Miten pottatreeneissä pitää edetä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wendy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wendy

Vieras
Meidän pojalta (2v.) jätettiin elokuussa vaipat pois, tosin ulkoillessa ja nukkuessa vielä on. Kiinnostui tolloin hirveästi potasta ja potalle istuessa osaa sinne pissat ja kakat tehdä.
No, siitä lähtien on menny ihan ok. paitsi että itse ei sano koskaan jos pissattaa vaan pissaa housuun ja sanoo sitten että pissa tuli. Eli pysyy kuivana jos muistetaan käyttää potalla tarpeeksi usein.
Ulkona on pakko olla vaipat kun ei voi haalareitakaan joka päivä pestä. Kakan muistaa sanoa ja tekee sen pottaan.

Mutta mites nyt? Jatketaanko vaan tälleen vai miten tuon sais hoksaamaan tunnistamaan sen pissahädän? Vai eikö vielä oo vaan kypsä?

Kannattaa yrittää rutiinia: herättyä potalle, aamupalan jälkeen potalle, ennen ja jälkeen ulkoilun potalle, potalle syönnin jälkeen, ennen nukkumaanmenoa jne. Vaikkei tuliskaan mitään, mutta näinä hetkinä potalle vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kannattaa yrittää rutiinia: herättyä potalle, aamupalan jälkeen potalle, ennen ja jälkeen ulkoilun potalle, potalle syönnin jälkeen, ennen nukkumaanmenoa jne. Vaikkei tuliskaan mitään, mutta näinä hetkinä potalle vaan.

Juu, näin ollaan tehtykin ja kyllä sinne aina tulee kun vaan vie. Pojalle on oikein kunnia-asia tiristää ainakin tippa =) Elikkäs sillai kyllä hallitsee rakkoa, että pystyy sen pissan tekemään.
Mutta miten sen sais tunnistamaan sen pissahädän? Että oppis sanomaan ennen kun on pissa housuissa? Vai onko ihan hyvällä mallilla ja se vaihe tulee seuraavaksi? Jos on vaan vähän hitaampi..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:

Juu, näin ollaan tehtykin ja kyllä sinne aina tulee kun vaan vie. Pojalle on oikein kunnia-asia tiristää ainakin tippa =) Elikkäs sillai kyllä hallitsee rakkoa, että pystyy sen pissan tekemään.
Mutta miten sen sais tunnistamaan sen pissahädän? Että oppis sanomaan ennen kun on pissa housuissa? Vai onko ihan hyvällä mallilla ja se vaihe tulee seuraavaksi? Jos on vaan vähän hitaampi..

Jotkut käyttävät esim. palaa vanhasta pyyhkeestä alkkareissa. Jos pissat tulevat housuun, tuntuu märältä. Tämä motivoi tunnistamaan hädän aiemmin seuraavalla kerralla. Jotkut käyttävät pottatarroja, jolloin lapsi haluaa itse hakeutua potalle, jotta näkee tarran muuttuvan. Pojilla olen kuullut "aukkokalsareiden" ja luvan pissata seisaaltaan pönttöön pönkittäneen miehisyyttä ja lisänneen halukkuutta käydä vessassa asioillaan.

Me ei olla istutettu kumpaakaan vaan vasta sitten ovat alkaneet käydä potalla, kun ovat itse sanoneet sinne haluavansa. Isommalla tuo touhu alkoi noin noin 2v6kk ikäisenä ja oli päiväkuiva parissa kuukaudessa. Pienempi on nyt 1v7kk ja käynyt potalla noin kolme kuukautta, päivävaipat pysyvät välillä kokonaan kuivina välillä taas eivät...

Meillä meni samallalailla aluks, sitten kun tarpeeksi monta kertaa oli housut kastunu niin kyllä muisti mennä potalle.
Ja potta oli meillä aluksi keskeisellä paikalla, esim. olkkarissa. Jos se oli vessassa niin ei kyllä varmasti muistanu/kerennyt mennä sinne.

Tyttö oli 2v7kk kun oppi päivä jä yökuivaksi samaan aikaan.

No ei ole kypsä. Jos hän ei itse tunnista pissahätäänsä, ei hän ole vielä valmis potalle/vaipattomuuteen. Pitäisin housuvaippaa niin kauan, että hän osaa oikeasti tunnistaa hätänsä ja osaa käydä muutenkin potalla ilman että aikuinen hänet sinne ennakoivasti vie.

