Miten rytmi vauvan päivään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesterinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vesterinen

Vieras
Onko keinoja / neuvoja miten saisi vauvan päivään muodostettua jonkunlaisen rytmin vai tuleeko se itsestään? Vauva pian 3 kk.
Meillä yöt menee hyvin, syötöt melkein kellon tarkkuudella samaan aikaan öisin. Samoin nukkumaan mennään iltaisin samoihin aikoihin. Mutta päivät...ei ole kahta samanlaista. Välillä on kolmet parin tunnin unet, välillä ei yksiäkään päiväunia!

rytmit tulee itsekseen, anna ruokaa kun vauvalla nälkä ja yritä nukuttaa kun vauva näyttää väsyneeltä.

Vasta noin 7 kk ikäisenä monet vauvat alkaa nukkuu päiväunia samaan aikaan päivästä ja muutenkin sitten rytmi menee kellontarkkaan.

Päivien vaihtelu on normaalia eikä kahta samanlaista tosiaan ole alle puolivuotialla. toki poikkeuksiakin löytyy.

Itse nautin spontaaneista päivistä. Sitten kun se tietty rytmi tulee vähän niinkuin itsekseen, niin se on paljon sitovampaa. jos esim. vauva ei nuku vaunuissa ulkona, on aina tultava kotiin päiväunille jne.

Alkuperäinen kirjoittaja rytmit tulee:
Päivien vaihtelu on normaalia eikä kahta samanlaista tosiaan ole alle puolivuotialla. toki poikkeuksiakin löytyy.

Meillä vissiin sitteen ollaan oltu melko poikkeavia kun molemmat lapset ovat kellontarkan päivärytmin muodostaneet jo n. 2 kk:n iässä. Itse olen sitä edesauttanut sillä, että olen mm. samaan aikaan päivästä alkanut laittaa molempia unille ulos. Ja sen ympärille on sitten päivä muodostunut hyvinkin nopeasti. Nuorimmalla ikää nyt 9 kk ja siinä puolen vuoden vaiheilla sitten se 3-4 kk:ta ollut rytmi taas hiukan muuttui kun päiväunien määrä väheni jotenka siirryttiin kolmista unista kaksiin. Samoin kiinteiden syöminen muuttaa rytmiä jonkin verran. Vanhemman rytmiä ja sen muutoksia en nyt niin hyvin edes muista :)

Eihän 3kkn ikäisellä lapsella tarvitse eikä mielestäni voikaan olla vielä säännöllistä rytmiä. Ainakin omalla lapsellani rytmit vaihteli ja vaihtelee joskus vieläkin (lapsi 10kk). Kaikki uuden oppiminen vaikutti öihin ja päiväuneihin ym, joten antakaa lapsen olla omalla rytmillä ja sopeutukaa siihen!

Aluksi tietenkin on tärkeintä, että vauvalle muodostuu yön ja päivän ero. Yöllä ainakin yritetään nukkua, ollaan hiljaa ja hämärässä ja päivällä touhuillaan jaksamisen mukaan myös muuta.

Jos jotain vinkkejä haluat, niin aluksi voi koettaa käydä esim. vaunuajeluilla aina samoihin aikoihin päivästä ja illalla koetat houkutella vauvaa nukkumaan suunnilleen samaan aikaan. Sitten kun aloitat kiinteät ruuat, päivän voi koettaa rytmittää ruokailujen mukaan.

Päivärytmi ja rutiinit luovat turvallisuutta alusta asti, mutta toki oman päiväohjelman ja elämän mukaan noita rytmejä kannattaa vauvalle tarjota. Jos vauvalla on muodostumassa joku oma rytmi, sitä voi tukea, ellei sitten halua kukkua öitä tai muuta "järjetöntä". Jossain määrin olen eri mieltä siitä, että mennään vauvan rytmillä vuoden ikään asti. Kyllä perhe-elämää ja jaksamista helpottaa jos joku rytmi olisi jo puolivuotiaana. Mutta ei kannata ottaa asiasta stressiä, kyllä se rytmi joskus löytyy (vaikkakaan ei aina itsestään ilman apuja).

Ei kai 3 kk ikäisellä tarvi vielä mitään säännöllistä rytmiä olla? Meidän tytölle alkoi säännöllinen päivärytmi muodostua vasta 6 kk tienoilla kun söi soseita ja pysyi hereillä jo hieman pidempiä aikoja. Sitä ennen jokainen päivä oli erilainen.

Yhteistyössä