Miten puolustella imetystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "veiras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"veiras"

Vieras
Saimme alle viikko sitten ensimmäisen hartaasti toivotun lapsemme. Jo nyt oma äitini ja anoppini suorastaan painostavat imetyksen lopettamiseen ja puhuvat korvikkeen puolesta. Eivät itse ole halunneet imettää.

Minä taas todellakin haluan imettää, alun kivuista huolimatta, siis mielestäni imettäminen on luonnollinen jatkumo tuohon raskauteen ja maitoa alkoi tulla toissapäivänä oikein kunnolla.

Miten puolustelisin imetystä?

Tuntuu että anoppi pian aivopesee miehenikin puolellensa. Nännini siis menivät aika rikki mutta on jo paranemaan päin. Minua suorastaan kuvottaa nuo korvikkeet. Ollaan pari kertaa hörppyytetty muutama kymmen ml kun olen antanut nännien hetken levätä. Lapsi on alle kolmikiloinen ja imetysvälit tiheät, paino saatiin nousuun kolmantena päivänä.

Minä tuumailisin varmaan että korvike on niille, joilla oma maito ei riitä...

En oikeastaan ajattele niin, mutta ehkä tuo voisi hieman näpäyttää mummoja.
Mun äitini kysyy joka kerta että vieläkö mä imetän, eikö vois lopettaa.....

Onnea vauvasta. Kerro heille suoraan, että haluat imettää ja toivot tukea asiaan.

Muistan kuinka oma äitini suorastaan käski antaa korviketta kun meidän kaksosista toisella oli tiheän imun kausi ja halusi yks ilta tissille kokoajan. Minä otin aina vaan tytön ja tuikkasin tissin suuhun. Yökin mentiin vielä lähes jatkuvalla imetyksellä ja seuraavana päivänä maitoa oli vaikka kuinka paljon. Omalla äidilläni ainakaan ei tietous riitä lapsentahtiseen imetykseen, vaan hän uskoo edelleen 70-luvun tyyliin, että maito loppuu ja korviketta täytyy antaa, jos lapsi ei ole tyytyväinen yhden tissittelyn päätteeksi.

Esimerkiksi se uusin tutkimus, että lehmänmaitopohjainen korvike voi aiheuttaa diabetesta, vois olla hyvä perustelu.
Imetyksen helppous, vauvan muut terveysedut jne jne vielä siihen päällä. Eiköhän isä ainakin pysy imetysmyönteisenä.
Mummot voi olla mitä mieltä haluaa. Tuskin ne väkisin antaa vauvalle korviketta.

Ja ne rinnapäät. Ne tosiaan paranevat muutamassa päivässä. Onhan sulla lansinoh voidetta? Se on ehdoton kipeisiin rinnanpäihin.

Älä anna periksi. Kun alun hankaluudet on voitettu imetys on kivaa ja helppoa =) Mulla on monta lasta ja olen imettänyt yhteensä 8ja puoli vuotta ja vielä jatkuu nykyisen vauvan kanssa =)

Kuulehan. Sinä teet päätöksen ja äitinä sinun täytyy uskaltaa seistä omien ajatustesi takana! Jos haluat imettää, imetät, ei sinun tarvitse edes keskustella aiheesta kenenkään kanssa. Jos arvostelevat, sanot kohteliaasti, että se on sinun näkemyksesi, minulla on omani. Eikö ole hienoa että tässä maailmassa jokainen saa tehdä tavallaan :)

Itse en jaksa uskoa, että tuo on edes totta. Siis että oma äiti ja anoppi kannustaa imetyksen lopettamiseen, ihan oikeasti hei. Tai kukaan muukaan tässä maassa.

[QUOTE="vieras";26852172]Itse en jaksa uskoa, että tuo on edes totta. Siis että oma äiti ja anoppi kannustaa imetyksen lopettamiseen, ihan oikeasti hei. Tai kukaan muukaan tässä maassa.[/QUOTE]
Ai et jaksa uskoa? Tervetuloa minun perheeseeni... Kyseltiin tasaisin väliajoin että joko saa lisänä korviketta ja milloin lopetan. Imetin 1v 3kk ja tätä koko sen ajan synnäriltä asti. Asialla minun äitini ja siskoni. Eivät ole itse halunneet imettää.

