Miten reagoitte kun raskaana oleva kaveri vähättelee tupakoinnin haittoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei itsekään täydellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei itsekään täydellinen

Vieras
Mä tiedän kyllä ettei kenenkään tupakointi ole mun asiani enkä ole moralisoimassa. Eihän sillä loppupelissä ole mulle mitään väliä vaikka toi polttaisi ketjussa läpi raskauden, sen lapsihan se on joka kärsii eikä mun.

Mulla on ollut kavereita jotka eivät ole pystyneet lopettamaan kokonaan tupakointia, mutta ovat siitä pahoillaan ja myöntävät tupakoinnin haitat. Tämä kaveri kuitenkin iloisena kertoo ettei tupakointia edes tarvi lopettaa, neuvolakin on sanonut että ihan hyvällä omallatunnolla voi polttaa sen 10 savuketta päivässä kun ei siitä käytännössä ole edes lapselle mitään haittaa. Pari kuppia kahvia päivässä on kuulemma paljon vakavampi juttu lapsen terveydelle. Ainoa mitä toi tupakointi voi kuulemma tehdä sen että lapsi syntyy vähän pienempänä. Kaveri tuntee monta raskausajan tupakoinutta naista ja kaikki nämä on saaneet terveet lapset, eli sekin todistaa että tupakoinnin haittoja vaan liiotellaan.

Jos teidän kaveri puhuu tollasia juttuja, mitä sanotte siihen?

Joo joo lässyn lässyn läpä lää...aina aina näitä ikuisia narkkarijorinoita "poltin 3 askia päivässä" ja ihan terve oli...hmm' joo ei ollu sitten astmaa ja muita oireita myöhemmällä iällä...

Mun silmissä tuolta kaverilta menis tietty luotto ja uskottavuus. Mun olis vaikea katsoa vierestä, jos toinen on noin välinpitämätön. Taitaisi pysyä sellaisena rivikaverina tai tuttavana, ystäväksi hänestä ei olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen hiljaa ja mietin mielessäni että joopa joo, diipadaapa....

Mä yritin olla hiljaa ja kirota mielessä, mut kun toi on sellainen keskustelija joka vähän väli vaatii toiselta kommenttia. Enkä mä sitten pystynyt vaan nyökyttelemään mukana et juu, niinhän se on.

Yritin olla asiallinen ja ilmaista vain muutaman faktan menemättä henkilökohtaisuuksiin mutta nyt kaveri on sitten loukkaantunut kun pidän sitä kuulemma huonona äitinä.

Just joo.. vitsin idiootti kun tollasta väittää. Tosta tuleekin mieleen yks kaveri kouluajoilta kun luuli olevansa raskaana niin leikkas röökinsä puoliksi ja poltti vaan puolikkaita ettei vauva vaurioidu..

Ehkä ne haitat ei päällepäin näy, mutta entä sitten jos saa tytön joka jonain päivänä itse myös haluaa lapsia? ja ei tule raskaaksi millään. Harmittaa ihmiset jotka ei ajattele kuin itseään, tupakka pois niin yksinkertasta

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen hiljaa ja mietin mielessäni että joopa joo, diipadaapa....

Mä yritin olla hiljaa ja kirota mielessä, mut kun toi on sellainen keskustelija joka vähän väli vaatii toiselta kommenttia. Enkä mä sitten pystynyt vaan nyökyttelemään mukana et juu, niinhän se on.

Yritin olla asiallinen ja ilmaista vain muutaman faktan menemättä henkilökohtaisuuksiin mutta nyt kaveri on sitten loukkaantunut kun pidän sitä kuulemma huonona äitinä.

Se on merkki vain ja ainoastaan siitä, että hän kokee huonoa omaatuntoa polttamisestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
sellainen kaveri olisi hyvin pian entinen kaveri

Minä en voi ymmärtää tämmösiä kommentteja...mulle ainakin se ystävyys on paljon tärkeempi asia entäkö se että polttaako hän raskaana ollessa vai ei...eihän se tietenkään hyväksi vauvalle ole mutta en minä ystävyyttä sen takia menis katkaseen....

