Miten puuttua: tarhatäti antoi suukon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ensinnäkin ne taudit tarttuu ihan ilman pussailuakin siellä päivähoidossa.. esim aivastus lähtee ihmisestä kuudensadan kilometrin tuntivauhtia, että otsalle pussaaminen on huomattavasti turvallisempaa.. samoin ne leviää ovenkahvoista, leluista, aterimista, ihan kaikesta.... tutkimusten mukaan, poskisuudelma on tautien levityksen kannalta turvallisempaa kuin KÄTTELY.

toisekseen lapset nauttii pusuista ja otsapusu on ihan eri asia kuin joku suukko huulille. vaikea nähdä siinä mitään pahaa. meidän lapset myös halii hoitajaansa ja hoitajat joskus suukottaa tukkaan siinä. en vaan pysty näkemään siinä mitään pahaa, tosi hyvä, koska lapsihan viettää siellä 8-9h päivässä!!

Hoitotäti ei ole äiti, siltikään.

Ei ole äiti mutta ihminen jota lapsi näkee melkeen yhtä paljon kuin äitiä, kyllä se hoitotäti silloin lapsen näkökulmasta on melkein kuin perhettä ja mä olen iloinen jos mun lapset näkevät asian näin sitten kun menevät hoitoon. Sillon musta tuntuu hyvältä jättää ne sinne. Ja toivon että meidän tulevat hoitotädit antavat haleja ja vaikka niitä pusujakin. Meidän kerhotädit ainakin on sellasia, aivan ihania ihmisiä ja lapset viihtyy :heart:

Itse olisin hyvinkin mielissäni jos lapsella olisi mukava hoitotäti. Mutta, jouduin viemään lapseni aivan liian aikaisin hoiton omasta mielestäni, että kateudenpiston tuntisin sydämessäni tässä tilantessa vaikka kuinka järjellä ajattelisinkin asian toisin. Joku toinen SAA nauttia ihanasta lapsestani, kun itse en voi olla lapseni kanssa, ja lapseni vielä silminnähden nauttisi tästä vieraasta ihmisestä. Ihan tervettä lapselle, että saa muutakin seuraa kuin oman äidin 24/7.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
meillä lapset suukottaa isin ja äidin lähtiessään ja mummolasta kun lähdetään niin ukin ja mummon, isoenon, serkkunsa, ja enot.... ja mun mielestä ihan normaalia.

apn tilanteessa ei tulisi mieleenikään kieltää!

• Tykkää
Jaa, täytyypä sanoa että pussailussa munkin mielestä menee raja. Siis sukulaiset ja läheiset ystävät saa tietty pussailla sekä mua että lapsia, mutta hoitotädit/sedät... ei, jotenkin se vaan tuntuu väärältä. Enkä oo kyllä kenenkään hoitajan nähnyt tai kuullut pussailleen hoitolapsiaan ennen tätä, eli ei mikään yleinen tapa kyllä oo kyseessä.

Läheisyyttä ja hellyyttä on muuten paljon muunkinlaista, kun tuolla joku kauhisteli ettei lapsi saa hellyyttä jos sitä ei pussailla.

[QUOTE="Jenis";24766945]Jaa, täytyypä sanoa että pussailussa munkin mielestä menee raja. Siis sukulaiset ja läheiset ystävät saa tietty pussailla sekä mua että lapsia, mutta hoitotädit/sedät... ei, jotenkin se vaan tuntuu väärältä. Enkä oo kyllä kenenkään hoitajan nähnyt tai kuullut pussailleen hoitolapsiaan ennen tätä, eli ei mikään yleinen tapa kyllä oo kyseessä.

Läheisyyttä ja hellyyttä on muuten paljon muunkinlaista, kun tuolla joku kauhisteli ettei lapsi saa hellyyttä jos sitä ei pussailla.[/QUOTE]

Tiesitkö, että jo synnytysosastolla kätilöt suukottelevat vauvoja..

• Tykkää
Entä jos se hoitaja olis ollut mies? Ei menis kauaa kun istuis linnassa. Ei minunkaan lapsia tarvi kenenkään hoitotätien tai -setien pussailla. Me vanhemmat kyllä voidaan omille lapsille suukkoja antaa.

Mä kuvittelin otsikon perusteella että tarhatäti on antanut suukon äidille tai isälle. :D

Lapselle annetusta pususta mä olisin vaan mielissäni, sillä siitähän se kertoo että tarhatädillä on lapseen aito kiintymyssuhde. :)

Kuules nyt. Ne lapset tunkee tarhassa esim leluja suuhunsa, kyllä se ihan siitäkin tarttuu. Sekä hengitysilmassa tarttuu kaikki..
HEI HALOO!!
Ihan jo bussissa voit saada vatsataudin.. aattele, vaikka kukaan ei edes suukottle sua!

Toki ne taudit tarttuu. Mutta onkos sulla mennyt kokonaan THL:n julisteet ohi influenssa-aaltojen aikaan jolloin vältetään aivastelua ja yskimistä ilman esim. nenäliinaa, kättelyä, tehostetaan käsihygieniaa jne.?

Eli vähennetään niitä kontakteja joissa taudit tarttuu, sama pätee niihin suukkoihinkin. Se että leluista tarttuu vatsataudit, kariekset ja ties mitkä kun lapset niitä imeskelee, ei sitä tarvitse lisätä prosentuaalista riskiä levittää tai saada tartuntoja tuollaisissa paikoissa kuten päiväkoti!

Ajatellaan toiste päi: mene sä ihmees vaikka nuolemaan bussin tukikaiteita ja penkkejä, sähän kuiteski saat sen vatsataudin hissinnapeista tai joku aivastaa päin sun kasvojas, miksi siis vältellä moisia kun tauti tulee kuitenkin.

