Miten pitkään voidaan sanoa ettei ihmiselle anneta enemmän kuin se jaksaa kantaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sinne asti, kun sitä sitten kävelee jokeen vai? Sittenkö voidaan todeta, että no se saikin nyt enemmän kuin jaksoi kantaa?

En edes osaa ja jaksa luetella saati pysty kertomaan mitä kaikkea on tapahtunut. Mutta yritän pääpiireittäin. Ja kerron tämän, koska kaipaan jotain... jotain henkistä apua tai jotain. En tiedä edes. Olen ehkä shokissa...

2006 mieheni sairastui imusolmukesyöpään. Lapset tuolloin 2v9kk ja 9kk. Sitä ennen olin ollut jo aika maissa, kun oli hoidettu tuon nuoremman lapsen myöhäislonkkaluksaatiota. SE oli silloin iso juttu (ja olis kyllä edelleen) mutta toki olen kohdannut sittemmin pahempaakin.

Mieheni äidillä todettiin viikkoa ennen syöpä kuin mieheni syöpä diagnosoitiin. Anoppi oli noihin ainohin ainoa tukiverkkoni, joten miehen sairastuessa tukiverkkoa ei oikein ollutkaan.

2008 meille syntyi kolmas lapsi. Raskaus sujui fyysisesti yhtä hyvin kuin aiemmat kaksi raskautta, mutta henkisesti se oli rankkaa kun mietin kaikkea mahdollista tuon miehen syövän takia. Pelkäsin jatkuvasti jotain pahaa tapahtuvaksi.

Nuorimman ollessa 8kk mieheni petti minua.

2010 minä tapasin miehen johon rakastuin ja halusin avioeron. Saimme kuitenkin monen mutkan ja vaiheen kautta asiat järjestymään ja jatkoimme avioliittoamme, vaikka helppoa se ei ollut. Kesällä 2010 oli myös vahva epäily mieheni syövän uusiutumisesta. Lopulta se ei ollutkaan uusinut.

Näihin aikoihin myös äitini taisteli itseään irti narsistisesta miehestä ja minä kärsin siitä aika paljon. Samoin isäni alkoholismi on vuosien varrella vaatinut verojaan.

2013 tammikuussa isälläni todettiin keuhkosyöpä.

2013 maaliskuussa mieheni sairastui munuaiskerästulehdukseen, joka vei yleiskunnon täysin nolliin ja hänellä aloitettiin toukokuussa kortisonikuuri, joka kestää tammikuuhun.

heinäkuussa 2013 miehellä syöpäkontrollissa kaikki hyvin ja todetaan, että vuoden päästä otetaan vielä verikokeet ja sitten lopetetaan kontrollointi.

Loppukesällä miehelläni soliskuopassa ollut suurentunut imusolmuke kasvaa hiukan ja mies tahtoo, että se poistetaan.

Minä vaihdoin työpaikkani uuteen, koska minulle tarjottiin töitä ja olin etsinyt uutta paikkaa, koska voin henkisesti todella huonosti työpaikassani. Viime viikolla minulle kuitenkin täysin yllättäin ilmoitettiin, että he olivatkin arvioineet työntekijän tarpeensa väärin ja minulle ei olekaan töitä. Minulla oli siis vielä kuukausi sitten vakituinen työpaikka ja nyt olen työtön. No en kadu sitä, että pääsin pois sieltä henkisestä helvetistä missä olin töissä. Se onhyvä. Mutta...

Tänään aamulla soitto: mieheni syöpä on uusinut.

Olen nyt aivan sekaisin enkä tiedä mitä ajatella ja tehdä. Soitin neuvolaan ja pyysin, että järjestävät minulle keskusteluapua.

Niin, monesti miettii samaa.. Lapsuudessa isän huumeidenkäyttö, äidin alkoholismi.Insestiä väkivaltaa ym.
Lastenkoti-nuorisokoti-sijaisperhekierteet = Itsetuhoisuudet, itsariyritykset, omat alkoholi-huumekokeilut.
Ensimmäisen lapsen isä kuoli. Toisen lähti kävelemään raskausaikana, eikä ole lapseen pitänyt yhteyttä. Lapsi sairastui vakavasti. Pitkät sairaalahoidot ja lopulta huostaanotto.

Viimeisimpänä oma sairastuminen ym mitä ei jaksa edes kertoa..

