Miten puuttua: tarhatäti antoi suukon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nekku"

Vieras
Meille on tarhaan tullut uusi hoitaja. Poikaa pitää hänestä todella paljon ja olen itsekkin ollut oikein tyytyväinen. Kyseessä vasta valmistunut tyttö. Mukavasti järjestää pihallakin lapsille leikkiä ja mikä parasta olen huomannut, että pojan lasit usein putsattu eli tarhasta lähtee kirkkain lasein (pojallamme silmälasit ja aikaiseemmin saattoi olla, että olivat päivän päätteeksi aina ihan tahmaiset).

No, eilen, kun kävin hakemassa pojan hoitaja meni ohi ja poika juoksi hänen perään. Hoitaja kumartui, pörrötti vatsaa ja antoi suukon otsalle. Minä en tuohon tilanteeseen osannut tyrmistykseltäni sanoa mitään. Huikattiin vain hei heit.

Meillä kotona on tapana, että suukot vanhempien keskeisiä. Lapsille sitten halit, sylittely jne helliminen. Jotenkin tuntui, että tuo hoitaja loukkasi perheemme intimiteettiä. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia ja miten saitte tilanteen korjattua? Mietin, että suukottelu varmasti joitain hoitajien ohjeita vastaan eli olisiko parempi suoraan katsoa kuka esimies ja pyytää hienovaraisesti jatkossa korjaamaan toimintamalli.

Minä suosittelisin, että otat asian kyseisen hoitajan kanssa esille, uskon että puhumalla asia saadaan selvitettyä. Ei varmaankaan hoksannut tehneensä pahaa (kyseessä siis vastavalmistunut, vielä asioita käytäntöjä opetteleva hoitaja), joten ei kannata ensimmäisenä olla esimieheen olla yhteydessä tällaisen asian vuoksi.

En suukottele hoitolapsiani, mutta se ei ole missään kiellettyä (siis tuollaiset otsapusut mitkä nyt pysyy asiallisuuden rajoissa). Mun mielestä suutahdat ihan turhasta, tuohan vain osoittaa että lapsi saa hyvää hoitoa. Se suukkojen "likaisuus" taitaa nyt vaan olla aikuisten mielissä, ja vähän outoa jos ette edes omia lapsia suukottele. Soittaa voi joo aina ja varmaan kunnioitetaan, mutta kyllähän tuollainen varmaan keskustelua herättää sinun ajatuksenjuoksusta....

Noh ensimmäinen ajatus on että tuossa on nyt tarkoitus "korjata" jotain ehyttä ja hienosti toimivaa rikkinäiseksi.
Eli en todellakaan puuttuisi asiaan vaan olisin tilanteessasi vieläpä poikkeuksellisen kiitollinen siitä, kun hoitaja suukottaa vaikka itse jostain omasta syystäni en. Jää lapsi vähemmän vähemmälle...

Onko muuten oikeasti olemassa jokin ohje joka kieltää hoitolapsien otsalle suukottamisen?
Toivottavasti ei.
:O

Nyt menee kyllä ohi tää juttu ja lujaa. Onko teillä jotain läheisyys ongelmia kotona tai muuten vaikeaa?

Mutta periaatteessa se kyllä menee niin, että jos joku asia sua häiritsee niin puhu hoitajalle asiasta suoraan.

Siis täh?!

Haluut ottaa yhteyden esimieheen siitä että hoitaja osoittaa lapseasi kohtaan hellyyttä?

Ei oo totta! Ootko mustasukkainen vai mikä tässä on sulle niin kamalaa? Eikö se ole lapselle ihanaa että tarhassa on hoitaja joka välittää ja on lämmin. Hoitaja ei varmasti itse sen enempää edes ajatellut asiaa vaan näytti tunteensa lasta kohtaan. Musta on ainakin ihanaa kun meidän kuopus hellästi halailee ja nojailee hoitajansa olkapäätä vasten, kertoo vain hyvästä suhteesta ja luottamuksesta.

Taitaa olla parasta pysyä siellä perä-Junttilassa ettei vaan jodu maailmalla kosketuksiin SUUKOTTELEVIEN ihmisten kanssa, esim. ranskalaiset. Otsasuukko on kuule aivan normaalia.

Siis mitä vittua!
Tottakai lapsia pitää suukotella! Olisit kiitollinen että lapsellasi on noin hyvä hoitaja.
Vaikka Suomi onkin melko takapajuinen ja ahdahmielinen kulttuurin suhteen niin JOTAIN RAJAA! Suukottelu vieraiden poskelle ja otsalle on joissakin kulttuureissa jokapäiväinen juttu.

Sinuna pitäisin suuni kiinni ja katsoisin peiliin.

Kaikenlaisia idiootteja sitä maa päällään kantaakin!!!!!!!!!

Toivottavasti tämä ei ole totta. Mutta jos on, niin ihan ensin suosittelisin sinulle jotain terapiajuttua, jossa saisit käydä läpi taustalla olevat ongelmat. Lastenhoitajan käytökseen en lähtisi puuttumaan, kuulostaa ihanalta tuo hoitaja.

Ensimmäinen ajatus on "oletko sä ihan tosissasi?"
Toinen ajatus heti perään on, että "oletko sä ihan tosissasi?"
Miten ihanaa, että hoitaja noin konkreettisesti näyttää välittämisen lapsellesi. Varsinkin jos itse olet sen asian suhteen noin rajoittunut.
Minä suukottelen lapsiani n 50 kertaa päivässä ja minusta on AIVAN IHANAA, kun yksi päiväkodin hoitaja aina halaa lastani päivän päätteeksi.

Hmmm....hieman yllättynyt olen, että kukaan ei tunnut ymmärtävän näkökulmaani. Siis olen tyytyväinen hoitajaan, mutta jotenkin oletin, että fyysisten huomionosoitusten suhteen olisi olemassa joku ohjeistus, kun ihmiset kuitenkin erilaisia. Onhan meillä jo monenlaisista kulttuureista maahanmuuttajiakin.

Joku tuossa jo arvelikin ja kyllä olen tosiaan itse aika varautunut. Esim. inhoan Suomeen rantautunut halauskulttuuria ystävysten jne kesken. No, vastausten yksimielisyyden suhteen näyttäisi siltä, että paras katsella muualle poikaa hakiessani.

Yhteistyössä