt samalla tuota. Tämä johtaa siihen julmaan tosiasiaan, että jos pystyi kätkemään pettämisensä käytöksessään täydellisesti, miten ihmeessä voin koskaan edes tietää että hän on minulle uskoton. Tämä johtaa vain vainoharhaisuuteen; en voi luottaa häneen lainkaan, ja epäilen aivan kaikkea mitä hän tekee. En ikinä tahtoisi tehdä niin, mutta en vaan voi olla ajattelematta, ja sitten tulee tosi paha olo.
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen74:
Minusta vaimosi pettäminen on sinun syytä. Itse "ajoit" vaimosi tuohon tilanteeseen, itsekin olisin varmaan hakenut muuta seksiseuraa jos ukkoni alkaisi minua kohtelemaan noin kuin sinä vaimoasi. Typerä ukko olet!
Tämä on kyllä totta. Olen ollut huono mies, todella paska. Olen kohdellut häntä huonommin kuin mitä olen teille antanut ymmärtää. Mutta miksi juuri se seksi?
Itse en tajua tuossa pettämisyhtälössä sitä että miksi hän halusi juuri seksiä. Miksei muuta? Hän sanoi että kyseessä oli ns. pelimies eli halusi vain ja ainoastaan seksiä. Ymmärrettävämpää olisi jos nainen olisi halunnut läheisyyttä joltain mieheltä, niitä asioita mitä en hänelle antanut...mutta siis vain seksiä..ei tajua.
Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
AP, älä ala vain itseäsi syyttelemään. Olet tunneihminen ja et ole ollut tyytyväinen liittoosi. Vaimosi kyky hakea seuraa ja pettää osoittaa vain hänen itsekkyytensä, joka on asia, jota vastaan olet alusta alkaen tietämättäsi kapinoinut.

Älä ota vaimoasi takaisin ilman täydellistä anteeksipyyntöä ja nöyrtymistä. Nauti elämästäsi nyt ilman itsekästä ihmistä, joka on syönyt itsetuntoasi.
Niin...Nyt on vaan niin kettumainen ajoitus. Olemme jo sopineet yhteisestä lomastamme; nyt perjantaina lähdemme hänen vanhemmilleen Karjalaan. Lapset jää sinne ja kiertelemme suomea kahdestaan muutaman päivän.

Jotenkin tässä on viimeviikkoina mennyt henkisesti aivan sekaisin. Vaimo haluaisi yrittää mutta samaan aikaan sanoo ettei tiedä mitä tahtoo. Hän haluaisi edetä hitaasti, mutta silti seksiä on ollut ja olemme olleet paljon yhdessä. Ja jos olisimme erossa nyt paljon, luulen että hän pitäisi yksinäänolosta ja se kasvattaisi väistämättä kuiluamme. Hän kyllä tahtoo olla yhdessä paljon, mutta romantiikkaa ja huomiota saan mielestäni heikohkosti. Eilen puhuin näistä asioista paljon, mutta hän tuntuu jo olevan pottuuntunut koko tunteiluuni ja siihen että joudun käymään nämä asiat läpi joka nyt ikinen päivä. Eilenkin hän ei hirveästi jaksanut lohduttaa, lueskeli lehteä ja teki kaikkea muuta. Olisi ollut kiva kuulla jotain lohduttavaa kuten "en tietenkään koskaan pettäisi sinua" tai muuta vastaavaa, mutta semmoista en ole kuullut. Itseasiassa vaimoni sanoi eilen että "kyllähän tässä rupeaa ajattelemaan että voi pettää kun jo siihen valmiiksi asennoidut"..

Nomutta, taasen meni liian syvälliseksi. Eilen päätin lopettaa tämän surkuttelun. Minun on tapettava tunteitani jotta tästä voisi edes teoriassa tulla jotain. Lisäksi kaikenlaisissa huomionosoituksissa olen saanut niin ristiriitaista palautetta, että ehkä nyt on aika passivoitua. Ketuttaa kun ei ole ketään jolle puhua, siksi tännekin kirjoittelen niin pitkää viestiä. Olisin kuitenkin kiitollinen jos jakaisitte asioita kanssani.