Kyllähän ihmiset saa enemmän huolta kuin jaksavat kantaa. Tuo on ihme puppua tuollainen, ettäkö muka niin ei vois käydä.

Voimia sinulle, ja todella todella hyvä, että soitit neuvolaan. Toivottavasti saat keskusteluapua pian ja tarpeeksi!

Niin, ainoa jossa SINÄ olet oikeasti joutunut kärsimään on työtilanteesi. Kaikki MUU on tapahtunut toisille, hehän siinä ovat pahimman eteen joutuneet.

Pettämiset ja suhdekuviot on 50/50 molempien syytä ; sinun ja miehesi.

SINÄ SINÄ SINÄ!

Ap, olen kuullut tällaisia tarinoita, joissa sattuu kamalia asioita kerta toisensa jälkeen. Se on tosi kummallista.

Olen suunnattoman pahoillani kaikesta, mitä lähipiirissänne tapahtuu, ja toivon todella, että jokin päivä aurinko paistaa jälleen elämäänne. Hienoa, että jaksoit hakea keskusteluapua.

Jokin päivä jaksat ehkä löytää myös niitä hyviä asioita elämässäsi/elämässänne, ja tuon shokkivaiheen mentyä ehkä huomaat niitä pikku hiljaa, sillä varmasti niitäkin on.

Kovasti voimia!

Ap, olen kuullut tällaisia tarinoita, joissa sattuu kamalia asioita kerta toisensa jälkeen. Se on tosi kummallista.

Olen suunnattoman pahoillani kaikesta, mitä lähipiirissänne tapahtuu, ja toivon todella, että jokin päivä aurinko paistaa jälleen elämäänne. Hienoa, että jaksoit hakea keskusteluapua.

Jokin päivä jaksat ehkä löytää myös niitä hyviä asioita elämässäsi/elämässänne, ja tuon shokkivaiheen mentyä ehkä huomaat niitä pikku hiljaa, sillä varmasti niitäkin on.

Kovasti voimia!

Nyt olen kyllä jo shokissa noista eräistä kommenteistakin... miten ihmiset voi olla tuollaisia?!?! :(

Tuntuu etten enää uskalla iloita mistään. Ostimme viime syksynä uuden ihanan unelmiemme kodin, jota etsimme pitkään. Teimme syksyllä remonttia ja juuri jouluksi muutimme uuteen kotiin. Kaikki oli hyvin ja ajattelin, että vihdoin minäkin nautin elämästä niin etten stressaa jatkuvasti kaikkea.

Sitten joulun aikaan isäni alkoikin taas juomaan mikä jo itsessään lisää stressiä ja huolta etenkin minulla ja veljelläni, mutta nyt siihen liittyi se, että isäni puhui ettei saa henkeä kunnolla. Huoletti, mutta koitin nauttia silti lastenkin takia joulusta niin paljon kuin se tuon huolen alla sitten onnistui. Tapaninpäivän jälkeen isäni joutui sairaalaan ja siitä lähti se tapahtumaketju. Tammikuun puolella todettiin syöpä.

Ja tuolle empatiakyvyttömälle kommentoijalle tiedoksi, että vaikka FYYSISESTI minä en ole se joka on näistä sairauksista ja muista kärsinyt niin se ei toki tarkoita sitä, että osani olisi ollut jotenkin helppo. Mutta ihan helvetin hienoa, että joku on voinut elää elämänsä niin ettei sitä tajua. Joko ei ole läheiselle sattunut mitään tai sitten on täysin tunnevammainen.

Mun mielestä ei ollenkaan voida sanoa, että jollekin "annetaan" jotain kokemuksia, hyviä tai pahojakaan. En siis ole fatalisti, enkä usko siihen että kaikki päivämme ovat ennalta määrättyjä. Joskus paskaa vaan sataa laariin, ei siinä ihmisen voimia paljon katsella eikä kysellä. Hirveetä syyllistämistä - jos siis väsyt taakkasi alle, se on teeskentelyä koska kellekään ei anneta enempää kuin hän jaksaa kantaa...

Mutta joo. Sitähän tässä ei varmaan kysytty, vaikka se otsikossa onkin. Tsemppiä ap:lle, ymmärrän että alkaa olla voimat lopussa.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Olet todella vahva ihminen. Uskomattomasti olet jaksanut kaiken tuon surun ja murheen joka sinulle on laitettu.
Jaksa uskoa että jonain päivänä virlä elämä kantaa ja näyttää sen valoisammankin puolen.
Lähetän voimi täältä sinulle tuntemattomalle!