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ehkä ne haitat ei päällepäin näy, mutta entä sitten jos saa tytön joka jonain päivänä itse myös haluaa lapsia? ja ei tule raskaaksi millään. Harmittaa ihmiset jotka ei ajattele kuin itseään, tupakka pois niin yksinkertasta

Mut kun kaveri ei vaan halua uskoa noihin haittoihin ollenkaan. Sattuu tuntemaan vielä allergisia tai muuten sairaita ja vammaisiakin lapsia joiden äidit ei ole polttaneet ollenkaan. Eli ei kannata suotta stressata lopettamisesta kun ei siitä ole kuitenkaan hyötyä vaan voi ihan ihan hyvin saada sen sairaan lapsen.

Sitä sen neuvolaa en kyllä ymmärrä tai sitten kaveri valehtelee noita neuvolan sanomisia. Voiko joku neuvola muka oikeasti sanoa ettei 10 tupakkaa päivässä aiheuta vauvalle mitään ja ettei kannata edes yrittää lopettaa????

Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:

Minä en voi ymmärtää tämmösiä kommentteja...mulle ainakin se ystävyys on paljon tärkeempi asia entäkö se että polttaako hän raskaana ollessa vai ei...eihän se tietenkään hyväksi vauvalle ole mutta en minä ystävyyttä sen takia menis katkaseen....

Tässähän on nyt kyse siitä, että ystävä tekee jotain sellaista, mikä ei sinusta ole hyväksyttävää. On hankala olla toisen ystävä, jos häntä ei voi kunnioittaa ihmisenä.
Jos arvot poikkeavat toisistaan radikaalisti, on parempi pysyä vain hyvänpäivän tuttavina.

Niinpä, naapuritalon narkkarinaisellekin sanottiin neuvolassa että juo vaikka alkoholia kunhan et käyttäisi huumeita..
Mutta tekeekö se sallitun aineen alkoholista odottajille?
Jos kaveris polttanut kaksi askia päivässä ennen, niin kait alle 10 pölliä päivässä on jo hyvä :|

Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:

en pystyisi olemaan sellaisen ihmisen ystävä, joka tarkoituksella vahingoittaa omaa lastaan. minulle tulisi niin paha olo sen pienen viattoman vauvan takia, etten vaan pystyisi olemaan niin kuin kaikki olisi hyvin. en ikinä, koskaan tule hyväksymään tupakointia raskausaikana, en keneltäkään!

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Olisipa hauska tietää, missä neuvolassa kerrotaan silmät kirkkaina odottajalle, että 10 röökiä päivässä voi polttaa hyvällä mielellä :xmas:

munkin kaverille oli kerrottu tuo 10 tupakkia olevan ihan ok. Varmaan ne tätöset siellä neuvolassa joutuu tuota paskaa kertoamaan niille epätoivoisille tapauksille.

Olen sanonut mitä se mun mielestä aiheuttaa ja kertonut etten pystynyt itse polttaa raskausaikana, koska oman lapsen myrkyttäminen ei tuntunut oikealta. Ja olen puhunut siitä, et tupakka ei tee aikusellekkaan hyvää, mulle joskus tuli oikein paha olokin tupakasta, niin ei salettiin pienelle sikiöllekään.

mulla on paljonkin sellaisia kavereita. ite en oo koskaan polttanut. eipä siinä oikeen mitän voi sanoa, mulla ei kuulu mitä muut tekee keholleen ja sikiölleen kun neuvolakaan ei vielä masussa olevaa vauvaa voi suojella. tosi surullistahan sitä on katsoa, sitten ne samat äidit istuu tupakka suussa myös hiekkalaatikolla, tumpit heitetään siihen laatikon viereen :(
vaikea se on ymmärtää miten oma mielihyvä menee lapsen terveyden ja hyvinvoinnin edelle :(

Yhteistyössä