Pottailusta (apua)...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs"

Vieras
Nyt tarvittais pottailuun muiden näkemystä kun ei oma järki enää sano miten edetä! Eli meillä tyttö 2v 4kk ja vaipat vielä on. Potalle tekee jos hätä on eikä ole vaippaan vielä ehtinyt pissata. Itse ilmoittanut tasan 2x että pissattaa ja hienosti pissat tullut pottaan silloin. Tuosta innostuneena kokeiltiin ottaa päivävaipat pois, mutta sen jälkeen ei ole potalle itse yrittänytkään mennä vaan lorotellut housuun... Eikä näy oikein häntä haittaavankaan ja ei auta vaikka kuinka olen jutellut asiasta.

Tyttö on todella vilkas ja kova touhuamaan, joten en tiedä onko kyseessä vain se ettei malta ja uhmaltaan suostu (tätä itse pidän todennäköisimpänä) vai se ettei ennättäisi vessaan. Selvästi tahallaan ei ainakaan näyttäisi tekevän. Sanoi siis nuo pari kertaa että pissattaa ja juoksi vessaan mutta sen jälkeen vai touhuillut ja siinä lomassa pissannut housuun. Ei välttämättä tule edes sanomaan että pissat meni housuun vaan on leikkinyt sisällä housut märkänä ties kuinka kauan. Kakka ajat tiedän suunnilleen ja lähes kaikki kakat tulevat pottaan.

Miten nyt edetä? Otanko vaipat pois vai jatkaisitteko vielä vaipoilla? Eihän tuo voi olla todellista että ei haittaa jos pissat menee housuun...

Älä välitä noista tommosista vastauksista, lapsissakin on eroja. Meillä kans alotettu ajoissa, mut missään vaiheessa en oo halunnu lähtee semmoselle pakotuslinjalle, se ei ole oikea tapa. MItähän te jotkut kuvittelette saavuttavanne noilla tommosilla syyllistävillä vastauksilla. Meidän poika on sellainen jo luonteeltaankin, et opettelee kaiken rauhassa.

Löytyiskö oikeita vinkkejä? Muakin kiinnostaa.

Meillä on nuorin poika 2½ vuotta. Koetettiin ekan kerran pottailua hänen ollessa n. 1 vuotta. ei toiminut. Koetettiin pottailua hänen ollessa n. 1½ vuotta, ei toiminut.
Pojan ollessa 2 vuotta alkoi näyttää siltä että pottailu vihdoin ottaa tuulta alleen. Teki pissoja pottaan ja välillä oli ihan kuiva vaippa pitkin päivää kun saatiin pissat pottaan. Kunnes jostain syystä poika teki täys stopin potan kanssa kesän kynnyksellä. Jätettiin siis suosiolla koko pottailu asia sikseen kesän ajaksi. Nyt syksyllä (ikää siis se 2½ vuotta) on koetettu taas pottailua ja saatu homma hyvään alkuun taas. Vaipat on edelleen käytössä, mutta usein tekee silti pissat pottaan ja vaippa pysyy kuivana. jos koetetaan että poika on pelkillä pikkareilla, kastuu ne varmasti jossain vaiheessa.
Olen ajatellut, että olkoon vaipoissa sen aikaa että kunnolla oma-alotteisesti ilmaisee tarpeensa potalle (nyt potalle meno on enempi meistä vanhemmista lähtöisin) ennen kun luovutaan vaipoista. Kyl hän varmasti ehtii oppia kuivaksi omaan tahtiinsa ihan säälisessä ajassa.

Lapset oppii asiat eri aikoihin. meillä esikoinen oli sekä päivä- että yökuiva 2v 4kk iässä, tämän kuopuksen kanssa en vielä kuvittelekaan että saavutettaisi edes se päiväkuivuus piaankaan.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="plääh";24748323]Älä välitä noista tommosista vastauksista, lapsissakin on eroja. Meillä kans alotettu ajoissa, mut missään vaiheessa en oo halunnu lähtee semmoselle pakotuslinjalle, se ei ole oikea tapa. MItähän te jotkut kuvittelette saavuttavanne noilla tommosilla syyllistävillä vastauksilla. Meidän poika on sellainen jo luonteeltaankin, et opettelee kaiken rauhassa.

Löytyiskö oikeita vinkkejä? Muakin kiinnostaa.[/QUOTE]

Kiitos sinulle asiallisista kommenteista! Jäädään odottelemaan...

Meidänkin nyt 2v 9kk teki tuota jokunen aika sitten. Siis kesken leikin pissasi, eikä välttämättä edes heti itse huomennut sitä. Mutta se meni ohi.

Esikoinen oli täysin kuiva 2v 3kk iässä, tämä seuraava (pissatettu potalle satunnaisesti 3 viikon iästä lähtien) ei ole vielä edes päiväkuiva. Nykyään on päivisin kotosalla yleensä ilman vaippaa, mutta jos hällä on vaippa, niin hän pissaa siihen, eikä siis kerro vessahädästään.