Hyvä kun hait apua. Saat keskustella ja purkaa tuntoja. Yksin ei tarvitse jaksaa.

Meidänkin perheellä on ollut viime vuodet todella rankkoja. On sairastumisia, mun ja äitini ja paljon muuta kamalaa, mihin ei itse ole voinut vaikuttaa. Tarkemmin en tässä erittele, mutta kyllä mä olen jo tän paskan alle luuhistunut moneen kertaan, mutta aina sieltä pinnistänyt ylös. Kaikki meni vuoteen 2008 asti hirveän hyvin ja sitten onkin paskaa tullut niskaan aiempien vuosienkin osalta.

Tuo otsikkosi lausahdus on perseestä. Ihmisen ei tarvitse, eikä kuulu kestää yhtään kriisiä yksin/ilman apua. Siitä ei saa urhoollisuusmitalia (testattu on). Mäkin olen aina ollut ns.positiivinen ja "vahva", mutta rajat ne on kaikilla. Kun näkee vain pimeää, kannattaa tietoisesti ajatella, että nyt elän vain ja ainoastaan tämän hetken ja yhden päivän kerrallaan.

Kyllä toisilla nyt vaan on enemmän kannettavana kuin toisilla. Sulle on sattunut monta rankkaa juttua. Avun hakeminen on tärkeä juttu, jotta ei jää yksin.

Ihan vain omasta kokemuksesta tiedän, että joidenkin ihmisten elämässä ei ole ollut mitään traagista. Yksi ystäväni on hyvä esimerkki. Onnellinen lapsuus, sitten opiskelut, ammatti, mies, työ ja lapset. Kaiki mennyt hyvin. Lähiomaiset elossa, ei huolia. Ihan kiva muuten, mutta kun se päivä tulee, että jotain sattuu, niin tiputaan korkeelta ja kovaa. Kun isäni kuoli, ystäväni meni paniikkiin. Hysteerisesti ulvoi, että ei ikinä kestäisi oman isänsä kuolemaa. En mä siinä muuta voinu todeta kuin että maailma on vain sellainen paikka, jossa menetyksiä ja vastoinkäymisiä tulee. Ei sitä saman tien kuolleena maahan kaadu, jos joku läheinen kuolee.

Se on vaikea sanoa, kuinka paljon kukin meistä jaksaa kantaa. Itse olen jaksanut aika paljon. Ehkä mut on pelastanut tietynlainen tunneköyhyys. En ole koskaan elänyt isolla tunteella. Toki tunnen ja ikävät asiat sattuu, mutta en ole sieltä hetkimmästä päästä.

Siis, miehelläsi on syöpä ja sinä jäit työttömäksi. Pettämiset ja isovanhempien syövät on kuotenkin aika normihuttua.

Pysähdy ja mieti mitä haluat elämältäsi, ehkä nyt on aika suunnata jollekin uudelle alalle. Ota työttömyys mahdollisuutena vaikka pelottaisi.

Tue miestäsi, jos hän on sen arvoinen.

Olen itse ihmetellyt samaa juttua kun elämä on mätkiny kaikenlaista mitä en nyt jaksa tässä luetella... Taitaa olla vaan niin, että jos on paska säkä on paska säkä :kieh:
Onneksi otit asian puheeksi siellä neuvolassa, yksin ei kannata jäädä. Usein se asioiden purkaminen puhumalla ammattilaisen kanssa auttaa... toivottavasti saat apua. Tsemppiä ap:lle.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Minä en ole tunneköyhä. Tunteita on kyllä ja enemmänkin olen nimenomaan niitä ihmisiä, jotka elää tunteella ja vähemmän sillä järjellä. Vaikka ihan järki-ihmisenäkin itseäni silti pidän. Sellainen Liisa Ihmemaassa olen ollut lapsesta asti. Yleistä positiivisuutta pyrin aina pitämään yllä ja lähes aina jaksan siihen uskoakin. Hirveästi pelkään aina, että mitähän pahaa seuraavaksi tapahtuu. Vaikka kaikki olisi hyvin ja olisin onnellinen niin takapiruna leijuu se, että mitäköhän kohta sataa niskaan. En jaksa enää uskoa siis, että se onni kantaisi ja kestäisi.

