Miten pituus periytyy..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyy hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyy hän

Vieras
Vai onko mitään "sääntöä" edes?

Eli jos pojan äiti 172cm ja isä 163cm. äidin puolella aikalailla kaikki pitkiä,isän lyhyitä. Niin voiko millään päätellä minkä pituinen pojasta tulee?
Tyhmää varmaan mutta pojan puolesta vaan toivon että ei ihan tapiksi jäisi hän.

Geneettinen periytyminen ei ole kovin yksioikoista ainakaan.

Pelkästään vanhempien ominaisuuksia katsomalla ei voi päätellä mitään kovin varmaa. Perimä on niin paljon monimutkaisempi asia. Joskus saattaa sukulpolvien takaakin hypätä vallitsevaksi joku ominaisuus. Edelleen asiaan vaikuttaa se miten kummankin vanhemman joskus kaukaakin periytyvät geenit "sopivat" yhteen, ts yhteisvaikutus joka tapauksessa.

No minun ainakin olisi pitänyt olla huomattavasti pitempi kuin mitä olen. Kasvoin lapsena "liikaa", onneksi äiti ei vienyt niihin hormonihoitoihin mitä suosittelivat. Ties minkälainen tappi olisin. Nyt esikoinen kasvaa nopeasti, mutta jotenkin tuntuu että se kasvu lakkaa siinä 12v kun mullakin...

Mun pitäis myös olla 167cm, olen 163 cm.

Oikeesti voin sanoo ettei pituus periydy mitenkään.Kokenut näin 4 muksuni kohdalla joista 3 aikuisii.Joten ei tuota 2v neuvolan mittaukset mitään paikkaansa pidä eikä geenit.Tenavat menee omaan tahtiinsa

Meillä mun suku on lyhyttä ja itse olen n. 150cm.,miehen suku pitkää ja mies yli 180-senttinen. Esikoinen (7-v) on sellainen keskivertotapaus, ennustepituus jonkinverran alle 170 cm. Kakkonen (5-v) ptkähkö, ennustepituus yli 170 cm. Kuopus (2-v) aikalailla keskimittainen, pituusennustuksia ei ole tehty. Meidän lapsista toi keskimmäinen on selvästi saanut pituus- ja ruuminrakennegeeninsä isän puolelta, muut on enemmän mun sukuun kallellaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja piparminttu:
Oikeesti voin sanoo ettei pituus periydy mitenkään.Kokenut näin 4 muksuni kohdalla joista 3 aikuisii.Joten ei tuota 2v neuvolan mittaukset mitään paikkaansa pidä eikä geenit.Tenavat menee omaan tahtiinsa

Geenit sen nimenomaan tekevät, mutta juurikin siten, että se ei todellakaan ole niin yksioikoista, kuin ihmiset yleensä ajatelevat.

Pituus periytyy vähän samalla lailla kuin ihonväri. Siihen vaikuttaa monta geeniä, eli vaihteluväli on hurja. Pitkilläkin ihmisillä on niitä "lyhyitä geenejä", ja kun tarpeeksi monta näitä sattuu samaan lapseen, on tietty tuloksena lyhyt lapsi. Samalla tavalla kaksi melko tummaihoista ihmistä voi saada jopa ihan vaalean tai ihan tumman lapsen, suurin osa kyllä sitten keskivertoa.

Geeneissä siis, mutta ei ihan yksinkertaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
http://www.helistin.fi/?page=2853919

Tän ongelma on ettei se huomioi ollenkaan lapsen omaa kasvukäyrää. Tuolla laskettuna esikoinen ja kakkonen, luonnollisestikin, saavat saman pituuden koska sukupuoli on sama. Kuitenkin, kun neuvolassa on tehty arviot lasten omien käyrien mukaan, niin keskimmäisestä tulisi liki 10 cm pidempi kuin esikoisesta. Kolmosen kohdalla voi pitääkin paikkaansa, koska hän kasvaa tällähetkellä suunnilleen samaa tahtia kuin kakkonen, joka siis jäisi tuolla laskettuna "liian lyhyeksi".

Alkuperäinen kirjoittaja Genesis:

Geenit sen nimenomaan tekevät, mutta juurikin siten, että se ei todellakaan ole niin yksioikoista, kuin ihmiset yleensä ajatelevat.