Meillä on myös odotettu kunnes molemmat lapset ovat itse alkaneet "tunnistamaan" pissa- tai kakkahädän. Kun näin tekee, vaippa jää todella nopeasti pois. Meillä tyttö (ja myös aikaisemmin poika) alkoi pottailun ihan itsestään siinä 2,7v. iässä ja se oli "kerta laakista" päivävaippa pois. Yökuiva ei täysin vielä ole mutta suurimmaksi osaksi aamulla vaippa on kuiva. Vaippaa pidetään kuitenkin vielä yöllä, ei ole kiva herätä, sitten kun sattuu vahinko että koko sänky on märkä.

Alkuperäinen kirjoittaja cat:
Lapsesi kehitys ei ole vielä sillä asteella että voisi "tunnistaa" pissa/kakkahädän. Kyllä se siitä sitten lähtee kun "aika on oikea".

Tunnistaa kyllä kakkahädän ja menee silloin potalle. Mutta hölmöltä tuntuis nyt alkaa laittaa jatkuvasti vaippa kun ei olla nyt pariin kuukauteen käytetty kun pihalla ja unilla..

Yhtä hyvinhän sitä voi sitten tällä lailla odottaa että poika on kypsä?

Meillä poika pysyi kesällä kuivana rytmin ansioista mutta ei itse sanonut kun oli hätä. Pari kuukautta mentiin niin kunnes pikkuhiljaa poika rupesi itse sanomaan että pisuttaa/kakattaa. Kyllä se hädän tunnistaminen tulee sieltä vähitellen kun vaan rytmin mukaan menette. Mun mielestä ei kuitenkaan kannata ottaa vaippaa takaisin jos/kun pärjäätte sillä rytmillä. Muutamat kastuneet kalsarit kuuluu asiaan harjoitteluvaiheessa. =)

Nää jutut menee kyl niin omaan tahtiinsa. Meillä tuo 1v11kk ei tunnista pissaa mitenkään ja nyt on alkanu sanomaan heti kun kakka on jo tullut. Potalla ei omaehtosesti käy mitenkään ja hyvä jos suostuu ollenkaan. Housuvaipassa on ja koitan potattaa vaikkei mitään tuliskaan. Hyvin harvoin sinne mitään sattuu tulemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Boycot:
Meillä poika pysyi kesällä kuivana rytmin ansioista mutta ei itse sanonut kun oli hätä. Pari kuukautta mentiin niin kunnes pikkuhiljaa poika rupesi itse sanomaan että pisuttaa/kakattaa. Kyllä se hädän tunnistaminen tulee sieltä vähitellen kun vaan rytmin mukaan menette. Mun mielestä ei kuitenkaan kannata ottaa vaippaa takaisin jos/kun pärjäätte sillä rytmillä. Muutamat kastuneet kalsarit kuuluu asiaan harjoitteluvaiheessa. =)

Kiva, että jollakin samantyylisiä kokemuksia! Sitä mäkin mietin, että eikö tässä olla kuitenkin ihan hyvällä mallilla. Vaikka välillä epäilyttää kun tuntuu kuitenkin kestävän..

Kiva, että jollakin samantyylisiä kokemuksia! Sitä mäkin mietin, että eikö tässä olla kuitenkin ihan hyvällä mallilla. Vaikka välillä epäilyttää kun tuntuu kuitenkin kestävän..

Mullakin meinasi usko loppua kun pojalla kesti. Tytöt ovat oppineet parissa viikossa kuiviksi mutta Junnulla vaan kesti ja kesti ja kesti.. Mutta oppi tuo sitten viimein!! Pitkää pinnaa ja toistoa, sillä pääsee pitkälle!! =)

Lapsesi kehitys ei ole vielä sillä asteella että voisi "tunnistaa" pissa/kakkahädän. Kyllä se siitä sitten lähtee kun "aika on oikea".

Tunnistaa kyllä kakkahädän ja menee silloin potalle. Mutta hölmöltä tuntuis nyt alkaa laittaa jatkuvasti vaippa kun ei olla nyt pariin kuukauteen käytetty kun pihalla ja unilla..