Ei tarvitse puolustella. Imetä vain pää pystyssä :)

[QUOTE="vieras";26852172]Itse en jaksa uskoa, että tuo on edes totta. Siis että oma äiti ja anoppi kannustaa imetyksen lopettamiseen, ihan oikeasti hei. Tai kukaan muukaan tässä maassa.[/QUOTE]

Minä taas voin ihan hyvin uskoa. Oma (erittäin imetyskielteinen) äitini oli jo edesmennyt, kun sain esikoiseni, mutta isäni ennusti synkästi että vaarannan lapsen terveyden imetyshullutuksellani. Lapsi oli jo syntyessään iso, ja kasvoi koko ajan plussakäyrillä täysimetyksellä, mutta ei se isää rauhoittanut. Kun ei se maito ennenkään riittänyt...

Aloittajalle terveiset: äidin pitää toki oppia seisomaan omilla jaloillaan, mutta juuri nyt olet synnytyksen jäljiltä herkässä tilassa ja kaipaat tukea. Mieti, keneltä lähipiiristä sitä voisi löytyä. Mieheltä? Hyvältä kaverilta? Voit ottaa pikkuisen etäisyyttä mummoihin, jos heidän läheisyytensä ottaa enemmän kuin antaa.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Uskokaa pois kyllä mua tämmösellä äidillä ja anopilla on siunattu.

Voisikohan johtua ikäluokasta, hipit on just mennyt pois muodista ja kaikki luonnonläheisyys ym on omituista hörhöilyä ja ituhippien häröilyä heidän mielestään. Kantoliinat ja kestovaipat on ihan p*rseestä ja sängyssä lasta ei tosiaan saisi nukuttaa, kai vauvalla pitäisi olla jo oma bensalla käyvä hästens.

Kyseessä siis nyt viiskymppiset eronneet vuokralähiön katkeroituneet vaihdevuotiset mummot :)

Toisella motiivina imetyksen vastaisuudessa ehkä halu päästä hoitamaan vauvaa pian, toista taas ei voisi vähempää kiinnostaa. ¨

Mies vähän säikähti kun ihan kyynel silmässä jouduin imettämään sairaalassa kun sattui niin paljon, nyt menee tosi hyvin ja just taas juteltiin aiheesta ja todellakin mies ainakin on ihan imetyksen puolella.

Jotain nasevaa haluaisin kyllä noille mummoille sanoa seuraavan kerran kun tulee asia puheeksi. Ja kyllä, otan etäisyyttä, äitini ramppasi sairaalassa kolmena päivänä ja huokaili kuinka mun ei tarvitsisi kärsiä.

Herranjessus sentään, ihanko oikeasti on olemassa niin röyhkeitä ja asiattomia ihmisiä ettäkö tunkevat nenänsä toisen yksityisasioihin nännejä myöten?! :O

Minä olisin ottanut hatkat tuollaisesta porukasta jo ajat sitten, hulluja on näköjään moneen junaan...

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Minna77
Korvikkeesta ei saa niitä tärkeitä vasta-aineita mitä äidinmaidosta saa. Saatatte siis päästä vähemmällä sairastamisella kuin korviketta antamalla.

Imettäminen on myös halvempaa ja helpompaa, ei tarvi kantaa korviketta kotiin ja lämmitellä ja pestä pulloja. Eväs on aina mukana ja tuoretta ja oikeanlämpöistä.

Lisäksi äidinmaidon kautta lapsi maistelee jo eri makuja, sen mukaan mitä äiti on syönyt.

Tässä perusteluita jos niitä kaivataan, tosin olen itsekin sitä mieltä että asia ei kuulu mummoille mitenkään..!

Mä varmaan sanoisin että pää kii. Mun vauva, mä imetän. Se, jonka tisseistä on kyse, saa päättää.