Ja epäilijöille, joo täällä on kundi eikä nainen kirjoittamassa. Katsos kun miehelläkin voi olla tunteet, eikä siihen tarvita edes mitään nössö luuseria. Kysyntää kyllä on ja kroppakin on asiallisessa kunnossa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tunneihminen:
Toki hän on pyydellyt anteeksi, mutta mitään aitoa ja "aitoa" ja vakuuttavaa katuvaa käytöstä en ole nähnyt. Päinvastoin, arvatkaa miltä tuntui kun koin elämäni pahimman hetken ja vaimoni vaan naureskeli kun itkin? "Kyllä sä tiedät että mä olen tällainen outo, että nauran kun pitäisi itkeä ja itken kun pitäisi nauraa, kyllähän mun kaveritkin tietää sen" - hän sanoi. Noh, minä tunnen vaimoni 7 vuoden ajalta ja sen sanon että tuo väittämä on häneltä täyttä puppua. Ikinä en ole nähnyt hänen itkevän kun pitäisi nauraa ja toisinpäinkin se on ollut tämän 7v aikana vain ja ainoastaan tämä pettäminen. Kyllä hänen todelliset tunteet tulevat esiin joissain asioissa. Esim vaimoni itkee jos hän muistelee joitain tosi ikäviä aikoja suhteessamme tai jos puhumme erosta.

Itselläni oli nuorempana vähän samantapainen vaiva, että jos olin surullinen tai pottuuntunut jostain asiasta, saatoin hymyillä. Silloin, kun en halunnut "menettää kasvoja" siinä tilanteessa, tuli niin tehtyä. Olen lukenut jostain, että hymyilemiseen tarvitaan vähemmän kasvolihaksia, kuin esim. totiseen ilmeeseen. Myös jos olen hermostunut, hämilläni, saatan hymyillä. Mieheni kun on oppinut minut tuntemaan, sanookin, että osaan "hämätä" tosi hyvin, vaikken niin sitä tarkoita.
Sanoisin tuohon vaimosi "hymyilemiseen", että älä takerru siihen, älä pane sille liian suurta painoarvoa, vaikka se voi näyttää todella julmalta. No sanat ovat tietysti asia erikseen.

Vaimosi on vain lapsellinen vielä, oletko ajatellut tehdä häntä mustasukkaiseksi...Keksi vaikka joku juttu, luulen että tehoaa. Jos rakastaa sinua, on mustasukkainen, ja yrittää muuttaa tapansa. Itsekin petin miestäni kun oli minulle ilkeä, enkä kadu sitä yhtään, päinvastoin nautin siitä että hän kärsi, olinhan minäkin kärsinyt hänen ilkeilyistään. Älä siis odota katumisia, yritä vain antaa anteeksi ja olla hänelle rakastava puoliso, kyllä aika auttaa unohtamaan.

Kannattaa antaa aikaa asioille kehittyä. Tottakai tunteet vellovat äärilaidasta toiseen. Mitään radikaaleja päätöksiä et kuitenkaan ole tekemässäkään, tai näin ymmärrän. Jos päätätte erota, ei se kuitenkaan hetkessä tapahdu, ehditte puoli vuotta miettiä ja muuttaa mielenne. Ja sekin vain siinä tapauksessa että laitatte avioeron viereille. Voitte asua erillään ja nukkua silti yhdessä, harrastaa seksiä, yrittää herätellä rakkauden tunteita uudestaan (tunteet muuttuvat koko ajan, sen varmaan tiedätkin, kertomasi perusteella teidän menneisyydestä), nauttikaa toisistanne, jutelkaa, pitäkää hauskaa, itkekää..

Voi olla toki helpommin sanottu kuin tehty.. Jos naisesi "vähättelee" tunteitasi.. Jos hän haluaa korjata välinne, hänen täytyisi olla valmis käymään nämä asiat uudestaan ja uudestaan kanssasi jotta rikkoontunutta saadaan korjattua. Yritä saada hänet ymmärtämään tämä.

Täällä kirjoittelee vaimosi ikäinen nainen, joka on pettänyt miestään KERRAN. Josta ollaan yli pääsemässä, ja tekoani en aio koskaan uusia. En tietenkään voi sanoa, käykö niin vai ei, mutta tuo tapahtuma oli niin suuri herätys siitä, että kuinka paljon omaa miestäni rakastan ja haluan olla vain hänen kanssaan. Mutta tulevasta ei voi koskaan tietää, miten tilanteet muuttuu jne. Eikä miehenikään halua sitä ajatella. Vähitellen hän on antamassa anteeksi.

Ja kyllä sitä voi haluta pelkkää seksiäkin.. itsellä on seksikumppanit yhdellä kädellä laskettavissa ja jopa tuon pettämisen jälkeisen morkkiksen ja kauhean huonon olon jälkeen välillä tuntui, että haluaisi seksiä muiden kanssa.. Vaikea selittää.

