Miten pienen lapsen VTI oireilee, kyse alle 2 vuotiaasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hyvin, hyvin epäselvät on oireet mistä lähdin tuota epäilemään.

Päivällä halusi jokaisen pissin jälkeen vaipan pois, itki, oli jopa pelokas tj aina kun pissi pääsi vaippaan tulemaan. Halusi muutenkin olla vaipatta ja annoin olla, on tehnyt suurimman osan pisseistä pottaan tai pönttöön. Uhma on todellakin päällänsä ja ajattelin tuon vaipan pois ottamisenkin liittyvän siihen. Myös pissin haluaa mennä tekemään itse.

Iltaa kohden sitten on kiukunnut vaipalle oikein tosissaan, ei yhtään sais olla vaippa. Ja nukkumaan meno menikin siihen että huus sängyssään vaippaa pois, kunnes hyvä kun sai henkeä ja nostin lapsen pois sängystä. Otin vaipan pois. Rauhottui, mutta oli ihan poissa tolalta ikään kuin.. En ehkä osaa selittää. Olin ihan ihmeissäni, että voiko nyt olla enää uhmaakaan. Ei antanut katsoa näkyykö pimpissä mitään punotusta tmv. Yirtin myös kysyä onko pimppi pipi, kerran vastasi "niin", mutta ottaa tuon ikäisen vastauksesta nyt selvää..

Nukahti lopulta ja vaipan laitoin hetken päästä.

Eikö vti kuitenkin pitäisi kirveltää pissiessä, sitä meinaan ei ole tehnyt? Päin vastoin on aina ollut hymyssä suin pöntöllä potalla, riemuissaan saavutuksistaan. Onko kellään kokemuksia pienen lapsen vti:stä, onko oireet selvästi ollut siihen viittaavat?

Kylllä se yleensä nostaa kuumetta ja tulee myös yleistä huonovointisuutta, ainakin pienillä. Jos oireilu jatkuu, veisin herkästi lekuriin. Pissanäyte on helppo homma.

Jos on tulehdus, niin sillon mun mielestä myös pissaamistarve lisääntyy. Ja joku mulle kerran täällä vinkiksi antoi, että aamupissin jos saa esim. lasipurkkiin, niin voi kattoa onko kovin sameaa, vahvaa. Varminta varmaan olisi käydä labrassa antamassa näyte, jolla sitten varmistuisi onko kyseessä tulehdus vai ei.

Okei, eli kuumetta seurailen. Ei tänään ainakaan ole ollut, flunssan takia olen seuraillut nostaako kuumetta (kun esikoisella sama flunssa nosti kuumeen)...

Jos yöllä herää itkemään, auttaakohan tuohon tulehdukseen särkylääke, noin niin kuin aluksi, että voi mennä sitten vasta aamulla päivystykseen?

Voi kyllä olla tuota uhmaakin, haluaa tosissaan oppia kuivaksi ja ilman kenenkään avustusta.. Mutta alkoi huolestuttaa kun niin huusi hysteeriseksi itsensä..

Alkuperäinen kirjoittaja hermoheikko:
Jos on tulehdus, niin sillon mun mielestä myös pissaamistarve lisääntyy. Ja joku mulle kerran täällä vinkiksi antoi, että aamupissin jos saa esim. lasipurkkiin, niin voi kattoa onko kovin sameaa, vahvaa. Varminta varmaan olisi käydä labrassa antamassa näyte, jolla sitten varmistuisi onko kyseessä tulehdus vai ei.

Nyt pottaan ja pönttöön tehdyt pissit ainakin ollut todella laimeaa, tiedän että verta myös voi tulla, eli sitä ei ainakaan.. (vielä havaittavissa) Minusta ei normaalia useammin ole pissinyt, parin tunnin välein.

VTI ei aina nosta kuumetta. Jos vähänkin tuntuu siltä, että pissaaminen tekee kipeää niin vie lapsi lääkäriin pissanäytettä varten. Kannattaa toimia ennen kuin infektio nousee munuaisiin asti. Sen jälkeen hoitaminen on TODELLA paljon hankalampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemusta on:
VTI ei aina nosta kuumetta. Jos vähänkin tuntuu siltä, että pissaaminen tekee kipeää niin vie lapsi lääkäriin pissanäytettä varten. Kannattaa toimia ennen kuin infektio nousee munuaisiin asti. Sen jälkeen hoitaminen on TODELLA paljon hankalampaa.

Hyvä pointti. Jos jatkaa vielä aamulla tuollaista "oirehdintaa" tai yöllä herää itkemään, vien lääkäriin. Eihän se iso juttu tosiaan ole yksi pissinäyte :)

Yhteistyössä