Tietysti voit mennä tuolla tavallakin, jos jaksat pestä pyykkiä ja luututa pissoja pois. Ettet sitten väsyneenä tähän hommaan rupea tiuskimaan lapselle vahingoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Todennäkösesti lapsi oppii käymään potalla itsenäisesti silloin, kuin olisi oppinut käymään ilman potatusta ja potutustakin. B)

Joo mutta miksi ei voi käyttää potalla jos se sujuu hyvin? Eri asia sitten jos on kauhea taistelua. Säästäähän siinä vaipoissakin. Ja mä uskon että mun poika pissaisi vieläkin vaippaan jos en olisi ottanut sitä vaippaa kesällä pois, on sen verran mukavuudenhaluinen. Meille tämä sopi mutta jokainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Tietysti voit mennä tuolla tavallakin, jos jaksat pestä pyykkiä ja luututa pissoja pois. Ettet sitten väsyneenä tähän hommaan rupea tiuskimaan lapselle vahingoista.

Ja tähän sen verran että minä en olisi ottanut vaippaa pois jos pissa ja kakka olisi lattialle tullut vaan tässä puhuttiin nyt siitä että lapsi pysyy kuivana rytmin ansiosta. Ja sitten pikkuhiljaa oppii sanomaan kun on hätä.

Todennäkösesti lapsi oppii käymään potalla itsenäisesti silloin, kuin olisi oppinut käymään ilman potatusta ja potutustakin. B)

No eipä tuosta isoa vaivaa ole sitä käyttää potalla, eikä mitään potutusta. Meillä on aika säännöllinen rytmi muutenkin.. Säästyypähän rahaa kun ei mee niin paljon vaippoja. Kaikillahan on se oma rytminsä.

Mutta siis aikaa vaan lisää, eiköhän se tästä!

Joo mutta miksi ei voi käyttää potalla jos se sujuu hyvin? Eri asia sitten jos on kauhea taistelua. Säästäähän siinä vaipoissakin. Ja mä uskon että mun poika pissaisi vieläkin vaippaan jos en olisi ottanut sitä vaippaa kesällä pois, on sen verran mukavuudenhaluinen. Meille tämä sopi mutta jokainen tyylillään.

Niin voipa tietenkin, jos kaikki ovat siihen tyytyväisiä. Tarkoitin vaan, että ylensä sillä ei kuitenkaan nopeuteta sitä oikeasti kuivaksi "oppimista" vaan ainoa hyöty tosiaan on se vaippojen säästö.
Jos pottaharjoittelu alkaa olla työlästä ja harmittaa puolin ja toisin, kannattaa se kuitenkin rauhassa unohtaa, koska lapsi alkaa VARMASTI käymään potalla/pöntöllä silloin kun on itse siihen oikeasti valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Ja tähän sen verran että minä en olisi ottanut vaippaa pois jos pissa ja kakka olisi lattialle tullut vaan tässä puhuttiin nyt siitä että lapsi pysyy kuivana rytmin ansiosta. Ja sitten pikkuhiljaa oppii sanomaan kun on hätä.

Nimen omaan tästä oli kyse! Vahinkoja ei tule edes joka päivä ja silloinkin yleensä vain kerran päivässä. Enemmän saan housuja vaihtaa sen takia, että puurot tai maidot on sylissä.. Potalla käy mielellään ja nopsasti.

Sitä tässä yritin kysellä, että miten sais pojan tunnistamaan sen hädän, mutta ilmeisesti siihen ei oo muuta niksiä kun aika..

Niin voipa tietenkin, jos kaikki ovat siihen tyytyväisiä. Tarkoitin vaan, että ylensä sillä ei kuitenkaan nopeuteta sitä oikeasti kuivaksi "oppimista" vaan ainoa hyöty tosiaan on se vaippojen säästö.
Jos pottaharjoittelu alkaa olla työlästä ja harmittaa puolin ja toisin, kannattaa se kuitenkin rauhassa unohtaa, koska lapsi alkaa VARMASTI käymään potalla/pöntöllä silloin kun on itse siihen oikeasti valmis.

Joo, olet oikeassa. Avainsana on varmasti juuri se työläys. Silloin kannattaa tosiaan hetkeksi unohtaa jos käy voimille ja kohtuuttomasti vie aikaa. :)