Miten puolustella imetystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "veiras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän jotenkin sillä olin vähän järkyttynyt kun omien lasteni kanssa menin käymään Suomessa (asun Ruotsissa) ja monet vanhemmat naiset (ja jopa nuoremmat, ja miehetkin) ääneen ihmettelivät miten voin vieläkin imettää lapsiani (imetin molempia 2 1/2 -vuotiaaksi) ja miten sitä maitoa voi riittää niin paljon (???). Olin etenkin ensimmäisen lapseni kanssa ihan ihmeissäni jaa että riittähän sitä niin kauan kuin lapsi imee. Ei, tämä oli ihan ihme juttu :-)

Meillä oli pari viikkoa sitten vieraita ja 1-vuotias tyttö jonka äiti oli rintatulehduksen takia lopettanut imetyksen jo 3 kk:n jälkeen. Voi sitä pullosirkusta! Ajattelin että luojan kiitos olen säilynyt tuolta. Termokset, pullot, korvikkeet ja vellit pyörivät takakontissa kun olimme autolla liikkellä ja niitä mixailtiin. Kuinka helppoa se ottaa vain rinta esiin - olit missä tahansa ja milloin tahansa - ja ruokaa on tarjolla. En olisi hengissä selvinnyt omistani ja yöheräämisistä ilman imetystä!

Pidä pintasi ja tee niinkuin parhaalta tuntuu ja viis veisaa muiden mielipiteistä - voit olla varma että niitä mielipiteitä on ja tulee olemaan paljon enemmän kuin voit koskaan kuvitella (näkeehän sen jo keskustelupalstoilla). Nämä vanhemmat naiset on opetettu aikanaan imettämään 4 tunnin välen (kellosta katsomalla) ja että korvike on parempaa ja lapsi ei tule muuten kylläiseksi. Kukaan äiti, nuori tai vanha ei helpolla myönnä olevansa väärässä tässä asiassa.

Sanot kuule vaan että lehmänmaito on vasikoille ja äidinmaito vastasyntyneelle lapselle ehdottomasti paras.
Miten voi olla noin ajattelemattomia mummoja, aivan uskomatonta. Teet juuri niin kun parhaalta tuntuu ja ihan oikeastikin jos imettäminen on mielekästä ja maitoa hyvin riittää niin maailman luonnollisin juttu on imettä ja vaivatontakin vielä.
Tsempit sunulle ja onnea matkaan :)

Se on jokaisen oma asia. Mutta tuon ikäiselle lapselle se äidinmaito on parasta mahdollista, ja maidontulokin voi kärsiä jos lasta ei imetä vaan esim. pumppaa kaiken maidon pulloon.

Ja jos korvikkeista puhutaan, niin ei ne ole siltikään kaikkien vitamiiniensa ja lisiensä kanssa yhtä ravitsevia ja hyviä vauvalle kuin äidinmaito. Itse jouduin luopumaan imetyksestä kun maidontulo ehtyi n. 4 kk lapsen syntymästä. Kärsin kyllä ennen sitä rintatulehduksenkin.

Viimeksi muokattu:
Mä sanoisin vaan että "nyt mummelit suut suppuun. Minä imetän omaa lastani ja sillä selvä. Tästä ei enää puhuta ja tämä ei ole mikään keskustelunaihe, vaan homma menee minun lapseni kohdalla juuri kuten minä sanon".

Paras tokaisu lienee just tuo että lehmänmaito on vasikoille ja äidinmaito vauvalle parasta! Itse tiedät varmasti imetyksen edut :) Ja helppoakin se on, kun pääsee käyntiin! Kuka nyt vapaaehtoisesti lämmittelisi pulloja yöllä ym vauvan itkiessä, kun voi vaan nostaa vauvan rinnalle...

Meillä onneksi anoppi ja äiti ei asioihin paremmin puutu, tosin äitini ihmetteli että en kai minä nyt alle vuoden ikäistä ala vieroittamaan, kun sanoin välillä harkitsevani koko imetyksen lopettamista jonkun ajan päästä, kun yösyömisistä ei meinata päästä eroon... (vauva 9kk)

Meillä myös näitä suvussa/tuttavapiirissä, kun on sitä ikäluokkaa että pidetään korviketta jotenkin hienona ja hyvänä, parempana kuin imetystä. Saman sakin mielestä normaali lapsentahtinen hoiva on vain turhaa hemmottelua, johon EI saisi vauvaa totuttaa, eli juurikin näitä "ei sitä heti tarvii mennä passaamaan, antaa itkeä yksin sängyssä niin keuhkot vahvistuu" yms

Tuntuu siltä, että tietty ikäluokka pitää korviketta parempana kuin imetystä. 70-luvulla lapsensa saaneet ovat kaiketi monet menneet nopeasti takaisin töihin ja imetys on senkin vuoksi lopetettu.

Meilläkin anoppi ihmetteli imetystä, mutta ei onneksi ihan suoraan kehoittanut imetystä lopettamaan. Olisin ehkä sanonut sanan tai kaksi.

Imetä hyvä ihminen jos se sulla onnisuu! Ei ole lapselle parempaa alkutaivalta kuin oman äidin maito. Unohda niiden vanhojen kurppien löpinät ja imetä lastasi. Tarviiko sitä edes miettiä, imettääkö vai ei? Hullu jättää imettämättä.