Jos parisuhteen perustana pitäisi olla luottamus ja kommunikointikyky eikä kumpikaan toimi teillä, niin teidän kummankin pitää tehdä ihan hirveästi töitä, jos aiotte saada suhteenne toimimaan. Riitojen, pettämisten ja tahallisten loukkausten takia on vaikea nollata tilannetta ja opetella selvittämään erimielisyyksiä jollakin muulla tavalla.

Minusta tuntuu, että ensimmäinen kysymys olisi se, että haluaako vaimosi jatkaa liittoanne? JOs hän ei halua, sinä et voi sille mitään. HÄnellä on myös oikeus valita, haluaako jatkaa vai ei.

Monessa suhteessa arkipäiväistyminen koetaan ongelmana. Pitää saada säpinää, pitää saada olonsa tuntemaan nuorelta taas, pitää saada vipinää sänkyyn jne. Ongelmana on, että koko ajan pitäisi saada enemmän ja enemmän niin tunne- kuin seksipuolellakin. Harva ihminen sanoo vilpittömästi, että on ihan onnellinen juuri nyt tähän tän hetkiseen elämäänsä.

Jos vaimosi haluaa jatkaa suhdettanne, niin seuraava askel onkin se, että mitä tekoja teidän kummankin pitää tehdä, jotta suhde tervehtyisi. Ongelmat harvoin alkavat äkisti, vaan vähitellen. Teidän pitää luoda pohja arjelle, pitää jättää aikaa parisuhteelle, pitää miettiä eri vaihtoehtoja, mikä ratkaisu toimisi teidän kohdalla parhaiten. Suhteessanne vikaa on varmasti teissä molemmissa. Toista ei kannata syyttää liikaa, vaan yrittää miettiä, että mitä MINÄ ITSE voisin tehdä toisella tavoin.

Kuulostaa siltä että vaimoasi vaivaa jokin. Ymmärsin ettei hän ole kovin empaattinen sinua kohtaan, eikä ole herännyt huomaamaan kuinka hänen tekonsa satutti sinua? Silloin täytyy hänellä olla jokin asia vaivaamassa.. ehkä se aiempi kohtelusi? Jos molemmat saavat asiat sydämeltään, pystyvät avautumaan toiselle, tämä kriisi vain vahvistaa suhdettanne. Jos asia ei selviä, elätte takakireässä suhteessa lopun ikäänne, tai tajuatte erota.

Toistensa kunnioitus on eräs parisuhteen peruspilareista. Kysypäs vaimoltasi, kunnioittaako hän sinua. Jos hän sanoo kunnioittavansa, niin miten hän silloin voi selittää pettämisen? Pettäminen ja toisen kunnioitus ovat täysin toisensa poissulkevia käsitteitä.

Rakkautta ja pettämistä ei voi kategorisoida samalla tavalla. Joku voi rakastaa sekä kumppaniaan että petostoveriaan - monet näin kertovatkin.

Jos suhteesta puuttuu molemminpuolinen kunnioitus, ei suhteella ole tulevaisuutta. Mieti myös itse, kunnioitatko vaimoasi petoksen jälkeen.

nauramisesta vielä...
minun ex-mieheni naureskeli kun jäi kiinni pettämisestä. Itseasiassa se oli semmoista hysteeristä reagoimista kun ei oikein tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä.
Itki sitten myöhemmin moneen kertaan, mutta ensireaktiona oli hillitön hihittäminen joka siinä tilanteessa tuntui tosi pahalle :( .

Minä en kyennyt jatkamaan suhdetta pettämisen jälkeen. Yritin antaa anteeksi, mutta loukkaus oli liian suuri nieltäväksi. Vaikka kävimme kaiken maailman pariterapiat läpi, en voinut enää luottaa mieheeni, enkä kunnioittaa häntä.

Kuten "kysypäs näin" kirjoitti, pettäminen ja toisen kunnioitus ovat täysin toisensa poissulkevia käsitteitä. Toisen kunnioittaminen ja rakkaus kulkevat käsikädessä. Ukkini sanoi aikoinaan kun menimme naimisiin että "kilpailkaa toistenne kunnioittamisessa. Kunnioittakaa toisianne, sillä se on rakkauden pohja".

Alkuperäinen kirjoittaja iitamaija:
...Ukkini sanoi aikoinaan kun menimme naimisiin että "kilpailkaa toistenne kunnioittamisessa. Kunnioittakaa toisianne, sillä se on rakkauden pohja"...

