Miten puuttua teini-ikäisen ylipainoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikea asia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko nykyään vielä yleistä että kehutaan kovasti jos lapsi syö vanhempien täyttämän lautasen lautasen tyhjäksi? Ja vieläpä kannustetaan ja tuputetaan ottamaan lisää ja houkutellaan jollain jälkiruoalla syömään enemmän? Nämä jos mitkä saavat lapset syömään ihan liikaa.

Itse olisin hyvin varoivainen teini-ikäisen laihduttamisen kanssa, etenkin tytön. Mulla puhkesi anoreksia noin 10 pudotetun kilon jälkeen (ja olin tässä vaiheessa jo ihan normaalipainoinen). Jotenkin sen laihtumisen pitäisi tapahtua luonnollisesti ohjaamalla/kannustamalla teini liikuntaan ja ainahan vanhemmat voivat säädellä sitä, mitä ruokaa kotiin ostaa. Kerrot, että tyttö syö terveellisesti, mutta ottaa aina lisää. En usko, että terveellisellä normaalilla ruualla saa itselleen ainakaan lisää painoa. Oletko varma, että tyttö ei osta esim. viikkorahoillaan naposteltavaa?

Olisiko sulla aikaa/mahdollisuutta lähteä tytön kanssa liikkumaan esim. 1kerta/viikko? Menisitte vaikka uimaan/luistelemaan tai vaikka vaan kävelylle kahdestaan ja jos lähette shoppaileen niin menette kävellen (tai jos liian pitkä matka niin jätät auton kaemmas kaupoista ja kierrätte kaikki kaupat kävellen)??
Ja jos kerran tyttö hakee usein välipalaa kaapista, niin osta sinne pelkästään ruisleipää, kevyt levitettä ja leikkeleitä (ei voita ja juustoa)..
Onko sulla tietoa hakeeko tyttösi koulu aikana/koulun jälkeen herkkuja kaupasta?? siis onko rahaa sillälailla käytössä, että se olisi mahdollista? Koska mun mielestä kuullostaa oudolta että jos ei syö herkkuja kuin 1x/viikko niin lihoisi yli 100 kiloiseksi...

Jos haluaa lisää ruokaa ruoan syömisen jälkeen, tarjoa hedelmiä. Pakasta ylimääräinen ruoka ettei jää edes tarjolle. Osta kaappiin vain saman tai seuraavan päivän ruoka tai käytä pakastimsesta ruokaa.

Meillä samaa ongelmaa, tosin tyttö vasta 10 mutta selvästi pullea.

Meillä ei ole kaapeissa ylimääräistä, paitsi kahvia ja näkkileipaa. Lauantaina oli lastenkutsut ja heitin roskikseen ylijääneet sipsit ja karkit ja limut.

Lähde yhdessä lapsen kanssa käveleyille ja uimahalliin. Älä kuitenkaan puhu ylipainosta vaan päätä että lapsi on hyvä sellaisenaan ja liikunta nyt vaan kuuluu normaaliin elämään. Lopeta vahtaaminen ja painon tarkkailu, keskity tyttöön itsessään niin hänkin huomaa oman elämänsä olemassaolon ja rauhoittuu ja alkaa nauttimaan elämästä. Sehän tässä kuitenkin on se tarkoitus, nauttia terveenä elämästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Onko nykyään vielä yleistä että kehutaan kovasti jos lapsi syö vanhempien täyttämän lautasen lautasen tyhjäksi? Ja vieläpä kannustetaan ja tuputetaan ottamaan lisää ja houkutellaan jollain jälkiruoalla syömään enemmän? Nämä jos mitkä saavat lapset syömään ihan liikaa.

Tämä voi olla muuten joidenkin kohdalla ihan totta. Tai siis itseäni ihmetyttää vanhemmat, jotka lappavat hirmu ison annoksen muksulleen ja sitten ihmettelevät että mikä nyt on kun ei oo lautanen tyhjä? Ts. lapsi totutetaan pienestä pitäen isohin annoskokoihin :/

Yhteistyössä