Ts. en jaksaisi alkaa valistamaan ketään rintamaidon paremmuudesta, jne. Se olisi turhaa tässä tapauksessa kun tyyppien asenne on mikä on, enkä jaksa uhrata helmiä sioille.

• Tykkää
Reactions: Millenia

Minä taas uskon hyvinkin. 70-luvulla lapsensa saaneet saivat aikanaan ihan erilaista valistusta imetyksestä, korvikkeista ja vauvan tarpeista mitä tänäpäivänä on tarjolla ja monien on vaikea hyväksyä uusia käytäntöjä - varsinkin kun ne tulevat eteen noin yllättäin lastenlasten myötä.

Oma äitinikin on aina tarjonnut korviketta lääkkeeksi kaikkeen, silloinkin kun imetyksessä ei ole mitään ongelmia. Näin vielä kolmannenkin lapseni kohdalla vaikka kaikkia olen imettänyt pitkään, samoin sisarusten lasten kanssa. :D

[QUOTE="veiras";26852077]Saimme alle viikko sitten ensimmäisen hartaasti toivotun lapsemme. Jo nyt oma äitini ja anoppini suorastaan painostavat imetyksen lopettamiseen ja puhuvat korvikkeen puolesta. Eivät itse ole halunneet imettää.

Minä taas todellakin haluan imettää, alun kivuista huolimatta, siis mielestäni imettäminen on luonnollinen jatkumo tuohon raskauteen ja maitoa alkoi tulla toissapäivänä oikein kunnolla.

Miten puolustelisin imetystä?

Tuntuu että anoppi pian aivopesee miehenikin puolellensa. Nännini siis menivät aika rikki mutta on jo paranemaan päin. Minua suorastaan kuvottaa nuo korvikkeet. Ollaan pari kertaa hörppyytetty muutama kymmen ml kun olen antanut nännien hetken levätä. Lapsi on alle kolmikiloinen ja imetysvälit tiheät, paino saatiin nousuun kolmantena päivänä.[/QUOTE]

Mun mielestä imetystä ei tartte puolustella millään. Se on ihan normaalia toimintaa vauvan kanssa ja jos sinä haluat imettää niin sitten sinä imetät ja sillä sipuli. Ihmeellisiä tyyppejä noi sun lähisukulaiset on täytyy sanoa. Sanot niille että se on sinun päätös imetätkö vai et ja käske pitää turpa ummessa ja pitämään huoli omista asioistaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Ei tarvitse puolustaa sen enempää, vauva on teidän, eikä heidän. "Haluan imettää" tms. riittäköön heille.

Jos et jo tiedä tätä, niin suosittelen kipeytyneisiin nänneihin Lansinoh-nimistä lanoliinivoidetta tai Bepanthenia.

Terv. kahta imettänyt

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Mä varmaan sanoisin että pää kii. Mun vauva, mä imetän. Se, jonka tisseistä on kyse, saa päättää.

Ts. en jaksaisi alkaa valistamaan ketään rintamaidon paremmuudesta, jne. Se olisi turhaa tässä tapauksessa kun tyyppien asenne on mikä on, enkä jaksa uhrata helmiä sioille.

Noin suurinpiirtein toimin äitini kohdalla. :D Tietty omalle äidille on helpompi sanoa vastaan kuin anopille, oma anoppi ei onneksi tässäkään asiassa koskaan ollut vastaanväittämässä (tosin sai omat lapsensa jo ennen 70-lukua joten ehkä lähtökohdatkin paremmat).

Mutta tosissaan sitä tukea imetykseen kannattaa hakea jostain muualta kuin niiltä äideiltä ja anopeilta joiden lähtöasenteet on jo tuollaiset. Ja ei ole pahitteeksi kovettaa vähän itseään noilta kommenteilta, korviketta noin tyrkyttävät ihmiset varmasti myöhemminkin tuputtavat omia näkemyksiään muistakin asioista. Kuitenkin sitä itse tekee omat päätökset eikä äitiä ja anoppia voi - tai kannatakaan - aina miellyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26852996:
Kyllä minunkin anoppini kyseli, että "eikö voisi sitä korvikettakin antaa" ja "olisi se kaikille helpompaa jos välillä..." ja jopa "ei se taida kunnolla riittää se maito" jne.
Mun anoppi ei ole (thank God) sanonut mitään ja on muutenkin hyvin imetysmyönteinen (ts. tuskin tietää korvikkeita edes olevan olemassa), mutta kaverini viimeeksi eilen oli sitä mieltä että mun maito ei riitä, kun "vauva syö niin usein" (3-4½ h välein ja joskus tankkaa tiheämmin illansuussa).