Liitossani aikanaan viittasin kerran keskustelussa samaan lauseeseen. Tosin pappi sanoi sen meitä vihkiessään, eikä ukki. Exä tuumi nauraen, että on antanut minulle kyseisessä kisassa jo kauan aikaa sitten luovutusvoiton.

Myöhemmin selvisikin, mitä hä tällä tarkoitti...

Hei "tunneihminen",

Turha tässä on kenenkään syyllisiä hakea. Ei teistä kumpikaan ole sen enempää tai vähempää syyllinen kuin toinenkaan. Kaikki, mitä teille on tapahtunut on itse asiassa hyvin luonnollista.

Olette menneet naimisiin hyvin nuorina ja saaneet lapsenne hyvin nuorina. Ihminen kasvaa yleensä henkisesti hyvin paljon 20 ja 30 ikävuoden välillä. Lapsuus jää taakse, oman itsenäisen, aikuisen minän etsintä on kiihkeimmillään. Se, pystyykö nuorena yhteen mennyt pariskunta kasvamaan samaan suuntaan, vai kasvetaanko eri suuntiin, on keskeinen kysymys. Jos kasvu menee eri suuntiin, ei se ole kenenkään syy. Ei kukaan voi taata pysyvänsä aina samanlaisena, kuin oli parikymppisenä. Yleensä ihmiset muuttuvat sen jälkeen vielä paljon, eikä kukaan voi velvoittaa ketään kasvamaan johonkin tiettyyn suuntaan. Ihmisen on löydettävä omat juttunsa itse.

Jos vaimosi ei ollut ennen sinua harrastanut seksiä kenenkään kanssa, on 2000-luvun maailmassa TÄYSIN selvää, että hänelle tuli vastustamaton tarve kokeilla sitä myös jonkun muun kanssa. Jos ei se olisi tullut nyt, olisi se väistämättä tullut jossain myöhemmässä vaiheessa. Ja jos oikein rehellisesti mietit, niin etkö olekin jossain vaiheessa ollut pahoillasi vaimosi puolesta siitä, ettei hän saanut kokea seksiä muiden kanssa ennen sinua? Onhan se kuitenkin todella luonnollista meidän kulttuurissamme, että ihmisellä on useampia seksikumppaneita elämänsä aikana.

Pidit vaimoasi aikaisemmin itsestään selvyytenä, ja pohdit useaan otteeseen eroa. Tämä johtui ymmärtääkseni siitä, etteivät halunne ja unelmanne, ja toisaalta näkemyksenne arkielämästä kohtaa. Onko mikään tässä muuttunut? Entä jos vaimosi ei olisikaan pettänyt, vaan se olisit ollut sinä? Kohdallesi olisi tullut tilaisuus, ja olisit antanut mennä. Mitä sitten olisit ajatellut suhteestasi? Olisiko se ehkä vain avannut sinulle oven pois suhteesta? Syyn todeta, että eiköhän tämä ollut tässä, jos kerta näin pystyin tekemään? Oletko varma, että tämän hetkiset tunteesi johtuvat siitä, että rakastat vaimoasi, vai olisiko kyse sittenkin siitä, että hätäännyit, kun hän tekikin ratkaisun sinun puolestasi? Olisit halunnut päättää yhdessä.

Voi kuulostaa julmalta, mutta älä takerru siihen seksiin. Se on kuitenkin vain seksiä. Kuten vaimosikin sanoi. Se yksi kerta ei sinänsä ole muuttanut suhdettanne suuntaan tai toiseen. Suhde olisi ollut jumissa ilman sitäkin. Vaimollasi olisi nyt aivan samat halut kokeilla seksiä jonkun muun kanssa ilman sitäkin. Ja ehkä myös elämää jonkun muun kanssa.

Minun ehdotukseni olisi, että ottaisitte nyt kunnon tauon suhteessanne. VÄHINTÄÄN kolme kuukautta niin, että pidätte yhteyttä ainoastaan lapsia koskevissa asioissa. Mietitte ja puntaroitte. Älkää tehkö hätiköityjä päätöksiä. Olette joka tapauksessa jumittaneet suhteessa nyt niin kauan, että lopullisten ratkaisujen tekeminen tällaisessa tilanteessa ei onnistu. Jos palaisitte yhteen, olisitte pian jumissa uudelleen.

Miettikää avoimesti ja itsellenne rehellisesti. Mistä mikäkin tunnetila johtuu? Ja kuinka paljon on lopulta rakkautta jäljellä ja kuinka paljon vain vaikeutta luopua vanhasta ja pelkoa astua uuteen (mutta mahdollisesti parempaan).

