Miten pieni lapsi reagoi muuttoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Muuttaja"

Vieras
Eli,miten n 1,5v lapsi reagoi muuttoon? Uusi koti ja ympäristö,minkä myötä (toivottavasti) myös arki muuttuu (uudessa paikassa asuu lähellä samanikäisiä lapsia,joiden äidit siis minun kavereitani. nykyisessä paikassa omanikäistä leikkiseuraa todella vähän) "sosiaalisemmaksi". Osaako näin pieni kaivata vanhaa kotia? Lapsemme on ehkä hieman arka luonne,saattaa esim pelätä (hiljaisiakin) outoja ääniä jne. Miten helpottaisin lapseni sopeutumista uuteen kotiin? Muutamme kaksiosta kolmioon eli lapsi saa oman huoneen. Onko hyvä ajatus siirtää lapsen sänky heti omaan huoneeseen,vai tuleeko siinä liikaa muutoksia kerralla? Tällähetkellä lapsi siis nukkuu samassa huoneessa kanssamme ja useimmiten aamuyöstä aamuun meidän välissämme.

Ei meillä ainakaan mitenkään kumpikaan lapsista. Esikoisen kanssa muutettiin kun hän oli vuoden ja toisen kerran muutettiin kun kuopus oli vuoden ja esikoinen taas 2 vuotias.

Arkoja ovat olleet kumpikin pieninä meilläkin kaikkea uutta kohtaan. Ajattelen, että jos kaikesta ei tee hirveää numeroa lapsikin sopeutuu paremmin. Jos vanhemmat ottaa stressiä hänen puolestaan jo etukäteen, lapsikin vaistoaa sen ja stressaantuu herkemmin.

Me muutettiin tilapäisasuntoon kun lapset oli 1.5 ja 3 vuotiaat. Olivat itse mukana muutossa jotta näkivät miten pikkuhiljaa tavarat siirtyivät uuteen kotiin. Ei ollut kummallakaan mitään sopeutumisvaikeuksia. Puheissa säilyi vanha kotikin jonkin aikaa mutta ei mitään varsinaista kaipausta. Siitäkään huolimatta että meillä vielä hoidon aloituskin sattui melko samaan aikaan eli muutoksia tuli reilusti yhdellä kertaa. Vuotta myöhemmin muutettiin uudestaan kun oma koti valmistui ja ihan yhtä kivuttomasti meni silloinkin. Tosin välillä tuntuu että vanhemman mielessä tuo muuttorunba on jotenkin normaalitoimintaa, aina silloin tällöin sanoo että mä haluaisin taas muuttaa ;)

Meillä oli viime kesänä tilanne, että asuttiin neljä kuukautta muualla koko perhe, monta sataa kilometriä kodista. Poika oli hieman vanhempi kuin teidän lapsenne ja suhtautui tilanteeseen aika huonosti. Ensin kaikki oli ihan hyvin, poika oli innoissaan uudesta paikasta ja uusista jutuista ja sitten alkoikin vaikeudet.Poika oli kiukkuinen, takertuvainen, arka ja rauhaton, ei ollenkaan oma itsensä. Monta kuukautta kesti kotiin paluunkin jälkeen, ennen kuin tilanne normalisoitui. Juuri kun alkoi tottua uuteen paikkaan, niin sitten lähdettiinkin jo pois ja kotona oli taas tottuminen uudelleen kaikkeen. Olin itse vielä aivan viimeisilläni raskaana, joten tuli vielä pikkuvelikin perheeseen vähän koko homman jälkeen. Poika on vieläkin todella hassu aina välillä, pelkää kovasti, että äiti tai isä lähtee pois ja esim. vetää kamalat itkukohtaukset aina isän lähtiessä töihin. Tätä ei ollut ennen muuttoa, voi tietty kuulua ikäänkin. Itki välillä uudessa paikassa koti-ikävää ja huusi epätoivoisesti "kotiin, kotiin, kotiin". Ja äidin sydän särkyi, kun mitenkään ei voinut toista auttaa. Nyt välillä kaipailee sinne toiseen paikkaan, etenkin kiukutellessaan.
Sinuna antaisin lapsen ensin tutustua uuteen paikkaan ja sitten vasta siirtäisin omaan huoneeseen. Toiset pienet eivät niin paljoa reagoi muutoksiin, mutta toisille se on todella vaikeaa. Alku voi olla vaikeaa, mutta kyllä se siitä ajan kuluessa helpottuu. Kaverini muutti hieman yli vuoden ikäisen kanssa ulkomaille ja heillä kaikki sujui ihan hienosti, vaikka lapsi aloitti samalla päiväkodissakin.

Kiitos vastauksista! Helpotti.. Olen ajatellutkin niin että kun lapsi on vielä niin pieni eivätkä esim kaverisuhteet katkea niin tuskin tulee mitään ongelmia. Iltaisin sitä vaan miettii kaikenlaisia kauhuskenaarioita.. Vielä jos joku osaisi kommentoida tota nukkumisjärjestelyä? Tarkoitus siis olisi jo ennen muuttoa "opettaa" lapsi nukkumaan koko yö omassa sängyssään,mutta kun hän aamuyöllä herää eikä rauhoitu omaan sänkyynsä niin väsyneenä kun tiedän että meiän välissä nukkuu rauhallisesti aamuun asti niin..

[QUOTE="aloittaja";23629058] Vielä jos joku osaisi kommentoida tota nukkumisjärjestelyä? Tarkoitus siis olisi jo ennen muuttoa "opettaa" lapsi nukkumaan koko yö omassa sängyssään,mutta kun hän aamuyöllä herää eikä rauhoitu omaan sänkyynsä niin väsyneenä kun tiedän että meiän välissä nukkuu rauhallisesti aamuun asti niin..[/QUOTE]

Itse varmaan siirtäisin suoraan omaan huoneeseen ettei muutokset tulisi tipoittain. Tai ainakin kokeilisin ja jos näyttäisi että on liikaa muutosta yhdellä kertaa niin palaisin asiaan hiekka myöhemmin. Ja jos oikeasti haluaa että lapsi omassa sängyssä pysyy niin on alusta asti johdonmukaisesti palautettava lapsi takaisin jos yöllä hipsii viereen. Saattaa ottaa muutaman yön mutta helpottaa yleensä nopeasti. Kannattaa varmaan valmistella lasta ennakkoon juttelemalla asiasta ja tietysti positiivisella sävyllä (eikös olekin kivaa saada oma huone jossa saa nukkua rauhassa...).

Pe 7:46 Keskipohjanmaa | Päivitetty: Pe 7:53
Perhonjokeen pudonneen 8-vuotiaan pojan etsintöjä jatkettiin aamulla

Sillalta Perhonjokeen pudonneen kahdeksanvuotiaan pojan etsintöjä on jatkettu aamun valjettua perjantaiaamuna Perhon Oksakoskella ja Kellokoskella. Poika putosi jokeen kiirastorstai-iltana. Etsinnät jatkuivat Ilmalansillalle asetettujen valoheittimien voimin iltayhteentoista.

Yhteistyössä