Mietin tuota, että oliko tällä äkillisellä työttömäksi joutumisellani juuri se tarkoitus, että pystyn nyt paremmin hoitamaan lapsia ja kotia ja tätä kaikkea. Sain kyllä nyt ilmeisesti töitä, mutta niitä ei ole joka päivälle. Työttömiltä päiviltä saan sitten soviteltua päivärahaa. Ehkä se oli sen tarkoitus sitten... en tiedä, mutta sitä mietin nyt.

Siis, miehelläsi on syöpä ja sinä jäit työttömäksi. Pettämiset ja isovanhempien syövät on kuotenkin aika normihuttua.

Pysähdy ja mieti mitä haluat elämältäsi, ehkä nyt on aika suunnata jollekin uudelle alalle. Ota työttömyys mahdollisuutena vaikka pelottaisi.

Tue miestäsi, jos hän on sen arvoinen.

Miksi työikäisten ihmisten syövät on normihuttua vain sen takia, että he sattuvat olemaan jonkun isovanhempia? Ei se ainakaan minusta ole.

Pettäminen nyt joo on tässä kategoriassa tosi pientä, mutta mainitsin sen nyt tuossa listassa lähinnä siksi, että sen lähes toteutuneen avioeron takia on käyty syvällä siinäkin välissä elämää.

Joo tasan ei mene nallekarkit, toisilla luistaa koko elämä ilman suurempia vastoinkäymisiä ja sitten on ap:n ja minun kaltaiset joita potkitaan päähän oikein urakalla.
Aivan paskaa moinen sanonta..tai no kun tarkemmin miettii nii onhan tossa totuuden jyvänenkin nimittäin kyllä se henki lähtee siltä kärsijältäkin tavalla taikka toisella jos oikein raskaaksi tää elo käy ja eihän sitä sen jälkeen enää kanna mitään murheita.

Se on sellaista tyhjänpäiväistä lohduttelulätinää samoin kun "kaikki, mikä ei tapa, vahvistaa", "kaikella on tarkoituksensa" ja "ne ovat pieniä vain vähän aikaa". Ihmisellä on psykologinen taipumus selittää asioita parhain päin: sitä voimakkaammin, mitä vaikeampi ja pysyvämpi tilanne on.

Se on sellaista tyhjänpäiväistä lohduttelulätinää samoin kun "kaikki, mikä ei tapa, vahvistaa", "kaikella on tarkoituksensa" ja "ne ovat pieniä vain vähän aikaa". Ihmisellä on psykologinen taipumus selittää asioita parhain päin: sitä voimakkaammin, mitä vaikeampi ja pysyvämpi tilanne on.

Jep. Helpompi kestää kun sille on joku "suurempi tarkoitus". Itse olen kokenut lohduttavammaksi kommentit kuten 'elämä on välillä ihan paskaa', 'voi kunpa tuollekin olisi joku syy tai selitys' jne. Mutta mä ilmeisesti suhtaudunkin vähän erilailla asioihin kuin monet..

Tukeudu läheisiisi, ole miehesi tukena jos se on valintasi, mutta älä anna hänen hyväksikäyttää sua. Toisen "kanssa" syövän kärsiminen ja sen päättyminen pettämiseen on todella syvältä ja epäreilua. Kaiken se kestää. Jos kestää. Jos ei kestä niin eipä senkään koko elämän loppu tarvitse olla.

:hug:

Yllättävän moni näkyy olevan sitä mieltä, että mun pitäisi tässä kohtaa miettiä, että jäänkö mieheni rinnalle? En ajatellut edes itse, että miehen jättäminen olisi mikään vaihtoehto.

Näettekö te asian niin, että minä kerran jo tuin miestäni syövässä ja palkaksi siitä sain sen, että mies meni ja petti? No... olen itsekin sen asian kyllä nähnyt niin... Mutta toisaalta olen jo itsekin saman tehnyt. Periaatteessa. Silloin lähtökohta oli vähän eri ja minä ilmoitin, että aion aloittaa suhteen toisen kanssa. Noin pääpiirteittäin se meni niin siis.

Mies itse nyt illalla pohti, että miten minä tulen tämän jaksamaan ja haluanko jaksaa ja suri sitä että joudun kestämään tälläistä taas. Luin rivien välistä,että pelkää myös sitä että en jaksakaan ja lähden.

Yhteistyössä