Miten reagoisit, jos toinen lapsi kertoisi omallesi, ettei joulupukkia ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monet julistaa pienille lapsille että Jumalaa ja Jeesusta ei ole olemassa, ei tässäkään asiassa anneta lapsen itse päättää asiasta. Sitten ne ihmettelee, miksi hoidossa puhutaan Jeesuksen syntymäpäivästä jne

[QUOTE="vieras";25170420]Julistat ennen jokaista satua, että nyt seuraa täyttä valhetta ja perättömiä väittämiä, älä usko? :D

Vai luetaanko teillä satuja?[/QUOTE]

Väitätkö sinä lapsellesi että jokaikinen satu on totta? Jos häntä pelottaa esim. muumien Mörkö, sanotko että joo pelkää vaan kyllä se voi tulla sut viemään, vai sanotko ettei sitä ole oikeasti olemassa?

Sinä ja muutkin saatte aivan vapaasti valehdelle lapsillenne vuosikausia mutta minusta se on sairasta. PISTE. :)

Ymmärrän joulupukkeilun hauskana pelleilynä, niin, että se on ikäänkuin kepponen ja jekku. Mutta sitten en ymmärrä, kun siitä tulee vakavaa ja suututaan, jos lapsi jostain kuulee, ettei pukkia ole.

Väitätkö sinä lapsellesi että jokaikinen satu on totta? Jos häntä pelottaa esim. muumien Mörkö, sanotko että joo pelkää vaan kyllä se voi tulla sut viemään, vai sanotko ettei sitä ole oikeasti olemassa?

Sinä ja muutkin saatte aivan vapaasti valehdelle lapsillenne vuosikausia mutta minusta se on sairasta. PISTE. :)

No eikö se lapsi saa itse päättää mihin satuun uskoo ja mihin ei? Mitä järkeä on lukea satuja ollenkaan sitten jos se maailma viedään heti kättelyssä pois sanoen että tämä on sitten satua vaan. Ja voihan niitä valita satuja jotka ei ole mitään jöröjukka-osastoa.

Ehkä teille sopivat paremmin kovaa tietoa jakavat lasten kirjat joissa maailman todellisuus levitetään lapsen silmien eteen paljaana.

Ei se lasta kaada jos keijuja ei ole olemassa. Tai joulupukkia. Kun ikää karttuu niin alkavat ihan itse miettiä asioita ja kysellä. Ja joka tapauksissa lapsen pitää oppia käsittelemään myös pettymyksiä elämässä.

Kerrotko että Jumalaa ei ole olemassa? Koska sitähän ei ole itse asiassa todistettu. En ole itse uskovainen mutta jos nyt ihan viilataan niin mistä sä tiedät onko keijuja olemassa? Tai Jumalaa? Onhan meillä Norjan kruununprinsessakin joka puhuu enkelten kanssa ja hän on vain yksi monista enkeleihin kosketuksissa olevista.

Mun pointti on että antaisin lapsen itse kiinnostua asioista ilman että ohjailen häntä. Jos hän itse on sitä mieltä etä pukkia ei ole niin antaisin hänen uskoa niin. Ja toisinpäin. Mitä me oikeastaan tiedämme tästä maailmasta tarkalleen ottaen. Lapsia pitäisi kannnustaa omaehtoiseen tutkimiseen ja kyselyyn eikä antaa omia totuuksia heille jauhettuina valmiiksi.

On totta että meillä on sanottu että pukki on olemassa. Mutta en pidä sitä uskomusta yllä pakonomaisesti ja huomaan että 5v on alkanut epäillä ihan itse asiaa. On kiva seurata ajatuksenjuoksua vierestä.

Kyllä kerron, että Jumalaa ei ole olemassa ihan kuten uskovaisetki kertovat omille lapsilleen, että Jumala on olemassa.

Nyt on vuosi 2011. Olen kohtuullisen varma, että jos keijut tai joulupukki olisivat olemassa, meillä olisi siitä jo jotain todisteita. En usko Jumalaankaan kun ei ole mitään todisteita siitä, että heppu olisi olemassa. Minun logiikkani mukaan mitään tuollaista ei ole olemassa kunnes toisin todistetaan. Sinä näköjään lähdet liikkeelle oletuksesta, että kaikki on olemassa kunnes toisin todistetaan.