Itse kävin tuon läpi muutama vuosi sitten. Minä olin sinä. Minä olin se, joka kohteli väärin ja suunnittelin suhteen lopettamista. Sitten toinen tekikin ratkaisunsa ilman minua, ja se tuntui yhtäkkiä helvetin pahalta ja vääryydeltä. Lopulta se oli kuitenkin paras ratkaisu kaikille. Nyt olemme molemmat onnellisesti avioliitossa - vaan emme toistemme kanssa.

Minullakin hyvin samantapaisia kokemuksia päättyneestä liitostani kuin edelliselläkin kirjoittajalla.

Omalla kohdallani oli se tilanne, että ensimmäinen vakava suhde johti heti syvään sitoutumiseen (avoliitto, lapset, avioliitto, isot asuntolainat jne), vaikka en edes ollut ihan varma tunteistani, että onko tämä ihan ookoo tyyppi nyt sitten se, jonka kanssa haluan elää loppuikäni. Halusin olla hyvä vaimo ja hyvä äiti. Jossakin vaiheessa vain tajusin, että vaikka itse annan itsestäni kaikkeni, niin muut eivät anna minulle kaikkeaan. Lapsilta nyt on turha mitään kiitollisuutta odottaakaan, mutta senpä vuoksi sitä kehumista kaipaisikin omalta puolisoltaan senkin edestä. Hoidin esimerkikillisesti työni (ei kehuja pomolta koskaan), hoidin kodin ja annoin seksiä (ei kehuja, kaikki oli itsestäänselvyyttä miehelle) ja hoidin lapset. Kaipasin rakkautta, intohimoa, hellyyttä ja sitä, että kokisin itseni arvokkaaksi.

Tietysti onnellisuus lähtee sisimmässään omasta itsestä. Jos ei ole sinut oman itsensä kanssa, ei sitä kukaan toinenkaan voi luoda. Kuitenkin ainakin minulle oli vuosikausien kamppailua jotakin outoa pahaa oloa vastaan, kun ei oikein tiennyt, mitä pitäisi tehdä, miksi on paha olla henkisesti, mitä minä haluan ja miksi oman puolison läheisyys rupesi tuntumaan vuosi vuodelta pahemmalta ja pahemmalta.

Jos sellaisessa tunnemyrskyssä elämä näyttää jatkuvan entiseen tapaan, mutta niitä ristiriitoja ei saa selvitettyä, niin tilanne leviää käsiin jossakin vaiheessa. Minä ainakin haluan mieheltä kunnioitusta, arvostusta, hellyyttä, kumppanuutta, rakkautta ja muita sellaisia tunteita, jotta koen, että olen arvokas ja että tekemiseni ovat tärkeitä. Siivoamiset, ruoanlaitot jne tuntuvat ihan toisilta, kun toinen arvostaa tekemisiäni. Jos seksikin menee sille linjalle, että mieheltä ei saa mitään palautetta siitä, että seksi oli ihanaa ja nainen on rakas, niin kyllä koko seksi tuntuu ihan kamalalta, kun miehellä on vain laukeamisen jälkeen kiire alapääpesulle ja sen jälkeen nukkumaan tai katsomaan telkkaria.

Luulen, että monet vastoinkäymiset parisuhteessa johtuvat juuri tällaisesta kommunikointiongelmasta, että ei välttämättä edes tunnisteta, että mitä pitäisi tehdä toisin ja mitä pitäisi sanoa toisin. Kumpikin haluaa tuntea itsensä tarpeelliseksi ja rakastetuksi. Ne pitäisi osoittaa niin sanoin kuin teoinkin.

Itselleni kävi niin, että en halunnut enää edes jatkaa suhdetta ex-miehen kanssa. "Liian paljon vettä oli mennyt sillan alitse" eli liian monta vuotta kului pahan mielen vallassa, joka tukehdutti ja katkeroitti loputkin kauniit tunteet miestä kohtaan. Lopulta olimme kuin ventovieraat toisillemme. Ero oli ainoa ratkaisu enkä kadu päätöstäni, vaikka itse erokin oli katkeraa riitelyä viimeiseen euroon saakka.

Ap voisi miettiä myös sitä, että kummasta asiasta oikeastaan on kysymys:

- Kerrot, että pelkäät menettäväsi vaimosi. Siis menettämisen/ykin olon pelko?

vai
- Edelliseen liittyen: Ettei kukaan toinen mies saa häntä (=omistamisen halu)

vai

- Haluatko olla vaimosi kanssa ja rakastatko häntä? TÄMÄ olisi oikea syy jatkaa...

Yhteistyössä