Sama tyyppi oli keskimmäisen muksun vauva-aikana heiluttelemassa persikkapilttipurkkia alle 3 kk ikäisen vauvani edessä, kun "selvästihän sillä on nälkä!", siis ihan lusikka kourassa jo. Ja korvikkeen puolesta puhuu nyt taas kovasti koska "sit sä et olis niin sidoksissa vauvaan".

No sori, mutta haluan olla sidoksissa tähän 6 viikon ikäiseen. Jos en haluaisi, en olisi vauvaa hommannutkaan. Osaan mä sitäpaitsi rintamaitoa pumpatakin tarvittaessa...

Ja joo. "Maito ei taida riittää"-väitteeseen sihahdin että käytä nyt järkeäsi sinäkin, useamman lapsen äitee; jos tyyppi painoi syntyessään 2920 g ja nyt kuuden viikon iässä painaa 4490 g, niin mahtaakohan se maito riittää, häh?! :D

Mun anoppi ei ole (thank God) sanonut mitään ja on muutenkin hyvin imetysmyönteinen (ts. tuskin tietää korvikkeita edes olevan olemassa), mutta kaverini viimeeksi eilen oli sitä mieltä että mun maito ei riitä, kun "vauva syö niin usein" (3-4½ h välein ja joskus tankkaa tiheämmin illansuussa).

Sama tyyppi oli keskimmäisen muksun vauva-aikana heiluttelemassa persikkapilttipurkkia alle 3 kk ikäisen vauvani edessä, kun "selvästihän sillä on nälkä!", siis ihan lusikka kourassa jo. Ja korvikkeen puolesta puhuu nyt taas kovasti koska "sit sä et olis niin sidoksissa vauvaan".

No sori, mutta haluan olla sidoksissa tähän 6 viikon ikäiseen. Jos en haluaisi, en olisi vauvaa hommannutkaan. Osaan mä sitäpaitsi rintamaitoa pumpatakin tarvittaessa...

Ja joo. "Maito ei taida riittää"-väitteeseen sihahdin että käytä nyt järkeäsi sinäkin, useamman lapsen äitee; jos tyyppi painoi syntyessään 2920 g ja nyt kuuden viikon iässä painaa 4490 g, niin mahtaakohan se maito riittää, häh?! :D

Apua. :D Onneksi et ole vietävissä - mutta tosi monihan on. "Ai onks tää nälkäinen, tosiaan, emmäätiedä, varmaan, annetaan sosetta." No.

Meillä anoppi oli antamassa grillimakkaraa, "ei siitä voi haittaa olla, nythän on kesäkin!". Vauva oli tuolloin täysimetyksellä, kuitenkin "jo" noin 5kk ikäinen. :xmas:

Jo on aikoihin eletty jos imetystä tarvitsee puolustella!
No, se voi tietysti olla heille arka paikka jos omat imetykset eivät vaikka olekaan onnistuneet.
Mun anoppi muuten kysyi useaan otteeseen esikoisen vauva-aikana että imetänkö vielä, lapsella oli ikää muistaakseni 4-5kk.
Ja sitoohan se tottakai äitiä lapseen, mutta niin luonto on sen tarkoittanutkin.:)

Nuo aloittajan lapsen mummot kuulostavat kovasti siltä, että kahden kuukauden kuluttua virsi on "anna nyt ihmeessä pottua" ja viimeistään vuoden päästä synttäreillä taapero ilmiselvästi tahtoo kakkua ja limsaa.

Mutta nuo myöhemmät taistelut eivät ole ihan niin herkkiä ja häiriöalttiita juttuja kuin aluillaan oleva imetys.

Yhteistyössä