[QUOTE="Lissu";24767053]Mä kuvittelin otsikon perusteella että tarhatäti on antanut suukon äidille tai isälle. :D

Lapselle annetusta pususta mä olisin vaan mielissäni, sillä siitähän se kertoo että tarhatädillä on lapseen aito kiintymyssuhde. :)[/QUOTE]

Mä kans luulin, että tässä on joku pettämisepäily kun tarhan täti pussannut lapsen isää...

[QUOTE="Jenis";24766945]Jaa, täytyypä sanoa että pussailussa munkin mielestä menee raja. Siis sukulaiset ja läheiset ystävät saa tietty pussailla sekä mua että lapsia, mutta hoitotädit/sedät... ei, jotenkin se vaan tuntuu väärältä. Enkä oo kyllä kenenkään hoitajan nähnyt tai kuullut pussailleen hoitolapsiaan ennen tätä, eli ei mikään yleinen tapa kyllä oo kyseessä.

Läheisyyttä ja hellyyttä on muuten paljon muunkinlaista, kun tuolla joku kauhisteli ettei lapsi saa hellyyttä jos sitä ei pussailla.[/QUOTE]

Kovin monimutkainen asia.
En uskaltaisi ikinä jättää lastani hoitajalle, joka pelkäisi suukottaa otsalle saati muuten eväisi hellydenosoituksen sitä kaipaavalta lapselta.

Minä olen eri henkilö kuin ketjun ensimmäinen lastentarhanopettaja ja kyllä silloin tällöin suukottelen hoitolapsia, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi sitä pahana asiana. Myös muut opettajat ja hoitajat toimivat samoin. Nuorin lapseni on vielä alle kouluikäinen eli häntä tulee pidettyä sylissä ja suukoteltua kotona. Sama toimintamalli jatkuu sitten luontevasti myös hoidossa.

Kovin monimutkainen asia.
En uskaltaisi ikinä jättää lastani hoitajalle, joka pelkäisi suukottaa otsalle saati muuten eväisi hellydenosoituksen sitä kaipaavalta lapselta.

Juu. Meillä tuo suukottelu on aina ollut normaali ja luonnollinen osa lasten hellittelyä ja tuntuu vain hyvältä nähdä että päiväkodissa myös tekevät samaa. Vaikka vanhempien suhde päiväkotihenkilökuntaan on pääpiirteitttäin ammatillinen, niin lapset eivät koe sitä niin. Meidän lapsille tuo henkilökunta edustaa niitä heidän elämän tärkeitä aikuisia.

Hmmm....hieman yllättynyt olen, että kukaan ei tunnut ymmärtävän näkökulmaani. Siis olen tyytyväinen hoitajaan, mutta jotenkin oletin, että fyysisten huomionosoitusten suhteen olisi olemassa joku ohjeistus, kun ihmiset kuitenkin erilaisia. Onhan meillä jo monenlaisista kulttuureista maahanmuuttajiakin.
QUOTE]

No kai tämmöinenkin asia on periaatteessa mahdollista ottaa esiin kasvatuskeskustelussa. Että ei halua lapselleen mitään fyysistä hellyyttä hoitopäivän aikana. Ihan niinkuin kasvissyönnin, uskonnon tai muut erityistarpeet. Voi olla, että asiasta ollaan hieman yllättyneitä, mutta eiköhän päiväkodin henkilökunta ole kaikenlasita kuullut.

Tätä minäkin ehdotan, olisi parempi kuin pk:n johtajalle kertominen, koska tuo otsalle suukottaminen ei käsittääkseni ole kiellettyä.

Niin kuin olet jo vastauksista huomannut, tuota ei pidetä pahana, mutta ymmärrän kyllä hyvin että joku pidättyvä ihminen voi pitää sitä outona, varsinkin jos omassa lapsuudenkodissakaan ei ole tavattu tuolla tavalla hellyyttä osoittaa.

Meidän pojan pk:ssa hoitajat ei suukottele lapsia, tai en ole ainakaan nähnyt, mutta en pahakseni pistäisi sitä ollenkaan jos otsalle joku suukottaisi, hyvä mieli tulisi.

Sen sijaan poikani paksu, pitkä kihara tukka on harva se päivä kammattu, ja laitettu erilaisia kampauksia, ranskalainen- tai kalanruotoletti on pojalla ollut usein kun olen hänet hakenut. Minusta se on mukavaa, samoin se että hoitajat ottavat lapsia syliin aina kun joku lapsi niin haluaa.

Aika jänniä vastauksia, piti ihan mieheltä kysäistä suukottiko koskaan vahingossa lapsia tarhassa töissä ollessaan, olihan tuo joskus.
Itse olen kerran vahingossa suikannut suukon otsalle töissä, silloin kyllä hätkähdin, mielestäni se ylittää kuitenkin "jonkin näkymättömän rajan" (olen siis lastensairaalassa töissä). Hellin kyllä tössäkin lapsia sylissä, ja kaivautuvat ihan liki kainaloon ja ripustavat kädet kaulaan, monesti tekisi mieli ottaa taskuun ja tuoda kotiin :heart: Mutta suukottaminen ylittää ammatietiikan rajat. Päiväkodissa ehkä kuitenkin toisenlainen olo, ja minun lapsiani sai hoitajat päiväkodissa myös suukotella :heart:

Niin ja kun katsotaan keski-euroopan tapoja asian suhteen niin siellä jopa toisilleen tuntemattomat aikuiset suukottaa toisiaan ihan poskelle, eikä otsalle.

Aivan kauheeta siis hei, LS-ilmo ja ilmoitus poliisille hoitopaikasta, käräjille tuollaiset pedofiilit ja lähentelijät....

Voi hyvä helvetti että on vaikeaa ihmisillä.

Yhteistyössä