”Jos lapsi ei saa kokea satujen maailmaa, hän ei pysty myöskään käyttämään fantasiaa omassa
elämässään. Me tarvitsemme mielikuvitusta ihmissuhteisiimme ja kaikkeen luovaan toimintaan.”
(-Astrid Lindgren)

Musta tämä on hyvin sanottu satutätiltä joka omisti elämänsä saduille:)

[QUOTE="vieras";25170507]Kyllä kerron, että Jumalaa ei ole olemassa ihan kuten uskovaisetki kertovat omille lapsilleen, että Jumala on olemassa.

Nyt on vuosi 2011. Olen kohtuullisen varma, että jos keijut tai joulupukki olisivat olemassa, meillä olisi siitä jo jotain todisteita. En usko Jumalaankaan kun ei ole mitään todisteita siitä, että heppu olisi olemassa. Minun logiikkani mukaan mitään tuollaista ei ole olemassa kunnes toisin todistetaan. Sinä näköjään lähdet liikkeelle oletuksesta, että kaikki on olemassa kunnes toisin todistetaan.[/QUOTE]

Vaikka tiedenainen olenkin niin ymmärrän että maailmassa on asioita joista ei välttämättä saada koskaan faktatietoa. Kaikkea ei voi mitata tai jäsentää meidän aikamme tietämyksellä. Ja haluan jättää itse oven auki enkä sulkea sitä.

[QUOTE="vieras";25170507]Kyllä kerron, että Jumalaa ei ole olemassa ihan kuten uskovaisetki kertovat omille lapsilleen, että Jumala on olemassa.

Nyt on vuosi 2011. Olen kohtuullisen varma, että jos keijut tai joulupukki olisivat olemassa, meillä olisi siitä jo jotain todisteita. En usko Jumalaankaan kun ei ole mitään todisteita siitä, että heppu olisi olemassa. Minun logiikkani mukaan mitään tuollaista ei ole olemassa kunnes toisin todistetaan. Sinä näköjään lähdet liikkeelle oletuksesta, että kaikki on olemassa kunnes toisin todistetaan.[/QUOTE]

Minun mielestäni ei ole haitaksi uskoa johonkin sellaiseen jota ei ole olemassa. Jos lapsi tai aikuinen haluaa uskoa taikuuteen tai rukouksiin, niin ei se ole minulta pois. Voi myös uskoa ideaaleihin halutessaan ja voi valita olevansa idealisti. Emme ole olemassa ikuisesti joten miksi ottaa elämä niin tosissaan?

No sehän tässä onkin pointtina, että esim satuja lukiessa ei erikseen tarvitse sanoa, onko se totta vai ei, vaan lapsi saa sen ajatella itse. Oletko koskaan vienyt lapsiasi Naantalin muumimaailmaan tai Titi-nallen konserttiin? Oletko varmasti muistanut AINA ennen näitä mainita, että ne eivät sitten muuten ole oikeita, ettet vain sairaasti valehtele? Entä onko sinulle ihan kaikki tällaiset pitänyt erikseen selittää? Muistatko esimerkiksi ensimmäisen teatterikäyntisi? Oliko sinulle ihan varmasti joku ensin kertonut, että siellä on vain näyttelijöitä?

[QUOTE="äiti";25170671]kuinka moni teistä, jotka pidätte joulupukista valehtelun sairaana, olette saanu kamalia traumoja siitä, että teille on aikoinaan valehdeltu joulupukista? :attn:[/QUOTE]

Ilmeisesti kaikki, kun se noin tuntuu järkyttävän :D Taitaa olla heille ollut lapsena iso pettymys kuulla totuus, joten eipä suoda sitten omalle lapselle iloa ollenkaan...

Tähän vertaukseksi: Parempi rakastaa ja menettää, kuin olla koskaan rakastamatta

Mun muksut on useamman kerran möläyttäneetkin sen ääneen, eli että pukkia ei oo oikeesti vaan se on vaan joku setä joka leikkii joulupukkia. Oon tässä ootellu että koska joku joulupukkihullu mamma ottaa käärmeissään yhteyttä kun hänen lapsensa usko kyseiseen satuolentoon on järkkynyt meidän lasten takia :whistle:

Yhteistyössä