Me vanhemmat ja suku pätkiä sekä mun että lasten isän,mun 4 lasta pitkiä.Ei geenit oo kyseessä.Minulta jopa ex appivanhemmat väittäneet ettei lapseni (4) oo heidän poikansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyy hän:
Vai onko mitään "sääntöä" edes?

Eli jos pojan äiti 172cm ja isä 163cm. äidin puolella aikalailla kaikki pitkiä,isän lyhyitä. Niin voiko millään päätellä minkä pituinen pojasta tulee?
Tyhmää varmaan mutta pojan puolesta vaan toivon että ei ihan tapiksi jäisi hän.

Meillä miehen puolella on kans äidin puolelta pidempiä ja isän lyhyempiä. Isä on vajaa 165cm ja äiti jotain 176. Mies kasvoi piiitkäksi, eli 189cm. Hankala vanhempien pituuksien perusteella siis on mitään mennä sanomaan.

Ei kai sitä voi tietää ennen kun näkee.
Itse olen melkein 10 cm pitempi kun äiti ja siskot, ja vain hitusen lyhyempi kuin isäni. Veli taasen on 10 cm miusta pitempi. Uskon kyllä että kasvoin tahdonvoimalla, olisin halunnut yltää 174 senttiin, mutta pari jäi puuttumaan :)

Ei ainakaan meidän suvussa periydy suoraan vanhemmilta. Suurin osa on 160-170cm pitkiä, mutta jokaisessa perheessä on silti yksi yli 180cm mies. Samoin on "ennustettu" meidän pojasta..

Alkuperäinen kirjoittaja AulisKotityöläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
http://www.helistin.fi/?page=2853919

Tän ongelma on ettei se huomioi ollenkaan lapsen omaa kasvukäyrää. Tuolla laskettuna esikoinen ja kakkonen, luonnollisestikin, saavat saman pituuden koska sukupuoli on sama. Kuitenkin, kun neuvolassa on tehty arviot lasten omien käyrien mukaan, niin keskimmäisestä tulisi liki 10 cm pidempi kuin esikoisesta. Kolmosen kohdalla voi pitääkin paikkaansa, koska hän kasvaa tällähetkellä suunnilleen samaa tahtia kuin kakkonen, joka siis jäisi tuolla laskettuna "liian lyhyeksi".

juu.. mun sisko on ollu lapsena aina todella paljon isompi kokoinen ja varmaan hänen käyränsä näyttänyt paljon pidempää ennustetta kuin minun, mutta siltikin ollaan saman pituisia siskon kanssa.

Me vanhemmat ja suku pätkiä sekä mun että lasten isän,mun 4 lasta pitkiä.Ei geenit oo kyseessä.Minulta jopa ex appivanhemmat väittäneet ettei lapseni (4) oo heidän poikansa.

Mistähän se sitten tulee ellei geeneistä... :laugh:

Todellisuutta on, että vielä meidän isovanhempamme ovat keskimäärin lyhyempiä kuin meidän sukupolvi, koska sota-aikaan esim. ruokavalio oli huonompi, ja nykyään saadaan vihanneksia ja hedelmiä talvellakin. Nykyään näillä ei ole juurikaan enää merkitystä, vaan sattuma ja geenit määräävät.

Ai niin, vielä yksi asia mikä vaikuttaa pituuteen: Murrosiän alkaminen. Jos murrosikä alkaa aikaisin, jää lapsuuden pituuskasvuaika lyhyemmäksi, joten pituus jää pienemmäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:

Mistähän se sitten tulee ellei geeneistä... :laugh:

Todellisuutta on, että vielä meidän isovanhempamme ovat keskimäärin lyhyempiä kuin meidän sukupolvi, koska sota-aikaan esim. ruokavalio oli huonompi, ja nykyään saadaan vihanneksia ja hedelmiä talvellakin. Nykyään näillä ei ole juurikaan enää merkitystä, vaan sattuma ja geenit määräävät.

Jos vanhemmat ja suku pätkiä, miten mun 4 muksuista tulee suvumme ainoita pitkiä.Ei ainakaan geeneistä

Yhteistyössä