[QUOTE="Ihmettelen";26854183]Imetä hyvä ihminen jos se sulla onnisuu! Ei ole lapselle parempaa alkutaivalta kuin oman äidin maito. Unohda niiden vanhojen kurppien löpinät ja imetä lastasi. Tarviiko sitä edes miettiä, imettääkö vai ei? Hullu jättää imettämättä.[/QUOTE]

No tottakai imetän! En ole muuta miettinytkään.

Jonkun mainitsema lapsen huudatus kuuluu myös äitini kasvatusmetodeihin, samoin lapsi toki pitää hoidattaa kodin ulkopuolella mahd. nopeasti. Näin itse teki jotta pääsi luomaan uraansa peruskoulupohjalta milloin minnekin :)

Meillä oli sama juttu äitini ja anoppini kanssa. Anopin mielestä oli suorastaan järkyttävää, että kuopus ei edes tuttipulloon ole koskenut elämänsä aikana ja että imetin häntä 1v2kk. Sanoin, että ole hiljaa jo. Mutta joka kerta kun siellä kävin niin samat marinat. Mies oli kyllä aivan täysin minun puolellani ja tuki minua.

sano, että turpa kiinni. Meidän lapsi ja me päätetään mitä sille syötetään.

[QUOTE="Ihmettelen";26854203]Mun anoppi taas on mulle kateellinen kun lapseni kasvaa hyvin rintamaidolla. Jatkuvasti utelee, riittääkö maito? Itsellään ei tullut pisaraakaan.[/QUOTE]

Oma äitini oli myös kateellinen minulle kun imetin kolme lasta. jaksoi aina ihmetellä imetystäni ja varsinkin pitkään imetystä. Hänellä ei maitoa tullut kummallekaan vauvalle.

Tsemppiä imetykseen ja oman pään pitämiseen! Meillä ei imetystä katsottu kieroon, mutta kestovaippoja kyllä. Anoppi oikein suuttu, kun kuuli meidän käyttävän vastasyntyneelle kestoja :)

[QUOTE="ap";26855170]No tottakai imetän! En ole muuta miettinytkään.

Jonkun mainitsema lapsen huudatus kuuluu myös äitini kasvatusmetodeihin, samoin lapsi toki pitää hoidattaa kodin ulkopuolella mahd. nopeasti. Näin itse teki jotta pääsi luomaan uraansa peruskoulupohjalta milloin minnekin :)[/QUOTE]

Eli varmaan tiedätkin jo kuinka paljon noita neuvojaan kannattaa kuunnella. :D Ja kannattaa miettiä kuinka paljon viitsii kuluttaa aikaa ja energiaa tuollaisen valistamiseen uusista suuntauksista sekä omien tapojen puolustamiseen. Joskus vaan tosissaan helpompi sanoa että minun vauva ja minä toimin tavallani. Piste.

Mun anoppi järkyttyi kun kuuli mun imettävän edelleen 8kk esikoistamme, ja sanoi että se on täysin LUONNOTONTA. :D Ja hän oli soittanut äidilleni ja pyytänyt häntä käskemään mua lopettamaan ison lapsen imettämisen ennen kuin tulee jotain seurauksia siitä. Hän oli sanonut että noin vanhan lapsen imetys on ihan ennen kuulumatonta eikä sellaista ole ikinä harrastettu. :D No anoppi joutui vain hyväksymään asian. :)

[QUOTE="veiras";26852077]Saimme alle viikko sitten ensimmäisen hartaasti toivotun lapsemme. Jo nyt oma äitini ja anoppini suorastaan painostavat imetyksen lopettamiseen ja puhuvat korvikkeen puolesta. Eivät itse ole halunneet imettää.

Minä taas todellakin haluan imettää, alun kivuista huolimatta, siis mielestäni imettäminen on luonnollinen jatkumo tuohon raskauteen ja maitoa alkoi tulla toissapäivänä oikein kunnolla.

Miten puolustelisin imetystä?

Tuntuu että anoppi pian aivopesee miehenikin puolellensa. Nännini siis menivät aika rikki mutta on jo paranemaan päin. Minua suorastaan kuvottaa nuo korvikkeet. Ollaan pari kertaa hörppyytetty muutama kymmen ml kun olen antanut nännien hetken levätä. Lapsi on alle kolmikiloinen ja imetysvälit tiheät, paino saatiin nousuun kolmantena päivänä.[/QUOTE]

Mun anoppi ja "äiti" oli ihan samanlaisia. Heittäydyn kuuroksi, ja tein niinkuin olin päättänyt. Siis jokaista lastani olen imettänyt kauan, tosi kauan :)

Herranen aika mitä sukua! Älä välitä, vaan imetä reippaasti :)

Itse imetin esikoistani lähes 2-vuotiaaksi ja yhä edelleen mummoni ihmettelee puolitutuillekin ääneen, että "miten ihmeessä tuo **** niin kauan pystyi imettämään,kun ei oli yhtään tissejäkään!"

Kaikki liikunta olisi pitänyt toki lopettaa kans heti plussattua ja syödä kahden edestä. Meidän suvussa kun niitä kiloja kertyy se 30 raskausaikana :) Ja jos on lihaksia niin synnytyksestä tulee vaikea kuulemma...

No painoa tuli alle 10 kg ja vauva tuli tokalla ponnistuksella :) Ehkä äitiäni risoo kun minut tehtiin parisuhdetta pelastamaan alle parikymppisenä ja itse nyt vasta kypsällä iällä, aviossa, sain tämän ihanuuden kokea.

Yhteistyössä