Sinuna käyttäisin vielä vaippaa ja katsoisin, mikä tilanne on kuukauden kuluttua. Jos sama, niin taas kuukaudeksi vaippa. Kyllä ne lapset yleensä haluaa luopua vaiposta ennen kouluikää ;)

Viimeksi muokattu:
Meillä on nuorin poika 2½ vuotta. Koetettiin ekan kerran pottailua hänen ollessa n. 1 vuotta. ei toiminut. Koetettiin pottailua hänen ollessa n. 1½ vuotta, ei toiminut.
Pojan ollessa 2 vuotta alkoi näyttää siltä että pottailu vihdoin ottaa tuulta alleen. Teki pissoja pottaan ja välillä oli ihan kuiva vaippa pitkin päivää kun saatiin pissat pottaan. Kunnes jostain syystä poika teki täys stopin potan kanssa kesän kynnyksellä. Jätettiin siis suosiolla koko pottailu asia sikseen kesän ajaksi. Nyt syksyllä (ikää siis se 2½ vuotta) on koetettu taas pottailua ja saatu homma hyvään alkuun taas. Vaipat on edelleen käytössä, mutta usein tekee silti pissat pottaan ja vaippa pysyy kuivana. jos koetetaan että poika on pelkillä pikkareilla, kastuu ne varmasti jossain vaiheessa.
Olen ajatellut, että olkoon vaipoissa sen aikaa että kunnolla oma-alotteisesti ilmaisee tarpeensa potalle (nyt potalle meno on enempi meistä vanhemmista lähtöisin) ennen kun luovutaan vaipoista. Kyl hän varmasti ehtii oppia kuivaksi omaan tahtiinsa ihan säälisessä ajassa.

Lapset oppii asiat eri aikoihin. meillä esikoinen oli sekä päivä- että yökuiva 2v 4kk iässä, tämän kuopuksen kanssa en vielä kuvittelekaan että saavutettaisi edes se päiväkuivuus piaankaan.

Kiitos tästä! Helpottavaa tietää ettei olla ainoita... Alan vähän kallistua samoille linjoille. Nyt ei vaan kulje niin ei... Ei varmaan sen enempää innostu jos pakottamiseksi ja jatkuvaksi kyttäämiseksi menee.

Vie lapsi säännöllisesti potalle istumaan, tietysti vain siinä tapauksessa että suostuu istumaan aloillaan. Siis vaikkapa juuri herättyään, ruokailujen jälkeen, päiväunien jälkeen tai minkä ajankohdan nyt ajattelisit olevan lapsellesi sopiva, mutta tee se säännöllisesti niin kauan ennenkuin lapsi oppii ilmoittamaan itse pissa-aikeensa. Jos pissan saa saaliiksi pottaan, kehu lasta saaliista estottomasti. Pissattomat yritykset kannattaa sivuuttaa olan kohautuksella. Myöskään housuun pissaamisesta ei kannata tehdä numeroa.

Meillä kokeiltiin pojan kanssa aina kausiluontoisesti vaipan pois jättöä. Viime toukokuussa lorotteli vielä ihan tyytyväisenä housuun(Ikää silloin 2v 1kk) Annoin asian vähän aikaa olla, kun oli muutto ja kaikkea. Heinäkuun alussa sitten kokeilin taas ja kas, oppi kahdessa päivässä. Itse veikkaisin, että kyseessä oli vain oikea ajoitus. Keväällä ei selvästikkään ollut vielä valmis eikä osannu kunnolla itse tunnistaa pissahädän tunnetta(pottaan siis teki kyllä jos 100 kertaa päivässä siihen istutti ja odotti niin kauan, että lirahtaa).
Meillä myös annon xylitolpastillin jokaisesta pönttöön/pottaan tehdystä pissasta. Pöntöllä tuo meidän taapero nykyään käy. Potasta ei koskaan oikein tykännyt. Oletko kokeilluta, josko pönttö olisi se juttu? Kun isi ja äitikin käy siinä.

Meidänkin nyt 2v 9kk teki tuota jokunen aika sitten. Siis kesken leikin pissasi, eikä välttämättä edes heti itse huomennut sitä. Mutta se meni ohi.

Esikoinen oli täysin kuiva 2v 3kk iässä, tämä seuraava (pissatettu potalle satunnaisesti 3 viikon iästä lähtien) ei ole vielä edes päiväkuiva. Nykyään on kotosalla yleensä ilman vaippaa, mutta jos hällä on vaippa, niin hän pissaa siihen, eikä siis kerro vessahädästään.

Sinuna käyttäisin vielä vaippaa ja katsoisin, mikä tilanne on kuukauden kuluttua. Jos sama, niin taas kuukaudeksi vaippa. Kyllä ne lapset yleensä haluaa luopua vaiposta ennen kouluikää ;)

Ok! Näin taidamme tehdä! Tämä on vain esikoisen kanssa vielä vähän hakemista...

Mä tein esikoisen kanssa niin että otin vaan vaipan pois kun poika oli 2v 4kk. Passitin pissalle alkuun noin puolen tunnin välein, sitten pidensin pikkuhiljaa aikaa. Oppi viikossa päiväkuivaksi tuolla menetelmällä. Alkuun oli vaikeutta tehdä kakkaa pottaan, mutta tarrat auttoi siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24748376:
Meillä kokeiltiin pojan kanssa aina kausiluontoisesti vaipan pois jättöä. Viime toukokuussa lorotteli vielä ihan tyytyväisenä housuun(Ikää silloin 2v 1kk) Annoin asian vähän aikaa olla, kun oli muutto ja kaikkea. Heinäkuun alussa sitten kokeilin taas ja kas, oppi kahdessa päivässä. Itse veikkaisin, että kyseessä oli vain oikea ajoitus. Keväällä ei selvästikkään ollut vielä valmis eikä osannu kunnolla itse tunnistaa pissahädän tunnetta(pottaan siis teki kyllä jos 100 kertaa päivässä siihen istutti ja odotti niin kauan, että lirahtaa).
Meillä myös annon xylitolpastillin jokaisesta pönttöön/pottaan tehdystä pissasta. Pöntöllä tuo meidän taapero nykyään käy. Potasta ei koskaan oikein tykännyt. Oletko kokeilluta, josko pönttö olisi se juttu? Kun isi ja äitikin käy siinä.

Ei innostunut kuin pari kertaa pöntöstä, sitten oli ilmeisesti nähty juttu:) On kokeiltu myös tuota karkkia palkinnoksi ja kehuttu kovasti joka kerrasta mutta ei. Taitaa nyt haluta vaan tehdä kaikkea muuta eli selvästi ajoitus ei nyt hyvä?

[QUOTE="vieras";24748397]Odotatko että lapsi ilmoittaa pissahädästä? Vai vietkö itse tasaisin väliajoin potalle?[/QUOTE]

sekä että.. Käytän kyllä ihan säännöllisesti mutta saattaa tulla pois ja sanoa että ei pissa tule ja sitten 15min kuluttua on jo housussa.

[QUOTE="eräs";24748403]Ei innostunut kuin pari kertaa pöntöstä, sitten oli ilmeisesti nähty juttu:) On kokeiltu myös tuota karkkia palkinnoksi ja kehuttu kovasti joka kerrasta mutta ei. Taitaa nyt haluta vaan tehdä kaikkea muuta eli selvästi ajoitus ei nyt hyvä?[/QUOTE]
Annat juu asian vaan olla viikon pari ja alotatte sitten taas puhtaalta pöydältä. Jos ei luonnistu, niin sitten vaan taas pieni tauko ja uusi yritys. Tai siis näin minä tekisin.

Meidän poika 2v2kk, ei myöskään tee pottaan/pönttöön mitään. Joskus harvoin saattaa pissan saada aikaiseksi. Meillä enempi kyse siitä, ettei malta istua siinä, ei vaikka o,is luettavaa naposteltavaa jne. Menee kyllä jos pyytää, mutta istuu sekunin ja sanoo " ei tuu", ja seuraavassa hetkessä vaippa märkä.
Kakkaa ei varmaan tekisi muutenkaan, kun kärsii kovasta vatsasta ja projekti vie muutenkin aina aikaa ja se pitää saada tehdä " salassa".
Mutta mäkään en ole viitsinyt asiasta tehdä suurempaa ongelmaa, en viitsi pakottaa jotta ei tule asiasta ikävää. Jos pissa tulee pönttöön/potalle, saa yleensä namin tai muun herkun ja kovasti kehuja. On kyllä ylpeä, jos on onnistunut.
Eiköhän tuo ajallaan.

[QUOTE="eräs";24748415]sekä että.. Käytän kyllä ihan säännöllisesti mutta saattaa tulla pois ja sanoa että ei pissa tule ja sitten 15min kuluttua on jo housussa.[/QUOTE]

Meillä luettiin satu potalla.

Pitäisin kotona ilman vaippaa ainakin suurimman osan ajasta, mutta ulos ja kylään laittaisin vaipan.

Laittaisin lapsen säännöllisesti potalle. Aamulla, ennen ulkoilua, ennen luonasta, ennen päiväunia ja unien jälkeen. Illalla ennen nukkumaanmenoa.

Kyllä se siitä pikkuhiljaa.

Mä tein esikoisen kanssa niin että otin vaan vaipan pois kun poika oli 2v 4kk. Passitin pissalle alkuun noin puolen tunnin välein, sitten pidensin pikkuhiljaa aikaa. Oppi viikossa päiväkuivaksi tuolla menetelmällä. Alkuun oli vaikeutta tehdä kakkaa pottaan, mutta tarrat auttoi siihen.

Me on yritetty samaa. Sillä tuloksella, että mitä enempi yritetään, sitä kovemmin lapsi tappelee vastaan. Tarratkin on olleet käytössä, mutta kun ei, niin ei.

Tämä keskimmäinen on vähän hankalampi tapaus kaikenkaikkiaan. Kuopukselle tuo todennäköisesti tulee toimimaan, mutta keskimmäiselle on löydettävä toinen keino.